Fluitend geluid Fiat Ducato JTD (2006)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Hymer664Classic
Berichten: 20
Lid geworden op: za 04 sep 2021, 10:42

Fluitend geluid Fiat Ducato JTD (2006)



Bericht door Hymer664Classic »

M’n camper op Ducato basis (2006, jtd motor) maakt een fluitend geluid bij acceleratie.

Heb de camper pas anderhalve week en kan derhalve niet goed constateren of het er altijd al is geweest of recentelijk ontstaan.
Mijn logische beredenering is dat het een luchtinlaatslang of de turbo zou kunnen zijn. Wiellagers vallen af omdat het geluid toenemend bij acceleratie maar ook te horen is bij gas geven in de vrij.

Iemand die me verder kan helpen? Zou graag zelf met een redelijke conclusie naar de garage gaan want sta ik Frankrijk en geen zin om opgelicht te worden.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fluitend geluid Ducato jtd 2006



Bericht door Kroppie »

of het is een riem die piept, kan zijn versleten, of niet goed gespannen, of dat ie niet in lijn ligt?

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op za 11 sep 2021, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Hymer664Classic
Berichten: 20
Lid geworden op: za 04 sep 2021, 10:42

Re: Fluitend geluid Ducato jtd 2006



Bericht door Hymer664Classic »

Ja kan ook. Ik heb er geen verstand van.
Heb geprobeerd te zoeken op afbeeldingen van wat ik waar onder de motorkap kan vinden maar helaas zonder resultaat.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fluitend geluid Ducato jtd 2006



Bericht door Kroppie »

moeilijk om op afstand een geluid te beoordelen, succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gabriel
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 23 mar 2014, 17:02

Re: Fluitend geluid Ducato jtd 2006



Bericht door Gabriel »

Hallo ?????,
Ik rijd zelf een Hymer van 2005 ook op Ducato basis met een 2.8 JTD Power motor met 147pk. Deze versie heeft een variabele turbo die eerder vermogen levert dan de standaard 2.8 JTD. Mijne maakt ook al snel een licht fluitend geluid wat wordt veroorzaakt door dit type turbo. Dit is volledig normaal maar ik kan natuurlijk niet van hier uit bepalen of dit bij jou ook zo is.
Gebruikersavatar
SkiRon
Berichten: 460
Lid geworden op: do 31 okt 2019, 18:04
Contacteer:

Re: Fluitend geluid Ducato jtd 2006



Bericht door SkiRon »

De mijne 2.8jtd met normale turbo fluit ook een klein beetje, is de turbo idd.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fluitend geluid Fiat Ducato JTD (2006)



Bericht door Bas vd laar »

De mijne hoor je ook altijd, is de turbo
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31960
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Fluitend geluid Fiat Ducato JTD (2006)



Bericht door Bob Diesel »

Gebruik eens de zoekfunctie rechtsboven
Het fluiten van de turbo is een vd mooiste geluiden voor een Chauffeur
Dan weet je dat die werkt ,en dat merk je
Aan de trekkracht

Een riem piept en maakt herry
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Hymer664Classic
Berichten: 20
Lid geworden op: za 04 sep 2021, 10:42

Re: Fluitend geluid Fiat Ducato JTD (2006)



Bericht door Hymer664Classic »

Ah mooi, dat hoort er dus gewoon bij. Zoals ik al zei heb ik de camper pas net, een referentiekader ontbreekt zodoende.

Thanks voor jullie input!
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Fluitend geluid Fiat Ducato JTD (2006)



Bericht door Arie55 »

Dat ligt er maar aan of het erbij hoort. Als de turbo het vanaf nieuw dat laat horen, dan is de isolatie er vanuit fabriekswege niet op afgestemd. Ik hoor n.l. geen turbo fluit meer, omdat er jaren geleden een andere/nieuwe turbo geplaatst is. Doet die dat wel, dus voor de vervanging, kan je je referentiekader bepalen door de aanvoer luchtslang naar de turbo los te nemen en de speling op het asje te controleren. Kan je zelf doen. Controleer dan ook de status van de rubberen slang. Controleer ook in je onderhoudsboekje wat de onderhouds interval is van jouw turbo.

Mocht er al wat speling te voelen zijn kan je komend onderhoudsinterval of het jaar erop de turbo laten reviseren/een vervangende turbo, of een nieuwe inzetten. Doe je er niets aan, zal er een moment komen dat de motor in de noodloop komt. En (uiteraard) op het verkeerde moment.

Overigens komt het fluiten van de schoepen vandaan. De schoepen gaan dan door de hoge omloop snelheid door de geluidssnelheid heen en dat hoor je.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10157
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Fluitend geluid Fiat Ducato JTD (2006)



Bericht door Peter LMC »

Arie55 schreef:
ma 13 sep 2021, 11:05
Controleer ook in je onderhoudsboekje wat de onderhouds interval is van jouw turbo.

Arie
Heeft een turbo een onderhoudsinterval. :?:
Nieuw voor mij maar ik wil altijd iets leren.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Fluitend geluid Fiat Ducato JTD (2006)



Bericht door 309T16 »

Wel controle in de zin van lagerspeling en olielekkage controle, maar zeker geen preventief iets :)
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Fluitend geluid Fiat Ducato JTD (2006)



Bericht door Arie55 »

Nee, een turbo heeft geen onderhouds interval. Deze kleine dingetjes niet echt. Wel zal het nodig zijn na X-km's (zo rond na elke 150k km) de vinger aan de pols te houden en het fluiten is een goede indicator. Zo ook met (olie)lekkages. Dat is een indicator dat er iets (kleins) aan de hand is. Als er een demontage ergens is geweest, gebruik je bv. niet de oude pakkingen. Tijdens een demontage kijk je ook of er iets in het gebied waar je bezig bent, iets gaande is. Doe je er niets mee, dan wordt het algemeen niet beter op.
Het beginnen te fluiten hangt van veel af: onderhoud en grondigheid daarvan, olie verversingen, rijstijl/gedrag, rij-tijden kort/lang, ontwerp/type turbo, enz.

In principe hoeft een motor niet te lekken of te 'transpireren'. Dat je bij deze controles niets over hoort, zegt wel iets over het achteruitgaande vakmanschap. Dat dit ook wel te maken heeft dat de klant het vaak niet wil horen of weten, is een heel ander verhaal. En dat wij toch wel wat langer met de installatie rondrijden en de geschiedenis mee krijgen. En als je er juist naar vraagt, dan wordt je vaak vreemd aangekeken en is de garagist niet capabel dit uit te leggen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie