Groot gewichtsverschil tandemassen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Groot gewichtsverschil tandemassen



Bericht door kampo »

Zo dat is even schrikken.
De middelste as zoveel dat het volgens mij niet kan.
Zit er een fout in de weging of is er iets totaal mis met de afstelling van de 2 achterassen ?
Is de naloopas Iets
speciaal in deze versie ?
Groeten Kampo
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Groot gewichtsverschil tandemassen



Bericht door isoplus »

Eerst maar eens de 2 achterassen laten controleren op correcte werking van de vering en lagers.
Deze assen veren d.m.v. torsiestaven, de ashalzen zijn gelagerd in glijlagers, deze assen zijn op zich prima maar slecht onderhoud voert tot lagerproblemen.
De auto op de brug plaatsen, zodanig dat de assen onbelast vrij hangen.
Dan per wiel dmv een krik bepalen hoeveel kracht nodig is voor een gelijke afstand inveren.
Zit daar veel verschil in dan heb je al een antwoord!
Als je een hydraulische cilinder neemt voor het inveren met een handpomp waarvan je de druk kunt aflezen geeft dat al een prima indicatie.
Gelijk even de assen goed doorsmeren en de lagerspeling controleren, Triorep in Scherpenzeel kan dat voor je doen denk ik.
Is alles in orde maar wil je de belasting wat beter verdelen dan moeten er vulplaten onder de minst belaste as of hulpvering onder de minst belaste as, zet je daarvan de balgen onder druk dan ontlast je de andere as, zowaar nog regelbaar ook.
Maar kijk eerst de ashalzen en smering maar na!,
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Groot gewichtsverschil tandemassen



Bericht door hathi »

Ja lekker …..gaan we TS ook nog een ander probleem aan praten,als de Voorveren,na verloop van tijd iets doorgaan,krijg je dit vanzelf,niet bij een enkele as ,…..maar wel bij een dubbele,de gehele Camper rust eigenlijk op het tandemstel,denk nu de voorkop weg,en voila, gewoon niets aan doen,en de vraag was beantwoord….of kijk naar een echte Autoaanhanger deze hangt zonder neuswiel .ook bijna op de grond,met de dissel,ook dat komt vanwege de plaatsing Vd Assen,2 vliegen in één klap.druk op de voor as,en omdat dit beter rijd
Laatst gewijzigd door hathi op di 27 jul 2021, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
Jazp
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 11:37

Re: Groot gewichtsverschil tandemassen



Bericht door Jazp »

Ik ben net even met een rolmaat onder de camper gedoken en heb de hoogte van het chassis en de bodem van de camper op verschillende punten opgemeten en kom toch op een verschil van 6cm over een afstand van 4m (waarbij de achterkant hoger staat). Op een vlakke weg meet ik inderdaad een hoek van 1 graden op een waterpas. Normaal zetten we de camper op blokken als we meer dan 2 graden schuin staan, dus vandaar dat de camper in mijn beleving recht staat. Kan het zijn dat dit verschil toch al voldoende is om deze hogere belasting te veroorzaken op de voorste tandem-as?

De as techniek is voor mij nog nieuw, maar ik lees in diverse berichten over torsiestaven, terwijl ik onder de camper duidelijk spiraalveren zie zoals op dit plaatje;

ProductImage.ashx.jpeg
ProductImage.ashx.jpeg (58.28 KiB) 342 keer bekeken
Het lijkt mij niet dat er op een as zowel spiraal- als torsieveren zitten?
Dethleffs Globetrotter Alkoof op een Iveco Daily
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Groot gewichtsverschil tandemassen



Bericht door Bob Diesel »

De foto die je toont zijn MAD hulpveren
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Groot gewichtsverschil tandemassen



Bericht door Zijspan »

Beide soort vering zou kunnen? Dat is na te gaan welke type as er onder de camper zitten.
Er staat een typeplaat op de as ergens, daar staat type op max lading enz.
Dan weet je meer.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Jazp
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 11:37

Re: Groot gewichtsverschil tandemassen



Bericht door Jazp »

ah, dat is goed om te weten!
Wellicht dat daar dan ook een deel van de oplossing voor het 'voorover' staan zit. Bij daglicht maar weer er onder kruipen en beter kijken.
Dethleffs Globetrotter Alkoof op een Iveco Daily
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Groot gewichtsverschil tandemassen



Bericht door Jadatis »

Je kunt op 2 manieren de verdeling veranderen.
1 de vooras omhoog ( door sterkere vering of opvulplaten, maar daarmee veranderd vaak ook de sporing, die je dan moet corrigeren.
2 de achterste as omhoog door vulplaten of vering.

Ook kun je dit marginaal bereiken door met de bandendruk te spelen , in ieder geval niet as3 druk verlagen ( omdat daar toch maar 1200kg op komt, wordt het nog erger, en voel eens na de rit aan de banden, ik denk middelste as warmer, achterste daarna en voor het koudst. Dus middelste mag ook niet omlaag in druk, want anders worden ze nog warmer.

