Advies gevraagd uitbouwen cabineraam Arto

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
sweetspeed
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 22 aug 2016, 21:03

Advies gevraagd uitbouwen cabineraam Arto



Bericht door sweetspeed »

Ondanks een kleine lekkage, een breuk in een band en wat elektrogremlins nog steeds blij met de recente aankoop van onze Arto 69G uit 2000 maar het was niet slim om dat in de regen te doen; er zit vocht/condens in het schuifraam aan de bestuurderszijde in de cabine en dat is ons toen niet opgevallen. Dat schuifraam is gemaakt van dubbel thermisch veiligheidsglas (hoe krijg ik een camper op gewicht).
Op duitse fora is hier veel over te lezen, komt kennelijk veel voor bij zowel Hymer, Carthago en de merken van NiBi.
Een nieuwe raamunit kost EUR 2300,= ex inbouw. Gaan we niet doen.

In Duitsland zitten twee firma's die de ramen kunnen herstellen voor veel minder geld, dan moet ik ze wel gedemonteerd aanleveren.
Andere optie is om het glas te vervangen door 12mm dik plexiglas
Heeft iemand wel eens zo'n raam uitgebouwd? Ik zie weinig aanknopingspunten om eerlijk te zijn, maar ik ben dan ook niet zo'n klussert.
Dus alle hulp is welkom.

PS; de truuk om kleine gaatjes in het glas te boren is bij dit type glas niet mogelijk helaas.
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Advies gevraagd uitbouwen cabineraam Arto



Bericht door stobbie »

Ik heb ook een Arto 69G, maar dan uit 2002..
Ook zonder condens zijn de zijruiten niet prettig vind ik, ze spiegelen regelmatig en zeker als ze open staan kan je matig door het dan dubbele deel kijken vind ik..

Waar heb je lekkage gehad?
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
sweetspeed
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 22 aug 2016, 21:03

Re: Advies gevraagd uitbouwen cabineraam Arto



Bericht door sweetspeed »

Hoi Stobbie, bij mij zit behoorlijk wat condens in het schuifraam direct links naast mij. Op duitse fora lees ik dat het zelfs schijnt voor te komen bij zeer jonge campers en dat de fabrikanten het zelden netjes afhandelen. Zeker als de camper uit garantie is kun je de beurs helemaal zelf trekken. De particuliere verkoper speelt de vermoorde onschuld dus we nemen ons verlies maar.
Inmiddels heb ik wel in Duitsland enkele partijen gevonden die het glas kunnen herstellen. Uitbouwen, glas splitsen, polijsten, lijmen en terugplaatsen. Dat is een min of meer permanente oplossing. Kost 1100,= per raamunit (dus het gehele geval met twee ramen). Het is wel een eind rijden en je bent je camper een paar dagen kwijt (dus nog een keer rijden). En ze hebben een wachtlijst van een half jaar.
Er is ook een Nederlander die het glas heeft vervangen door plexiglas (in DE mag dat niet vanwege de TuV) maar mijn ervaring is dat plexi toch vrij krasgevoelig is. Dus ik denk dat ik voor de Duitse oplossing ga.
sweetspeed
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 22 aug 2016, 21:03

Re: Advies gevraagd uitbouwen cabineraam Arto



Bericht door sweetspeed »

@Stobbie; ik vind de Arto erg mooi - voor zover dat mogelijk is bij een camper - vanwege het touringcar idee met die hoge ruit.
Maar je zit binnen wel een een enorm aquarium, is dat in volle zon nog wel een beetje te doen? Er zit wel airco op maar ik kan me voorstellen dat je desondanks behoorlijk zit te bakken :lol:
roma
Berichten: 4561
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Advies gevraagd uitbouwen cabineraam Arto



Bericht door roma »

Plexiglas krasgevoelig? Staat wel tegenover dat een kras er goed en gemakkelijk uit te poetsen is met Brasso. Het blijft dan ook glashelder.
Chevy55
Berichten: 245
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Advies gevraagd uitbouwen cabineraam Arto



Bericht door Chevy55 »

Goedendag allen .

