Lifepo4 laden met 14,7V?
Lifepo4 laden met 14,7V?
2 x 100 amp gekocht na veel twijfelen. In de camper en…. Wat een verademing. Je tilt ze met een pinkje op en mn 200 amp agm was niet te tillen. Goed te monitoren en alle informatie op de app.
Anyway… superblij mee. Maar de vraag: ze moeten geladen worden met 14,6 volt. Ik heb een optimate7 v3 die of 14,4 of 14,7 levert. Maar ik begrijp dat een lifepo niet aan de druppellading kan/mag. Er zit een bms systeem in. Je hoort verschillende verhalen over het laden met reguliere laders. Ik kan het op google niet echt vinden. Maar stopt het bms de druppellading dan? Anders even een nieuwe lader halen. Maar zonde als het met de optimate ook kan.
Anyway… superblij mee. Maar de vraag: ze moeten geladen worden met 14,6 volt. Ik heb een optimate7 v3 die of 14,4 of 14,7 levert. Maar ik begrijp dat een lifepo niet aan de druppellading kan/mag. Er zit een bms systeem in. Je hoort verschillende verhalen over het laden met reguliere laders. Ik kan het op google niet echt vinden. Maar stopt het bms de druppellading dan? Anders even een nieuwe lader halen. Maar zonde als het met de optimate ook kan.
Laatst gewijzigd door cdr op zo 12 sep 2021, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Lifepo4 laden met 14,7V?
Laden met solar is nog de beste optie, als je geen specifieke lfp-lader hebt.
Eigenlijk moet je een accu kopen bij het voertuig wat je al hebt..als het een drop-in is, kan hij dus ook gewoon geladen worden door de dynamo.
Maar ook door je standaard lader, maar dan moet je (handmatig?) voorkomen dat die op druppelladen overgaat.
Wegens de hogere accu spanning is dat al vrij vroeg! Veel lfp’s vinden voortdurend naar 100% laden overigens helemaal niet fijn! Ik heb bij mij de lader uitgezet, en laadt alleen nog bij met rijden, of de zon.
Bij nieuwe zg. intelligente dynamo’s is het weer een ander verhaal, weet ik niet veel van, behalve, dat je dan extra laad/regel apparatuur nodig schijnt te hebben.
Wellicht handig, om merk, type, laadspecificaties hier nog even te melden…
Mijn accu neemt bv al genoegen met 14,4 resp. 13,45 V.
Eigenlijk moet je een accu kopen bij het voertuig wat je al hebt..als het een drop-in is, kan hij dus ook gewoon geladen worden door de dynamo.
Maar ook door je standaard lader, maar dan moet je (handmatig?) voorkomen dat die op druppelladen overgaat.
Wegens de hogere accu spanning is dat al vrij vroeg! Veel lfp’s vinden voortdurend naar 100% laden overigens helemaal niet fijn! Ik heb bij mij de lader uitgezet, en laadt alleen nog bij met rijden, of de zon.
Bij nieuwe zg. intelligente dynamo’s is het weer een ander verhaal, weet ik niet veel van, behalve, dat je dan extra laad/regel apparatuur nodig schijnt te hebben.
Wellicht handig, om merk, type, laadspecificaties hier nog even te melden…
Mijn accu neemt bv al genoegen met 14,4 resp. 13,45 V.
Re: Lifepo4 laden met 14,7V?
@cdr : Je meld dat je nieuwe lifepo4 een BMS heeft. Die zorgt die ervoor dat bij 100% lading, het laden wordt gestopt. Je lader heeft dan niets meer in te brengen.
Ik doe dit al twee jaar en werkt prima ?
Ik doe dit al twee jaar en werkt prima ?
Re: Lifepo4 laden met 14,7V?
Ja super! Dat was de vraag ook over de functie van de bms. De startaccu laadt 14,4 volt en op de app laden de lifepo 13,4. Dacht al dat dat ergens geregeld werd
Re: Lifepo4 laden met 14,7V?
Die 14.6V is niet de spanning waarmee je 'm moet opladen, maar de maximale spanning waarmee je 'm kunt opladen.
14.6V bij 4 cellen is 3.65V per cel. En dat is het maximum wat een LiFePO4 cel mag hebben.
Echter, in de praktijk zijn de cellen nooit 100% gelijk, er zit altijd iets verschil tussen. Dat betekend dat 1 cel al >3.65V zit, terwijl een andere bv nog 'maar' op 3.62V zit. Dan zal de BMS dus moeten ingrijpen om te voorkomen dat die ene cel overlaad.
