Advies gevraagd uitbouwen cabineraam Arto

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Chevy55
Berichten: 245
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Advies gevraagd uitbouwen cabineraam Arto



Bericht door Chevy55 »

Die zachte plekken in bodem herken ik niet , sterker nog , die noem ik gewoon stevig in ons geval .
Echter in bak achter zit een slecht stukje in de vloer onder de keuken , het was daar lang vochtig , nu niet meer , maar had met afvoer wasbak keuken te maken , daar zat een barstje in een elleboogje , dat spul zit niet met klemmen , zwart soort plastic , ik twijfel of het pvc is , wordt gewoon in elkaar gedrukt , maar vocht is funest , voor de vloer , is een soort multiplex , niet water vast .

Ik ben zelf geen fan van automaten ,bij deze campers , tenzij het van de nieuwere generatie is , 8 , 9 traps kom je dan al op , elektronica is wel een ding , maar dat geld voor alles , dat gaat gewoon een keer kapot , warm worden kan dat spul niet eeuwig tegen .

Automaat rijdt verder wel heel relaxed , zeker in stads en file verkeer , mijn dagelijkse auto , koop ik niet meer zonder .

Ben met onze Arto op de weegbrug geweest , paar weken terug , ze waren graan aan het rijden ,die worden ook gewogen , dus even gevraagd of ik erop mocht , Vol met Diesel en Water , 2 gas flessen , 2 pers , wat eten en kleren , beddengoed , eigenlijk vol beladen , behalve de koelkast zat niet vol (half) en had geen fietsen erop , en als we langer weg gaan ,dan gaat er meer kleding mee .
3410kg , dus nog 90kg over , 120ltr water is niet perse nodig , zou ook met een kwart weg kunnen , dat viel me mee .
We hebben ook geen tv , en dat komt e ook niet , kijk thuis ook nauwelijks , mis ik niks aan .

En nog 2 dikke 100ah lood accu's , als die op zijn dan ga ik ik om naar lithium accu , heb ook geen zonnepaneel , en al vaker een week zonder stroom gestaan , koelkast op gas dan , en binnen verlichting is alles led , dat ging zonder problemen , ga je verwarming nodig hebben wordt dat wel snel anders .

En inderdaad een truma in mijn geval .
Sorry topic starter , is zo niet erg on topic zo .
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Advies gevraagd uitbouwen cabineraam Arto



Bericht door stobbie »

Ik heb juist liever niet die hele moderne automaten.
Achter de 2.8jtd zit een ZF 4HP20, een uiterst eenvoudige automaat die superbetrouwbaar is. Ik heb in mijn huurauto's diverse 4hp22's en ook die kunnen eigenlijk niet kapot, zelfs doorrijden zonder olie overleven ze. In elk geval héél veel sterker dan een handbak, en bij rustig rijden heb ik meer dan genoeg aan die vier trappen. Alleen jammer dat Fiat er ene helemaal zelf bedacht antiek stukje elektronica opgeknutseld heeft.

Die van mij helemaal leeg, even gewogen bij de RDW ..
Afbeelding
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Chevy55
Berichten: 245
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Advies gevraagd uitbouwen cabineraam Arto



Bericht door Chevy55 »

Ik denk niet dat een automaat veel beter is , en er minder problemen mee zijn dan handbakken , daar zit echter weer een koppeling in , dus wordt het lood om oud ijzer , wat ik wel zeker weet is dat de automaat revisie , over het algemeen meer kost .
Het gebruik of misbruik maakt denk ik het verschil ,in hoe lang het mee gaat , automaat en handbak , dat is electronica daar gelaten .

Er zijn ook tegenwoordig wel zaken die electronica goed kunnen repareren , en vaak nog beter dan een origineel , heb dat al geregeld ondernomen , met oudere computers van auto's , in deze gevallen , vaak opnieuw solderen was dan voldoende , en hier en daar een weerstand vrvangen

Het verbruik is zeker bij de oudere automaten gauw een stuk hoger , al is dat gat aardig gedicht .


Gezien je leeg gewicht van je camper , moet je in je onderbroek op pad .
Kun je dus eigenlijk helemaal niets mee op een B rijbewijs .

Alle luxe in een Camper , die brengt wat extra kilo's in de schaal , de automaat doet daar ook aan mee .

Als er ooit nog een andere Camper zou komen , een automaat rijdt heerlijk relaxed , zou ik zeker overwegen .

Maar de simpele techniek van de Arto zorgt er wel voor dat ik alles zelf kan maken , zonder computer
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Advies gevraagd uitbouwen cabineraam Arto



Bericht door stobbie »

De mijne heeft al een maximum technische massa van 4000 kilo, dus kan hem zo administratief verhogen als ik eenmaal mijn c1 heb. Met 4000kg heb ik nog niet over met twee kinderen en fietsen..
Als je handig bent zijn automaten eigenlijk heel goed zelf te reviseren. Een gereviseerde koppelomvormer er in, en verder is het meestal een kwestie van alleen goed schoonmaken. Ik vind persoonlijk een handbak veel moeilijker, waarbij alles precies uitgeshimmed moet worden. De elektronica van deze automaat is heel eenvoudig te repareren, maar soms gaat er een eprom stuk, die moet geprogrammeerd, en de software heeft helaas niemand. Ook fiat niet meer.
Zuinig is de mijne niet, ik rij gemiddeld 1 op 8,5, en rij rustig, max 100 km per uur. Mijn 3.0 deed makkelijk 1 op 10, terwijl die ook nog 50 cm hoger was en meer wind ving met de alkoof.
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Chevy55
Berichten: 245
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Advies gevraagd uitbouwen cabineraam Arto



Bericht door Chevy55 »

Die van onze Arto is zelf 4800kg als ik me goed herinner , grote nadeel is het C1 rijbewijs , die heb ik , maar mijn vrouw niet , nu rij ik altijd , van haar hoeft het niet , ze rijd meer km's in de auto dan ik , dus ze zou het prima kunnen .
Dan kan ze er dus niet meer mee rijden , of moet ze ook een c1 rijbewijs halen .

