Herstel aluminium dak met corrosie na lekkage

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Flaart
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 01 aug 2021, 12:12

Herstel aluminium dak met corrosie na lekkage



Bericht door Flaart »

Hoi,

Ik hoor graag jullie tips op mijn idee om mijn probleem met mijn aluminium dak op te lossen.

Probleem: Lekkage en daardoor aluminium rot en kleine gaatje in aluminium dak.

Foto situatie: https://drive.google.com/file/d/1DXS9vx ... sp=sharing

Oorzaak:Ik heb 2 jaar geleden lekkage gehad in het dakluik deze is verwijderd en weer geplaatst door de werkplaats waar ik mijn camper in onderhoud heb. Ik vermoed dat ze het luik wellicht weer dicht hebben gekregen maar niet voldoende oog hebben gehad voor vervolgschade die al ontstaan was. Want ik heb weer wat lekkage. Vermoedelijk wederom luik en/of wat kleine gaatjes in het aluminium dak. Dit heeft een deel van het plafon aangetast en een deel van de balk aan de zijkant van de camper. Waar ik nog wel even moet checken of er niet ook op de aanlsuiting dak-wand een lekkage zit. Ik heb al vochtmetingen gedaan en tot het plafond gaat dat mis zoals verwacht waardes boven de 50 (op schaal 0-100). Waarbij ik waardes in de wand meet van max 20 (schaal 1-100). De wand is dus mijn inziens droog. (Ik heb gisteren gemeten tijdens flinke regenbuien. )

Wat lijkt is dat de lekkage tussen het hout en alluminium dak is gaan zitten. daarmee het hout en het alluminium dak heeft aangetast.

Ik heb het plafond verwijderd tot ik geen rot hout of vocht meer tegen kwam. Nu ben ik toe om de boel weer te herstellen.

Dit is mijn plan:
  1. verwijderen al het aangetaste plafon materiaal
  • opschuren corrosie aluminium binnenzijde, zodat corrosie weg is
  • dunne aluminium plaat aan binnen zijde kitten met polymeer kit??
  • multiplex/triplex dun niet verlijmen aan aluminium. (dak is nu ook los verbonden)
  • vuren houten balkjes voor herstel houtconstructie
  • isolatie tussen de houten balkjes EPS? zit er nu ook contactlijmen op het hout
  • dan weer een laag dun multiplex triplex, contactlijm
  • deel dak afplakken en opschuren en ontvetten
  • Buiten zijde gaatjes opvullen met epoxy plamuur?
  • Dakraam terugplaatsen zoals hoort volgens fabrikant
tekening lagen opbouw: https://drive.google.com/file/d/1nzE5nK ... sp=sharing

Ik heb niet veel tijd want eind volgende week gaan we op vakantie. Ook zie ik niet zitten om het hele aluminium dak te vervangen, gezien de waarde en de tijd dat we nog met deze camper (max 5 jaar) willen doen om het hele dak te laten vervangen.

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties

Nog wat foto's van waar ik nu ben in het proces.
https://drive.google.com/file/d/1ESCfzi ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1DJnsqB ... sp=sharing
Laatst gewijzigd door Flaart op zo 01 aug 2021, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Herstel alluminium dak met corrosie na lekkage



Bericht door pwhooftman »

Waarom niet een dunne plaat polyester aan de buitenkant met (inderdaad) polymeerkit? Het dak zie je toch niet als je beneden staat, je bent sneller klaar, en er vallen niet opnieuw gaatjes in waar water in kruipt.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Herstel alluminium dak met corrosie na lekkage



Bericht door Kroppie »

b.v.

http://www.carbonexperience.nl/index.ph ... uct_id=142

en zelf aan de buitenkant een nieuwe laag polyester met glasvezeldoek aanbrengen kan ook

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Flaart
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 01 aug 2021, 12:12

Re: Herstel alluminium dak met corrosie na lekkage



Bericht door Flaart »

pwhooftman schreef:
zo 01 aug 2021, 13:38
Waarom niet een dunne plaat polyester aan de buitenkant met (inderdaad) polymeerkit? Het dak zie je toch niet als je beneden staat, je bent sneller klaar, en er vallen niet opnieuw gaatjes in waar water in kruipt.
Mijn redenatie was dat er minder spanningen in de verlijmde plaat optreden als deze van hetzelfde materiaal als het dak zelf is. Dus aluminium op aluminium. Ik ben het eens dat het voor het zicht niet uitmaakt als het op het dak gelijmd is.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Herstel alluminium dak met corrosie na lekkage



Bericht door Kroppie »

iets dergelijks geeft absoluut geen spanningen en zit jaren.

https://www.bison.nl/nl/thema/rubber-seal

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Flaart
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 01 aug 2021, 12:12

Re: Herstel alluminium dak met corrosie na lekkage



Bericht door Flaart »

Bedoel je dat de polyesterplaat jaren blijft zitten of de rubberseal?

Rubberseal had ik benoemt in 1 van de stappen die ik van plan was. Ik had alleen een witte versie gevonden.
coating wit vloeibaar rubber https://www.verfbestelsite.nl/oaf-vloei ... LIQAvD_BwE
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Herstel alluminium dak met corrosie na lekkage



Bericht door Kroppie »

goed aangebracht blijft zowel de polyesterplaat als de rubberseal jaren zitten, maar gezien verwerken zou ik voor rubberseal kiezen, en kleur is een smaak kwestie net als mooi of lelijk.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Herstel alluminium dak met corrosie na lekkage



Bericht door Stieneke en Donald »

Dat rubberseal, heeft dat een gladde oppervlak na aanbrengen?
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Hymerferry
Berichten: 712
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Herstel aluminium dak met corrosie na lekkage



Bericht door Hymerferry »

Kan je het oplossen met een groter dakluik. Heb evt een Heki 1 dakluik voor je, overgehouden na bouw nieuwcasco. Is ongeveer 70 bij 100 wat je daarmee “afdekt”.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Herstel aluminium dak met corrosie na lekkage



Bericht door Bas vd laar »

Mijn idee, een mooi groot dakluik erin en klaar!
Flaart
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 01 aug 2021, 12:12

Re: Herstel aluminium dak met corrosie na lekkage



Bericht door Flaart »

Hymerferry schreef:
zo 01 aug 2021, 16:21
Kan je het oplossen met een groter dakluik. Heb evt een Heki 1 dakluik voor je, overgehouden na bouw nieuwcasco. Is ongeveer 70 bij 100 wat je daarmee “afdekt”.
Dat was inderdaad een heel goed plan geweest. Ik heb even gemeten maar dat gaat niet lukken.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Herstel aluminium dak met corrosie na lekkage



Bericht door rijschoollucassen »

Dakluik verwijderen, plaat op lijmen, flink overlappend, daar het luik weer op terug plaatsen? Als je het gehele dak gaat doen, zou ik een polyester plaat nemen, is gelijk hagel bestendig.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Herstel alluminium dak met corrosie na lekkage



Bericht door Kroppie »

Stieneke en Donald schreef:
zo 01 aug 2021, 14:30
Dat rubberseal, heeft dat een gladde oppervlak na aanbrengen?
hangt veel af van hoe glad de ondergrond is, hoe dik je het aanbrengt, en hoe goed je kan kwasten/smeren :), op zich trekt het mooi glad

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Herstel aluminium dak met corrosie na lekkage



Bericht door Stieneke en Donald »

Dank je wel Jos! Fijn dat je het antwoord plaats. :thumbup: Ben ik mee geholpen.
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Plaats reactie