Ford 2.4 TDCI zelfbouw

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Ford 2.4 TDCI zelfbouw



Bericht door de Jonckheer »

Het gaat helemaal niet over de binnenkant. TS schrijft: "ik wil hem helemaal leegtrekken en dan opnieuw beginnen". Duidelijk toch? Hij wil een technisch goede bus, meer niet. En dat zou die zomaar kunnen zijn.
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Ford 2.4 TDCI zelfbouw



Bericht door stobbie »

Een bus met een 2.4 of 2.2 TDCI, wordt nooit een technisch goede bus. Je kan er hooguit geluk mee hebben.
Goed wordt hij nooit, daarvoor zitten er te veel ontwerpfouten in de motor. Het flinterdunne simplex distributiekettinkje met fragiele teflon geleiders rekt gegarandeerd uit, en met een beetje pech loopt hij er af of knapt hij.. Als je die om de 60 tot 80 duizend kilometer preventief vervangt heb je grote kans dat die het overleeft. Dat doe ik nu met mijn ene 2.4tdci die ik nog in de verhuur heb. Gerekte kettingen geven allerlei timingproblemen die ook sterk verhoogde slijtage kunnen opleveren.
Elke 20.000 km haal ik de injectoren er uit en test ze. Met een beetje geluk ben je er dan bij voordat er een gat in de zuiger gebrand wordt. Helaas kunnen ze van de ene op de andere dag stuk gaan, dus garantie geeft het niet. Mijn eigen minitueus onderhouden Defender 130 2.4 TDCI heeft alleen op premium diesel gereden, elke 10.000km een nieuw brandstoffilter gehad, en ik had de injectoren nog laten testen, maar 5000km na testen is er toch één gaan lekken en heeft een gat in de zuiger gebrandt.. Door overal extreem op te letten en overdreven te onderhouden heeft die motor het wél 195.000 km volgehouden voordat hij helemaal stuk was..

Deze hadden we een tijdje geleden nog hier, dealeronderhouden 100.000km, olie vol met stukken krukaslager.


[youtube]https://youtu.be/JTkGDRjz4qk[/youtube]

https://youtu.be/JTkGDRjz4qk
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Ford 2.4 TDCI zelfbouw



Bericht door de Jonckheer »

Wel apart dat de bus waar TS het over heeft het 363000 km heeft volgehouden of denk je werkelijk dat een stel motorcrossers zo'n bus die je continue moet vertroetelen ook maar één maand handhaven? Niemand denk ik. Ik weet niet hoe het zit dat ze bij jou steeds stuk gaan maar ik ken een paar mensen met een camper op 2.4 Ford basis en die zijn gewoon tevreden en doen niet aan minutieus en perfect getimed onderhoud en die dingen hebben er toch al een paar ton opzitten zonder problemen. Als die Fords werkelijk zo slecht zijn hoe kan het dan dat de Ford Transit na de VW Transporter het beste verkocht wordt? Is iedereen gek dan?
roccade
Berichten: 306
Lid geworden op: za 02 mar 2019, 11:24

Re: Ford 2.4 TDCI zelfbouw



Bericht door roccade »

Vopper schreef:
ma 23 aug 2021, 10:44
En er staat bij dat het een motorcross camper is, dergelijke lieden gaan meestal niet zuinig om met hun spullen. :thumbdown: , nog een reden om hem te laten staan.

:wave: Vopper
Ben ik helaas niet met je eens...
Zelf ook gecrost en zéér zuinig met al mijn spullen, ook mijn crossmotoren :)
roccade
Berichten: 306
Lid geworden op: za 02 mar 2019, 11:24

Re: Ford 2.4 TDCI zelfbouw



Bericht door roccade »

Dank voor alle reacties!
De Ford gaat afvallen, maar nu dus op zoek naar een alternatief.

Suggesties?

Is een Citroen Jumper een goed alternatief?
Vind de VW Crafter érg mooi, maar is ook enorm aan de prijs :(
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9027
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ford 2.4 TDCI zelfbouw



Bericht door gjvonk »

Qua afmetingen zijn Ducato, Boxer en Jumper gelijk. Qua motoren anders: Fiat Ducato heeft vanaf 2007 2, 2,3 en de oudere garde ook nog 3,0 liter motoren. Citroën Jumper en Peugeot Boxer hebben 2,2 en de oudere garde ook nog 3,0 liter motoren.

De 2,2 is weliswaar verwant met de Ford motoren, maar in campers bij mijn weten niet bekend als probleem motor. Maar daar zijn enkele forumleden het absoluut niet mee eens.

De 3,0 liter motoren zijn bij alle types gelijk.

