Elektrische installatie Fiat Ducato aanleggen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Desmosil
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 02 aug 2021, 10:42

Elektrische installatie Fiat Ducato aanleggen



Bericht door Desmosil »

Goedemiddag Allen,

Wij zijn bezig met het ontwerpen van de elektra installatie van onze camperbus. Een Fiat ducato 2.3 l2h2 mj120 maxi.
Nu willen we de mogelijkheid om volledig off grid te kunnen staan maar hebben geen grote verbruikers als een koffiezetapparaat.

Ik heb de verbruikers als volgt opgeteld:
Op 12V heb ik:

Koelkast 1.2A
Pomp 4.5A
Telefoon opladen 2.5A
Led verlichting per Led 0.5A
ventilator 3A
Camera opladen 2.5A
standkachel 0.5A

En op 230V heb ik:
Beamer 1A
Laptop opladen 0.5A

Dat maal het aantal uren dat ik verwacht ze maximaal te gebruiken.
Dan kom ik op 90Ah totaal per dag in maximale situatie. We willen soms 2 of 3 dagen ergens blijven zonder te hoeven stekkeren of rijden, dus in principe moeten de zonne panelen ons weer een volle accu per dag kunnen leveren.

Vervolgens heb ik daar dus een stroom schema op gemaakt met de apparaten waarvan ik denk dat ze voldoende zijn voor deze belasting.
Op basis van 3 manieren van laden, stekkeren, rijden(dynamo) en de laatste de zon a 2x175Wp. Dat alles heb ik rondom een victron multiplus 12/800 en een aces 100Ah LiFePo4 accu gepland.

Ik heb de stroomsterktes die maximaal door de kabels lopen bij de kabels aangegeven en de hoofdzekering van 100A. Alleen de stroomsterkte die van de dynamo af komt durf ik niet te zeggen. Weet iemand die? Of in elk geval wat die maximaal kan zijn? want stel de dynamo is 110Ah, hoeveel kan er dan naar de hh accu lopen? En regelt de BMS automatisch dat er niet een te hoge laadstroom komt?

Vervolgens, als er vanaf de 3 stroombronnen maximale input komt. Dan reken ik dus op 30A + 35A + wat de dynamo levert. Levert dat problemen op en zo ja hoe kan ik die stroomsterkte reduceren zodat ik niet mijn accu overbelast of elke keer de bms van de accu de accu afsluit?

Waar ik nog niet uit kom is de communicatie, hoe kunnen de verschillende victron systemen met elkaar communiceren en hoe kan ik het volgen. Bied een controle paneel als een victron multi control hier uitkomst of heb ik genoeg aan een shunt met bmv en een smart mppt lader om zo de input en output te zien?

Tot slot de vraag: zitten er grote manco's of denkfouten in mijn schema? Mchten zaken overbemeten zijn hoor ik dat natuurlijk ook graag!
Uiteraard is dit niet mijn eerste poging en er zullen ongetwijfeld nog fouten in zitten. Dus wees gerust, ik ga nog niet van alles lopen beunen. Ik zit nog met veel vragen maar hoop van jullie kennis gebruik te mogen maken!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektra installatie fiat ducato aanleggen



Bericht door Kroppie »

hulpje bij het berekenen van de draadikte

http://www.polz.info/leitungsrechner/

en een zonnepaneel vlak op een camperdak levert +-80% van zijn max Wp, dus 2x 175 Wp levert plat op camper max 80% van 350 Wp=dus 270Wp dat is bij een laadspanning van +- 14 volt dus zeg maar max een 17 tot 20 ampere, bij vollezon en heldere hemel (zoninstraling 1000W//m2, haaks op paneel, luchtmassa 1,5, paneeltemp 25gr) iets om rekening mee te houden om terleurstelling te voorkomen

om de dynamo heel te houden bij het laden van lithium accu,s is een z.g.laadbooster zeeer aan te bevelen, om de max amperes wat te beperken
zie als v.b.
https://www.youtube.com/watch?v=jgoIocPgOug

succes verder

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op ma 02 aug 2021, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Elektrische installatie Fiat Ducato aanleggen



Bericht door jaap van duijn »

@Desmosil,

Je hebt de 2 zonnepanelen in serie geschakeld?
Mij mij komen beide apart op de mmpt binnen en gaan de 2 accu's als 1e vol si en verschil > als 1,3Volt de 2e laden.
Zonnepanelen elke 175WP Victron leverde vanochtend in de zon elk 22,6 Volt.
De 1e accu geladen met 14,3V en LED groen, de 2e accu was 13,3V.