Gevolg is dan ook bij een 14.6V laadspanning dat je BMS om de haverklap zal moeten ingrijpen. Technisch prima, daar is ie ook voor gemaakt, maar naar mijn mening niet wenselijk.
Ik zou een LFP accu bij voorkeur met 14.2V laden. Dat gaat net zo goed. Je laad 'm dan tot 99.9% ofzo op, dus het verschil is minimaal (3.5V/cel of 3.65V per cel scheelt misschien 1Ah capaciteit). Maar je hebt marge voor de varianties tussen de cellen en je BMS hoeft niet continue in te grijpen.
Ook is het beter voor de levensduur van een accu om 'm niet tot 3.65V/cel op te laden. Het laden gaat, op het eind, iets langzamer dan bij 14.6V, maar het maakt allemaal niet heel veel uit. De voordelen zijn groter dan de kleine nadelen.
Victron heeft bv ook 14.2V als standaard in zn laadprofielen staan voor LiFePO4.
In principe is elke simpele lader gewoon te gebruiken voor LiFePO4, mits goed ingesteld. Liefst wil je gewoon laden en stoppen met laden als ie vol is, maar als je het goed instelt kan een normale 3-stage lader ook prima werken.
Alleen een meertraps lader die bv ook periodiek aan equalizatie doet (=spanning veel hoger om de loodaccuplaten te optimaliseren) is geen optie.
Over het algemeen, hoe simpeler de lader, hoe makkelijker voor LFP in te zetten.
In het geval van die Optimate zie ik weinig settings die te configureren zijn. Veel gaat automatisch en is gericht op loodaccu's.
Zo heeft ie bv ook temperatuurcompensatie van 40mV/graad per cel. Ga je m dus bij een temperatuur van 10 graden opladen dan zou die 14.7V dus 15.2V worden.
(Ik gok dat men bedoeld 40mV voor de hele accu, want 40mV per cel lijkt me vrij fors)
Ik zou die Optimate niet als voorkeur hebben (En zeker niet op 14.7 setting), omdat ie best wat automatische dingen heeft die je bij LFP niet wilt. En hij is maar 10A. Die vervangen door een simpele 20A lader is een dubbele winst: Geen risico door de fancy dingen, en je kunt je accu wat vlotter opladen. 10A op 200Ah kan wel maar vind ik wat traag. Over het algemeen wordt 1/10C aangeraden kwa lader tov de accucapaciteit.
Edit:Of hoger, zoals @309T16 terecht al aangeeft. LFP mag soms zelfs tot 1C geladen worden, afhankelijk van het type. Let wel: Soms is een BMS een beperkende factor. Genoeg accu's met een BMS die 100A kan leveren, maar voor opladen de helft kan (50A). Overigens nog heel prima
14.6V bij 4 cellen is 3.65V per cel. En dat is het maximum wat een LiFePO4 cel mag hebben.
Echter, in de praktijk zijn de cellen nooit 100% gelijk, er zit altijd iets verschil tussen. Dat betekend dat 1 cel al >3.65V zit, terwijl een andere bv nog 'maar' op 3.62V zit. Dan zal de BMS dus moeten ingrijpen om te voorkomen dat die ene cel overlaad.
Gevolg is dan ook bij een 14.6V laadspanning dat je BMS om de haverklap zal moeten ingrijpen. Technisch prima, daar is ie ook voor gemaakt, maar naar mijn mening niet wenselijk.
Ik zou een LFP accu bij voorkeur met 14.2V laden. Dat gaat net zo goed. Je laad 'm dan tot 99.9% ofzo op, dus het verschil is minimaal (3.5V/cel of 3.65V per cel scheelt misschien 1Ah capaciteit). Maar je hebt marge voor de varianties tussen de cellen en je BMS hoeft niet continue in te grijpen.
Ook is het beter voor de levensduur van een accu om 'm niet tot 3.65V/cel op te laden. Het laden gaat, op het eind, iets langzamer dan bij 14.6V, maar het maakt allemaal niet heel veel uit. De voordelen zijn groter dan de kleine nadelen.
Victron heeft bv ook 14.2V als standaard in zn laadprofielen staan voor LiFePO4.
