Meerdere verbruikers 12V op één plek zekeringhouder?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
BenMinderhoud
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 14 okt 2020, 11:52

Meerdere verbruikers 12V op één plek zekeringhouder?



Bericht door BenMinderhoud »

Ik heb een zekeringhouder waarvan alle plaatsen bezet zijn. Ik zou graag een extra verbruiker toevoegen. Nu kan ik natuurlijk een 2e zekeringhouder erbij plaatsen, maar ik heb maar 1 plekje nodig. Meer verbruikers komen er nu en in de toekomst niet.

Is het mogelijk om 2 verbruikers op 1 plaats te zetten, zodat er een plekje vrijkomt voor die extra verbruiker? Of is dat not done/onverstandig? Als dat wel kan, moet ik dan verder nog ergens rekening mee houden? Zwaarte zekering afstemmen op de som van de 2 samengevoegde verbruikers? Ik heb hier wel op gegoogled, maar niks gevonden..
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Meerdere verbruikers 12 V op 1 plek zekeringhouder



Bericht door isoplus »

Plaats toch een zwevende zekering speciaal voor die extra verbruiker, wel zo dicht mogelijk bij de spanningsbron. Even aantekenen in je instructieboekje bij zekeringen en de volgende eigenaar ook blij.
Ducato2000
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 24 aug 2018, 20:09

Re: Meerdere verbruikers 12 V op 1 plek zekeringhouder



Bericht door Ducato2000 »

De bedrading wordt afgestemd op de verbruiker. En de zekering vervolgens op de bedrading. Net als in huis. Bij 2,5 mm2 hoort 16 ampere.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Meerdere verbruikers 12 V op 1 plek zekeringhouder



Bericht door Atoz »

Ducato2000 schreef:
do 09 sep 2021, 23:38
De bedrading wordt afgestemd op de verbruiker. En de zekering vervolgens op de bedrading. Net als in huis. Bij 2,5 mm2 hoort 16 ampere.
Dat klopt voor je 230V installatie, maar bij een 12V systeem gebruiken we die 2,5 mm2 (en nog veel dikker) nu net om de kabelverliezen zo klein mogelijk te houden.

Jouw 16A zijn dus een fout advies.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Meerdere verbruikers 12 V op 1 plek zekeringhouder



Bericht door Mickel Moen »

Ik adviseer hier ook voor dit kabeltje een zwevende zekering te plaatsen. Wel zo praktisch.

Afbeelding
Theoretisch gezien maakt het niets uit waarin een zekering in geplaatst is. Een zekeringbox is handig en geeft minder chaos, maar is geen noodzaak.

Verder geven we er de voorkeur aan, om iedere kabel apart de zekeren, maar sec gezien kunnen er meerdere draden op één zekering. Voorwaarde is wel, dat de zekering afgestemd is op de zwakste kabel in de relatie dikte. Bovendien moet het afgenomen vermogen van iedere verbruiker wel matchen met de betreffende kabel en de zekering. Daar komt ook weer de lengte van de kabel als waarde om de hoek kijken.
Heb je meerdere stroomkringen op één zekering, kan de storing ook in meerdere kringen zitten, als de zekering eruit gaat. Nogmaals daarom verdient het de voorkeur om iedere kabel afzonderlijk te zekeren, maar theoretisch gezien kan jouw oplossing.

Zomaar een kabeltje bij prikken, zonder je eerst verdiept te hebben in maximaal opgenomen vermogen op en dikte en lengte van de kabel is dus zeer onverstandig.

In aanvulling op de opmerking van Atoz, om het beeld wat levendiger te krijgen:

16A x 230V is in ons wisselstroom thuisnetwerk maximaal 3680 Watt.
3680 Watt op 12V = 3680 : 12 = 306 Ampere :crazy:
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op vr 10 sep 2021, 8:45, 3 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
jansloos
Berichten: 6870
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Meerdere verbruikers 12V op één plek zekeringhouder?



Bericht door jansloos »

Wat wil je combineren?
Wat zit er nu op het zekeringenblok.

En wat ga je bijplaatsen?

Is het LED verlichting, of een koffieapparaat?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Meerdere verbruikers 12V op één plek zekeringhouder?



Bericht door DJSmiley »

Zoals MickelMoen al zegt.

Mooist is apart afzekeren, maar het kan prima.

Een zekering dient primair om de achterliggende kabel te beschermen. Dus zolang alle kabels individueel maar de stroom aan kunnen die de zekering doorlaat kan het. De zekeringwaarde bepaal je, naast de kabeldiameter, door het verbruik van de aangesloten gebruikers.

Natuurlijk kun je (veel) hoger afzekeren als de kabel dit toelaat, maar dat voegt niets toe. Als een apparaat ineens meer gaat gebruiken dan ie hoort te doen is er wat mis en dan wil je gewoon dat een zekering springt.

En als een zekering springt, is het veel makkelijker storingszoeken als er staat 'waterpomp' ipv 'waterpomp, maxxfan, alle lampen'.

