Galvanische corrosie?
Re: Galvanische corrosie?
Dat is dus niet helemaal een terecht verwijt, bij onze 2018 Ducato zit dat slangetje en die bak er keurig in gemonteerd vanaf de fabriek.
Ook bij onze ongelukkige Hymer die in 2007 geleverd werd op een Ducato zat die bak en dat slangetje er al van de oudere weet ik het niet meer
Van de nog oudere weet ik nog dat het reservewiel en de accu onder de motorkap zaten, ook beter bereikbaar en controleerbaar dat wel .
Bij mij is de startaccu ontploft in de 2007 Ducato, de bak waarin de accu staat dus ook.
Gelijk gespoeld met een soda-oplossing, ook de omringende chassisdelen en draagarmen. Daarna afgespoeld met heet water, nieuwe bak en accu geplaatst(zelf gedaan) en ook het afvoerslangetje geplaatst.
Na een grote beurt bleek bij controle ( door mij) dat het slangetje niet meer geplaatst was, niet nodig volgens de betreffende monteur.
Nou dat slangetje is echt wel nodig, dus controleer eens of je accu wel geplaatst is zoals het hoort dus in een bak met een afvoerslangetje.
Kijk dan gelijk even of het slangetje open is en of de afwateringsgaten daar ter plaatse open zijn.
Ook bij onze ongelukkige Hymer die in 2007 geleverd werd op een Ducato zat die bak en dat slangetje er al van de oudere weet ik het niet meer
Van de nog oudere weet ik nog dat het reservewiel en de accu onder de motorkap zaten, ook beter bereikbaar en controleerbaar dat wel .
Bij mij is de startaccu ontploft in de 2007 Ducato, de bak waarin de accu staat dus ook.
Gelijk gespoeld met een soda-oplossing, ook de omringende chassisdelen en draagarmen. Daarna afgespoeld met heet water, nieuwe bak en accu geplaatst(zelf gedaan) en ook het afvoerslangetje geplaatst.
Na een grote beurt bleek bij controle ( door mij) dat het slangetje niet meer geplaatst was, niet nodig volgens de betreffende monteur.
Nou dat slangetje is echt wel nodig, dus controleer eens of je accu wel geplaatst is zoals het hoort dus in een bak met een afvoerslangetje.
Kijk dan gelijk even of het slangetje open is en of de afwateringsgaten daar ter plaatse open zijn.
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Galvanische corrosie?
Iemand enig idee of we die bak los kunnen bestellen om dan in een 230 te gebruiken?
Of.... Zelf wat fabriceren?
En ja onze 230 heeft aan die zijde een serieus roestprobleem gehad (opgelost in 2016) heeft (zijn ze momenteel aan het oplossen) dus is enige interventie terzake noodzakelijk.
Accu dus in een bak monteren na het reinigen van de metalen delen en (zoek nog uit met wat) ze vervolgens een laagje x te geven.
Of.... Zelf wat fabriceren?
En ja onze 230 heeft aan die zijde een serieus roestprobleem gehad (opgelost in 2016) heeft (zijn ze momenteel aan het oplossen) dus is enige interventie terzake noodzakelijk.
Accu dus in een bak monteren na het reinigen van de metalen delen en (zoek nog uit met wat) ze vervolgens een laagje x te geven.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Galvanische corrosie?
Ik heb die bak voor onze 2007 Ducato gewoon bij de Fiat bedrijfsautodealer in Barneveld gehaald, compleet met deksel. Weet niet of dat in jouw Fiat past.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Galvanische corrosie?
Galvanische corrosie? Hier wordt elektrisch corrosie bedoeld. Ontstaat op plaatsen waar twee verschillende metalen bij elkaar komen.Rvs Parkers in plaatijzer etc.
Een stuk metaal dat gegalvaniseerd is mm iets juist corroderen op de plaats waar een beschadiging is ontstaan. Daardoor wordt juist voorkomen dat onderliggende metaal gaat roesten.
