vijfde versnelling Fiat Ducato

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
JanDekker
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 05 apr 2021, 8:41
Locatie: LEMELERVELD

vijfde versnelling Fiat Ducato



Bericht door JanDekker »

Hallo,
Ook mijn versnellingsbak is getroffen door het vijfde versnelling virus. of te wel hij is kapot.
Nou heb ik op het forum al veel gelezen, en worden er verschillende oorzaken, en oplossingen genoemd.
Oorzaken kunnen zijn : te weinig olie, te snel opschakelen naar 5, of te veel rijden met te lage snelheid - 80 km/u
Oplossingen die aangedragen worden zijn dus eigenlijk het tegenovergestelde van de oorzaken.

Nou vroeg ik mij af, uitgaande van de technische gegevens van de motor, ( 2.8 TDI Fiat Ducato ) of het niet veel zinvoller is om op te schakelen bij bepaalde toerentallen, maar aangezien mijn camper geen toerenteller heeft word dit wat lastig.
Als ik kijk naar het vermogen en koppel van de motor ( 122 pk bij 3600 rpm ) en ( 285 nm bij 1800 rpm ) zal de versnelling bak in de 5e nooit het volle vermogen van 122 pk te verstouwen krijgen, want bij 3600 rpm zou de camper wel 160 km/u rijden of meer, dat haalt denk ik geen enkele camper, je zou dus kunnen stellen dat die 122 pk niet de oorzaak van het stuk gaan van versnelling 5 is.
Nou vraag ik mij af, als je zeg 95 of 100 km/u rijd in 5 ( wat veel camperaars doen denk ik ) welk toerental draait de motor dan ?
En eerlijk gezegd vind ik 285 nm voor een geblazen 2.8 ltr motor nou ook weer niet heel spectaculair.
Het blijft een beetje door mijn hoofd spoken dat het raar is dat je geen 80 km/u kan rijden in 5 omdat dan de 5e versnelling stuk gaat.

Ik hoor graag andere meningen.

Groet, Jan
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: vijfde versnelling



Bericht door EasyBee »

Die versnellingsbak was van origine een 4-bak. Daar is een 5 tegen aan geplakt (dat maakt de reparatie ook zo relatief makkelijk).
De smering van die bak gebeurt doordat het mechanisme de olie als het ware in het rondslingert.
In zijn 5 worden er te weinig toeren gemaakt in de versnellingsbak om de olie voldoende rond te slingeren en de smering te verzorgen.
Te weinig smering in de versnellingsbak is het probleem en vooral voor dat aanhangsel in die bak, de vijfde versnelling.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: vijfde versnelling



Bericht door Kroppie »

beetje [0,25ltr] meer olie in de bak.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: vijfde versnelling



Bericht door Bas vd laar »

Er zijn verschillende overbrengingen voor de 5e versnelling in de 2.8 versies.
Jij hebt waarschijnlijk een lange overbrenging.
Je kunt kiezen voor een andere overbrenging, dan maakt hij meer toeren en trekt beter in 5
Houd je van doorrijden op de snelweg dan zou ik de lange overbrenging houden.

Er hoeft geen extra olie in, de 5 krijgt smering zat

Onder toeren rijden in een bepaalde versnelling is voor geen enkele bak goed.
Omdat je veel kilometers in 5 maakt zal deze het eerst de geest geven als je altijd onder toeren rijdt.
Hetzelfde zou je hebben als je duizenden kilometers 50 in z'n 4 rijdt.
Gebruikersavatar
SkiRon
Berichten: 447
Lid geworden op: do 31 okt 2019, 18:04
Contacteer:

Re: vijfde versnelling



Bericht door SkiRon »

je hebt 3 versies voor de 5e, zie ander topic, lange doe je 100kmh bij 2200 toeren, midden doe je 100 kmh bij 2500 toeren en kort doe je 100kmh bij 3000 toeren, ik zelf heb de midden laten monteren, op snelweg niet te gek veel toeren en toch wat meer trekkracht heuvelop en op binnenwegen kan je ook nog in de 5 blijven rijden wat met de lange 5 vaak lastig is(onder toeren).
JanDekker
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 05 apr 2021, 8:41
Locatie: LEMELERVELD

Re: vijfde versnelling



Bericht door JanDekker »

Heren, alle 3 de reacties hartelijk dank voor de genomen moeite.