Dus begrijp ik goed U heeft beide in serie?

grtn Jaap
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrische installatie Fiat Ducato aanleggen



Bericht door Kroppie »

zonnepanelen leveren bij relatief weinig licht al spanning[volts], maar voor het vermogen [amperes] is veel zon zon nodig.
het voordeel van mppt is dat het voltage van de panelen boven de laadspanning van de accu,s nuttig gebruikt word, a.h.w. omgezet in amperes
de mppt regelaar zoekt de beste combinatie tussen volts en amperes, een pwm daarentegen kapt elke spanning boven de laadspanning gewoon af , dat ben je dan dus kwijt

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Desmosil
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 02 aug 2021, 10:42

Re: Elektra installatie fiat ducato aanleggen



Bericht door Desmosil »

Kroppie schreef:
ma 02 aug 2021, 17:07
hulpje bij het berekenen van de draadikte

http://www.polz.info/leitungsrechner/

en een zonnepaneel vlak op een camperdak levert +-80% van zijn max Wp, dus 2x 175 Wp levert plat op camper max 80% van 350 Wp=dus 270Wp dat is bij een laadspanning van +- 14 volt dus zeg maar max een 17 tot 20 ampere, bij vollezon en heldere hemel!, iets om rekening mee te houden om terleurstelling te voorkomen

om de dynamo heel te houden bij het laden van lithium accu,s is een z.g.laadbooster zeeer aan te bevelen, om de max amperes wat te beperken
zie als v.b.
https://www.youtube.com/watch?v=jgoIocPgOug

succes verder

jos
Dat is een helder verhaal, er moet dus nog een buckboost tussen. Ik dacht dat de bms 12/100 de amperages al verlaagde.


Voor de zonnepanelen had ik gerekend met 350/12= 29,99 want het systeem moet berekend zijn op de theoretisch hoogste stroom, dus als de panelen 25 graden zijn en de bus onder ideale hoek staat etc. Maar dat het ver van de realiteit is besef ik inderdaad.

Bedankt voor de draaddikte tool!
Desmosil
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 02 aug 2021, 10:42

Re: Elektrische installatie Fiat Ducato aanleggen



Bericht door Desmosil »

jaap van duijn schreef:
ma 02 aug 2021, 17:25
@Desmosil,

Je hebt de 2 zonnepanelen in serie geschakeld?
Mij mij komen beide apart op de mmpt binnen en gaan de 2 accu's als 1e vol si en verschil > als 1,3Volt de 2e laden.
Zonnepanelen elke 175WP Victron leverde vanochtend in de zon elk 22,6 Volt.
De 1e accu geladen met 14,3V en LED groen, de 2e accu was 13,3V.

Dus begrijp ik goed U heeft beide in serie?

grtn Jaap
Ja dat klopt, ik was van plan ze beide in serie te zetten.
Het lijkt mij dat er geen schaduw op valt of op beide wel. Maar niet één van de twee. Als ik de bus parkeer onder bomen of onder de volle zon, maar 1 paneel onder een boom.
Daarom kies ik voor serie.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Elektrische installatie Fiat Ducato aanleggen



Bericht door DJSmiley »

Waarom die Smart BMS CL?

Kan die accu daar uberhapt wel op? Wat ik zie is dat die Aces een normale 100Ah lifepo4 accu is, ik zie nergens een CANbus aansluiting oid (als die Victron uberhapt CAN is)

Verder mis ik de - van de Multiplus. Of wil je die via het chassis doen? Mijn advies is een eigen - kabel leggen.

