Dubbele LPG-tanks met buitenaansluiting vullen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1064
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Re: Dubbele LPG-tanks met buitenaansluiting vullen



Bericht door campertje »

Het staat er inderdaad wat onduidelijk.

Maar ik Bedoel: Het advies is om de kranen tijdens het vullen dicht te doen. En de TS heeft dit niet gedaan tijdens het vullen.
Ik heb bewust advies gezegd omdat er opmerkingen zijn van, dat doe ik nooit. ;;-)

Maar waar ik me meer zorgen om maak is dat de TS het niet begrijpt (en dus ook niets kan doen met het advies om de afname kraan dicht te draaien) Zoals ik zijn reactie lees meent hij dat die net open moet staan om zijn tank te vullen. :( :(
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27440
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Dubbele LPG-tanks met buitenaansluiting vullen



Bericht door Marco Polo »

Vulslang niet gevolgd dus ;-)
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Dubbele lpg tanks met buitenaansluiting vullen



Bericht door GeMa »

rollercoaster schreef:
di 14 sep 2021, 15:24
Ik de afgelopen zeven jaar niet en de camper bestaat nog en wij ook , er wordt altijd zo dramatisch gedaan over gas.
Tuurlijk, allemaal drama. Wat kan er nou gebeuren? Bij een procentje of 2 gas heb je al een explosief mengsel dat genoeg is om je camper te lanceren, dus wat kan er nou misgaan!
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27440
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Dubbele LPG-tanks met buitenaansluiting vullen



Bericht door Marco Polo »

Zolang het in een slang of fles zit krijg je zelfs die 2% van propaan niet voor elkaar ;-)
En boven de 8,5 a 9,5% is het ook al uit met de pret :-)

Wil niet zeggen dat je er niet een beetje voorzichtig mee moet doen natuurlijk ;-)
tommmieee
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 03 jul 2016, 12:35

Re: Dubbele LPG-tanks met buitenaansluiting vullen



Bericht door tommmieee »

campertje schreef:
wo 15 sep 2021, 10:10
tommmieee schreef:
di 14 sep 2021, 20:01
Hier gaat de koelkast ook pas na een kwartier op gas en voor die tijd doet die dus na het uitschakelen van de motor even niks.

Maar heb vanmiddag even de boel nagekeken, lijkt erop alsof inderdaad beide tanks aangesloten zijn. Heb de truma eerst naar de linkertank gedraaid en toen getankt. De tank sloeg na verloop van tijd af. Voor de zekerheid naar rechts gedraaid en weer getankt maar er kwam inderdaad niks meer bij in. Ze zitten dus beiden nu helemaal goed :D

De truma moet vanzelf als de 1e tank bijna leeg is overspringen naar de 2e tank, dus ben benieuwd.

Eind goed al goed, dank voor alle reacties :bow:
Hallo,

Dan heb je het toch niet goed begrepen :-(
de truma zit aan de afname kant en heeft niets met het vullen te maken.
Zie het als 2 emmers met water. waar aan de onderkant een kraantje in zit om er water uit te halen. De truma zit aan het kraantje en je kunt kiezen of je uit emmer 1 of emmer 2 water haalt.
Om de emmer te vullen zit er een aparte slang bij die (waarschijnlijk) naar de 2 emmers gaat.
Wat je gedaan hebt is eigenlijk tegen het advies in om de afname kraan dicht te zetten tijdens het vullen.
Maar zit er geen meter op de lpg tank om te kijeken of ze nu allebei vol zijn?
Ik snap wat je bedoelt en dat wist ik eigenlijk ook wel zeker maar aangezien het de eerste keer was twijfelde ik toch.

