Groot gewichtsverschil tandemassen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Jazp
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 11:37

Groot gewichtsverschil tandemassen



Bericht door Jazp »

Deze week heb ik onze 'nieuwe' camper in beladen toestand laten wegen. Ik was daarbij vooral benieuwd naar de achterste as, gezien de forse overhang met 3 stapelbedden, volle garage, volle schoonwatertank direct boven de achterste as en fietsenrek voor 4 fietsen (incl eMTB).
Het totaal gewicht was keurig (4.660kg), maar per as was het beeld wel verrassend.

Voor: 2100 toegestaan, 1600 gewogen
Midden: 1500 toegestaan, 1860 gewogen
Achter: 1500 toegestaan, 1200 gewogen

Ik zou graag gewicht weg halen bij de middelste as, maar ik zie weinig mogelijkheden door spullen te verplaatsen, aangezien er überhaupt niet voor 360kg aan losse spullen in de camper ligt. Of mag ik de tandem ook als 1 as beschouwen met 2x1500=3000kg aan laadvermogen? Dan kom ik heel aardig uit namelijk ;)

Schermafbeelding 2021-07-27 om 16.26.52.png
Schermafbeelding 2021-07-27 om 16.26.52.png (478.14 KiB) 801 keer bekeken
Dethleffs Globetrotter Alkoof op een Iveco Daily
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Groot gewichtsverschil tandem assen



Bericht door seth_space »

Zomaar een gedachte. Heb je de bandenspanning op alle wielen/assen gemeten?
Ik kan me voorstellen dat een wat hogere bandenspanning in het midden last van achterste ad wegneemt.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Groot gewichtsverschil tandem assen



Bericht door Peter LMC »

Oeps, wat een oversteek vanaf hart achteras. :wtf:
Valt hij nog binnen de regels :?:
Maar.
Als het een Alko chassis ben ik bang dat er weinig aan te doen is.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Groot gewichtsverschil tandem assen



Bericht door EasyBee »

In hoeverre heb je last van een wat voorover hangende camper? Ik zie je daar op de blokken staan bij de voorwielen.
Bekend euvel is dat de voorwielophanging (zker bij Ducato basis opbouw) eigenlijk te laag staat i.c. te ver inveert. Gevolg is dat de middelste as het voor zijn kiezen krijgt omdat die tussen de vooras en achteras zit, als een soort middelpunt van alle gewicht. Als hij voor hoger op zijn poten komt staan en de camper meer waterpas komt te staan zou het gewicht over alle 3 de assen beter verdeeld moeten worden.
Wij zijn dit voorjaar bij Carsupport geweest om de compleet nieuwe veerpoten onder te laten zetten met op maat aanpassing van de hoogte voor.
Bij ons staat de wagen nagenoeg waterpas en dragen de achterassen alle 2 evenveel.
Laatst gewijzigd door EasyBee op di 27 jul 2021, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Groot gewichtsverschil tandem assen



Bericht door Bob Diesel »

Ergens herrinerde ik mij nog iets
Dus ff gechekt :wink:

Een asstel is een samenstel van twee of meer assen met een onderlinge afstand van minder dan 1,80 meter. Is de afstand groter, dan is sprake van afzonderlijke assen.

Dit wetende is het Astel dus 1 As,, echter dit slaat op vracht vervoer
Dus of dat voor een camper ook op gaat

Stel de vraag eens bij Alko

https://www.alko-tech.com/nl/klantencen ... hQEALw_wcB
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Groot gewichtsverschil tandem assen



Bericht door Zijspan »

Een flinke overhang achter, kan me voorstellen dat de achterste as meer gewicht heeft dan de voortste as met nog wat fietsen er op, toch blij dat mijn camper dat niet heeft.