Dan: Waarom zeker je de MP op 35A? Dat ding kan 800W, dat is goed 65A. Piekvermogen is nog hoger. Ik zou die op 100A zekeren.
En wat is de reden van de batterijprotect? De BMS van een LFP accu voorkomt al diepontladen. De BP voegt naar mijn mening dus niets toe.

Ik zou het niet te moeilijk maken met die hele SmartBMS als je geen Victron (kale) LFP accu hebt. Een normale Orion Smart (30A) tussen de startaccu en je HH accu en je bent klaar.

Die 90Ah: Ik weet niet hoe je die gebaseerd hebt, maar met jouw verbruikers denk ik dat je met 40-50Ah per 24 uur er wel zo'n beetje bent, vermoedelijk zelfs lager.
Zeker in de zomer kunnen de panelen het dan vermoedelijk prima bijhouden.
(Even uitgaand van een compressorkoelkast)

Kwa begrenzing: Zonder limitatie kan er, in theorie, 110A lopen bij een 110A dynamo (geen 110Ah). Maar die kans is heel klein, tenzij je enorme kabels gaat leggen.
Een normale BMS (zoals in de accu) limiteerd geen stroom, maar dat SmartBMS CL ding kan dat wel.

Alleen dan nog zou ik een Orion TR Smart nemen. Die SmartBMS is bij mijn weten geen boost converter, dus kan ook niet de spanningsval compenseren, of als laadoptie gebruikt worden voor een slimme dynamo. De Orion TR Smart wel. Daarnaast kan die ook een LFP accu optimaal laden omdat je daar laadprofielen kunt definieeren


De shunt: Is er een reden dat je de Smartshunt EN BMV700 neemt? Da's nogal dubbelop.
Neem de BMV-700 als je alleen een schermpje wilt, de Smartshunt als je alleen Bluetooth wilt, of de BMV712 als je scherm EN bluetooth wilt.

Volgens mij kan er op de smartshunt nieteens een schermpje. Met jouw setup zou je dan 2 shunts achter elkaar moeten zetten: De Smartshunt en daarachter de domme van de BMV700.

Tenslotte: Je gemiddelde stromen kloppen, maar onthoud wel dat de koelkast en standkachel hoge aansloopstromen hebben. Dus afzekeren op 20A en 6mm2 gebruiken (afhankelijk van de kabellengte). Niet uitgaan van die 1.2 / 0.5A
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Elektrische installatie Fiat Ducato aanleggen



Bericht door bus21 »

Wij hebben een Votronic Triple ingebouwd. 3 soorten lader voor zowel de huishoudaccu als de startaccu: walstroom, zonnepanelen en dynamo.
Geen omkijken naar!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrische installatie Fiat Ducato aanleggen



Bericht door Kroppie »

alles in 1 ben ik altijd beetje huiverig voor, 1 ding stuk en je hebt niets.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: Elektra installatie fiat ducato aanleggen



Bericht door GeMa »

Desmosil schreef:
ma 02 aug 2021, 18:07
Kroppie schreef:
ma 02 aug 2021, 17:07
hulpje bij het berekenen van de draadikte

http://www.polz.info/leitungsrechner/

en een zonnepaneel vlak op een camperdak levert +-80% van zijn max Wp, dus 2x 175 Wp levert plat op camper max 80% van 350 Wp=dus 270Wp dat is bij een laadspanning van +- 14 volt dus zeg maar max een 17 tot 20 ampere, bij vollezon en heldere hemel!, iets om rekening mee te houden om terleurstelling te voorkomen

om de dynamo heel te houden bij het laden van lithium accu,s is een z.g.laadbooster zeeer aan te bevelen, om de max amperes wat te beperken
zie als v.b.
https://www.youtube.com/watch?v=jgoIocPgOug

succes verder

jos
Dat is een helder verhaal, er moet dus nog een buckboost tussen. Ik dacht dat de bms 12/100 de amperages al verlaagde.