In principe is elke simpele lader gewoon te gebruiken voor LiFePO4, mits goed ingesteld. Liefst wil je gewoon laden en stoppen met laden als ie vol is, maar als je het goed instelt kan een normale 3-stage lader ook prima werken.
Alleen een meertraps lader die bv ook periodiek aan equalizatie doet (=spanning veel hoger om de loodaccuplaten te optimaliseren) is geen optie.
Over het algemeen, hoe simpeler de lader, hoe makkelijker voor LFP in te zetten.
In het geval van die Optimate zie ik weinig settings die te configureren zijn. Veel gaat automatisch en is gericht op loodaccu's.
Zo heeft ie bv ook temperatuurcompensatie van 40mV/graad per cel. Ga je m dus bij een temperatuur van 10 graden opladen dan zou die 14.7V dus 15.2V worden.
(Ik gok dat men bedoeld 40mV voor de hele accu, want 40mV per cel lijkt me vrij fors)
Ik zou die Optimate niet als voorkeur hebben (En zeker niet op 14.7 setting), omdat ie best wat automatische dingen heeft die je bij LFP niet wilt. En hij is maar 10A. Die vervangen door een simpele 20A lader is een dubbele winst: Geen risico door de fancy dingen, en je kunt je accu wat vlotter opladen. 10A op 200Ah kan wel maar vind ik wat traag. Over het algemeen wordt 1/10C aangeraden kwa lader tov de accucapaciteit.
Edit:Of hoger, zoals @309T16 terecht al aangeeft. LFP mag soms zelfs tot 1C geladen worden, afhankelijk van het type. Let wel: Soms is een BMS een beperkende factor. Genoeg accu's met een BMS die 100A kan leveren, maar voor opladen de helft kan (50A). Overigens nog heel prima
Laatst gewijzigd door DJSmiley op zo 12 sep 2021, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Lifepo4 laden met 14,7V?
Dat laatste geldt alleen voor een traditionele accu. De aanbevolen laadstroom van LFP's ligt beduidend hoger.
Bij mijn Winston set ligt dat op 0.5C
Bij mijn Winston set ligt dat op 0.5C
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Lifepo4 laden met 14,7V?
Het is niet verkeerd om een goede lader te gebruiken, geschikt voor jouw accu.
In oorlogstijd moet je gebruiken wat je hebt of vindt.
In oorlogstijd moet je gebruiken wat je hebt of vindt.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Lifepo4 laden met 14,7V?
Ik heb de instellingen van de multiplus (1600/70) m.b.t. mijn LFP (PowerXtreme) afgestemd met de leverancier en op zijn advies de absorptiespanning ingesteld op 14,4V.DJSmiley schreef: ↑zo 12 sep 2021, 11:27Ik zou een LFP accu bij voorkeur met 14.2V laden. Dat gaat net zo goed. Je laad 'm dan tot 99.9% ofzo op, dus het verschil is minimaal (3.5V/cel of 3.65V per cel scheelt misschien 1Ah capaciteit). Maar je hebt marge voor de varianties tussen de cellen en je BMS hoeft niet continue in te grijpen.
Ook is het beter voor de levensduur van een accu om 'm niet tot 3.65V/cel op te laden. Het laden gaat, op het eind, iets langzamer dan bij 14.6V, maar het maakt allemaal niet heel veel uit. De voordelen zijn groter dan de kleine nadelen.
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Re: Lifepo4 laden met 14,7V?
Dank! Optimate niet gebruikt. Zonnepanelen en 5 uren rijden en accu's geven 99% aan vanaf 60%. Blij mee. Echt een aanwinst qua vermogen (magnetron en Senseo). Op99% en volle zon geeft bms aan 0% laden. Zal wel in orde komen. Kijken wat de optimate doet als ie aan de paal staat. Mss
Ook wel 0% als ie vol is. Dan ist ok prima lijkt me
Ook wel 0% als ie vol is. Dan ist ok prima lijkt me
Re: Lifepo4 laden met 14,7V?
Ik laadt al mijn lfp batterijen al jaren tot slechts 13,6 volt. Volladen is slecht voor de levensduur, en vaak helemaal niet nodig.
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Re: Lifepo4 laden met 14,7V?
langste plezier van lfp batterijen?, niet helemaal leeg en niet helemaal vol, daar tussen in.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Lifepo4 laden met 14,7V?
Ga ik me aan houden jos! Dank. Maar niet te geloven hoe weinig dat weegt en hoeveel elektriciteit erin zit. Bijzonder.