Ford 2.4 TDCI zelfbouw

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80278
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ford 2.4 TDCI zelfbouw



Bericht door Dafluc »

Ben ik met je eens. Elk merk heeft wel iets. Maar de ervaring van een garagehouder afdoen als je gelooft het niet omdat een kennis er een heeft die het blijft doen? Ford heeft er toch echt zelf voor gezorgd dat de verhalen over de 2.2 steeds zullen blijven opduiken. Er is niemand die vooraf bedacht heeft, kom laten we Ford eens zwart gaan maken. Dat een Fiat ook stuk kan doet daar verder niets aan af.
Afbeelding
trolltriton
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 10:35

Re: Ford 2.4 TDCI zelfbouw



Bericht door trolltriton »

Waarom mogen er geen warme of koude douches gegeven worden aan bedrijven en wel een ford als merk dus bedrijf elke keer weer niet onderbouwd afslachten?
Lijkt me schadelijk voor mensen die een ford hebben als camper.
maar wacht...er is meer
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80278
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ford 2.4 TDCI zelfbouw



Bericht door Dafluc »

Ja, draai het even om. De verhalen van schade aan bepaalde Ford motoren van bepaalde series zijn wel degelijk onderbouwd. Gebruik de zoekfunctie of Google. Ze komen ook niet van dit forum. De manier waarop Ford hiermee is omgegaan is toch echt ook helemaal door Ford zelf zo gedaan. We reageren hier alleen op vragen van mensen die een aankoop overwegen. Het is dus een goedbedoelde waarschuwing. Net zoals de vijfde versnelling van Fiat of het roesten van bepaalde bouwjaren van andere merken voorbij komt als iemand daar naar vraagt. Van niet onderbouwd afslachten is dus totaal geen sprake.
Afbeelding
trolltriton
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 10:35

Re: Ford 2.4 TDCI zelfbouw



Bericht door trolltriton »

Dat is wel degelijk waar ten dele, blijkbaar is er 1 serie kwetsbare motoren geweest die gevoelig was voor het nieuwe rijden, maar om dan ruim baan te geven aan iedereen die blijkbaar een vete tegen ford heeft, bv de reacties van stobbie zijn niet onderbouwd.
Dat vind ik schade toebrengen aan fird eigenaren
maar wacht...er is meer
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Ford 2.4 TDCI zelfbouw



Bericht door Peter A7 »

Wat Stobbie via het filmpje getoond heeft is voor de Ford 2.4 Tdci een heel gekend defect.
Er is ook een officieel document over dat dit beschrijft, het is dus zeker geen broodje-aap verhaal. Er zijn vele 2.4 Tdci motoren die hieraan overleden zijn. Het heeft te maken met de interne olie sproeiers die de onderkant van de zuigers smeren / koelen.
Deze kunnen vast komen te zitten waardoor de bewuste zuiger voortijdig de geest geeft. Heel vervelend probleem ... en het kwam frequent voor tot Ford er een "fix" voor gelanceerd heeft.

Zoek even op "Puma knocking noise" en je hebt een hoop lectuur.

Ik heb zelf ook een motor uit die serie in m'n zelfbouwcamper zitten (uit 2007). Uit de vele getuigenissen is gebleken dat kilometerstand geen belangrijk criterium is, het kwam ook voor bij motoren met erg weinig kilometers ... en was vaak fataal.

Hoe meer kilometers die motor heeft hoe kleiner de kans dat het nog zal optreden, maar dan krijgen ze weer andere pijntjes :bang: .
Zo'n motor met 300.000 kilometer zal nog wel even meegaan, maar verwacht niet dat die er nog evenveel bij zal doen ... ergens houdt dat op.
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Ford 2.4 TDCI zelfbouw



Bericht door de Jonckheer »

Ik heb het vermoeden dat eigenaren van Landrovers anders met hun voertuig omgaan dan de gemiddelde camper eigenaar zoals door de prut rossen met dat ding? Heuveltje op en riviertje door? Zware paardentrailer er achter? Moet kunnen toch? Natuurlijk maar dan krijgt zo'n ding wel op z'n flikker en gaat er van alles stuk. Als hier een garagehouder met stuk gelopen camper motoren voorbij komt neem ik dat serieus, maar deze meneer Stobbie bedrijft een volkomen andere tak van sport.
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Ford 2.4 TDCI zelfbouw



Bericht door Peter A7 »

Niet elke Land Rover eigenaar zit heel de tijd in de modder te baden of paardentrailers te sleuren :lol3: .
De meeste van deze motoren zijn overigens in Transits terecht gekomen, en niet in Land Rovers of campers.

Mij hoor je overigens niet zeggen dat die motoren slechts zijn; enkel dat er bepaalde reeksen zijn met gekende euvels.
En het bewuste gebrek dat Stobbie aanhaalde kan je als gebruiker niet uitlokken, dat is louter het gevolg van een ontwerpfout in de oliesproeiers.