Voor de zonnepanelen had ik gerekend met 350/12= 29,99 want het systeem moet berekend zijn op de theoretisch hoogste stroom, dus als de panelen 25 graden zijn en de bus onder ideale hoek staat etc. Maar dat het ver van de realiteit is besef ik inderdaad.

Bedankt voor de draaddikte tool!
Je hebt de booster nodig om 2 redenen. Ten eerste, als je een euro 6 motor hebt met een intelligente dynamo, dan regelt die de laadstroom naar beneden, zodra de auto accu geladen is. De huishoudaccu wordt dan niet of niet voldoende geladen. Ten tweede om de grotere laadstromen naar de LifePO4 onder controle te houden en daarmee te zorgen dat jouw dynamo niet verbrandt.
Desmosil
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 02 aug 2021, 10:42

Re: Elektrische installatie Fiat Ducato aanleggen



Bericht door Desmosil »

DJSmiley schreef:
ma 02 aug 2021, 19:12
Waarom die Smart BMS CL?

Kan die accu daar uberhapt wel op? Wat ik zie is dat die Aces een normale 100Ah lifepo4 accu is, ik zie nergens een CANbus aansluiting oid (als die Victron uberhapt CAN is)

Verder mis ik de - van de Multiplus. Of wil je die via het chassis doen? Mijn advies is een eigen - kabel leggen.

Dan: Waarom zeker je de MP op 35A? Dat ding kan 800W, dat is goed 65A. Piekvermogen is nog hoger. Ik zou die op 100A zekeren.
En wat is de reden van de batterijprotect? De BMS van een LFP accu voorkomt al diepontladen. De BP voegt naar mijn mening dus niets toe.

Ik zou het niet te moeilijk maken met die hele SmartBMS als je geen Victron (kale) LFP accu hebt. Een normale Orion Smart (30A) tussen de startaccu en je HH accu en je bent klaar.

Die 90Ah: Ik weet niet hoe je die gebaseerd hebt, maar met jouw verbruikers denk ik dat je met 40-50Ah per 24 uur er wel zo'n beetje bent, vermoedelijk zelfs lager.
Zeker in de zomer kunnen de panelen het dan vermoedelijk prima bijhouden.
(Even uitgaand van een compressorkoelkast)

Kwa begrenzing: Zonder limitatie kan er, in theorie, 110A lopen bij een 110A dynamo (geen 110Ah). Maar die kans is heel klein, tenzij je enorme kabels gaat leggen.
Een normale BMS (zoals in de accu) limiteerd geen stroom, maar dat SmartBMS CL ding kan dat wel.

Alleen dan nog zou ik een Orion TR Smart nemen. Die SmartBMS is bij mijn weten geen boost converter, dus kan ook niet de spanningsval compenseren, of als laadoptie gebruikt worden voor een slimme dynamo. De Orion TR Smart wel. Daarnaast kan die ook een LFP accu optimaal laden omdat je daar laadprofielen kunt definieeren


De shunt: Is er een reden dat je de Smartshunt EN BMV700 neemt? Da's nogal dubbelop.
Neem de BMV-700 als je alleen een schermpje wilt, de Smartshunt als je alleen Bluetooth wilt, of de BMV712 als je scherm EN bluetooth wilt.

Volgens mij kan er op de smartshunt nieteens een schermpje. Met jouw setup zou je dan 2 shunts achter elkaar moeten zetten: De Smartshunt en daarachter de domme van de BMV700.

Tenslotte: Je gemiddelde stromen kloppen, maar onthoud wel dat de koelkast en standkachel hoge aansloopstromen hebben. Dus afzekeren op 20A en 6mm2 gebruiken (afhankelijk van de kabellengte). Niet uitgaan van die 1.2 / 0.5A
Fantastisch antwoord! Hier kan ik wat mee. Bedankt voor het meedenken.

Afbeelding

Zou dit dan goed aangesloten zijn met de Orion tr?
Ik had de bp bedacht om te voorkomen dat de accu bms ingrijpt, ik dacht dat dan de accu eerst afgekoppeld moest worden om die weer op te heffen. Een bp voorkomt dat dus.