Vind het alleen nog steeds een rare bedoeling , Campers verkopen met een leeggewicht van 3500kg voor op B rijbewijs .

Kennis heeft het anders opgelost , die had al een E rijbewijs , dus een trekhaak eronder , met een bagage karretje erachter , heb je in een keer ruimte voor 750kg , en dat rijdt beter dan een afgeladen Camper , tot je natuurlijk achteruit moet(met camera geen probleem ) , parkeren etc is met lengte vaak wel wat langer zoeken .

De trekhaak komt er bij deze winter onder , ga ik dan maken , wil volgend jaar de motor mee .
mikeanber
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 9:49

Re: Advies gevraagd uitbouwen cabineraam Arto



Bericht door mikeanber »

hallo allen
het ging en de vraag was toch uitbouwen cabine raam arto ??????????????
:cheers:
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Advies gevraagd uitbouwen cabineraam Arto



Bericht door stobbie »

Ach ja, dat was al beantwoord, dus ook al is de rest wat offtopic, heeft de TS er geen last van..


Als de Arto van Chevy55 een technische maximum massa heeft van 4800 kg zou ik graag weten hoe dat voor elkaar gekregen is. Volgens mij kan een 230 en 244 niet hoger dan 4000 kg, zelf niet in DE. Ik kan het in elk geval niet vinden. Met 4800kg zou ik heel makkelijk uitkomen namelijk.

De Som van mijn aslasten is 4300kg, daar zou ik al wel genoeg aan hebben denk ik. Toch is mijn technische maximum massa 4000 op papier.
Technisch toegestane maximum aslast 2000 kg 2300 kg
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Chevy55
Berichten: 245
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Advies gevraagd uitbouwen cabineraam Arto



Bericht door Chevy55 »

Zoals ik opmerkte als ik me goed herinner , en dat in niet altijd het geval :wink:
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Advies gevraagd uitbouwen cabineraam Arto



Bericht door jansloos »

Condens tussen de ramen.

Durf je het aan;

2 Gaatjes boren in het lijmgedeelte, tegenover elkaar.

Druk er aan een kant een passend slangetje in. Sluit die aan op een aquarium luchtpompje en laat die desnoods een week of langer draaien.
De andere kant ook een slangetje, laat die eindigen in een berg vochtabsorber. Welke? Iemand een idee?
Zeker te proberen bij dat reserve raam.

Gaatjes sluiten met polymax.

Ps.
Het ultime:
Vullen met stikstof!
Bij sommige benzinepompen hebben ze stikstof voor de banden.

Voor 1 euro weet je alles.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
jopan53
Berichten: 242
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 17:21
Locatie: Oost-Vlaanderen - BE

Re: Advies gevraagd uitbouwen cabineraam Arto



Bericht door jopan53 »

Beste Chevy55

Off topic... maar ik heb dezelfde vraag als Stobbie. Heb een enkele as Alko op Fiat 230 en ook mijn MTM is max. 4000kg. Ik heb een scooterrek van max. 150kg dat geintegreerd is in de bumper + uitschuifbaar. Ik heb minimum 4250kg nodig om een scooter mee te kunnen nemen.

Als je een Fiat 230 of 244 heb in combinatie met een enkele as Alko chassis, dan zou het mij plezieren mocht je op het gelijkvormigheidsattest even nagaan wat jouw max. MTM is.

Bij voorbaat dank, Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Chevy55
Berichten: 245
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: Advies gevraagd uitbouwen cabineraam Arto



Bericht door Chevy55 »

Zoals ik al eerder aangaf , als me me goed herinner , en dat was niet zo , ik kom op 3970kg (dus geen 4000kg :wink: ), vandaar mijn verwarring , wist dat het geen rond getal was .

Maar aanhanger geen optie , veel makkelijker met op en afladen , heb een geremd aanhangertje , omgebouwde aplenkreuzer vouwwagen , passen 2 motoren op , of 1 en een bagage kist , wel E nodig op rijbewijs , en zoals eerder al aangegeven , het rijd beter dan een volgestouwde camper ben ik inmiddels achter gekomen .
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Advies gevraagd uitbouwen cabineraam Arto



Bericht door jansloos »

Verzoek aan de moderators(toren) :

Wilt u de vervuilende reacties in een eigen topic plaatsen.

Ze wijken wel heel erg van het origineel af.

Waarvoor dank.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
mikeanber
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 9:49

Re: Advies gevraagd uitbouwen cabineraam Arto



Bericht door mikeanber »

hallo allen
is juist blijf bij de onderwerp
:cheers:
dus uitbouwen cabineraam
sweetspeed
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 22 aug 2016, 21:03

Re: Advies gevraagd uitbouwen cabineraam Arto



Bericht door sweetspeed »

Ach, ik volg de reacties met interesse want dat leeggewicht is bij ons ook wel een ding. Zonnepaneel, luchtvering, trekhaak. Ik zal hem eens laten wegen. Groot rijbewijs geeft maar ten dele verlichting (max tech massa 3850 kg) en dan betaal je dubbele tol plus dat gezeik met die Go-box in Oostenrijk/Slovenie etc.

Tip van gaatje tussen de glasdelen heb ik al eens gelezen. Durf ik bij mijn ruit eigenlijk niet..als ie knapt sta ik 2300 euro achteruit. Dan maar 1100 euro in Duitsland achterlaten en twee keer zes uur rijden.
Plaats reactie