Overigens komen de Ducato, Jumper en Boxer gebroederlijk uit dezelfde Sevel fabriek en delen op de grille, de opschriften en merksymbolen na, alle carrosserie onderdelen en afmetingen. De Fiat gaat daarvandaan ook nog als CKD kit (complete knocked down) naar de VS en wordt daar weer in elkaar gezet en verkocht als 'Ram Van'.

Er zijn 4 lengtematen en 3 hoogtematen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
stobbie
Berichten: 449
Lid geworden op: zo 20 mei 2007, 15:33
Locatie: Almelo
Contacteer:

Re: Ford 2.4 TDCI zelfbouw



Bericht door stobbie »

De 3.0 jtd is dan wel weer een topmotor!
Trekhaakverlenger voor fietsendrager: http://www.trekhaakverlenger.nl Verhuur van Land Rover Defender reisauto's: http://www.Larorent.nl
roccade
Berichten: 306
Lid geworden op: za 02 mar 2019, 11:24

Re: Ford 2.4 TDCI zelfbouw



Bericht door roccade »

En een sprinter 311 CDI?

Zag bijvoorbeeld deze;

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bes ... c0Nzg0Mi4w
Meine
Berichten: 4668
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Ford 2.4 TDCI zelfbouw



Bericht door Meine »

Op zich ben ik een MB fan, maar deze heeft al wel een leven achter zich. Als je kunt leven met 114 pk is het een proefrit waard toch?
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Ford 2.4 TDCI zelfbouw



Bericht door Wim Corduwener »

Ik ben geen echte ervaringsdeskundige omdat we onze kampeerauto pas dit jaar hebben gekocht, maar (zie m’n onderschrift) wij hebben een Ford Transit 2.4 TDCi 2402 cm³-140 pk, dubbellucht en achterwielaandrijving. Vergeet niet dat een kampeerauto blijft een vaak te zwaar beladen bestelauto, die meestal het maximale moet kunnen presteren en dat doet onze kampeerauto met meer dan voldoende trekkracht. Daarom zou ikzelf niet voor minder gaan.
Mijn ervaring is wel dat verhalen hardnekkig de ronde blijven doen; is het niet over de semi-automaat van Fiat, dan gaat het wel weer over een bepaald merk autobanden of het gezeur wat je beter wel of niet kunt doen of kopen. Het zijn meestal de verjaardagspraatjes die ook op dit forum te ronde doen.
De Ford Transit 2.2 is een compleet andere motor: hij ligt ook in een Ford Transit maar daar is dan écht alles mee gezegd.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Ford 2.4 TDCI zelfbouw



Bericht door de Jonckheer »

Een kennis van mij kocht een achterwiel aangedreven Transit die dan automatisch een 2.4 motor heeft. Hij kocht hem jong gebruikt en heeft er daarna voor zover ik weet zonder al te grote reparaties bijna 10 jaar mee gereden voor zijn kleding bedrijfje. Door een vrachtwagen werd die wagen vorig jaar total loss gereden anders had ie hem waarschijnlijk nog steeds gehad. Dus 10 jaar sjorren met een flinke aanhanger er achter deed hem geen kwaad.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80278
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Ford 2.4 TDCI zelfbouw



Bericht door Dafluc »

O. Maar als jouw kennis er een prima bus aan had, dan zijn al die anderen natuurlijk aanstellers :wink:
Afbeelding
pwhooftman
Berichten: 1797
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Ford 2.4 TDCI zelfbouw



Bericht door pwhooftman »

Wim Corduwener schreef:
di 24 aug 2021, 10:48

Mijn ervaring is wel dat verhalen hardnekkig de ronde blijven doen; is het niet over de semi-automaat van Fiat, .....
Is mijn ervaring ook. Waarschijnlijk ook omdat de Fiat Ducato Comfortmatic van kennissen van ons nu met 33.000 km bij de garage staat voor een nieuwe koppeling a 1500,- ( " versnellingsbak niet beschikbaar")

Ondanks dat de 2.2, 2.4 etc probleemmotoren zijn, wordt nog steeds < 1% daadwerkelijk getroffen door de problemen. Dus je kunt altijd 99 voorbeelden vinden waarin het wel goed gaat. Maar toch zou ik ze niet kopen, tenzij de prijs veel lager is en ik de prijs van herstel (en moeite) kan incalculeren.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Ford 2.4 TDCI zelfbouw



Bericht door de Jonckheer »

Dafluc schreef:
wo 25 aug 2021, 7:50
O. Maar als jouw kennis er een prima bus aan had, dan zijn al die anderen natuurlijk aanstellers :wink:
Welke mensen hebben dan problemen met de 2.4? Het is een feit dat de meeste van die dingen gewoon goed zijn. Er bestaan nu eenmaal geen perfecte auto's, ze hebben allemaal wel wat, van de goedkoopste tot de duurste. Als je daarover gaat lezen op het www ben je voorlopig zoet en kom je aan camperen niet meer toe.
Plaats reactie