Stopt dynamo met laden als beide accu’s vol zijn?
Re: Stopt dynamo met laden als beide accu’s vol zijn?
Dit soort problemen duiden idd vaak om een slecht contact makende massa kabel van versnellingsbak naar chasis. Dus voor de zekerheid ding loshalen en goed opschuren. Vaak zit er corrosie tussen. Ik had dat probleem ook. Heb er voor de zekerheid een tweede parallel overgezet. Is overigens een fluitje van een cent. Een accu in rust moet officieel 12,72 volt geven. Laden met dynamo moet ruim 14 volt zijn.
- JoopBrekken
- Berichten: 4251
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Stopt dynamo met laden als beide accu’s vol zijn?
Of de koolborstels van de dynamo zijn versleten.
-
- Berichten: 105
- Lid geworden op: vr 24 aug 2018, 20:09
Re: Stopt dynamo met laden als beide accu’s vol zijn?
Gaat het laadstroomlampje wel branden als het contact ingeschakeld wordt?
Re: Stopt dynamo met laden als beide accu’s vol zijn?
Hey allemaal,
Dank voor meedenken en reacties.
Gelukkig heb ik tot nu toe, behalve obsessief aan de het accucontroleknopje zitten, onderweg geen problemen gehad. De waardes op de Calira 804 heb ik maar even genegeerd. Op vorige camping en onderweg nu even wat testjes gedaan met voltmeter. Ik verdenk de 804. Of de EVS. Dit zijn de symptomen die ik nu zie:
- aan walspanning: accu 1 en 2 soms 12.8 op calira (groen lampje uit) en soms 14,7 (groen lampje aan) beide geven altijd zelfde waarde. Toen de Calira 14.7 aangaf heb ik de spanning op startaccu met voltmeter gemeten: 12.89?? De calira jokt dus. De huishoudaccu heb ik nog niet gemeten, kon ik niet direct bij.
- onderweg bij tankstation met draaiende motor na stuk snelweg: Calira display op beide accu’s 12.8… voltmeter op startaccu 14.88! Calira zit er weer naast!
- Als ik met draaiende motor vervolgens de koelkast aanzet zakt de spanning op de Calira display naar 12 maar voltmeter op startaccu nog steeds 14.88.
Vreemd gedrag van de Calira displays dus en niet meer te vertrouwen. Is er iemand die dit gedrag herkent en kan verklaren (en wat ik kan doen voor verdere probleemanalyse)? Vanavond zal ik huishoudaccu toegankelijk maken en ook even meten.
Nog 1 extra detail, geen idee of het er mee te maken heeft maar hoe meer info hoe beter: Ok vertrouw mijn tempmeter ook al een tijdje niet, schommelt soms gek heen en weer en geeft vaak erg hoge waardes aan. Ben daar al eerder mee bezig geweest maar nooit vinger op zere plek kunnen leggen. Gaat het nu niet om (tenzij er een verband is) maar wat wél opviel is dat daar waar voltmeter van de calira omlaag gaat als de koelkast aangaat de temparatuurmeter juist enkele mm omhoog gaat als ik de koelkast tijdens het rijden aan zet…
Ik heb alle massaansluitingen in de motorkap gemten, geeft met pluspool accu allemaal 12.88 dus lijkt goed. Enige die ik nog niet heb doorgemeten is onder dashboard bijrijderskant boven het wiel omdat ik dat niet in mn eentje kan (en vrouw en kinderen zich met mijn gepruts niet bemoeien hehe).
Heel verhaal. Wellicht heeft iemand wel een clou. Goede nieuws is iig dat startaccu gewoon geladen wordt en dat vind ik eigenlijk het belangrijkste.
Dank en groeten uit ergens in Toscane!
Rinus
Dank voor meedenken en reacties.
