Fiat bandenspanningsbewaking

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
majot
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 02 jun 2003, 19:34
Locatie: Veenendaal

Fiat bandenspanningsbewaking



Bericht door majot »

Hallo, wij hebben een fiat uit 2016 zonder bandenspanningsbewaking. ik hoor van mijn dealer dat fiat personenbussen standaard erwel mee uitgerust zijn. Maar voor een camper/busje uitvoering is het er niet. Ik kan mij niet voorstellen dat fiat in de fabriek onderscheid maakt in het aanbrengen van dit systeem. Volgens mij is het in de software in te stellen > wel sensoren on de velg aanbrengen .

Heeft iemand hier ervaring mee ?
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Fiat bandenspanningsbewaking



Bericht door willemzon »

Wij hebben een fiat uit 2019, daar zitten ze ook niet op.

Gr willem.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1086
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: Fiat bandenspanningsbewaking



Bericht door ben19 »

Een vriend van ons heeft een Fiat ducato Adria bus camper van 2016 waar het wel op zit.
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat bandenspanningsbewaking



Bericht door Kroppie »

min fiat panda uit 2007 had het ook niet, een setje van 12euro van alie (4 sensoren, monitor op zonenergie), en bij en bandenwissel de sensoren geplaats en al jaren perfekt

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Fiat bandenspanningsbewaking



Bericht door seth_space »

Als die camper geleverd is als personenwagen dan lijkt me deze regel van toepassing
Vanaf 2014 zijn autofabrikanten verplicht om nieuwe auto's van het TPMS te voorzien. Vanaf 20 mei is dit bandenspanningscontrolesysteem officieel onderdeel van de APK.
Voor bedrijfswagens is dat komend jaar meen ik.

Niet volgens anwb.

Antwoord van Jos
ANWB Expert
U vraagt of TPMS ook verplicht is voor een bestelbus van 2014.

Nieuwe voertuigmodellen (nieuw verschenen personenwagen en lichte bedrijfswagens ) dienen vanaf 1 november 2012 voorzien te zijn van een TPMS systeem.
Per 1 november 2014 moeten alle in Nederland geleverde nieuwe personenwagen en lichte bedrijfswagen standaard voorzien zijn van een TPMS systeem.

Onder een lichte bedrijfswagens wordt verstaan goederen voertuigen met een maximale toegestane massa tot 3.5 ton.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Fiat bandenspanningsbewaking



Bericht door AadenAnke »

Wel mijn fabriekscamper van 2018 heeft dat dus echt niet. Mis het niet ook eerlijk gezegd. Uitstappen is altijd ff rondje met handoplegging en voorvertrek ff rondlopen en goed naar de wangen kijken

Gr Aad
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Fiat bandenspanningsbewaking



Bericht door de Jonckheer »

Jij weet nooit wanneer een band langzaam leegloopt en onder een kritische waarde komt en dus kan klappen. Met tpms weet je dat dus wél omdat je onder een bepaalde waarde een signaal krijgt. Je mist het niet totdat je het eenmaal hebt, dan wil je niet meer zonder. Er bestaan heel veel nutteloze toevoegingen aan auto's maar daar hoort tpms zeker niet bij. Ik heb het op alle 10 wielen (bus 6, aanhanger 4) en reken maar dat ik die allemaal keurig in de gaten kan houden.
Plaats reactie