Mijn eerste post hier , lees al jaren af en toe wat mee , maar sinds een paar jaar ook in bezit van een Arto camper .
Over genomen van mijn ouders , en met het zelfde probleem , de ruiten , dubbel glas lek , en dan worden ze gewoon wit ,met uiteindelijk een apk probleem , als je er niet goed door kunt kijken .

Ik heb ze inmiddels vervangen , zelf gedaan , het is niet moeilijk , gewoon voorzichtig de kit met stevig plamuurmes (scherp moet is wel zijn) de kit doorsteken los maken , dat is namelijk het enige wat de ramen op zijn plaats houdt .
Daarna sponning goed schoon maken en ontvetten , juiste kit (even naam vergeten kreeg een tube bij de ramen ) en ze er weer in lijmen .
Ik heb het gewoon alleen gedaan , maar denk dat dat voor de meeste niet te doen is , ben 2mtr lang , dat helpt in dit geval .
Dus een hulpje is dan wel gewenst .


Ja het is enorm duur voor een paar ramen , en was niet op de hoogte van de mogelijkheid om te repareren , nu heb ik de oude nog naast mijn schuur staan , dus misschien is dat een idee , haal je die op , laat je repareren , en dan vervang of laat je ze vervangen , en doe je mij je oude weer terug , want ik ben er wel van overtuigd , dat het op termijn gewoon weer mis gaat met die ramen , dubbel glas in huis , zie je ook veel hetzelfde probleem , en je glas verzekering , heb je dan vaak ook niets aan , die dekt het meestal maar tot 7 jaar oud ben ik inmiddels achter gekomen , daarna mag je het zelf betalen , en ja de eerste 7 jaar dat is geenprobleem .

Ook heb ik vernomen , in geval van de Arto , want dit is namelijk de tweede keer dat beide ruiten vervangen worden bij de deze Camper , dat er een slechte serie is geweest , die zou ik dus gehad hebben , en waren we 5 jaar later weer aan de beurt , en ja natuurlijk geen enkel coulance , kwam verder niet of nauwelijks voor , erg slecht hoe ze daar mee om gaan .

De grote voorruit , en de vissenkom , daar heb ik inmiddels wat aan gedaan , want inderdaad zonder airco denk veel te warm , zelfs met is het al bakken , heb een wrap op de ruit aangebracht , uitgerekend komt het op 37% neer , wat nu afgeplakt is , het smoelt in mijn ogen ook beter .
Dat met nieuwe , niet klapperende en ventilerende dakluiken(wanneer dicht) , die trekken alle lucht zo snel je auto uit tijdens rijden , dat de kou of warmte niet binnen blijft .
Door die permanente ventilatie , in de originele luiken , zorgt de rijwind voor dat klapperen van de luiken , en de slechte slappe kwaliteit van de originele luiken .
Het zorgt er nu ook voor dat je met de zijramen open kunt rijden , ook bij hogere snelheid , dat klapperde anders ook erg vervelend ,

De wrap zit er net een paar maanden op , en behalve een paar kleine ritjes in Ned , nog niet getest , dat gaat maandag gebeuren , 3 weken naar Frankrijk is de bedoeling , waar , waar de zon schijnt , dus een ander land kan ook als het nodig is , toch fijn een huisje op wielen .
Mijnoplossing voor de overmatig zon instraling .
Afbeelding

En mijn dekentje op het dashboard maakt ook veel verschil , daar straalt de warmte ook behoorlijk vanaf als de zon er op staat .

Ook heb ik onder dat dashboard de isolatie helemaal netjes dicht gemaakt , alle kieren en gaten , dat verschil is enorm , met geluid en tocht , eigenlijk vind ik de meeste Campers , maar erg matig kwa bouw en afwerking ,ondanks de enorme bedragen die ze kosten .
Verder wel blij hoor met mijn Arto , zeker met mijn lengte .

Greetz Olaf
sweetspeed
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 22 aug 2016, 21:03

Re: Advies gevraagd uitbouwen cabineraam Arto



Bericht door sweetspeed »

Hoi Olaf,
Dank voor jouw bijdrage. Begrijp ik het nou goed dat het hele raam (sponning met vast raam en schuifraam) zonder schroeven in de camper zit en het alleen een kwestie is van de kit doorsnijden ? En dat doe je dan vanaf de binnenzijde of buitenzijde?