Zoals vaak (of steeds), ze hebben het niet allemaal, maar je kan dus wel pech hebben.
Beste groeten,

Peter :)
Vopper
Berichten: 2179
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Ford 2.4 TDCI zelfbouw



Bericht door Vopper »

Toch wel typisch, crossers gaan zuinig om met hun spul en Landrover rijders zijn rouwdouwers :wtf: :shock: :lol3: .

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80278
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ford 2.4 TDCI zelfbouw



Bericht door Dafluc »

Zo heeft iedereen zijn eigen hokjes...
Afbeelding
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Ford 2.4 TDCI zelfbouw



Bericht door de Jonckheer »

Vopper schreef:
wo 25 aug 2021, 23:06
Toch wel typisch, crossers gaan zuinig om met hun spul en Landrover rijders zijn rouwdouwers :wtf: :shock: :lol3: .

:wave: Vopper
Probeer jij dan maar eens heel voorzichtig met een 4x4 door een modderpoel te rijden of door een rivier te waden. Je zult toch af en toe flink gas moeten geven om erdoor te komen anders blijf je steken. Ik zeg trouwens helemaal niet dat iedereen met zo'n auto dat doet, waarschijnlijk de meeste niet, er rijden ook heel veel mensen mee die zo'n auto niet nodig hebben maar dat gewoon leuk vinden. Niks mis mee.
Punt is dat als zo'n 2.4 er 3 ton op heeft zitten er met die motor niet veel mis zal zijn anders haalt ie dat niet, toch?
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Ford 2.4 TDCI zelfbouw



Bericht door stobbie »

Nee, de Land Rovers waarmee geragd wordt blijven vaak juist wel heel, net als de Ford bouwbusjes. Het probleem van het gebruik in Land Rovers is dat er vaak juist heel rustig en voorzichtig mee gereden wordt..net als in campers. Daar kunnen deze motoren niet tegen, ze hebben flink wat koppel onderin, maar gaan stuk als je dat van onderuit toeren gebruikt..
Of op een willekeurig ander moment.

Tegenwoordig kom ik op de snelweg veel campers tegen die me 120 km per uur voorbij razen, terwijl ik lekker met 90 pruttel alsof het een Land Rover is... Misschien blijven die wel heel :-)
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Gebruikersavatar
suna
Berichten: 16
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 7:34
Locatie: Ulft

Re: Ford 2.4 TDCI zelfbouw



Bericht door suna »

Hallo ik heb een transit met die zogenaamde beruchte 2400 motor. Waar ik super tevreden mee ben, een geweldige bus om in te rijden. Maar zit er geen verschil in motoren van de landrover en de transit versie.
Is het niet zo dat de transit versie een dubbele distributie ketting heeft en die van landrover 1 waardoor daar meer problemen mee zijn. Deze wijsheid heb ik van een landrover forum.


Maar vandaag even met een relatie gesproken die een heul roedel Transit bussen heeft en inmiddels staat het record daar op 7 ton. Inmiddels 27!! 2.4TDCI bussen versleten, de meeste worden gewoon bij 3 ton ingeruild en geen wezenlijke problemen met de blokken, wel met de verschillende bakken. Dat laatste is wel erg chauffeur gerelateerd....... :-B

Het bovenstaande verhaal zat mij niet lekker als ford 2400 tdci motor hebbende. Ik ben naar een monteur gegaan in het dorp die al 30 jaar werkzaam is bij een grote ford dealer. Het is hem bekend dat er 2.2 motoren wel in campers maar niet in de transit bussen problemen hebben gegeven. Van de 2.4 motoren helemaal geen problemen bekend. En van uitgerekte distributie kettingen nog nooit klachten gehad en hem niet bekend. Hij wist niks van de landrover motoren die problemen zouden geven. Misschien dat die aangepast zouden zijn.
Ik ben weer gerustgesteld en ga weer fluitend de wijde wereld in met mijn stoere 2400tcdi😌
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Ford 2.4 TDCI zelfbouw



Bericht door Wim Corduwener »

Ik weet niet hoeveel er op dit forum zitten, maar misschien moesten we maar eens een clubje oprichten van blije 2.4 TDCi-eigenaars? 😎 Dan gaan we met z’n allen à lá “We zijn er bijna” gezellig sterke verhalen ophangen hoe we fluitend alle berghellingen hebben genomen, terwijl we toeterend alle andere kruipende campers hebben ingehaald, hoe we met onze vette dubbellucht zonder geslip van het natte gras wegrijden. En ik kan nog wel wat verhalen verzinnen.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Carlocamper
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 12 apr 2021, 8:43

Re: Ford 2.4 TDCI zelfbouw



Bericht door Carlocamper »

Allen, ik heb een transit 2.2L uit 2015. zit ik ook in de gevaren zone? Zo ja moet ik naar Ford voor een update volgens jullie?

gr Carlo
Plaats reactie