De kabeldiameter is bij 12V systemen in de meeste gevallen niet gebaseerd op de maximale stroom die een kabel mag hebben (Zoals gezegd mag 2.5mm2 prima 16A) maar wordt bepaald door de spanningsval. Die 2.5mm mag prima dus 16A hebben, maar toch leg je in dat soort gevallen vaak dikkere kabels, omdat er anders simpelweg te weinig overblijft van die 12V. Niet omdat die 2.5mm2 te warm zou worden.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
BenMinderhoud
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 14 okt 2020, 11:52

Re: Meerdere verbruikers 12V op één plek zekeringhouder?



Bericht door BenMinderhoud »

Dank allen, ik plug inderdaad niet zomaar iets bij en ik hou ook van een georganiseerde setup. Dat was ook de reden dat ik iedere verbruiker zijn eigen plekje heb gegeven, rekening houdend met verbruik en lengte / dikte draad.

Ik ben er na het eerste gebruik van mijn zelfbouwcamper tijdens vakantie achter gekomen dat een opstaptrede misschien nog wel wat toevoegt. De uitstap uit de schuifdeur was soms behoorlijk hoog, zeker op plaatsen waar ik de bus waterpas moest zetten.

Ik moet me nog verdiepen hoeveel zo’n trede verbruikt, maar dat zal denk ik wel meevallen, het is ook maar kort gebruik per keer. Ik zou eventueel 2 verbruikers die op een 1,5 mm2 zitten kunnen combineren, maar zo’n zwevende zekering spreekt me voor 1 extra verbruiker ook wel aan. Dan hou ik het georganiseerd.
Ducato2000
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 24 aug 2018, 20:09

Re: Meerdere verbruikers 12 V op 1 plek zekeringhouder



Bericht door Ducato2000 »

Atoz schreef:
vr 10 sep 2021, 0:15
Ducato2000 schreef:
do 09 sep 2021, 23:38
De bedrading wordt afgestemd op de verbruiker. En de zekering vervolgens op de bedrading. Net als in huis. Bij 2,5 mm2 hoort 16 ampere.
Dat klopt voor je 230V installatie, maar bij een 12V systeem gebruiken we die 2,5 mm2 (en nog veel dikker) nu net om de kabelverliezen zo klein mogelijk te houden.

Jouw 16A zijn dus een fout advies.
Heb jij thuis geen 2,5 mm2 en 16 A zekeringen. Best vreemd dan.
Ik zie in alle huizen 16 A zekeringen als er 2,5 mm2 gebruikt is. De strekking is dat je de bedrading afstemt op de mogelijke verbruiker en dan de zekering op de bedrading afstemt. Bij 2,5 mm2 in huis hoort 16 A en 4 mm2 zeker je met 35 A.
Staan hier toch genoeg tabellen over maximale kabellengte, kabel dikte en stroom in een 12 V systeem.
Als je bestaande bedrading hebt en die is gezekerd kun je bij die zekering niet zomaar een extra kabel knopen met een verbruiker.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Meerdere verbruikers 12V op één plek zekeringhouder?



Bericht door Atoz »

Mocht iemand zich geroepen voelen om het je uit te leggen dat een huis op 230 iets anders is dan een 12 volt installatie, dat hij/zij dan zijn gang gaat.

En gebruik voor mij rustig overal 16A zekeringen op elke 2,5mm2 kabel, op eender welke spanning.
Maar dat wil niet zeggen dat je dat hier foutloos mag komen vertellen.

Edit:
http://www.polz.info/leitungsrechner/
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51287
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Meerdere verbruikers 12V op één plek zekeringhouder?



Bericht door Kroppie »

in een woonhuis met een 230 volt installatie merk je het (meestal bijna) niet als er een spanningsval is bij de verbruiker bij een flinke vermogens afname, terwijl dat bij een 12 voltinstallatie zeer wel erg merkbaar kan zijn, kijk dat koperdraadje kan die amperes dan wel hebben, maar aan het end van dat koperdraadje moet dat 12 volt apparaat ook goed werken, maar mensen die dat niet (willen) weten komen er helemaal vanzelf wel een keertje achter . :)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
WimZ
Berichten: 1815
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Meerdere verbruikers 12V op één plek zekeringhouder?



Bericht door WimZ »

Atoz schreef:
vr 10 sep 2021, 13:19
En gebruik voor mij rustig overal 16A zekeringen op elke 2,5mm2 kabel, op eender welke spanning.
Maar dat wil niet zeggen dat je dat hier foutloos mag komen vertellen.
Ducato2000 heeft het steeds over de thuissituatie met 230 volt en jij zegt dat hij adviseert op eender welke spanning. Ik lees dat nergens.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Meerdere verbruikers 12V op één plek zekeringhouder?



Bericht door Aloys »

En het topic gaat over 12V. Atoz zegt niets verkeerd, laten we het nou niet moeilijker maken dan het is... :crazy:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Meerdere verbruikers 12V op één plek zekeringhouder?



Bericht door isoplus »

TS vraagt geen advies over draaddikte of spanning, zelfs niet over de waarde van de zekering.
Hij wil graag weten of hij een draadje kan knopen onder een bestaande aansluiting die al gezekerd is.
Dat kan maar is niet aan te raden i.v.m. veiligheid, overzichtelijkheid, storing zoeken enzovoorts...
De vraag is al prima beantwoord toch?
Plaats reactie