Mercedes Sprinter 313CDI: meer vering?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 684
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Mercedes Sprinter 313CDI: meer vering?



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Ben in onderhandeling over een Mercedes Sprinter 313CDI L2H2.
Een L2H2 busmodel, compleet ingericht en ingebouwd (en op kenteken) als Camper.
Weegt 'voor-de-deur' (zonder gevulde tanks ed.) ongeveer 3000 kg (2845 kg op kenteken) en mag tot max. 3500 kg GVW. Dus genoeg reserve voor 2 personen.
Maar de Sprinter ligt vrij laag op de weg. Logisch, de Sprinter rijdt in principe altijd met (bijna) zijn volledige laadvermogen.

Nu schijnen er bij een Sprinter 2 soorten verenpakketten te bestaan, een set voor een lage instap (Koeriers) en één voor meer grondspeling (als bouw busje). Iemand hiermee bekend ? En zo ja, wat zijn de verschillen in wagen hoogte ?

Of weet iemand of er verensets bestaan of een bedrijf welke deze voor een Sprinter kan maken, welke bij het 'leeg'-gewicht (3000 kg) voor ongeveer 5 cm meer grondspeling zorgen.

Reden;
Omdat de water tanks onder de Sprinter gemonteerd zijn, wensen we wat meer grondspeling. Vanuit ons Camper verleden met de land Rover, zoeken we graag wat meer afgelegen plekjes op. En op uitgereden bospaden wil je niet een kapotte watertank of afgebroken uitlaad oplopen.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1042
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Merc. Sprinter 313CDI, vering !



Bericht door amigob2 »

leg er 10cm grotere banden op is volgens mij het goedkoopste.
Als je alleen achter wilt verhogen zijn er afstand stukken die tussen de as en de veer komen

en hier een 5 inch verhoog set, niet goed koop
https://www.gtv-van.com/en/sprinter/spr ... -kits/2wd/
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 684
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Merc. Sprinter 313CDI, vering !



Bericht door Dekker-Achterhoek »

amigob2 schreef:
di 10 aug 2021, 17:02
leg er 10cm grotere banden op is volgens mij het goedkoopste.
Grotere maat BFG AT's had ik al in m'n gedachte. Maar dit laten de wielkasten zonder verhoging niet toe.
Moet (maar we zijn nog in onderhandeling over de aanschaf :wink: ) eens kijken of we het met alleen achter verhogen kunnen redden.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1042
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Merc. Sprinter 313CDI, vering !



Bericht door amigob2 »

Hier een lijst met banden maten met en zonder liftkit ( wel goed kijken alle 3 de sprinter versies staan op die pagina )
https://vancompass.com/pages/frequently-asked-questions
Hier heb ik ook de 285/70/17 vandaan die ik op mijn 4x4 heb.

265/75/16 zou volgens die lijst moeten passen, zelfs met de originele 16 met ET62 zou het moeten passen ( paar mm ruimte naar de schokdemper )
245/75/16 wordt standaard geleverd in de US dat is al 6cm
Je zou er gewoon 1 kunnen proberen.

wat is je huidige banden maat
Laatst gewijzigd door amigob2 op di 10 aug 2021, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1042
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Merc. Sprinter 313CDI, vering !



Bericht door amigob2 »

Alleen achter verhogen moet je wel met de schok demper oppassen en eigenlijk ook de stabilisator stang
bij GTV van is dat de 829 euro kit https://www.gtv-van.com/en/sprinter-2wd ... 06072.html
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Eric van den Heuvel
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Merc. Sprinter 313CDI, vering !



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo, Achter luchtbalgen. Wordt bij alle rolstoel taxibusjes gedaan. Werkt perfect en verminderd ook overhangen en zijwind belasting. Jarenlang meegereden. Groet Eric
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Merc. Sprinter 313CDI, vering !



Bericht door Bas vd laar »

245 75 16 BFG's passen op de originele wielen
Dan heb je nogal wat grondspeling hoor
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 379
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Mercedes Sprinter 313CDI: meer vering?



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Sommige Sprinters hebben optie C15 (verlaagd verenpakket ivm minder luchtweerstand = zou zuiniger moeten zijn).
Ik heb geen verstand van AT banden en de veschillende groottes daarin (gelukkig anderen wel! :) ) etc maar kan me voorstellen dat als je zo'n verlaagde Sprinter hebt e.e.a. niet direkt past?
Die code zou je even uit moeten zoeken via een stikker in het instructieboekje of met chassisnummer/kenteken door een MB dealer.

Ik weet niet hoe je Duits is, maar op het Sprinter Forum wordt ook genoeg geschreven over het hoger maken van zo'n ding, achter valt nog wel mee maar voor is het lastiger door de dwarse bladveer die de stand van de wielen veranderd.
b.v. hier: https://sprinter-forum.de/viewtopic.php ... &hilit=C15
Anders het NCV3 forum (althans, ik doe de aanname dat het om een NCV3 gaat en niet om een oude T1N of de nieuwste VS30?) doorzoeken op C15.

Verstopt in dat veel pagina's lange onderwerp staan ook onderdeelnummers voor verenpaketten etc waarmee je b.v. op de sloop ook veren van een niet-verlaagde Sprinter of Crafter kan ritselen?

