Iveco Daily dakverhoging

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Manwolkje
Berichten: 1
Lid geworden op: di 13 jul 2021, 15:57

Iveco Daily dakverhoging



Bericht door Manwolkje »

Dag allemaal,

Aangezien in na de zomer een camper wil ombouwen ben ik opzoek gegaan naar een geschikt busje. Omdat ik hem niet enkel voor vakantie of weekendjes weg wil gebruiken zal deze wat aan de grotere kant liggen. daarnaast zou ik er in willen staan ( ik ben vrij lang ongeveer 190cm)

Na enige tijd vergelijken en overwegen lijkt mij een Iveco daily L4H3 te passen. Tijdens het zoeken van het geschikte busje lijkt het erop dat deze variant momenteel weinig verkrijgbaar is in tegenstelling tot de L4H2 variant.

Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om een L4H2 bus te verhogen. Ik zag wel wat vaste dakvehogingen voor VW bussen of andere merken, maar niet specifiek Iveco.

Zijn er hier toevallig mensen die hier ervaring mee hebben en weten wat dit zou mogen kosten? en Is dit überhaupt verstandig om te doen?

Graag hoor ik jullie mening :-B
Laatst gewijzigd door Manwolkje op do 29 jul 2021, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Iveco daily dakverhoging



Bericht door leftlanebandit »

Kijk eens op de fb pagina Iveco Daily campervan club dat is een Engelse fb groep en daar is iemand die heeft zijn daily vanaf het midden naar achteren verhoogd ziet er op zich nog niet zo gek uit het is dus wel mogelijk
Gebruikersavatar
smitjr
Berichten: 267
Lid geworden op: ma 25 jun 2012, 12:04
Locatie: Omgeving Rotterdam

Re: Iveco daily dakverhoging



Bericht door smitjr »

Waarom pak je niet een bus die een hogere interne sta hoogte heeft tov de voertuig hoogte? De bussen met achterwiel aandrijving (o.a. veel sprinters/iveco's) hebben een minder hoge binnenruimte omdat de cardan as nog onder de laadvloer naar de achterwielen loopt. Dát maakt dat je in een sprinter van bijv 282cm hoog (h2) 'slechts' 194cm stahoogte hebt (zonder inbouw).

Kies daar een voorwiel aangedreven bus voor, en je hebt bij een H2 hoogte intern ook 193cm ruimte (ducato/boxer/jumper) op een voertuighoogte van 253cm. Je kan zelfs een H3 (275cm voertuig hoogte) nemen bij deze bussen, dan blijft de voertuighoogte nog ónder die van een H2 sprinter (282cm voertuig hoogte), en heb je binnen 217cm sta hoogte. Het zijn degelijke commercieel/industriële bussen, maar o.a. door de cardan ook weer een stuk zwaarder dan de andere type bestel bussen.

Lang verhaal voor: kies bijv een lagere bus zonder achterwielaandrijving voor meer sta hoogte en geringere voertuighoogte.

PS. een sprinter/Iveco H3 vind ik behoorlijk gevoelig voor wind (die zijn dan ook 300cm+ hoog én valt daarmee in de klasse 3 op bijv. de Franse Peage, en dat is een stuk duurder).

Succes!!
De knoestenzager!
Zelfbouw project > Renault Master L2 H2 2.2DCI 2003
Plaats reactie