Gelukkig heb ik tot nu toe, behalve obsessief aan de het accucontroleknopje zitten, onderweg geen problemen gehad. De waardes op de Calira 804 heb ik maar even genegeerd. Op vorige camping en onderweg nu even wat testjes gedaan met voltmeter. Ik verdenk de 804. Of de EVS. Dit zijn de symptomen die ik nu zie:
- aan walspanning: accu 1 en 2 soms 12.8 op calira (groen lampje uit) en soms 14,7 (groen lampje aan) beide geven altijd zelfde waarde. Toen de Calira 14.7 aangaf heb ik de spanning op startaccu met voltmeter gemeten: 12.89?? De calira jokt dus. De huishoudaccu heb ik nog niet gemeten, kon ik niet direct bij.
- onderweg bij tankstation met draaiende motor na stuk snelweg: Calira display op beide accu’s 12.8… voltmeter op startaccu 14.88! Calira zit er weer naast!
- Als ik met draaiende motor vervolgens de koelkast aanzet zakt de spanning op de Calira display naar 12 maar voltmeter op startaccu nog steeds 14.88.
Vreemd gedrag van de Calira displays dus en niet meer te vertrouwen. Is er iemand die dit gedrag herkent en kan verklaren (en wat ik kan doen voor verdere probleemanalyse)? Vanavond zal ik huishoudaccu toegankelijk maken en ook even meten.
Nog 1 extra detail, geen idee of het er mee te maken heeft maar hoe meer info hoe beter: Ok vertrouw mijn tempmeter ook al een tijdje niet, schommelt soms gek heen en weer en geeft vaak erg hoge waardes aan. Ben daar al eerder mee bezig geweest maar nooit vinger op zere plek kunnen leggen. Gaat het nu niet om (tenzij er een verband is) maar wat wél opviel is dat daar waar voltmeter van de calira omlaag gaat als de koelkast aangaat de temparatuurmeter juist enkele mm omhoog gaat als ik de koelkast tijdens het rijden aan zet…
Ik heb alle massaansluitingen in de motorkap gemten, geeft met pluspool accu allemaal 12.88 dus lijkt goed. Enige die ik nog niet heb doorgemeten is onder dashboard bijrijderskant boven het wiel omdat ik dat niet in mn eentje kan (en vrouw en kinderen zich met mijn gepruts niet bemoeien hehe).
Heel verhaal. Wellicht heeft iemand wel een clou. Goede nieuws is iig dat startaccu gewoon geladen wordt en dat vind ik eigenlijk het belangrijkste.
Dank en groeten uit ergens in Toscane!
Rinus
Re: Stopt dynamo met laden als beide accu’s vol zijn?
En o-ja: laadstroomlampje (acculampje toch?) brand als ik contact maak. Blijft altijd even branden na start en gaat uit na dotje gas.
Re: Stopt dynamo met laden als beide accu’s vol zijn?
gaat pas uit met een dotje gas wijst toch op iets afwijkends, misschien een niet helemaal jofele massa verbinding.
bij een niet jofele massa is er even iets meer spanning nodig om het lampje uit te laten gaan (en dat doet dat dotje gas)en dat kan door een wat mindere massa
jos
bij een niet jofele massa is er even iets meer spanning nodig om het lampje uit te laten gaan (en dat doet dat dotje gas)en dat kan door een wat mindere massa
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Stopt dynamo met laden als beide accu’s vol zijn?
Dan ga ik daar ook even naar kijken; Echter is dat al sinds vier jaar (toen kochten we de camper) al zo en problemen met display pas sinds deze vakantie. Verdenk ik onterecht het controlboard of de EVS zelf?
Met de laadspanning an sich over de accu gemeten lijkt iig niks mis of zie ik dat verkeerd?
Ik vrees overigens een beetje dat het hele electrocircuit aan een revisie toe is. Veel stekkers zien er wat gecorrodeerd uit. 30 jaar gaat zijn tol eisen uiteraard.
Met de laadspanning an sich over de accu gemeten lijkt iig niks mis of zie ik dat verkeerd?
Ik vrees overigens een beetje dat het hele electrocircuit aan een revisie toe is. Veel stekkers zien er wat gecorrodeerd uit. 30 jaar gaat zijn tol eisen uiteraard.
Re: Stopt dynamo met laden als beide accu’s vol zijn?
Gecorrodeerde stekkers en verbindingen en dus ook massaverbindingen zijn de oorzaak van veel van dit soort ellende.
