Experiment met kabels verbinden

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Experiment met kabels verbinden



Bericht door Arie55 »

Je hebt wel eens van die ideeën, omdat je nog iets hebt liggen en de toepassing is nou niet van; ik ren effe naar de winkel. Voor het verbinden van twee stukken kabel van 4mm2, bedacht ik deze oplossing:

Van een aluminium afstandbusje als connector misbruiken,
Aluminium eerst ontlaten, zodat het materiaal zachter wordt
Met hydraulische perstang aanpersen

Eerste persing, geen succes. Het overschot aan materiaal werd uitgestulbt. Nog te zien bij de kabel mantel, deels afgebroken
Tweede persing door uitstulping in te drukken, geen succes -> foto. Er is te zien dat het busje toch barst

Arie
Bijlagen
DitIsHetNiet.jpg
DitIsHetNiet.jpg (51.07 KiB) 953 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Experiment



Bericht door seth_space »

Stukje 10mm koperpijp. Waterleiding
Kabels invoeren zodat ze elkaar overlappen in midden en dichtknijpen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Experiment met kabels verbinden



Bericht door Atoz »

Een kabelschoentang gebruikt?
Want die zeskante persvorm ontbreekt hier.
Oefening zal ook hier kunsten baren, zodat je zal moeten uitzoeken welke klauw diameter je moet gebruiken bij welke Kabeldiameter en het stukje alu buis.

Zelf ontdekte ik dat mijn goedkope perstang klauwen heeft van mindere kwaliteit, dus was het ook wat zoeken.
Eigenlijk gewoon keigoede merk perstang kopen en kabelschoenen van hetzelfde merk.
Kost je dan wel bijna een halve accu :crazy:

Komt wel in orde!
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Experiment met kabels verbinden



Bericht door jansloos »

Arie,

Maak eens een foto van dat busje in de bek van de tang?

Want nu kan hij overal tussen gezeten hebben.

Op zich niet verkeerd
Tenslotte worden er met persbussen ook lussen aan hijskabels geperst. (wel met een paar tonnetjes persdruk, waardoor hel Alu gaat vloeien)
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Experiment met kabels verbinden



Bericht door Arie55 »

Ging net nog kijken in een bakkie omdat ik een ingeving kreeg. Vond ik dit (geen 10mm) stukje gasbuis met binnendiameter van 6 mm is misschien bruikbaar? Eerst met matrijs voor 10mm2 geprobeerd, zat niet voldoende geklemd. Trok de draad eruit, terug in gefrot. Vervolgens met 4mm2 matrijs. Op de foto is te zien dat er flinke uitstulpingen zijn, kabel wel vast. 10mm waterleiding leek me al een beetje te groot.

gebruikte perstang: https://www.hbm-machines.com/producten/ ... b339c1a5b4
Bijlagen
Dsc02191.jpg
Dsc02191.jpg (68.6 KiB) 867 keer bekeken
Dsc02192.jpg
Dsc02192.jpg (40.06 KiB) 867 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Experiment met kabels verbinden



Bericht door Arie55 »

Rechts van de klembus rondom geperst en tussen twee hamers de uitstulpingen verder gestuikt. Niet mooi, wel functioneel

Arie
Bijlagen
Dsc02193.jpg
Dsc02193.jpg (16.71 KiB) 857 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Experiment met kabels verbinden



Bericht door jansloos »

Pfff die tang zal t niet aan liggen. Bekkenmaten zat.
Denk dat je het eerder in de te krimpen bussen moet zoeken. Te veel/weinig dikte.

Zou een paar euro aan goede bussen besteden.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Experiment met kabels verbinden



Bericht door DJSmiley »

Echt goede persingen is een kwestie van de juiste set.

Een kabelschoen van merk X kan dikker of dunner zijn dan de tang van merk A helaas. Dat geeft dus ook heel verschillende resultaten.

Die hydrolische tangen zijn an-sich prima, maar niet heel nauwkeurig. Ik heb zelf naast zo'n hydrolisch ding ook een normale en merk dat die toch beter zn werk doet.
( https://www.rexel.nl/nln/Rexel/PBM-en-g ... 2700531764 )

Wil je het echt goed doen, dan is een Klauke tang + Klauke kabelschoenen the-way-to-go.