De 90 ampère uur, de koelkast kwam met 24uur 14, 5 watt al op 29Ah, de verlichting in totaal met 10 lampjes van 5,5watt, 5 uur op 22,9 Ah en dan de ventilator met 6 uur, 36 watt op 18Ah.
Dan kom ik al in de buurt van de 90Ah
Maar dat is in maximale situatie natuurlijk.

Het afzekeren van de koelkast ga ik zeker doen, bedankt voor de tip.
Laatst gewijzigd door Desmosil op di 03 aug 2021, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Elektrische installatie Fiat Ducato aanleggen



Bericht door Kroppie »

let op dat een compressor koelkast , in tegenstelling tot een absorptiekast op 12 volt, geregeld is en dus niet 24h perdag het volle vermogen vraagd, de gemiddelde inschakel duur eens opmeten, en verbruik maal die tijd gebruiken, kan een heel stuk schelen..

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op di 03 aug 2021, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Elektrische installatie Fiat Ducato aanleggen



Bericht door DJSmiley »

Ziet er prima uit, alleen kan de zekering tussen startaccu en orion TR wel lichter zijn, 50A is meer dan zat bij een Orion 30A. (100A hoeft niet)
Met 100A moet de kabel ook daarvoor geschikt zijn..

30Ah voor een compressorkoelkast is prima, vaak lager, maar bij een tropendag misschien iets hoger.
Verlichting is wel erg ruim geschat. 55 watt x 5 uur is inderdaad die 23Ah, maar tenzij je gloeilampen hebt niet realistisch

Met 55W aan LED zit je met je zonnebril op. Dat is veel te veel. En vaak zijn de lampen ook nog wat gedimd. De fan is ook wat ruim berekend, die heb je meestal op laag vermogen draaien. Al met al denk ik dat je netto op zo'n 50Ah per dag moet rekenen.

De resetprocedure bij een low-voltage shutdown van de BMS verschilt per accu, maar alles afkoppelen kun je simpelweg bereiken door 1 hoofdschakelaar te plaatsen (zoiezo mijn voorkeur).
En daarbij, als dat regelmatig gebeurt gebruik je gewoon teveel stroom en/of is je accu te licht. Dat hoort niet vaak te gebeuren als je de accu zover leeg zou trekken
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Desmosil
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 02 aug 2021, 10:42

Re: Elektrische installatie Fiat Ducato aanleggen



Bericht door Desmosil »

DJSmiley schreef:
di 03 aug 2021, 10:08
Verlichting is wel erg ruim geschat. 55 watt x 5 uur is inderdaad die 23Ah, maar tenzij je gloeilampen hebt niet realistisch

Met 55W aan LED zit je met je zonnebril op. Dat is veel te veel. En vaak zijn de lampen ook nog wat gedimd. De fan is ook wat ruim berekend, die heb je meestal op laag vermogen draaien. Al met al denk ik dat je netto op zo'n 50Ah per dag moet rekenen.

De resetprocedure bij een low-voltage shutdown van de BMS verschilt per accu, maar alles afkoppelen kun je simpelweg bereiken door 1 hoofdschakelaar te plaatsen (zoiezo mijn voorkeur).
En daarbij, als dat regelmatig gebeurt gebruik je gewoon teveel stroom en/of is je accu te licht. Dat hoort niet vaak te gebeuren als je de accu zover leeg zou trekken
Ik reken op 10 lampjes van 5,5watt elk, maar die kunnen bijna wel door de helft dus.

Ik zat inderdaad te zoeken waar ik een hoofdschakelaar kon plaatsen. Maar volgens mij ontkom ik niet aan meerdere schakelaars.
Als ik de plus pool van de accu afschakel kunnen apparaten dan nog steeds draaien op bijvoorbeeld de multiplus Die aan de walstroom aangesloten is?
En bij het afkoppelen van de accu blijft de 230 vanuit de walstroom ook nog actief.

Hoe krijg ik één schakelaar die alle laders stopt, de 12v en de 230v stopt?
Plaats reactie