Vorstbescherming douche afvoer

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Vorstbescherming douche afvoer



Bericht door PaulBng »

Beste forum-mede-leden,

Ik zou graag advies willen over een onderwerp waar ik geen kaas van gegeten heb: verwarmingslint.

Afgelopen winter tijdens die korte maar hevige kou is de afvoer van de douche bevroren. (En de tank uitloop ook (een schuif)).
Die afvoer bestaat uit een geïsoleerde slang, van onder uit de douchebak naar de grijswatertank.

Mijn oorspronkelijke idee was om de slang te verwijderen, een sifon direct onder de douchebak te plaatsen met een rechte licht-aflopende buis naar de tank.

Afgelopen weekend heb ik de isolatie weggepeuterd. Die bestond uit een half-verteerde schuimplastic omhulsel van ongeveer 8mm dik.
Daaronder uit kwam een gewone plastic slang (met een ijzerdraad erin).
De slang is met een slangeklem aan de uitloop van de douchebak gezet, duidelijk voordat de douchebak erin is gelegd. Ik kan met een schroevendraaier er niet bij, omdat ie net 3mm hoger zit dan de stalen vloerplaat van de bus. Die klem zou ik met een mini steeksleuteltje nog wel loskrijgen, maar ik ben bang dat, wanneer ik de slang eraf probeer te trekken, er e.e.a. van de douchebak afbreekt. Verder zit er een ruimte van ongeveer 6cm tussen de bodemplaat en de douchebak. Dus een sifon daar aansluiten gaat me ook niet lukken.

Ik heb dus besloten om de boel te laten zitten. Slang door de rubber tule iets verder de tank in gestoken (daar stak ie al 20cm in).
De slang buiten de tank zal nu zo'n 30cm lang zijn.

Huidige plan is nu warmtelint eromheen wikkelen, twee lagen armaflex er omheen wikkelen, en afsluiten met ductape.

De vragen die ik heb:

- Hoe dicht moeten de wikkelingen van het warmtelint tegen elkaar aan liggen?
- Kan dat lint direct om de slang, of moet er eerst iets tussen?
- Ik had het idee het lint langer dan noodzakelijk te nemen in om de uitloop van de tank te wikkelen. Goed idee?
- Advies voor het lint? Ik ga er van uit dat ik bij strenge vorst aan de paal sta, dus kan 230v lint zijn? Heb ook een omvormer aan boord.

In de tank ligt een verwarmingselement op 12v van ong 60w. Dat hield de uitloop niet ijsvrij.

Er gaat ook armaflex tegen de zijwanden van de tank.

Alvast dank voor suggesties en corrigeren op denkfouten...


Paul
AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door PaulBng op di 14 sep 2021, 11:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Vorstbescherming douche afvoer



Bericht door rongreven »

Zoals de afvoer nu loopt moet het water omhoog.
Kan je de slang niet zodanig verdraaien dat er geen holte ontstaat waar water in kan blijven staan?
Inwendige haakse bocht net onder de uitloop van de douche?
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Vorstbescherming douche afvoer



Bericht door PaulBng »

Jawel, maar dan heb ik geen stank afsluiting.....


Paul
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Vorstbescherming douche afvoer



Bericht door isoplus »

Paul, zet een driewegkogelkraantje in de afvoer van de douche, bij vorst zet je er een emmer onder en je douche loost in de emmer.
Daar kan je zelfs een bonk ijs wel uit krijgen.
De tank laat je ook bij vorst open staan, bakje er onder.
Ik doe dat al jaren zo, ook bij de vorige Hymer die zogenaamd vorstbestendig was ( dat klopte dus niet).
Dat driewegkraantje moet wel bereikbaar zijn op een of andere manier natuurlijk.
Geen gedoe met verwarmingslinten en stroomverbruik.
In ons busje kon ook een verwarmingselement in de tank, ik geloof daar niet in en heb het ook niet besteld omdat de capaciteit niet genoeg is voor een strenge vorst.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Vorstbescherming douche afvoer



Bericht door gsm »

In Zweden had ik dat in ons huis als vorstbeveiliging van de waterleiding.
Sommigen deden het spiraal alleen aan de onderkant van de leiding en andere wikkelde die er om heen.
Ik had voor het stuk tussen de pomp en binnen een spiraal in de waterleiding en in het huis had ik een spiraal om de waterleiding gewikkeld.
Het kan direct op de leiding en daar overheen buisisolatie.
Het verbruikt best wel wat dus of je accu het kan hebben moet je even bekijken, verbruik moet je bij -10 rekenen op ±30W/m1
Op de foto zie je het spiraal om het expansievat zitten en dan gaat die in het kruisstuk naar beneden zo de tyleen waterleiding in tot aan de buis van de diep geboorde waterbron die buiten zat waar de pomp in zat.
ASI070614-2229-37.jpg
ASI070614-2229-37.jpg (66.54 KiB) 895 keer bekeken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Vorstbescherming douche afvoer



Bericht door kampo »

Om het goed te doen vraagt het wat ervaring...
Tenslotte wil je een isolator gaan verwarmen.
En die staat leiding staat leeg bij jou !
De alufolie aanbrengen is van groot belang net zoals de dikke isolatie erom heen.
Hier zie je een 30 Watt lint van 2,5m lang voor een slang van 70cm met binnendiameter van 50mm.
De 2" inox bolkraan op het einde mag niet bevriezen, dus die is extra omsnoerd.

