Geen spanning meer op contact

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Julian
Berichten: 7
Lid geworden op: di 14 sep 2021, 7:06

Geen spanning meer op contact



Bericht door Julian »

Goedemorgen allen,

Zal mij even kort voorstellen. Mijn naam is Julian en heb samen met mijn vriendin deze zomer een Fiat Ducato 290 Fendt camper gekocht met het bouwjaar 1994.

Deze vakantie genoten van de camper en inmiddels het dak gerepareerd i.v.m. lekkage etcetera maar goed het is ook geen jonge camper meer. :)

Afgelopen zondag een stuk wezen rijden en ongemerkt dat de HH accu helemaal leeg was met een zekering kapot van de accu pool hiervan. Een nieuwe zekering geplaatst en accu aan de lader gezet.

Afijn ik wou de camper weer onder de carport zetten en draai het het contact op stand 1 zie ik geen lampjes branden of wat dan ook etcetera. Helemaal niks... Aangezien ik bezig ben geweest met de HH accu onder de passagiers stoel die samen zit met de omvormer ( Calira EVS 12/12/ds) bekeken of daar het euvel kon liggen. Niks kunnen vinden helaas. Binnenverlichting en radio etcetera werken wel allemaal gewoon. Nu kom ik er niet meer uit en misschien dat jullie mij kunnen helpen zodat ik de camper weer droog onder de carport kan zetten.

Wat ik gedaan heb tot nu:
- Accu van de motor is goed (12,7 Volt)
- Zekeringen in zekeringkast achter opbergvak van het dashboard bekeken en sommige waren nog wel intact maar zwart en deze vervangen voor nieuwere.
- Alle accupolen klemmen van de accu opgeschuurd schoongemaakt met contact spray en verouderde aansluitingen vernieuwd.
- Alle bekabeling doorgemeten vanaf de accu doorgemeten en ook met de juiste spanning.
- Onder het dashboard gekeken of hier losse contacten bloot lagen en twee gevonden met de kleuren blauw en rood ( Waren samen tot 1 gemaakt tot een schuifstekker.) Hierop stond geen spanning op met of zonder op contact zetten. Hier spanning opgezet maar zonder resultaat.)
- Geen andere afwijkingen gevonden onder het dashboard. Maar wel een rommelpot bedrading van de vorige eigenaren.....
- Van het contactslot zit een aansluit stekker met 4 aansluitingen.
Zwart gaat op blauw/wit,
Bruin gaat op roze ( hier staat constant 12.4v op)
Rood gaat op rood/zwart
Blauw gaat op blauwzwart
Heb hier een foto als bijlage geplaatst.
Heb alles doorgelust met draad roze op rood/zwart etc maar allemaal zonder resultaat. Geen lampjes geen reactie.

Kom er nu even niet meer uit waar ik het verder niet zoeken. Het contactslot is door de vorige eigenaar twee jaar geleden al vernieuwd. Camper deed het altijd zonder probleem maar vanaf dat ik met de HH accu bezig ben geweest om deze eruit te halen is het foute boel lijkt het.

Alle tips welkom en alvast bedankt!
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Geen spanning meer op contact



Bericht door hathi »

Nieuwe startaccu plaatsen ( €100,-) het is kort door de bocht,maar volgens mij zoek je te moeilijk,startaccu,is om te starten,en heeft verder weinig met de HH accu van doen,de zekering,voor het laden ,heb je al vernieuwd,
Hans
Julian
Berichten: 7
Lid geworden op: di 14 sep 2021, 7:06

Re: Geen spanning meer op contact



Bericht door Julian »

Bedankt voor je reactie Hans,

Start accu is na mijn mening nog goed. Staat 12,6V op nu op dit moment.

Kan proberen op de HH accu er op aan te sluiten wanneer deze weer vol is op dit uit te sluiten.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Geen spanning meer op contact



Bericht door hathi »

12,6 V…is echt te weinig,vandaar,maar je mag hem eerst nog laden,hoor :-B of onderweg blijven staan,en dan wil / moet je dikwijls wel meer uitgeven om weer te rijden ?
Hans
Julian
Berichten: 7
Lid geworden op: di 14 sep 2021, 7:06

Re: Geen spanning meer op contact



Bericht door Julian »

Volle accu gepakt uit de camper van mijn vader en zonder resultaat. Geen dashboard lampjes of wat dan ook.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Geen spanning meer op contact



Bericht door Atoz »

Zekering.... Grote zekering.
Zitten die zoals bij onze 230 ook niet in de buurt van de startaccu?
De startaccu mag je ondertussen even uitsluiten.
Zelfs bij een defecte 12,6V accu zouden de lampjes nog opgloeien.

Bij mij zit er links boven de accu een 50A platte zekering van 30mm
https://www.conrad.be/p/tru-components- ... ks-2137812
Platte maxi zekering heten ze.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Julian
Berichten: 7
Lid geworden op: di 14 sep 2021, 7:06

Re: Geen spanning meer op contact



Bericht door Julian »

Net boven de start accu zit aan het chassis een zekering vast gemonteerd onder een afsluitkap van 100A. Deze is goed en staat stroom op na deze zekering. Ook aan een rode draad vanaf de accu naar binnen toe zit een zekering van 25A en dit is idem dito
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51276
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Geen spanning meer op contact



Bericht door Kroppie »

contactslot stuk??, of een draad naar

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Geen spanning meer op contact



Bericht door Atoz »

Alle andere zekeringen nagemeten? Dat doe je met een multimeter, niet op het ''oog''
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Julian
Berichten: 7
Lid geworden op: di 14 sep 2021, 7:06

Re: Geen spanning meer op contact



Bericht door Julian »

Na het contactslot lopen 4 draden.

Blauwwit
Roze ( hier staat 12.4v op)
Rood/zwart
Blauwzwart

Wanneer ik de sleutel omdraai en op contact zet, dan meet ik hierna geen spanning meer op de roze draad waar deze het aansluitblokje ingaat. De spanning meet ik dan ook niet op de andere draden etcetera.

Ik meet alles met een multimeter en overal staat spanning op de zekeringen.
Bijlagen
IMG_20210914_112440 (1).jpg
IMG_20210914_112440 (1).jpg (74.42 KiB) 298 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51276
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Geen spanning meer op contact



Bericht door Kroppie »

contactslot al eens doorgemeten?, 2jaar geleden vernieuwd zegt enkel hoelang geleden het vernieuwd is ,niet hoe goed het is, meten is weten.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Geen spanning meer op contact



Bericht door Atoz »

Dat contactslot is een schakelaar
Kun je dan met een stukje draad de auto starten op die connector?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Julian
Berichten: 7
Lid geworden op: di 14 sep 2021, 7:06

Re: Geen spanning meer op contact



Bericht door Julian »

Ik ga er morgenvroeg weer mee aan de gang en draai het contactslot open om te kijken en te testen.

Word vervolgd 😅
Julian
Berichten: 7
Lid geworden op: di 14 sep 2021, 7:06

Re: Geen spanning meer op contact



Bericht door Julian »

Update

Alles weer doorgemeten en de bedrading gevolgd vanaf het contactslot naar een stekkerblok bij de zekeringen. Dit een beetje bewogen en er was ineens weer contact. Bleek dat een stekkerverbinding van een constante spanning draad niet goed verbonden was met de bruine draad na het contactslot en was iets gesmolten. Alles schoongemaakt en werkt weer goed. Weer wat geleerd om als goed te volgen waar de bedrading heen gaan.

Allemaal bedankt voor het meedenken!

Julian
Plaats reactie