Wat de kwaliteit vd camper betreft; ik had hiervoor een Hymer...iets jonger, net zoveel kilometers. Ik ben van mening dat de Arto beter in elkaar zit en de materialen van het interieur van hoger niveau zijn.
Voor de rest is het niet alleen merk- maar ook periodegebonden. Onze Pilote R780 uit 91 was qua interieur nog als nieuw. Massief hout, velours bekleding..gaat langer mee maar is duurder en zwaarder.

Die strook op jouw voorruit vind ik een goede oplossing...daar ga ik ook eens mee aan de slag denk ik.
Chevy55
Berichten: 245
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Advies gevraagd uitbouwen cabineraam Arto



Bericht door Chevy55 »

Ja Correct , alleen kit, binnen zit een rubberen afdichting om het er mooi uit te laten zien ,die trek je gewoon los , geen schroeven niets verder .

Vanaf de buitenkant doordrukken/ snijden , ik heb eerst rond de sponning afgeplakt om krassen etc te voorkomen .
Het vereist wel enige kracht , maar zodra je een begin hebt , dan gaat het een stuk makkelijker .
En goed los maken voor het raam naar buiten duwt of trekt , anders trek je de huid(alu buitenkant) los van de schuim kern .

De folie op de ruit heb ik online een strook besteld , is enige vaardigheid voor nodig , maar genoeg youtube filmpjes te vinden hoe je dat kreuk en bellen loos kan aanbrengen .

Ging mij vooral om de afwerking rond en om de motor in dit geval dat is niet goed aangebracht , je zal verbaasd zijn wat voor een winst in geluids demping je daar kan halen , door het netjes aansluitend vast te maken .

Ook de (auto)Kachel en airco moeten het doen met 1 slang uit de rechter wielkast , de luchtopbrengst is daardoor erg verhinderd , en het pollen filter bijna niet te bereiken , die worden dus vaak niet verwisseld , zo zijn er nog wel meer matig of slecht doordachte dingen , wat mij een beetje tegen viel , voor zo een merk , en ja een 2000 of een 2020 bj is natuurlijk een verschil , er is steeds meer mogelijk , maar alles wat plastic is , is geen lang leven beschoren is mijn ervaring .
sweetspeed
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 22 aug 2016, 21:03

Re: Advies gevraagd uitbouwen cabineraam Arto



Bericht door sweetspeed »

De Arto is veel en veel stiller dan de Hymer met exact dezelfde motor kan ik je vertellen.
Nu moet ik wel zeggen dat ik een vrij zeldzaam model Hymer had, een BR598 op basis van Renault Master (Renault gebruikte destijds gewoon Fiat motoren) dus wie weet dat een ander model anders klinkt.
Kachel/ventilatie heb ik nog niet echt kunnen vergelijken. heb wel de indruk dat de Hymer wat makkelijker van de plek kwam maar goed, daar zat ook 300kg verschil in. En de Hymer had een tank van 95 liter dus daar kon je zo 1000km mee rijden. Elke merk heeft zo zijn eigen plussen en minnen. Maar qua geluid vind ik de Arto echt een verademing.
Chevy55
Berichten: 245
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Advies gevraagd uitbouwen cabineraam Arto



Bericht door Chevy55 »

Ik heb er de 2.8 IDTD in zitten , daar heb ik wat aan gesleuteld en de veer van de Brandstofpomp (turbo druk gestuurde gedeelte ) ,en de regel conus daarvan , nu komt ie sneller op gang , en loopt ie moeiteloos in de 5de versnelling .
Op het vlakke is nu half gas optrekken al voldoende , is veel relaxter rijden zo , en haast heb ik niet , heeft toch geen zin .
Dat was eerder wel anders , is ook zo gedaan , 10min werk , wel meerdere keer moeten doen tot ik het juiste resultaat had , zonder dat ie zwart walmt , want dat vind ik niet kunnen .
En er is ook het een en ander te doen met lange of korte 5 versnelling , begreep dat er ook nog een tussen in te krijgen is .
sweetspeed
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 22 aug 2016, 21:03

Re: Advies gevraagd uitbouwen cabineraam Arto



Bericht door sweetspeed »