Een stuk metaal dat gegalvaniseerd is mm iets juist corroderen op de plaats waar een beschadiging is ontstaan. Daardoor wordt juist voorkomen dat onderliggende metaal gaat roesten.
Paul.
Re: Galvanische corrosie?
Wanneer verschillende metalen tezamen gebruikt worden en er rechtstreeks contact is tussen beiden, moeten we rekening houden met mogelijk een zeer specifieke vorm van corrosie, namelijk galvanische corrosie. ... Een potentiaalverschil tussen beide metalen zorgt ervoor dat het zwakste metaal van beiden corrodeert.
Re: Galvanische corrosie?
en die vorm van corrosie is heel erg bij de combinatie aluminium en rvs, dus nooit alu vastzetten met rvs bouten of parkers, neem dan in zo,n geval gegalvaniseerd, bevestigingsmateriaal.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Galvanische corrosie?
Aan de buitenkant is het symmetrisch. Misschien dat er intern wel meer lucht stroomt.
- Bijlagen
-
- _20210907_174456.JPG (202.55 KiB) 213 keer bekeken
-
- Berichten: 3735
- Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45
Re: Galvanische corrosie?
Laatst gewijzigd door janmetdoka op do 02 nov 2023, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Galvanische corrosie?
Overigens, geef galvaniseerd metaal vooral ook de kans om te corroderen (wit). Niet afdekken dus met een of ander antiroest product, tenzij het bruine ijzerroest monster, toch zijn werk al aan het voltooien is.
Paul.
-
- Berichten: 3735
- Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45
Re: Galvanische corrosie?
Laatst gewijzigd door janmetdoka op do 02 nov 2023, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 4576
- Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
- Locatie: Gasselternijveen
Re: Galvanische corrosie?
Hier mooi te zien schade door 2 materialen aluminium en messing met een spanning van een paar kilovolts maar niet veel stroom meer.
Schade is ws ontstaan door regenwater, dus afsluiten na reparatie.
Dit komt uit een antenne installatie. Theo
Schade is ws ontstaan door regenwater, dus afsluiten na reparatie.
Dit komt uit een antenne installatie. Theo
-
- Berichten: 1098
- Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58
Re: Galvanische corrosie?
Gaat ie er uit zien als een Delorean.janmetdoka schreef: ↑di 07 sep 2021, 21:45Ik zal bij de volgende nieuwe auto, de fabrikant opdracht geven de verzinkte delen niet te lakken.
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Galvanische corrosie?
Het aardige is dat je elektrische corrosie ook goed tegen kunt gaan door spanning aan te leggen.
Mooi voorbeeld zijn scheepsassen waar middels een koolborstel spanning op wordt aangelegd.
En ja, hehe...natuurlijk kun je gegalvaniseerd metaal goed spuiten met verf, of zelfs poedercoaten. Vooral juiste primer gebruiken anders krijg je verf die er in vellen vanaf komt. Maar geen zachte lagen als tectyl, wax etc.
Mooi voorbeeld zijn scheepsassen waar middels een koolborstel spanning op wordt aangelegd.
En ja, hehe...natuurlijk kun je gegalvaniseerd metaal goed spuiten met verf, of zelfs poedercoaten. Vooral juiste primer gebruiken anders krijg je verf die er in vellen vanaf komt. Maar geen zachte lagen als tectyl, wax etc.
Paul.
Re: Galvanische corrosie?
Ik weet niet of je dat helemaal goed hebt, de koolborstel(s) op de schroefas van een schip dienen om stroom af te nemen. Er wordt geen spanning op gezet van een spanningsbron, de afnemer dient er voor dat er geen stromen gaan lopen door de lagerblokken en keerringen. De spanning wordt opgewekt door de draaiende beweging van de schroefas in water en het toepassen van verschillende metalen.