Maar dan moet je iemand kennen met dat spul, voor een eenmalig projectje is het te duur.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Experiment met kabels verbinden



Bericht door Arie55 »

Heb met dezelfde tang een gekochte kabeloog aangeperst en dat ging zoals verwacht. Geen uitstulpingen en 1x goed. Wel een gehannis om alle tiertjes in het geëigende gat te krijgen. Dit experiment ging er over dat je even een verbinding moet maken met de middelen die je in huis hebt. Je hebt gelijk dat er nu teveel materiaal aanwezig is. Misschien met meer gehannis, dat in een aluminium busje (binnen diameter 4mm) zoals seth_space omschrijft met overlappende uiteinden, wel goed gaat.

Voor die paar keer dat ik iets aan een kabel moet persen, dan koop ik geen duur stuk gereedschap. Kapot -> wegmikken. Huren kan ook, dan is het een overweging bij kleine aantallen aanperssingen. Is het enkel voor 1 of 2, laat de leverancier van de kabel ze eraan zetten
Voordat ik de perstang kocht heb ik eerst in mijn kennisen en vrienden kring rond gevraagd of ze zo'n ding hebben. Niet, dus dan maar een gekocht: de goedkoopste die ik kon vinden voor wat ik ermee kan doen

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Experiment met kabels verbinden



Bericht door Arie55 »

Afstand busje aluminium, niet ontlaat, binnendiameter 4 mm, 2 strengen overlappend (flink gehannis), 1 persing met 6mm2 matrijs. Op de foto is te zien dat 1 tiertje zijn eigen weg zocht: dikte 0,3mm
Bijlagen
Dsc02195.jpg
Dsc02195.jpg (69.23 KiB) 807 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Experiment met kabels verbinden



Bericht door jansloos »

Jjaja.
Bij een profie installatie hoef je hier niet mee aan te komen :-B

Draadje er naast is voor de verzekering reden:

Geen centjes.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Stratocaster
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 27 dec 2017, 21:06
Locatie: Waddinxveen

Re: Experiment met kabels verbinden



Bericht door Stratocaster »

AK maritieme service in Bolsward levert kwaliteitskabel met kabelschoenen op maat voor een zeer redelijke prijs. Geen risico nemen met de zeer hoge stromen!

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk

DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Experiment met kabels verbinden



Bericht door DJSmiley »

Bij een botenbouwer kun je idd prima terecht.

Overigens altijd supersoepel gebruiken. De kabels uit de afbeeldingen hier zijn meerdradig, maar niet echt in de classificatie soepel

Ivm trillingen enz wil je fijnaderige kabel gebruiken en dus niet die uit de foto's hier. Om eea te testen en spelen is dat natuurlijk geen probleem.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Ducato2000
Berichten: 105
Lid geworden op: vr 24 aug 2018, 20:09

Re: Experiment met kabels verbinden



Bericht door Ducato2000 »

Het krimpen van een kabelschoen of verbindingsbus aan een meeraderige koperkabel betreft niet alleen het aan elkaar knijpen.
Er moet een dusdanig sterk kabeloog gebruikt worden dat de kabel massief kan worden samengedrukt.
Dus de losse draadjes worden zo vast op elkaar geperst dat er in de krimp geen lucht (lees: zuurstof) meer bij kan.
Voor een wat dikkere kabel heb je behoorlijke druk nodig hiervoor.
Als je de verbinding doorzaagt mogen er geen losse kabeltjes meer zichtbaar zijn.
Het aanzetten van verbinders en kabelogen aan zowel dunnere als dikkere kabels vergt kennis en precies de juiste verbinders en krimpgereedschappen.
Met dunwandige koperen buisjes kun je in dezen helemaal niets. Daarnaast heb je niets begrepen van scheikunde als je koperen kabels gaat krimpen met aluminium bussen. De galvanische spanning zal bij geringe hoeveelheden vocht het aluminium doen oplossen.
Mocht het juiste gereedschap ontbreken dan is het vol laten lopen met electronicasoldeer (brander of dikke soldeerbout) en het afwerken met krimpkous nog wel een mogelijke dhz verbinding. Maar dan moet de betreffende kabel niet bewegen (dus niet gebruiken bij dynamo's enzo als de kabel niet vastgezet kan worden)
Plaats reactie