Met een verwarmde tank ! , zelf gemeten, krijg ik hier +15°C in de leiding bij een omgevingstemperatuur van -23°C in de wind naast de gletsjer op 2750m.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Vorstbescherming douche afvoer



Bericht door PaulBng »

De leiding staat dus niet leeg. Hij hangt in een boog en fungeert zo als sifon. Dat is een redelijke hoeveelheid water ==> ijs en dat kreeg ik dus ook niet ontdooit door er warm water of zout in te gieten.

Het idee was dus een sifon met een aflopende huis. Dan zou alleen de minieme hoeveelheid water in de sifon kunnen bevriezen, alhoewel die dus bijna in de camper zou zitten.

De uitloop van de douche is in de bak gekit. Er zitten al wat haarscheurtjes in die omgeving, dus een opknapbeurt van de bak zit in het verschiet.
Geen idee of ik die uitloop los krijg zonder de douchebak te slopen.

Om de slang moet dus eerst alu (tape), dan het warmtelint (met welke spoed?) en dan isolatie.

Die drieweg kogelkraan lijkt me ook wel wat. Zelfs een combinatie kan natuurlijk.


De reparatie met kit is niet mijn werk...



Paul
Afbeelding
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Vorstbescherming douche afvoer



Bericht door PaulBng »

isoplus schreef: In ons busje kon ook een verwarmingselement in de tank, ik geloof daar niet in en heb het ook niet besteld omdat de capaciteit niet genoeg is voor een strenge vorst.
Zoals je ziet is de tank alleen aan de onderkant "enigzins Afbeelding" geïsoleerd.
Ik ga daar zo-i-zo voor de winter armaflex op plakken. Heb nog een zootje over....

Kijken hoe dat uitpakt...


Paul
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Vorstbescherming douche afvoer



Bericht door kampo »

De volgorde is eerst het lint en daaromheen de alu kleeftape. Dat om de warmte te spreiden over het gehele oppervlak. Als afstand kan je ongeveer 10cm aanhouden. Iets meer of minder op minder of meer kritische plaatsen. De verwarmingskabel is ook stijf en laat zich niet in alle bochten wringen.
Het probleem van een zink of sifon is dat er onderaan ijs in zit. Het voorbij stromende (warme) douchewater zal meteen vastvriezen op dat ijs en zo verder tot het dichtzit. Dat gaat snel.
Inderdaad, je krijgt het niet meer ontdooid door zout, glycol of warm water bovenop de ijs prop te gieten.

Beste is natuurlijk om het verwarmingselement (lint of een ander) inwendig in de buis aan te brengen.
Duur is het niet. Het is vooral (creatief) werk en het verbruikt veel stroom als het een week moet opstaan en je verschillende elektrische verwarmingen aan boord hebt.

Oplossingen tot minus 10°C dat zal nog wel lukken, maar als je in de winter naar Siberië wil gaan dan zal het je aardig moeite kosten om alles te beveiligen. En ja vorstschade herstellen is ook duur.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Vorstbescherming douche afvoer



Bericht door evdoetelaar+larana »

Zou een platte sifon in de afvoer onder de bodem in combinatie met een verwarmingsmat een oplossing kunnen zijn?https://www.badkamerwinkel.nl/easy-drai ... gL6mvD_BwE
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Vorstbescherming douche afvoer



Bericht door gjvonk »

Kun je niet iets met een omleiding van de warmteslang die bij de Webasto vandaan komt: met een bocht langs je douche afvoer en ze dan samen inpakken in isolatiemateriaal? Is er materiaal wat beter isoleert als Armaflex?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Vorstbescherming douche afvoer



Bericht door PaulBng »

Ik ga nadenken over de aangedragen suggesties...


Paul
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Vorstbescherming douche afvoer



Bericht door evdoetelaar+larana »

Aerogel heeft een hogere isolatiewaarde dan Armaflex. Nadeel is wel dat het reteduur is.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Beroepsreiziger

Re: Vorstbescherming douche afvoer



Bericht door Beroepsreiziger »

Ik heb het topic niet zorgvuldig gelezen. Sorry.
Afgelopen winter tijdens die korte maar hevige kou is de afvoer van de douche bevroren. (En de tank uitloop ook (een schuif)).
Had je toen de camper in gebruik? Of stond die in de ''stalling''?

En winter waar? In NL? Of op de Noordpool?

Als die niet in gebruik is, gooit er gewoon antivries in.

Heb je hem wel ingebruikt, inplaats van een buitenkabel, doe er een verwarmingskabel in!

De plek waar leidingen of afvoeren bevriezen, is waar de overgang is van warm naar koud. Bij de vloer dus.
Plaats reactie