Wat je ook doet, de asgewichten veranderen in een bepaalde verhouding.
Stel, afstand vooras tot middelste 4 meter, middelste tot achterste 80 cm.
Dan als je de achterste zover omhoog krijgt dat er 300 kg meer op komt dus 1500 kg,dan 80cm/400cm x 300kg op de vooras is 60 kg bij de vooras, dan 360kg van de middelste as waardoor je net aan de max aslasten achter blijft. Echter nog steeds niet de voorste as volledig benut.

Dit komt door de enorme overhang, en daar nog eens een flink rek achter voor de fietsen.
Kunnen die fietsen niet in de camper, bijvoorbeeld in garage, als die er is?

Graag zou ik de exacte as-afstanden van je weten, dan kan ik uitrekenen hoever het totaalzwaartepunt van de voorkant af zit. Ook kan ik dan inschatten, wat verplaatsing van grote gewichten voor effect hebben. Ook dan graag de totaal-lengte.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
Jazp
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 11:37

Re: Groot gewichtsverschil tandemassen



Bericht door Jazp »

Dank voor met meedenken! De fietsen binnen vervoeren lukt helaas niet omdat er achterin een drie-laags stapelbed zit :)

De totale lengte van de camper is 760cm.
Wielbasis: 352,5cm + 80cm
Overhang: 226,3cm
Dan blijft aan de voorkant als het goed is nog 101,2cm camper over :)

Het ‘plateau’ van de fietsendrager is 94cm diep. De afstand tussen de drager en de achterwand kan ik niet uit de specs halen en moet ik nameten.

De aanleiding voor het wegen was overigens het vinden van de juiste bandenspanning middels jouw rekenmodel, maar ik zal dat niet zo maar toepassen. Wat adviseer je qua druk voor banden met loadindex van 116 en referentiedruk van 4,8?

Geen van de banden wordt nu overigens warm, maar heb nooit expliciet op het onderlinge verschil gelet.
Dethleffs Globetrotter Alkoof op een Iveco Daily
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Groot gewichtsverschil tandemassen



Bericht door Jadatis »

Even voor het slapen gaan alvast drukadvies.
VOOR : 1600KG+10% reserve 3,3 bar, kan zakken tot 2,9 bar bij max 120kmpu, als alles 100% nauwkeurig te bepalen zou zijn( dus vergeet het maar.
Achter 1860kg + 10% 3,9 bar en daar zou ik dan ook as 3 op houden. Minimum bij 120kmpu max 3,5 bar.

Bij meer invering door lagere druk mogelijk ook al wat nivelering van de gewichten, omdat de inveringsverschillen groter worden.
Veert de band meer in, dan de veer minder.
Laatst gewijzigd door Jadatis op wo 28 jul 2021, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Groot gewichtsverschil tandemassen



Bericht door rijschoollucassen »

Bob Diesel schreef:
di 27 jul 2021, 18:18
De juiste tekst, maar dat schreef ik al eerder :wink:

De Regeling Voertuigen maakt een onderscheid tussen één as en asstellen. Een asstel is een samenstel van twee of meer assen die op minder dan 1,80 meter afstand van elkaar gelegen zijn. Er is sprake van afzonderlijke assen als de onderlinge afstand meer is dan 1,80 meter
Dit gaat om verkeerswetgeving, bij een bord waarop een beperking van de toegestane asdruk wordt aangegeven, worden assen die binnen 1,80m zitten bij elkaar opgeteld. Mijn lesauto woog 1386 kg, de tandemasser les aanhanger 1200. Bij een brug met een een max toegestane asdruk van 1000kg, was de lichtere aanhanger toch de beperkende factor.
Blijft natuurlijk wel staan dat 2 assen van 1500kg samen 3000 mogen dragen. Gaat dan een van beide naar 1800, is die wel degelijk overbelast.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Groot gewichtsverschil tandemassen



Bericht door Zijspan »

In theorie zal deze as constructie goed zijn, 2 assen 1500 kg is samen 3000 kg.
De praktijk wijst anders uit.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Groot gewichtsverschil tandemassen



Bericht door hathi »

Is het ook niet zo,dat ,omdat het als 1 as beschouwd word ,het ook als een as gewogen word,dus 3000 kg,voor het assamenstel…dus met die 60 kg meer,en tolerantie van wegen,en het vermelde massa gewicht,is het toch prima
Hans
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Groot gewichtsverschil tandemassen



Bericht door rijschoollucassen »

Hoe het ook is, de beide assen bij elkaar optellen mag dan een getal geven, maar als wegen anders aangeeft, kan het wel degelijk zijn dat een as overbelast is. Zal moeilijk aan te tonen zijn, want als je één as op 10 cm dikke weegplaten zet, gaat de andere as 'hangen', en krijg je een te hoge waarde.

Wat de oorzaak van die verschillen kan zijn blijft gissen. Er kan één as vervangen zijn, hulpluchtvering verkeerd ingesteld of wat je ook maar bedenken kan. Belading lijkt mij de minst waarschijnlijke oorzaak .

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Plaats reactie