Alleen met alle respect, 2 geven aan te weinig smering en meer olie in de bak doen, en de 3e reactie geeft aan....meer olie..onzin..olie en smering voldoende.........verschillende meningen dus.
En dat is voor mij als leek nou net het probleem, ik wil proberen te voorkomen, zover als mogelijk dat het tandwiel weer kapot gaat, maar daarvoor is wel nodig om de oorzaak te kennen, want dan kan ik daar rekening mee houden.

Te laag in toeren is altijd slecht, ook voor de motor lijkt me, dat begrijp ik.
Zoals ik al aangaf kan het vermogen 122 pk nooit de oorzaak zijn want 3600 rpm haal je denk ik in 5 nooit met een camper.
Het maximale koppel van 285 nm bij maar 1800 rpm heeft denk ik meer invloed, als je bij circa 90 - 95 km/u overschakelt naar 5 zal dat toerental vermoed ik wel ergens tussen die 1800 en zeg 2000 toeren liggen, dat betekend dat de 5e versnelling over langere tijd het maximale koppel vd motor te verwerken krijgt.
En dat bij een gewicht van rond de 3000 kg zou voor problemen kunnen zorgen.....misschien ???
JanDekker
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 05 apr 2021, 8:41
Locatie: LEMELERVELD

Re: vijfde versnelling



Bericht door JanDekker »

SkiRon schreef:
ma 06 sep 2021, 20:44
je hebt 3 versies voor de 5e, zie ander topic, lange doe je 100kmh bij 2200 toeren, midden doe je 100 kmh bij 2500 toeren en kort doe je 100kmh bij 3000 toeren, ik zelf heb de midden laten monteren, op snelweg niet te gek veel toeren en toch wat meer trekkracht heuvelop en op binnenwegen kan je ook nog in de 5 blijven rijden wat met de lange 5 vaak lastig is(onder toeren).
Hallo Skiron,
Dank voor je reactie,
Weet je toevallig wat de middelste voor versie is, aantal tanden, of onderdeelnummer, is dit ergens te vinden op het forum.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: vijfde versnelling



Bericht door Bas vd laar »

dat betekend dat de 5e versnelling over langere tijd het maximale koppel vd motor te verwerken krijgt.
En dat bij een gewicht van rond de 3000 kg zou voor problemen kunnen zorgen.....misschien ???
Yep, precies dit is het probleem.

Wat betreft de smering:
Het is een grote vette bende daar in de bak, alle versnellingen worden gewoon prima gesmeerd.
Een beetje meer olie kan misschien geen kwaad, maar teveel en het wordt er bij je km-teller aansluiting uitgegooid al je pech hebt.
Beter houd je je gewoon aan de fabrieksspecificaties.

Dit betreft niet een Ducato uit 1983, waar ze in het begin misschien niet de juiste hoeveelheid olie voorschreven, maar een veel nieuwere en de aangegeven hoeveelheid klopt gewoon.

Persoonlijk ben ik fan van de lange 5, omdat we veel op de snelweg rijden en gewoon 120 is wel prettig.
Maar dit is voor iedereen anders.
De echte korte 5 vind ik niet prettig, toerental is echt te hoog bij 100 km per uur.
Beroepsreiziger

Re: vijfde versnelling



Bericht door Beroepsreiziger »

