Dubbele LPG-tanks met buitenaansluiting vullen
Re: Dubbele LPG-tanks met buitenaansluiting vullen
Het staat er inderdaad wat onduidelijk.
Maar ik Bedoel: Het advies is om de kranen tijdens het vullen dicht te doen. En de TS heeft dit niet gedaan tijdens het vullen.
Ik heb bewust advies gezegd omdat er opmerkingen zijn van, dat doe ik nooit.
Maar waar ik me meer zorgen om maak is dat de TS het niet begrijpt (en dus ook niets kan doen met het advies om de afname kraan dicht te draaien) Zoals ik zijn reactie lees meent hij dat die net open moet staan om zijn tank te vullen.
Maar ik Bedoel: Het advies is om de kranen tijdens het vullen dicht te doen. En de TS heeft dit niet gedaan tijdens het vullen.
Ik heb bewust advies gezegd omdat er opmerkingen zijn van, dat doe ik nooit.
Maar waar ik me meer zorgen om maak is dat de TS het niet begrijpt (en dus ook niets kan doen met het advies om de afname kraan dicht te draaien) Zoals ik zijn reactie lees meent hij dat die net open moet staan om zijn tank te vullen.
Wie een kuil graaft voor een ander.................
Is een Egoist
Is een Egoist
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Dubbele lpg tanks met buitenaansluiting vullen
Tuurlijk, allemaal drama. Wat kan er nou gebeuren? Bij een procentje of 2 gas heb je al een explosief mengsel dat genoeg is om je camper te lanceren, dus wat kan er nou misgaan!rollercoaster schreef: ↑di 14 sep 2021, 15:24Ik de afgelopen zeven jaar niet en de camper bestaat nog en wij ook , er wordt altijd zo dramatisch gedaan over gas.
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Dubbele LPG-tanks met buitenaansluiting vullen
Zolang het in een slang of fles zit krijg je zelfs die 2% van propaan niet voor elkaar
En boven de 8,5 a 9,5% is het ook al uit met de pret
Wil niet zeggen dat je er niet een beetje voorzichtig mee moet doen natuurlijk
En boven de 8,5 a 9,5% is het ook al uit met de pret
Wil niet zeggen dat je er niet een beetje voorzichtig mee moet doen natuurlijk
Re: Dubbele LPG-tanks met buitenaansluiting vullen
Ik snap wat je bedoelt en dat wist ik eigenlijk ook wel zeker maar aangezien het de eerste keer was twijfelde ik toch.campertje schreef: ↑wo 15 sep 2021, 10:10Hallo,tommmieee schreef: ↑di 14 sep 2021, 20:01Hier gaat de koelkast ook pas na een kwartier op gas en voor die tijd doet die dus na het uitschakelen van de motor even niks.
Maar heb vanmiddag even de boel nagekeken, lijkt erop alsof inderdaad beide tanks aangesloten zijn. Heb de truma eerst naar de linkertank gedraaid en toen getankt. De tank sloeg na verloop van tijd af. Voor de zekerheid naar rechts gedraaid en weer getankt maar er kwam inderdaad niks meer bij in. Ze zitten dus beiden nu helemaal goed
De truma moet vanzelf als de 1e tank bijna leeg is overspringen naar de 2e tank, dus ben benieuwd.
Eind goed al goed, dank voor alle reacties
Dan heb je het toch niet goed begrepen
de truma zit aan de afname kant en heeft niets met het vullen te maken.
Zie het als 2 emmers met water. waar aan de onderkant een kraantje in zit om er water uit te halen. De truma zit aan het kraantje en je kunt kiezen of je uit emmer 1 of emmer 2 water haalt.
Om de emmer te vullen zit er een aparte slang bij die (waarschijnlijk) naar de 2 emmers gaat.
Wat je gedaan hebt is eigenlijk tegen het advies in om de afname kraan dicht te zetten tijdens het vullen.
Maar zit er geen meter op de lpg tank om te kijeken of ze nu allebei vol zijn?
Betreft het dicht draaien, ik begreep dat dit enkel was zodat de tanks geen gas geven oids aan de installatie/camper. Volgens mij heeft de een verplicht aan de ander niet, weer een ander als advies. Wat zou nou echt de reden zijn dat je het moet dicht draaien? En draai je dan beide tanks dicht?
Re: Dubbele LPG-tanks met buitenaansluiting vullen
Ja je draait de afnamekraan van beide tanks dicht. Dit doe je om te voorkomen dat er tijdens tanken vloeibaar gas de afnameslang ingaat, dit gebeurt waarschijnlijk nooit maar toch.