Telkens als je ergens meet meteen de stekkers en zekeringen meerdere keren uit elkaar en weer in elkaar kan al veel ellende voorkomen/oplossen.
Onder de motorkap de massaverbindingen losmaken, schoonborstelen en weer monteren.
Zwakbrandende koplampen idem dito. Trek de stekkers er maar eens uit en druk ze een paar keer weer in elkaar.
Telkens als je ergens meet meteen de stekkers en zekeringen meerdere keren uit elkaar en weer in elkaar kan al veel ellende voorkomen/oplossen.
Onder de motorkap de massaverbindingen losmaken, schoonborstelen en weer monteren.
Zwakbrandende koplampen idem dito. Trek de stekkers er maar eens uit en druk ze een paar keer weer in elkaar.
Laatst gewijzigd door EasyBee op za 07 aug 2021, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Stopt dynamo met laden als beide accu’s vol zijn?
corrosie op stekkers of andere elektrische verbindingen , zijn een bron van storingen/problemen.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Bas vd laar
- Berichten: 6229
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Stopt dynamo met laden als beide accu’s vol zijn?
Dat hoort zo, dat hebbent alle Ducato's uit die tijd.Blijft altijd even branden na start en gaat uit na dotje gas.
Is een controle.
Blijft hij branden dan is de Dynamo wel stuk
Re: Stopt dynamo met laden als beide accu’s vol zijn?
Ja, gevonden!
Bij thuiskomst nog eens goed alles nagekeken, want afentoe deed ie het opeens goed en afentoe niet. Dacht eerst dat het gemaakt was door massapunten onder dashboard bijrijderskant aan te draaien en met contactvloeistof in te spuiten.
Na een tijdje toch weer stuk. Was iets anders: zwevende zekering vanaf startaccu maakte slecht contact (torpedozekering). Zat niet goed vast; klemmetje bijgebogen en alles lijkt het weer naar behoren te doen.
Dank voor het meedenken!
Spanning in rust op huishoudaccu 11.8 dus die is of niet meer meegeladen of aan het eind van zijn latij n. Die gaat straks aan de ctek acculader.
Kan ik de accu dan gewoon laten zitten of moet ik hem ontkoppelen?
Bij thuiskomst nog eens goed alles nagekeken, want afentoe deed ie het opeens goed en afentoe niet. Dacht eerst dat het gemaakt was door massapunten onder dashboard bijrijderskant aan te draaien en met contactvloeistof in te spuiten.
Na een tijdje toch weer stuk. Was iets anders: zwevende zekering vanaf startaccu maakte slecht contact (torpedozekering). Zat niet goed vast; klemmetje bijgebogen en alles lijkt het weer naar behoren te doen.
Dank voor het meedenken!
Spanning in rust op huishoudaccu 11.8 dus die is of niet meer meegeladen of aan het eind van zijn latij n. Die gaat straks aan de ctek acculader.
Kan ik de accu dan gewoon laten zitten of moet ik hem ontkoppelen?
Re: Stopt dynamo met laden als beide accu’s vol zijn?
ik koppel een accu altijd los met laden, waarom?, weet niet doe het al jaren zo , zeker in jonge jaren eens geleerd, en mooi dat je dat slechte contact gevonden hebt
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- JoopBrekken
- Berichten: 4251
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Stopt dynamo met laden als beide accu’s vol zijn?
Dat ontkoppelen moest bij oude loodaccu laders omdat die geen goed afgevlakte laadspanning hadden waardoor aangesloten apparatuur schade konden oplopen.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Stopt dynamo met laden als beide accu’s vol zijn?
Een clou?
Wellicht is het scheidingsrelais naar zijn grootje.
Om te controleren: leg bij een draaiende motor een dikke by-pass kabel aan (zekeren aan beide kanten!) en meet nog eens de spanningen op beide accuus (met een universeelmeter óp de polen).
Wellicht is het scheidingsrelais naar zijn grootje.
Om te controleren: leg bij een draaiende motor een dikke by-pass kabel aan (zekeren aan beide kanten!) en meet nog eens de spanningen op beide accuus (met een universeelmeter óp de polen).
Paul.