JanDekker schreef:
ma 06 sep 2021, 21:09
Alleen met alle respect, 2 geven aan te weinig smering en meer olie in de bak doen, en de 3e reactie geeft aan....meer olie..onzin..olie en smering voldoende.........verschillende meningen dus.
En dat is voor mij als leek nou net het probleem, ik wil proberen te voorkomen, zover als mogelijk dat het tandwiel weer kapot gaat, maar daarvoor is wel nodig om de oorzaak te kennen, want dan kan ik daar rekening mee houden.
Te weinig olie voor smering....... Dan zit er wel erg weinig olie meer in de bak.
Je heb het over 800 en 3000 toeren....
Ik heb geen idee wat een staafmixer aan toeren haalt, maar ik denk nog geen 800.
Om je dan een idee te geven, neem een emmer doet daar een klein beetje olie in, en zet daar eens een werkende staafmixer in. :mrgreen:

In je bak gebeurd precies hetzelfde.

Met te weinig olie in de bak, word de bak veel heter. Want olie is niet alleen voor smering, maar ook voor koeling.

Je heb het over een kapot tandwiel.
De tandwielEN draaien IN de versnelling, de 5de in dit geval, gewoon rondjes.
Daar gaat/kan weinig aan kapot gaan.
Kapot kan/gaat het, bij het verwisselen van de tandwielen. Het schakelen dus.

Als tandwielen kapot gaan, moet je het probleem in de koppeling zoeken.
En misschien ben je zelf de veroorzaker wel, door het koppelingspendaal niet volledig in te drukken.
Bij een automaat geld dat natuurlijk niet. Dat je zelf de veroorzaker ben.
Gebruikersavatar
SkiRon
Berichten: 447
Lid geworden op: do 31 okt 2019, 18:04
Contacteer:

Re: vijfde versnelling



Bericht door SkiRon »

JanDekker schreef:
ma 06 sep 2021, 21:17
SkiRon schreef:
ma 06 sep 2021, 20:44
je hebt 3 versies voor de 5e, zie ander topic, lange doe je 100kmh bij 2200 toeren, midden doe je 100 kmh bij 2500 toeren en kort doe je 100kmh bij 3000 toeren, ik zelf heb de midden laten monteren, op snelweg niet te gek veel toeren en toch wat meer trekkracht heuvelop en op binnenwegen kan je ook nog in de 5 blijven rijden wat met de lange 5 vaak lastig is(onder toeren).
Hallo Skiron,
Dank voor je reactie,
Weet je toevallig wat de middelste voor versie is, aantal tanden, of onderdeelnummer, is dit ergens te vinden op het forum.
das afhankelijk van welke ducato type je hebt. Even goed googelen op bv ducato 244 5e versnelling en dan krijg je al het goed is wel goede hits. Er zit nml verschil in de tandwielen gelang het type maar grofweg blijft het resultaat hetzelfde zoals ik eerder poste. Dit het andere topic: viewtopic.php?f=3&t=8477188&p=2079316#p2079316
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: vijfde versnelling



Bericht door Bas vd laar »

Het zal een 230 type zijn, gezien het een 2.8 IDTD is met 122 pk
Dacht wel dat de bakken hetzelfde waren
Gebruikersavatar
SkiRon
Berichten: 447
Lid geworden op: do 31 okt 2019, 18:04
Contacteer:

Re: vijfde versnelling



Bericht door SkiRon »

nee verhoudingen zijn dacht ik anders maar in dat andere topic gaat het ook over een 230.

zie foto voor de 230.
Schermafbeelding 2021-08-07 om 18.34.00.png
Schermafbeelding 2021-08-07 om 18.34.00.png (130.96 KiB) 1712 keer bekeken
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: vijfde versnelling



Bericht door Bas vd laar »

TS heeft een 230
kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: vijfde versnelling



Bericht door kareltje cola »

Dat dit origineel een 4 bak is met nadien een 5 bij op gegooid is gewoon een broodje aap verhaal, Deze heeft nooit in een 4 bak bestaan en is bij zo goed als elke 5 bak en merk zo ontworpen...

ze slijten door het te veel belast worden in de 5de versnelling ( te weinig toeren) maar hier zijn verschillende verhoudingen mogelijk.
Er moet gewoon 2.75l olie in, niet meer of minder.

mvg Glen
Plaats reactie