Dat is nog zoiets waar ik even naar moet kijken.
Ik weet niet zeker of ik in de Hymer een IDTD of een JTD had zitten, als het goed is was dat een IDTD. Bij de Arto zou het een JTD moeten zijn want ik heb het dashboard met de blauwe meters en volgens ingewijden zou dat altijd JTD zijn. Jouw Arto is jonger dus dan zou dat ook JTD moeten zijn toch?? De 5e versnelling is wel een stuk langer dan bij de Hymer, dus dat wordt tijdig terugschakelen om de boel heel te houden.
Chevy55
Berichten: 245
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Advies gevraagd uitbouwen cabineraam Arto



Bericht door Chevy55 »

Ik hoef niet dashboard af te gaan , die van mij is een IDTD , voorjaar die pomp aangepast en de D-riem vervangen , onderhoud al jaren gedaan , ookvoor mijn ouders .
Ik kan het vershil onder de kap zo wel zien .

Die 5de lange versnelling zat eerst ook in deze Camper , dat rijd prima , in Nederland , in de bergen of eigenlijk heuvels , moet je wel erg snel terug naar de 5 , en zo ook meer motor lawaai .

Die 5de versnelling lag er al met 45k uit in ons geval , de eerste eigenaar , een oudere man , heeft de Camper nieuw gekocht , en had er wel 21k mee gereden , in 10 jaar tijd , de grootste afstand was Veldhoven -Assen , en ik denk vooral 70 in zijn 5 gereden , het doet er verder niet zo toe , maar rrn dikke 6 jaar terug gooide die hem uit zijn 5 , en heb ik er een korte in gezet voor mijn ouders , nu ik hem heb over genomen , heb ik hem is goed onder handen genomen , en langzaam maar zeker zijn alle rammels en slecht werkende zaken opgelost , maar nu twijfel ik wel weer om er een lange of nu ik vernomen heb is er ook nog een die er in de midden van zit , nu weet ik niet meer welke er in zit ,ouders de rekening niet bewaard bleek ,maar eerst maar is kijken hoe het nu rijdt , en of het de moeite is , harder dan 100 hoef ik niet .
sweetspeed
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 22 aug 2016, 21:03

Re: Advies gevraagd uitbouwen cabineraam Arto



Bericht door sweetspeed »

Als ik kijk naar de euronorm op mijn kenteken dan zou het idd een IDTD zijn, wat ik op zich wel prettig zou vinden want iets minder electronica.
IDTD is euro2, JTD is 3
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Advies gevraagd uitbouwen cabineraam Arto



Bericht door stobbie »

Ik heb een 2.8 jtd, met een ZF automaat. Rijdt fijn en relaxed, maar ik lees verontrustende problemen over elektronicaproblemen met deze automaat en dat de onderdelen niet meer verkrijgbaar zouden zijn. Ben pas al naar een busje met 2.8 jtd wezen kijken met automaat, ik dacht die er bij te kopen voor reserveonderdelen, maar bij die bleek de automaat af en toe een storing te geven helaas, dus niet gekocht. Kan ook geen standalone controller vinden voor de bak. Gelukkig doet hij het nu nog prima.

Ik heb de camper ook nog maar een half jaar en hij bevalt wel goed, toch vind ik alles niet zo overdreven goed als wel beweerd wordt. Ik heb het idee dat er in mijn garage een paar iets zachtere plekjes in de vloer zitten. Ik vind de vloer in de leefruimte ook wat dun uitgevoerd (2 springende jonge kinderen). Het plastic in de cabine had ook wel wat mooier gemogen.

Ik kom uit een Ducato 250 3.0jtd met afzetcabine, en die reed als een personenauto.. Dit is wel een stapje terug qua rijden, maar qua camper een hele vooruitgang.

Ik heb geen last van de warmte met de grote voorruit, heb geen airco en zelfs geen maxfan meer. Ik heb geen schotel, geen TV, een lichte lithiumaccu, niet veel bagage, lichtgewicht lpg fles, maar helaas kom ik lang niet uit met 3500kg. Ik laat hem volgend jaar op 4000kg zetten.

Mijn 2002 model heeft Alde verwarming, ik denk dat jullie nog truma hebben? Dat scheelt aanzienlijk in gewicht. Alde werkt wel fantastisch vind ik.
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Plaats reactie