Tips Ford 6 versnellingen LMC Liberty TI708?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
leomerymilles
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 18:43
Locatie: Nieuw Lekkerland

Tips Ford 6 versnellingen LMC Liberty TI708?



Bericht door leomerymilles »

Zaterdag een LMC Liberty gekocht op Ford
Basis de ti 708 135pk

Wie kan mij iets vertellen over het rijden met 6 versnellingen
En over dit type camper

Alvast bedankt
Vriendelijke groet leo
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9046
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: 6 versnellingen LMC Libery ti 708



Bericht door gjvonk »

Over het rijden met een bak is niet veel meer te vertellen dan over het rijden met een 4 of 5 versnellingsbak.

Vergeet met een camper alstublieft het 'nieuwe rijden': de motor, koppeling en versnellingsbak moeten in een camper voortdurend werken met de maximale belasting waarvoor ze ontwikkeld zijn.

Met de volgende vuistregels kun je bijna niet fout: scherpe bochten en 30 km zones in de 2e versnelling, bebouwde kom met veel niveau verschillen / start en stop situaties in zijn 3, een doorgaande 50 km ringweg 4, tot en met 80 in zijn 5, autoweg (100 km/u) 6. Hooguit dat je op een vlakke 80 km/u N weg een poosje in 6 kan.

Als je én het instructie boekje van de basisauto hebt én een toerenteller is het wat makkelijker uitleggen, anders moet je meer gaan rijden op gevoel: als je gas bij geeft en de wagen gaat niet sneller rijden, dan rijd je in een te hoge versnelling en moet je terug schakelen.

Weet je uit het instructie boekje de toerentallen waarbij respectievelijk het maximale koppel (in Nm) en het maximale vermogen (in KW/PK) geleverd wordt en heb je een toerenteller kun je je daar meer op richten:

Schakel terug als je toerental onder het toerental komt waar het maximale koppel bereikt wordt. Schakel nooit later op dan het toerental waarop het maximale vermogen bereikt wordt.

Heb je al heel lang niet (meer) in een auto met een handmatige versnellingsbak gereden, vraag een half uurtje een rij instructeur mee of boek een cursus camper rijden van de NKC (nee, ik heb geen aandelen rijschool of NKC).





Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: 6 versnellingen LMC Libery ti 708



Bericht door Bas vd laar »

Uitgeschreven

Re: 6 versnellingen LMC Libery ti 708



Bericht door Uitgeschreven »

Hoe vond je dat de wagen reed tijdens de proefrit?

Groet
Martin
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: 6 versnellingen LMC Libery ti 708



Bericht door dieseltje+ »

Volgens dit topic gaat dit nog gebeuren :wink:
viewtopic.php?f=1&t=8477075&p=2077407#p2077407

Lekker overzichtelijk ook, 2 en half topic gebruiken met dezelfde vraag. :-B
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Ford 6 versnellingen LMC Liberty TI708



Bericht door Meine »

Als je die proefrit gemaakt hebt zijn alle vragen over de 6 - bak toch ook beantwoordt?
Gebruikersavatar
leomerymilles
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 18:43
Locatie: Nieuw Lekkerland

Re: Ford 6 versnellingen LMC Liberty TI708



Bericht door leomerymilles »

Dankjewel gjvonk hier heb ik wat aan
Nu wachten tot camper klaar is . Zou over twee weken ongeveer zijn
Dankjewel allen voor de reacties
Vriendelijke groet leo


Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Ford 6 versnellingen LMC Liberty TI708



Bericht door dieseltje+ »

Schakel nooit later op dan het toerental waarop het maximale vermogen bereikt wordt.
Bij heuvel op en of zwaar beladen zou ik dus juist wel voorbij dat toerental gaan. Zodat je na overschakelen in een toerentalgebied terecht komt dat er genoeg vermogen beschikbaar is/blijft om te versnellen of iig vasthoudt. Je ziet dat bij automaten nog wel eens, schakelt op vanwege het toerental, trekt het vervolgens niet, schakelt weer terug en visa versa :-B
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9046
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ford 6 versnellingen LMC Liberty TI708



Bericht door gjvonk »

Als voorbeeld even onze Jumper 2,2 Hdi 150 pk bij 3.500 rpm (maximale toerental is niet aangegeven) en max koppel 320 Nm bij 2.000 rpm. Bergop onder 2.500 rpm terugschakelen. Klimt over het algemeen prima zo rond de 2.500 tot 3.000 rpm wordt het echt zwaar dan zorg ik dat ik in een lage versnelling (1 of 2) rijd, zodat ik inderdaad naar het toerental met het maximale vermogen kan versnellen. Let wel: als ik 3.500 rpm in zijn 2 rijd, rijd ik ongeveer 50 km/u dat is snel voor een helling >20%: die hellingen die zo steil zijn kom ik hooguit op het platteland tegen en zijn dan ook smal en bochtig... In de meeste snelwegen met klimmen blijft dat beperkt tot 6 a 7%, dan kun je prima klimmen in zijn 4 met 80 a 90 of
100 als het moet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Ford 6 versnellingen LMC Liberty TI708



Bericht door dieseltje+ »

Dat is tegenstrijdig met het eerdere bericht. :wink:
Voorbij het toerental van het max. vermogen dus.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9046
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ford 6 versnellingen LMC Liberty TI708



Bericht door gjvonk »

Wat is tegenstrijdig in mijn bericht? Maximum vermogen is 150 pk bij 3.500 rpm, daar kom ik niet voorbij. Maximum koppel is 320 Nm bij 2.000 rpm. Ja in de bergen schakel ik eerder terug dan bij 2.000 rpm, je moet de motor gelegenheid geven op te pakken boven de 2.000 rpm.

NB: als je geen toerenteller hebt, moet je dit puur op gevoel en gehoor doen. Zo heb ik het overigens geleerd en zo doe ik het ook nog steeds. Ik moet ook altijd weer even 'studeren' welke snelheid ik haal in welke versnelling en met welk toerental, want klimmen doe ik echt op gevoel en gehoor.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
leomerymilles
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 18:43
Locatie: Nieuw Lekkerland

Re: Ford 6 versnellingen LMC Liberty TI708



Bericht door leomerymilles »

Vandaag de camper opgehaald
Rijdt super goed schakelen ging ook prima trekt als een lier .denk dat ik het wel snel aanvoel
Heb in het verleden op nogal veel verschillende voertuigen gereden dat zal wel mee helpen
Kortom kan niet wachten tot hij beladen is .ben gaan wegen 3100kg zonder passagier en geen water
Benieuwd wat hij weegt met lading
Groet leo

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
leomerymilles
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 18:43
Locatie: Nieuw Lekkerland

Re: Ford 6 versnellingen LMC Liberty TI708



Bericht door leomerymilles »

Dit is de LMC Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Ford 6 versnellingen LMC Liberty TI708



Bericht door rijschoollucassen »

Is ook geen enkel probleem om versnellingen over te slaan. Invoegen op de snelweg in 4, en op je kruissnelheid gelijk door naar 6. Poosje laag in toeren rijden is geen probleem, maar wanneer je wat power nodig hebt niet te snel doorschakelen. Pas in de bergen op met de cruisecontrol. Ongemerkt kun je te laat merken dat je terug had moeten schakelen.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Plaats reactie