vijfde versnelling Fiat Ducato

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
JanDekker
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 05 apr 2021, 8:41
Locatie: LEMELERVELD

Re: vijfde versnelling



Bericht door JanDekker »

freek schreef:
wo 08 sep 2021, 14:42
Ik heb er toentertijd ook een andere verhouding opgezet.
De 4 sluit dan beter aan op de 5
Voordien was het zo als ik van 4 naar 5 ging trok hij voor geen meter meer.( ondertoeren)
Daar na lekker soepel doorrijden/schakelen.
En weet u nog welke verhouding u heeft gemonteerd, kort , middel ?
JanDekker
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 05 apr 2021, 8:41
Locatie: LEMELERVELD

Re: vijfde versnelling



Bericht door JanDekker »

gripen schreef:
do 09 sep 2021, 11:58
https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app

Hierboven staat mijn ervaring.

Kort samengevat:
Ducato 230, (lange) 5 kapot op 130.000km
Zelf vervangen door "midden" 5
2,75 l olie vervangen. (Meer gaat niet 2,76 l loopt terug uit de vulplug...)
Blij mee.
Succes.


Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

En wat zijn uw ervaringen met de ¨midden¨ verhouding, wbt rijden in 5, toerental, enz.
Ik rij op de snelweg bijna nooit boven de 100 km , meestal 90 -95
JanDekker
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 05 apr 2021, 8:41
Locatie: LEMELERVELD

Re: vijfde versnelling



Bericht door JanDekker »

gripen schreef:
do 09 sep 2021, 14:13
Ik vond het vooral grappig dat iedereen blijft steken in het kort-lang verhaal. Terwijl er gewoon een tussenoplossing is...

Korte 5: voor de medemens met veel tijd die graag binnenwegen rijdt en de snelweg mijdt als de pest.

Lange 5: de actieve medemens die graag zo snel mogelijk ter bestemming is en de binnenwegen mijdt als de pest.

Midden 5: de medemens die al eens graag door de vastgelegde vakantieperiodes voor een weekje naar het Gardameer wil knallen en daar in de buurt nog comfortabel over de binnenwegen wil kunnen rijden.
Of voor mensen met keuzestress.

L'embarras du choix disons...

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Ik ben ook een relatief rustige rijder, rij graag binnenwegen, maar ook wel snelwegen, met max 95-100 km/u
Welke zou u mij aanbevelen ?
Ik nijg zelf naar de midden 5.
JanDekker
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 05 apr 2021, 8:41
Locatie: LEMELERVELD

Re: vijfde versnelling



Bericht door JanDekker »

Chevy55 schreef:
za 11 sep 2021, 15:47
Iemand een goed adres waar je deze tandwielen kan bestellen .

Had er een lange 5 in , die ging kapot (Camper was toen nog van mijn ouders ) en kwam er toen achter dat er een kortere overbrenging te krijgen was , dus een korte erin .
Nu ik de camper heb over genomen , en de 2.8IDTD motor wat optimaler heb afgesteld , zodat de turbo wat eerder zijn werk doet , overweeg ik om misschien naar de midden oplossing te gaan (eerder nooit geweten dat die er was ), eerst maar is mee rijden de komende maand naar Frankrijk , dus kans ik dat ik het zo goed vind .
Mag ik vragen en weten wat je aan de motor hebt gedaan ?
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31860
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: vijfde versnelling



Bericht door Bob Diesel »

Aangezien je zelf zegt niet harder als 100 te rijden
Eerder dus 95( goed voor het gebruik)
En binnendoor de max 80 is :idea:

Maar gebruik de zoekfunctie eens :wink:
Dan weet je het wel :-B
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Chevy55
Berichten: 243
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: vijfde versnelling



Bericht door Chevy55 »

JanDekker schreef:
zo 12 sep 2021, 21:24
Chevy55 schreef:
za 11 sep 2021, 15:47
Iemand een goed adres waar je deze tandwielen kan bestellen .

Had er een lange 5 in , die ging kapot (Camper was toen nog van mijn ouders ) en kwam er toen achter dat er een kortere overbrenging te krijgen was , dus een korte erin .
Nu ik de camper heb over genomen , en de 2.8IDTD motor wat optimaler heb afgesteld , zodat de turbo wat eerder zijn werk doet , overweeg ik om misschien naar de midden oplossing te gaan (eerder nooit geweten dat die er was ), eerst maar is mee rijden de komende maand naar Frankrijk , dus kans ik dat ik het zo goed vind .
Mag ik vragen en weten wat je aan de motor hebt gedaan ?
http://tuning-meister.de/

Er zit een door turbo druk aangestuurde excentrische conus onder een deksel in de inspuitpomp , daar een ander veer in en de conus kun je verdraaien , en daardoor komt de turbo eerder op gang , je veranderd dus niets aan de inspuitpomp zelf , alleen het aanstuur gedeelte van de turbo .
Heb ook een turbo druk metertje geplaatst om zeker te zijn dat ie zijn druk netjes haalt en niet hoger of lager is , dan fabriek af de bedoeling is .
De Camper loopt nu serieus veel beter , nu het optimaal staat , ze zeggen een 20pk en koppel met 60nm omhoog , het is een wereld van verschil in ieder geval .
Klein voorbeeld 5de versnelling 80kmph , je gaf , Turbo kwam pas op volledige druk bij 95 kmph , nu komt ie meteen op druk bij het gas geven , en trekt ie dus veel beter .
Het is ook niet moeilijk om te doen , maar wel makkelijk als je een klein beetje handig bent ,ik doe het nu in 10 min , heb wat verschillende dingen geprobeerd omdat ik een hekel heb aan een roetwalm met optrekken .
Als je een idtd hebt heb je alleen aan de andere veer genoeg , een ander conus is in mijn ogen niet nodig , gezien deze excentrisch is .
Chevy55
Berichten: 243
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: vijfde versnelling