Volgens mij ziet de verkeerswet de samenstel van deze assen als 1 as, de hart afstand is kleiner dan een meter. Opzoeken of dat zo is ?
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Groot gewichtsverschil tandem assen



Bericht door EasyBee »

Probleem is overbelasting middelste as, niet achterste as.
En of het verkeerstechnisch volgens wet en regelgeving 1 as of 2 assen zijn, is minder spannend dan een as met volgens fabrikant max 1500 en gewogen ruim 1800 kg.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Jazp
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 25 mei 2020, 11:37

Re: Groot gewichtsverschil tandemassen



Bericht door Jazp »

Dank voor alle snelle reacties!
De wagen staat op een vlakke weg vrijwel waterpas, blokken gebruiken we niet vaak. De bandenspanning ga ik even controleren, maar zou je bij een (te) lage spanning voor niet ook een hoger gewicht op de vooras verwachten? 500kg marge daar is nu wel erg royaal.

Het betreft inderdaad een alko amc chassis (met overigens ook een opklapbare alko fietsendrager). Overhang is 225+75 voor het fietsenrek en blijft daarmee nog binnen de richtlijn van 75% van de wielbasis. Overigens heb ik geen enkele last van overhang met rijden, ook niet in de krappe woonwijken rond het centrum van Den Haag.

Ik zal ook ALKO eens benaderen. Ik vind het belangrijker wat de constructeur veilig acht dan de exacte interpretatie van de wetgever in deze.
Dethleffs Globetrotter Alkoof op een Iveco Daily
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8372
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Groot gewichtsverschil tandemassen



Bericht door EasyBee »

En niet alleen AL-KO, maar ook Frankia.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Groot gewichtsverschil tandemassen



Bericht door Bob Diesel »

De juiste tekst, maar dat schreef ik al eerder :wink:

De Regeling Voertuigen maakt een onderscheid tussen één as en asstellen. Een asstel is een samenstel van twee of meer assen die op minder dan 1,80 meter afstand van elkaar gelegen zijn. Er is sprake van afzonderlijke assen als de onderlinge afstand meer is dan 1,80 meter
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Weohwe
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 20 dec 2020, 18:21

Re: Groot gewichtsverschil tandemassen



Bericht door Weohwe »

De assen zijn met platen gemonteerd aan het chassis. Ik kan me voorstellen, dat met stel/vul-plaatjes experimenteren een duidelijk ander beeld kan geven.
Bij gelijke belasting zal hij ook vast wat prettiger rijden.
Voor iets hoger zetten is wellicht een optie. Hoevéél, kun je bij de weegbrug zien door de voorkant op te krikken tot ze gelijk zijn.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Groot gewichtsverschil tandemassen



Bericht door hathi »

Ik zou graag gewicht weg halen bij de middelste as, maar ik zie weinig mogelijkheden door spullen te verplaatsen, aangezien er überhaupt niet voor 360kg aan losse spullen in de camper ligt. Of mag ik de tandem ook als 1 as beschouwen met 2x1500=3000kg aan laadvermogen? Dan kom ik heel aardig uit namelijk ;) ………
Nu je weet, dat het als één as beschouwd wordt, lekker alles laten zoals het is. Immers ga je de middelste as ontlasten, geheid dat hij voor nog vlugger gaat door slippen bij het geringste, dus lekker zo laten.
Hans
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Groot gewichtsverschil tandemassen



Bericht door Meine »

@Hathi, Juist bij een overbelaste voorste achteras heb je relatief weinig druk op de voorwielen.

Vulplaten tussen het chassis en de bevestigingssteun van de achterste achteras zal de druk op de achterste as doen toenemen.

Wellicht is er al iets verbogen in de ophanging van de twee achterassen, zo'n verschil is niet normaal. Wellicht zijn ook de torsistangen van de achterste as versleten of kapot.
Hymerferry
Berichten: 712
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Groot gewichtsverschil tandemassen



Bericht door Hymerferry »

Zit er (hulp)luchtvering op, drukverschil in de balgen kan ook dit soort verschillen geven.
Plaats reactie