//Kees
//Kees
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Dubbele LPG-tanks met buitenaansluiting vullen
Reduceer zal zijn werk blijven doen en het gas laten expanderen tot de druk hoog genoeg is.
En dan sluit hij steeds verder af.
En dan sluit hij steeds verder af.
- rollercoaster
- Berichten: 1397
- Lid geworden op: wo 02 jan 2008, 22:03
- Locatie: hart van Nederland
Re: Dubbele LPG-tanks met buitenaansluiting vullen
+ 1
When nothing is going right ..... go left !!
groet,
Nico.
groet,
Nico.
Re: Dubbele LPG-tanks met buitenaansluiting vullen
zoals testcase als schrijft is de kans op vloeibaar gas erg klein maar mocht het zo zijn zal een reduceer vloeistof niet tegen houden. Daarop is hij niet gebouwd.Marco Polo schreef: ↑wo 15 sep 2021, 21:39Reduceer zal zijn werk blijven doen en het gas laten expanderen tot de druk hoog genoeg is.
En dan sluit hij steeds verder af.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Dubbele LPG-tanks met buitenaansluiting vullen
Waarom zitten er nog handafsluiters op LPG-flessen als je dit ook op afstand en/of automatisch (D+) kunt bedienen?
Voor de kosten (en de ruimte besparing) hoef je het niet te laten:
https://www.lpgwebshop.com/nl/lpg-tank- ... results=15
Voor de kosten (en de ruimte besparing) hoef je het niet te laten:
https://www.lpgwebshop.com/nl/lpg-tank- ... results=15
Paul.
Re: Dubbele LPG-tanks met buitenaansluiting vullen
Op de foto de binnenzijde van een lpg fles die ik een paar jaar geleden heb open geslepen.
In het midden zie je een pijp die onder de afnamekraan zit.
Deze is aan de onderzijde dicht en helemaal aan de bovenkant zitten een paar heel kleine gaatjes.
Mocht er door die gaatjes vloeibaar gas gaan, wat al heel onwaarschijnlijk is, komt die vloeistof in die pijp waar het gewoon verdampt.
Dus vloeibaar gas via de afname kraan lijkt mij heel onwaarschijnlijk.
In het midden zie je een pijp die onder de afnamekraan zit.
Deze is aan de onderzijde dicht en helemaal aan de bovenkant zitten een paar heel kleine gaatjes.
Mocht er door die gaatjes vloeibaar gas gaan, wat al heel onwaarschijnlijk is, komt die vloeistof in die pijp waar het gewoon verdampt.
Dus vloeibaar gas via de afname kraan lijkt mij heel onwaarschijnlijk.
Re: Dubbele LPG-tanks met buitenaansluiting vullen
Omdat die niet stuk gaan? Elektrische afsluiters trekken bijna altijd stroom om ze open te houden?travelscout schreef:Waarom zitten er nog handafsluiters op LPG-flessen als je dit ook op afstand en/of automatisch (D+) kunt bedienen?
Voor de kosten (en de ruimte besparing) hoef je het niet te laten:
https://www.lpgwebshop.com/nl/lpg-tank- ... results=15
Zijn voor mij voldoende redenen.
Overigens sluit ik de afnamekraan nooit bij tanken. Wil ook het gaskastdeurtje dicht laten om vragen te ontlopen.
//Kees
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
-
- Berichten: 4576
- Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
- Locatie: Gasselternijveen
Re: Dubbele LPG-tanks met buitenaansluiting vullen
Je mag in je voorbeeld landen ook met geweren en pistolen rond lopen, en schieten.
Is een beetje flauw maar ik zou deze landen nu net niet als voorbeeld nemen.
Theo
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Dubbele LPG-tanks met buitenaansluiting vullen
Nee, deze elektrische afsluiter heeft aan 0,11A (1/3 van een autoradio in stand-by) om open te blijven voldoende.
Om te openen (<= 1 sec) ongeveer 0,9A.
Voor 2 flessen en omschakelen heb je er dan natuurlijk maar liefst twee nodig .
Het enige dat hier aan kapot gaat is de magneetspoel.
Dat komt zelden voor en dan vooral in vloeibaar LPG installaties (dus om op te rijden).
Al met al een stuk minder storingsgevoeliger dan trauma apparatuur.
Om te openen (<= 1 sec) ongeveer 0,9A.
Voor 2 flessen en omschakelen heb je er dan natuurlijk maar liefst twee nodig .
Het enige dat hier aan kapot gaat is de magneetspoel.
Dat komt zelden voor en dan vooral in vloeibaar LPG installaties (dus om op te rijden).
Al met al een stuk minder storingsgevoeliger dan trauma apparatuur.
Paul.