Bericht door Chevy55 »

Ik ben er nu wel uit met de 5de versnelling , vanmiddag naar Luxemburg gereden , en hij rijdt nu zo goed , binnendoor heerlijk relaxed 85 in zijn 5 zonder telkens terug te moeten schakelen , dit komt nu vooral door de tuning .
En verder prima zo rond de 95 a 100 kmph op de snelweg , wel terug gemoeten naar de 4 net na luik , op de wel bekende klim daar , maar dat ging allemaal stukken prettiger .

IK denk overigens dat de midden versie , of de gewone 5 erin zit , zo aan motorgeluid/toerental te horen .
Dus niet de korte , maar doet er niet meer toe , ik laat het zo .
JanDekker
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 05 apr 2021, 8:41
Locatie: LEMELERVELD

Re: vijfde versnelling



Bericht door JanDekker »

Hallo,

Dank eerst voor de vele reacties en nuttige informatie.

Inmiddels weet ik iets meer aangaande de kapotte 5e versnelling.
Helaas blijkt de schade groter te zijn dan alleen de tandwielen / synchromesch.
Na demontage van de schakel gaffel en tandwielen, blijken ook de tanden/spiebanen van de uitgaande as van het grote tandwiel behoorlijk beschadigt te zijn.
Wat is nu het beste ?
Bak laten reviseren ?
Gebruikte bak kopen en de 5 vernieuwen ? ( uitgaande as controleren op slijtage )
Het tandwielpaar heeft 58 x 35 tanden...is dit dan de middel ?
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: vijfde versnelling



Bericht door Atoz »

Misschien eens prijs vragen voor onderdelen bij ...
Debridge.be of....
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
JanDekker
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 05 apr 2021, 8:41
Locatie: LEMELERVELD

Re: vijfde versnelling



Bericht door JanDekker »

Atoz schreef:
vr 17 sep 2021, 19:01
Misschien eens prijs vragen voor onderdelen bij ...
Debridge.be of....
Ik heb het idee dat u mij niet helemaal begrijpt, de tandwielen en synchromes van de 5e versnelling zijn kapot, daar heb ik wel prijzen van en het is ook vrij simpel te vervangen.
Maar het blijkt dat de spiebanen van de as die uit de bak komt ook ernstig zijn versleten, het lijkt mij dat deze as niet even simpel te vervangen is, of heb ik dat mis ??
Vandaar de vraag , bak vervangen ? reviseren ??
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31860
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: vijfde versnelling



Bericht door Bob Diesel »

Dat kan het adres wat Atoz geeft
Als de beste beantwoorden
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Chevy55
Berichten: 243
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: vijfde versnelling



Bericht door Chevy55 »

Als spiebanen op de as versleten of beschadigd zijn , dan moet de bak doormidden , en is het niet meer simpel kapje eraf en tandwielen omwisselen .

Er zijn wel bedrijven die deze bakken op voorraad hebben , gereviseerd , je ruilt dan je oude om voor een revisie bak , dat zou ik doen .
Gebruikt kan , maar ondanks alle beloftes van de verkopende partij , als ie niet open is geweest , weet je het nooit , ik persoonlijk zou het in het geval van een Camper , en deze bakken niet doen .

Dan kun je weer een poos voort , zou de koppeling ook meenemen , of in ieder geval opmeten , of de plaat/ drukgroep nog goed genoeg zijn .
JanDekker
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 05 apr 2021, 8:41
Locatie: LEMELERVELD

Re: vijfde versnelling



Bericht door JanDekker »

Chevy55 schreef:
vr 17 sep 2021, 20:44
Als spiebanen op de as versleten of beschadigd zijn , dan moet de bak doormidden , en is het niet meer simpel kapje eraf en tandwielen omwisselen .

Er zijn wel bedrijven die deze bakken op voorraad hebben , gereviseerd , je ruilt dan je oude om voor een revisie bak , dat zou ik doen .
Gebruikt kan , maar ondanks alle beloftes van de verkopende partij , als ie niet open is geweest , weet je het nooit , ik persoonlijk zou het in het geval van een Camper , en deze bakken niet doen .

Dan kun je weer een poos voort , zou de koppeling ook meenemen , of in ieder geval opmeten , of de plaat/ drukgroep nog goed genoeg zijn .
Ik zit ook te denken aan een revisie ruilbak, gebruikt is het maar afwachten.
is het niet bijzonder dat de spiebanen op de as en de spiebanen in het tandwiel zo versleten zijn ?
de kleine tandwielkrans in de synchromes is ook niet goed meer, maar ook nog niet helemaal naar de gallemiezen.
Chevy55
Berichten: 243
Lid geworden op: do 26 aug 2021, 11:20
Locatie: Flevoland

Re: vijfde versnelling



Bericht door Chevy55 »

Is niet heel gebruikelijk volgens mij , is een strakke passing , maar eenmaal ruimte , dan is het eind zoek , en slijten beide , onherstelbaar.
Plaats reactie