Ford 2.4 TDCI zelfbouw

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Ford 2.4 TDCI zelfbouw



Bericht door Wim Corduwener »

Dat krijg je natuurlijk met dit soort deprimerende berichten dat mensen zich zorgen gaan maken.
Maar de problemen gingen over de 2.2 TDCi van Ford die is geproduceerd in de periode van 6 januari 2006 tot 17 oktober 2010. Gezien het feit dat jij een kampeerauto rijdt uit 2015 met waarschijnlijk een Euro 5 motor (met roetfilter) kun jij onbezorgd op vakantie gaan. Behalve natuurlijk dat je nog wel een lekke band kunt krijgen of een paaltje kunt meepakken. 😀
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Carlocamper
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 12 apr 2021, 8:43

Re: Ford 2.4 TDCI zelfbouw



Bericht door Carlocamper »

Oef fijn om te weten dat mijn transit niet in de gevarenzone zit, thx!
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 669
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Ford 2.4 TDCI zelfbouw



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Nogmaals (al eerder op het forum geplaatst), de problemen met de 2,2 TDCI (motor code ZSD-422 - Euro-4) motoren ontstaan bij de brandstof injectors. In de periode januari 2006 tot oktober 2010 plaatste Ford injectoren van fabrikant 'Delphi'.
De TDCI motoren hebben een 'zwevende' verbranding. In de zuiger kop is een kom vormige verbrandingskamer uit gespaard. Door de juiste verneveling van de ingespoten brandstof, ontstaat in deze kom een 'zwevende' verbranding.
In samenwerking met de Consumentenbond, ANWB en het NKC is geconstateerd, dat bij langdurig stilstaan de toppen van de 'Delphi' injector naalden gaan roesten. Door de roest vorming, vernevelt de brandstof niet goed en sproeit er diesel tegen de wanden van de verbrandingskamer. De zuiger raakt oververhit en uiteindelijk smelt de bodem eruit of breekt zelfs de gehele zuiger. En dat is dan einde motor.
download.jpg
Cilinderblok TDCI met de komvormige verbrandingskamer.
download.jpg (12.88 KiB) 197 keer bekeken
En daar ligt het antwoord waarom de Transit bij de ZZPers ed. zorgeloos de 2 ton voorbij gaan. Bijna dagelijks onderweg voorkomt roest vorming op de naalden.
En daar ligt het probleem bij de Campers. Maanden in de stalling en het roest duiveltje kan toeslaan.

Probleem is bij een Camper eigenlijk alleen maar te voorkomen, door er regelmatig mee te rijden (ehh, daar is een Camper toch voor ?)

Met de introductie van de Euro-5 motor zijn de injectors vervangen door exemplaren van Bosch en zijn de problemen opgelost.
Helaas zijn de 'Delphi' injectors niet uitwisselbaar tegen de betere 'Bosch' exemplaren. Ford heeft, na stevig aandringen door zowel de Consumentenbond, de NKC, de ANWB en het televisie programma 'Kassa', een gemodificeerde injector ontwikkeld, welke (mits bij een Ford Dealer onderhouden) kosteloos vervangen werden . Zie https://www.nkc.nl/problemen-22-tdci-mo ... en-rijtje/

Bij de TDCI 2,4 (motor code ZSD 424 - Euro-4, geïntroduceerd als TDCI in 2002 in de Transit V348) doet zich een heel ander probleem voor !! Dat zijn de vastzittende / verstopte oliesproeiers. oorzaak is vervuiling van de olie ! Zolang de motor regelmatig (zeg maar wekelijks ) rijdt geen probleem. Maar bij langdurig stilstaan (Camper in de winterstalling), kunnen de sproeiers, welke vanaf de onderzijde de zuigers koelen, verstopt raken. Hierdaoor wordt onder zware belasting, de zuigers onvoldoende gekoeld en kunnen vastlopen. Met grote motorschade als gevolg. In de loop van de productie van de 2,4 TDCI in het probleem verholpen (welk jaar ??). Maar zoek maar even terug op dit Forum. Ook daar is al heel veel over geschreven.
Remedie hiervoor is ook bij weinig kilometers regelmatig olie en filters vervangen.
Staat de Camper in een winterstalling ? ververs olie en filters dan elk jaar VOOR dat je de Camper in de stalling wegzet.

