Fiat Ducato 280: schakelen gaat niet/heel stroef

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Ravian18
Berichten: 12
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 17:55

Fiat Ducato 280: schakelen gaat niet/heel stroef



Bericht door Ravian18 »

Wij komen net terug van een rondreis door Zweden met onze Weinsberg Imperiale (Ducato 280 onderstel). Helaas merkte ik de laatste 2 dagen dat het schakelen steeds stroever ging. Op de laatste dag werkte de 1ste versnelling helemaal niet meer en de 2de gaat erg stroef en moet er echt met geweld ingeduwd worden. Als de motor uit is kan ik prima schakelen, zelf zonder de koppeling in te trappen (is dit normaal?). Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Ducato 280: schakelen gaat niet/heel stroef



Bericht door dieseltje+ »

Verdenk de koppeling zelf. Drukgroep/koppelingsplaten.
Kraakt de bak als schakelen wel lukt? Heb je ervaring om te schakelen zonder koppeling? Gaat dat wel soepel?
Wat je zou kunnen checken is het armpje onder het koppelingshuis, daar waar de buiten en binnenkabel zitten gemonteerd of die nog wel recht is. Deze gaan wel eens krom. Vaak wel een teken dat er meer aan de hand is zoals een niet goed werkend koppeling, te zware bediening...versleten onderdelen van de koppeling. Dan de bak demonteren.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Ravian18
Berichten: 12
Lid geworden op: di 05 jan 2021, 17:55

Re: Ducato 280: schakelen gaat niet/heel stroef



Bericht door Ravian18 »

Mijn onderbuurman vermoedde inderdaad ook dat het de koppelingsplaten waren. Als ik hem met geweld in een versnelling duw maakt ie geen krakend geluid. Alleen bij de achteruit wel maar dat was voor dit probleem ook al.

Ik heb net even de kabel onderaan de bak gecheckt waarmee je ook de hoogte van het schakelpedaal instelt. Deze zat wel erg los. Na wat aandraaien schakelt ie eigenlijk weer als een zonnetje dus het probleem lijkt voor nu opgelost. Ik vermoed echter wel dat er op termijn toch wat mee moet gebeuren aangezien je natuurlijk niet eindeloos die kabel strakker kan draaien.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ducato 280: schakelen gaat niet/heel stroef



Bericht door Kroppie »

let er op met aandraaien van de kabel dat het pedaal altijd een kleine (minimaal ong 1cm) vrije slag houd anders is het heel gauw einde koppeling.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Ducato 280: schakelen gaat niet/heel stroef



Bericht door Bas vd laar »

Ik heb net even de kabel onderaan de bak gecheckt waarmee je ook de hoogte van het schakelpedaal instelt
Goed gedaan, dan komt je koppelingspedaal wat omhoog.
Om de zoveel tijd moet je dit bijstellen, kan best zijn dat je nog heel wat km's kan maken met deze koppeling.
Plaats reactie