Groeten Jeroen

PS ik neem aan dat je je realiseert dat een 313 niet direkt het meeste krachtige model is en met grotere banden, afhankelijk van de asoverbrenging, nogal sloom kan worden?
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 684
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Mercedes Sprinter 313CDI: meer vering?



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Jeroen_Hanomaf schreef:
wo 11 aug 2021, 10:18
PS ik neem aan dat je je realiseert dat een 313 niet direkt het meeste krachtige model is en met grotere banden, afhankelijk van de asoverbrenging, nogal sloom kan worden?
Jeroen,
Gaat inderdaad om een NCV3 van MY 2014, dus na de 'face-lift', met de EURO 5 motor en en de G-Tronic 7-speed automaat.
De eind overbrenging (?) in combinatie met de automaat en met 'slechts' 129 pk is nu precies de reden, dat ik niet naar extreem grote wielen / banden zoek. Staat nu op de standaard 6,5 x 16 inch stalen velgen.
Ga me (nadat we het eens zijn over de koop !) eens verdiepen in de mogelijkheden. Denk inderdaad, dat het een Sprinter met het C15 veren pakket gaat. Hoop uitzoek werk om de winter mee door te komen :-B

Hoeft geen terrein beul te worden. Alhoewel, zal even wennen worden.
In m'n Land Rover stond een 6 cilinder MB 3,2 TD, met 175 'ouderwetse' paarden onder de kap.
Bedankt voor je uitgebreide informatie. Kan ik verder mee, Rob.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13418
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Mercedes Sprinter 313CDI: meer vering?



Bericht door hathi »

Hou het simpel,met een paar luchtbalgen !…..een compressor en knopjes is ook geen must,….een vulventiel,aan iedere zijkant voldoet ook prima,,,je brengt ze op spanning,en je hebt er geen omkijken meer naar
Hans
Eric van den Heuvel
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Mercedes Sprinter 313CDI: meer vering?



Bericht door Eric van den Heuvel »

Inderdaad, zo wordt het in die taxibusjes ook gedaan. 1 manometer aan bestuurderszijde met een oppomp nippel ernaast. Ook in mijn camper zo gemonteerd. Simpel en werkt prima. Groet Eric
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13418
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Mercedes Sprinter 313CDI: meer vering?



Bericht door hathi »

Zo simpel kan het zijn …
0D39F292-9C41-42BB-99FA-8BEA9B6E753F.jpeg
0D39F292-9C41-42BB-99FA-8BEA9B6E753F.jpeg (93.44 KiB) 487 keer bekeken
Hans
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 684
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Mercedes Sprinter 313CDI: meer vering?



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Dankzij een PBtje van "rseys", een hoop wijzer geworden.

Deze Sprinter, type W906-XM0, heeft inderdaad een C15 onderstel.
Tot de 'face-lift' van 2013 was 'FIN C15' ((Vehicle lowering / verlaagde vering) op de W906 een optie. Na de 'Face-lift' (vanaf sept. 2013) werd C15 standaard ! (en een 'standaard' onderstel een optie !). En verlaging is niet alleen andere veerpakketten, maar ook andere schokbrekers en andere voorwiel ophanging armen. Tot een 'standaard' hoogte terug bouwen is meer als alleen een veerpakketje wisselen !

Achter kun je nog redelijk wat doen met (zoals hierboven al gemeld) een luchtbol erbij te plaatsen. Wel noodzakelijk, om dan ook passende, dus langere schokbrekers bij te plaatsen. Zoals "Jeroen Hanomaf" al opmerkte, bij de voorwiel ophanging stuk ingewikkelder. Daar ontkom je niet aan een complete verbouwing van de voortrein (materiaal kosten; ong. € 1650,- excl. montage ).

Wel meteen gevonden dat bij de 3500 kg GVW de achteras overbrenging 1 : 3,923 is. Dat is erg kort. Het monteren van een grotere diameter banden (standaard = 235/65 R16 C ) naar een maatje groter zal dus wel mogelijk worden. Moet eens kijken, welke ruimte de wielkasten overlaten. En of de door Bas v Laar aangegeven 245/75 R16 als BFG All Terrain's in de wielkasten passen. En de sinds 2015 doorgevoerde 'Side-wall' protectie (KO2) langs de schokbrekers passen.
Los daarvan 6,8 cm meer diameter (AT's hebben een diameter van 79 cm) levert 'slechts' 3,4 cm meer bodemspeling op ( plus een teller afwijking van bijna 10 % !). Daar zit dus maar weinig winst te halen.

Mijn credo: Doe het goed of doe het niet, Rob
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13418
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Mercedes Sprinter 313CDI: meer vering?



Bericht door hathi »

Dekker Achterhoek,niet aan die banden denken,dat verstoord bij een 313 de verhoudingen,( tenminste bij een 313 met deze vrij snelle overbrenging)….als ik op mijn afgebeelde pomp druk,gaat de Camper al 1 cm omhoog ,tot wel meer dan 8 cm,mijn Balgen staan maar op 0,8 Bar,anders staat de Camper al te hoog, dus enorm veel mogelijkheden,voor een paar 100 Euro
Hans
Plaats reactie