Nieuwe accu loopt leeg

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
johan1952
Berichten: 247
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 11:31
Locatie: Noordwijk aan Zee

Nieuwe accu loopt leeg



Bericht door johan1952 »

Goedendag mijn naam is johan en ik sta op dit moment met mijn camper Peugeot J5 van Bj 1992 in Portugal .Ik heb een probleem met de Accu die ik verleden week nieuw gekocht had.De nieuwe accu loopt langzaam leeg.Ik heb geen verstand van elektriciteit ,en heb op Google gelezen dat de min pool los moet maken en kijken of er stroom of meten hoeveel ampere er opstaat.Ik heb dat gedaan en dan staat er tussen de min kabel en de min accu er 12,4 volt op .Weet iemand of dat hoort en zo niet wat kan het zijn?
BVD en Gr Johan
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Nieuwe accu loopt leeg



Bericht door Rob A2 »

Als het een loodaccu is dan zou bij 12,4V er nog 80% vd oorspronkelijke capaciteit beschikbaar moeten zijn. Zie onderstaande tabel

CDC549AB-E646-4F1C-B9F7-938AE9FDD4DB.jpeg
CDC549AB-E646-4F1C-B9F7-938AE9FDD4DB.jpeg (42.2 KiB) 471 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nieuwe accu loopt leeg



Bericht door Kroppie »

wat u ws gedaan hebt is de minkabel los gemaakt en de volts gemeten niet de amperes(die meet je met een andere meterinstelling), tussen accupool en kabel die 12,4 volt wijst op een +-3/4volle accu.
gezien u geen verstand van elektra hebt adviseer ik u een garage o.i.d. op te zoeken, met uw kennis en onze vragen/vertelsels komt u niet verder ben ik bang, komt mss niet leuk over maar goed bedoeld :)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Nieuwe accu loopt leeg



Bericht door PaulBng »

Beste Johan,

Je kunt dat wel op Google gelezen hebben, maar je hebt het niet begrepen. Kan.

Picture this: koop zo'n pak wijn. Zet het op de plank en draai het kraantje open. Pak loopt langzaam leeg. Op een gegeven moment is het pak leeg, tenzij je er weer wijn bij giet.

Zo is het met een accu ook. Hij moet bij geladen worden. Zo nu en dan.
Blijkbaar gebeurt dat niet.

Waarom niet kunnen we je niet vertellen wegens gebrek aan informatie over de configuratie van het elektrisch gebeuren in je camper.

Vragen die je zult moeten kunnen beantwoorden:
- panelen op je dak?
- sta je "aan de paal"
- wordt de accu tijdens het rijden geladen?

(Overigens vertelt Google dat je alles uit moet schakelen, en dan de STROOM moet meten, niet de spanning. Dan kun je uitvinden of er "stiekeme" apparaten zijn die toch stroom verbruiken. Maar het is de vraag of dat het het geval is).

Edit: Jos had de korte versie...

Paul
Gebruikersavatar
johan1952
Berichten: 247
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 11:31
Locatie: Noordwijk aan Zee

Re: Nieuwe accu loopt leeg



Bericht door johan1952 »

Bedankt voor de reacties,Al ik het goed begrijp hoort dat er 12,4 volt op de min kabel staat.En morgen staat hij op 11,9 volt .ik vergeet er bij te zeggen dat ik de zelfde tijd een nieuwe autoradio heb laten in bouwen en in het display zit een verlichte tijd klok op,en die werkt niet op het contact en blijft 24 uur branden.Ik ben naar het inbouw bedrijf geweest en die zeiden dat die klok bijna niet verbruik .
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nieuwe accu loopt leeg



Bericht door Kroppie »

die klok zal niet veel verbruiken, maar staat de radio wel uit met contact uit, of kan/moet die nog apart uitgezet worden.
verder blijf ik bij miujn advies om elektrahulp te zoeken in de buurt, zo,n firma kan precies meten waarom de accu leegraakt of niet geladen word, want dat kan ook natuurlijk
en een nieuwe accu die vaker tot -11,9 volt ontladen wordt word daar ook niet beter van

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Nieuwe accu loopt leeg



Bericht door PaulBng »

Ehr...

Over welke accu hebben we het eigenlijk?

Start accu (onder de motorkap) of huishoudaccu?


Paul
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nieuwe accu loopt leeg



Bericht door Kroppie »

goeie

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Nieuwe accu loopt leeg



Bericht door EasyBee »

Johan, een accu loopt niet vanzelf zo maar leeg.
Als de accu aangesloten is, zijn er apparaten / dingen die stroom gebruiken. Dat heet lekstroom.
Dus welke apparaten staan bijvoorbeeld stand-by? Wordt er een iPad of een telefoon geladen?
En wat PaulBng hierboven als vraagt. Welke accu hebben we het over.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Nieuwe accu loopt leeg



Bericht door PaulBng »

Kroppie schreef:goeie

jos
Soms..... Afbeelding


Paul
Gebruikersavatar
johan1952
Berichten: 247
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 11:31
Locatie: Noordwijk aan Zee

Re: Nieuwe accu loopt leeg



Bericht door johan1952 »

Er De huishoud accu is goed en zit een zonnepaneel op voor de huishoud accu op te laden .Hij staat niet aan een paal ,maar de Victron accu is aangesloten op een aggregaat.Telf op laders IPad laders enz werken allemaal goed op de Huishoud accu.De camper is van 1992 en er toen Der tijd niet veel elektronica in.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nieuwe accu loopt leeg



Bericht door Kroppie »

dus de startaccu loopt leeg?, al eens goed naar de radio gekeken?, doet ie het nog met de min van de 1/2lege accu los?, zo ja dan zit de radio op de hh accu, zo nee dan zit ie op de startaccu en trekt ie die misschien leeg.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Nieuwe accu loopt leeg



Bericht door Sandor Gora »

en als het de radio zou zijn: in de instellingen zoeken zodat ie na een bepaalde tijd echt uit gaat en niet in standby blijft.
Standby merk je: als je de radio aanzet, start die meteen. Als ie echt uit is geweest, moet ie even op gang komen (opstarten).
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Nieuwe accu loopt leeg



Bericht door appellover »

Hoe moet lk me dat voorstellen:
De Victron accu is aangesloten op een aggregaat ,
Lijkt mij stug dat die dan leegloopt.
Of wordt de accu opgeladen dmv een aggregaat?Dat is dan dus hetzelfde als aan de paal.
Is toch normaal dat als het donker is de accu leeg loopt ,zonnepaneel doet dan niks meer.
Gr.Ron.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Laatst gewijzigd door appellover op do 05 aug 2021, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Plaats reactie