Betreft het dicht draaien, ik begreep dat dit enkel was zodat de tanks geen gas geven oids aan de installatie/camper. Volgens mij heeft de een verplicht aan de ander niet, weer een ander als advies. Wat zou nou echt de reden zijn dat je het moet dicht draaien? En draai je dan beide tanks dicht?
Rijd in een Adria Matrix 670 SC!
Volg ons op YouTube!
Afbeelding
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Dubbele LPG-tanks met buitenaansluiting vullen



Bericht door TestCase »

Ja je draait de afnamekraan van beide tanks dicht. Dit doe je om te voorkomen dat er tijdens tanken vloeibaar gas de afnameslang ingaat, dit gebeurt waarschijnlijk nooit maar toch.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27440
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Dubbele LPG-tanks met buitenaansluiting vullen



Bericht door Marco Polo »

Reduceer zal zijn werk blijven doen en het gas laten expanderen tot de druk hoog genoeg is.
En dan sluit hij steeds verder af.
Gebruikersavatar
rollercoaster
Berichten: 1397
Lid geworden op: wo 02 jan 2008, 22:03
Locatie: hart van Nederland

Re: Dubbele LPG-tanks met buitenaansluiting vullen



Bericht door rollercoaster »

+ 1
When nothing is going right ..... go left !!
groet,
Nico.
WimZ
Berichten: 1814
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Dubbele LPG-tanks met buitenaansluiting vullen



Bericht door WimZ »

Marco Polo schreef:
wo 15 sep 2021, 21:39
Reduceer zal zijn werk blijven doen en het gas laten expanderen tot de druk hoog genoeg is.
En dan sluit hij steeds verder af.
zoals testcase als schrijft is de kans op vloeibaar gas erg klein maar mocht het zo zijn zal een reduceer vloeistof niet tegen houden. Daarop is hij niet gebouwd.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Dubbele LPG-tanks met buitenaansluiting vullen



Bericht door travelscout »

Waarom zitten er nog handafsluiters op LPG-flessen als je dit ook op afstand en/of automatisch (D+) kunt bedienen?
Voor de kosten (en de ruimte besparing) hoef je het niet te laten:

https://www.lpgwebshop.com/nl/lpg-tank- ... results=15
Paul.
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Dubbele LPG-tanks met buitenaansluiting vullen



Bericht door myway »

Op de foto de binnenzijde van een lpg fles die ik een paar jaar geleden heb open geslepen.
In het midden zie je een pijp die onder de afnamekraan zit.
Deze is aan de onderzijde dicht en helemaal aan de bovenkant zitten een paar heel kleine gaatjes.
Mocht er door die gaatjes vloeibaar gas gaan, wat al heel onwaarschijnlijk is, komt die vloeistof in die pijp waar het gewoon verdampt.
Dus vloeibaar gas via de afname kraan lijkt mij heel onwaarschijnlijk.

Afbeelding
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Dubbele LPG-tanks met buitenaansluiting vullen



Bericht door TestCase »

travelscout schreef:Waarom zitten er nog handafsluiters op LPG-flessen als je dit ook op afstand en/of automatisch (D+) kunt bedienen?
Voor de kosten (en de ruimte besparing) hoef je het niet te laten:

https://www.lpgwebshop.com/nl/lpg-tank- ... results=15
Omdat die niet stuk gaan? Elektrische afsluiters trekken bijna altijd stroom om ze open te houden?
Zijn voor mij voldoende redenen.

Overigens sluit ik de afnamekraan nooit bij tanken. Wil ook het gaskastdeurtje dicht laten om vragen te ontlopen.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
PE1OPQ Theo
Berichten: 4573
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Dubbele LPG-tanks met buitenaansluiting vullen



Bericht door PE1OPQ Theo »

Peter LMC schreef:
wo 15 sep 2021, 10:34

In lande als bv Canada en Alaska en de US is het verplicht om eerst de afname kraan op de tank/fles
dicht te zetten en daarna mag er pas gevuld worden, wat je overigens niet zelf mag doen daar.
Je mag in je voorbeeld landen ook met geweren en pistolen rond lopen, en schieten.
Is een beetje flauw maar ik zou deze landen nu net niet als voorbeeld nemen.

Theo
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Dubbele LPG-tanks met buitenaansluiting vullen



Bericht door travelscout »

Nee, deze elektrische afsluiter heeft aan 0,11A (1/3 van een autoradio in stand-by) om open te blijven voldoende.
Om te openen (<= 1 sec) ongeveer 0,9A.
Voor 2 flessen en omschakelen heb je er dan natuurlijk maar liefst twee nodig :-).

Het enige dat hier aan kapot gaat is de magneetspoel.
Dat komt zelden voor en dan vooral in vloeibaar LPG installaties (dus om op te rijden).
Al met al een stuk minder storingsgevoeliger dan trauma apparatuur.
Paul.
Plaats reactie