vijfde versnelling Fiat Ducato
Re: vijfde versnelling
Te weinig toeren geeft te weinig smering op de tandwielen. Dat is toch de echte reden volgens de Fiat Pro specialisten.
- Bas vd laar
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: vijfde versnelling
Gelukkig, een specialist die spreekt, hoop dat dit verhaal nu voor altijd ontkracht is.Dat dit origineel een 4 bak is met nadien een 5 bij op gegooid is gewoon een broodje aap verhaal, Deze heeft nooit in een 4 bak bestaan en is bij zo goed als elke 5 bak en merk zo ontworpen...
ze slijten door het te veel belast worden in de 5de versnelling ( te weinig toeren) maar hier zijn verschillende verhoudingen mogelijk.
Er moet gewoon 2.75l olie in, niet meer of minder.
-
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
- Locatie: Herentals (B)
Re: vijfde versnelling
het zijn niet de tandwielen zelf die defect gaan maar de kleinere vertanding die erop zit tussen de synchromesh en het tandwiel
Re: vijfde versnelling
Ok.
Probleem heb ik tot nu toe nog niet gehad. Zowel met de J5 2.5 TD als de Duc 2.5TDI. Beide oude beestjes en geïmporteerd.
Soms wil ik dat het kapot gaat. Ben die lange overbrenging zat
Probleem heb ik tot nu toe nog niet gehad. Zowel met de J5 2.5 TD als de Duc 2.5TDI. Beide oude beestjes en geïmporteerd.
Soms wil ik dat het kapot gaat. Ben die lange overbrenging zat
- Bas vd laar
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: vijfde versnelling
Een andere 5 zit er in no time in, dus niet wachten tot hij stuk gaat zou ik zeggen.
- Bob Diesel
- Berichten: 31966
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: vijfde versnelling
Ik heb er toentertijd ook een andere verhouding opgezet.
De 4 sluit dan beter aan op de 5
Voordien was het zo als ik van 4 naar 5 ging trok hij voor geen meter meer.( ondertoeren)
Daar na lekker soepel doorrijden/schakelen.
De 4 sluit dan beter aan op de 5
Voordien was het zo als ik van 4 naar 5 ging trok hij voor geen meter meer.( ondertoeren)
Daar na lekker soepel doorrijden/schakelen.
Burstner Marano T580 2007 Fiat 250
Re: vijfde versnelling
Met de alkoof komen we toch al niet hoger dan 110km per uur. Kan dus best wat korter.
Heb alleen geen brug meer ter beschikking. Mijn eigen stopt bij 2100kg.
Wel goede lichaamsbeweging op de grond
Heb alleen geen brug meer ter beschikking. Mijn eigen stopt bij 2100kg.
Wel goede lichaamsbeweging op de grond
Re: vijfde versnelling
probleem bij te weinig toeren is dat de motor voor ons bijna onmerkbaar iets schokkeriger gaat draaien en door de altijd aanwezige kleine speling tussen de onderlinge tandjes slaan deze tegen elkaar waardoor de speling steeds groter word, en de dus ook de kracht waarmee de tandjes op elkaar slaan , tot dat ze geheel wegzijn, de grote tanden van de tandwielen zelf zijn sterk genoeg maar het zijn zoals Kareltje zegt de kleine tandjes van de synchromesh, want die kleintjes brengen de kracht over van tandwiel naar as en schakelen dus, de grote tanden zijn constant in aangrijping, en schakelen niet.
jos
jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op wo 08 sep 2021, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: vijfde versnelling
wel eerst olie aftappen.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: vijfde versnelling
ja , kan ook geeft enkel wat extra werk met opruimen.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: vijfde versnelling
Gelukkig, een specialist die spreekt, hoop dat dit verhaal nu voor altijd ontkracht is.Bas vd laar schreef: ↑wo 08 sep 2021, 13:22(Knip)
ze slijten door het te veel belast worden in de 5de versnelling ( te weinig toeren) maar hier zijn verschillende verhoudingen mogelijk.
Er moet gewoon 2.75l olie in, niet meer of minder.
[/quote]
Okey...... Dus als ze, de tandwielen, meer toeren draaien, dan slijten ze minder?
Als er 2,75l olie in moet, en de bak verliest wat olie, hoe weet ik dan of ik niet bijvul naar bv 2,8l?