Aanvulling: Omdat er een aantal malen over Land Rover is geschreven, een aantal aanvullingen;

In de Land Rover Defender heeft de 2,4 "Transit" ( ZSD-424 TDCI, Euro-4 ) in sept. 2007 de rol van de 'eigen' Land Rover Td5 overgenomen.
Het vastzittende oliesproeiers probleem op de 2,4 TDCI was toen al opgelost. Toch waren er in de eerste jaren problemen met de oliecirculatie. Maar dit had als achtergrond de wijziging in de Oliecirculatie tbv het terrein vaardig maken van de motor.
De 2,4 "Transit" TDCI heeft tot eind 2009 in de "Defender" zijn werk gedaan. Toen stopte Ford met de productie van de 2,4 TDCI.

Als opvolger kreeg de "Defender" voor MY 2011 een voor terreinvaardig gemodificeerde versie van de 2,2 TDCI ( ZSD-422 TDCI, Euro-5 ). De 2,2 TDCI in de Land Rover Defender waren bij de introductie al gemodificeerd met Bosch injectors en een Bosch motormanagement. Grote verschil met de door Ford zelf ingebouwde 2,2 TDCI motoren waren verder dat in de Land Rover versie geen CAN-BUS electronica werd toegepast en de "Defender" een gecombineerde katalysator met roetfilter gemonteerd kreeg. De 2,2 TDCI is tot de laatst gebouwde "Defender" ingebouwd (MY 2016 )
Laatst gewijzigd door Dekker-Achterhoek op za 23 okt 2021, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 669
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Ford 2.4 TDCI zelfbouw



Bericht door Dekker-Achterhoek »

gjvonk schreef:
ma 23 aug 2021, 19:23
Qua afmetingen zijn Ducato, Boxer en Jumper gelijk. Qua motoren anders: Fiat Ducato heeft vanaf 2007 2, 2,3 en de oudere garde ook nog 3,0 liter motoren. Citroën Jumper en Peugeot Boxer hebben 2,2 en de oudere garde ook nog 3,0 liter motoren.

De 2,2 is weliswaar verwant met de Ford motoren, maar in campers bij mijn weten niet bekend als probleem motor. Maar daar zijn enkele forumleden het absoluut niet mee eens.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
De in de Transit (en Land Rover Defender) geplaatste 2,2 TDCI zijn een eigen ontwerp van Ford. Onder de ontwikkel naam "Puma" heeft Ford de 'basis' van deze motor voor de Mondeo MK3 ontwikkeld. De "Puma" kwam als Duratorq 2.0 TDDI (ZSD-420 TDDI) begin 2000 op de markt. Voor de nieuwe Transit (V348) komt daar 2002 een grotere versie bij, de Duratorq 2,4 TDDI (Turbo Directe Diesel Inspuiting) bij. In 2003 krijgen de TDDI motoren het, in samenwerking met PSA ontwikkelde, Commonrail injectie systeem van Delphi en veranderd de aanduiding in TDCI. Bij de overgang naar Euro-5 (2006), vervangt Ford de 2,0 en 2,4 TDCI door één inhoud uitvoering, de 2,2 TDCI.

In de PSA modellen (Peugeot en Citroën) staan in die periode, ondanks de innige samenwerking tussen PSA en Ford, eigen diesels. De 'Bekende' 2,2 heeft zijn oorsprong in de door PSA dochter 'Indenor' ontwikkelde DW lijn. https://en.wikipedia.org/wiki/PSA_EW/DW_engine
PSA presenteert in 1998 de geheel nieuw ontwikkelde DW lijn. In eerst instantie als 1,6 en 2,0 liter. De Commonrail diesels krijgen de aanduiding HDI mee. In 2000 volgt de DW-12A, een tot 2,2 liter vergrote HDI.
Naast de PSA merken, stond de DW12 onder meer voorin de Land Rover Freelander 2 en de Jaguar XF.

Beide 2,2 Commonrail diesel zijn nog steeds in productie en worden bij PSA en Ford door elkaar heen ingebouwd !
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Plaats reactie