Groot gewichtsverschil tandemassen
Re: Groot gewichtsverschil tandemassen
Ik weet de leeftijd van de camper niet maar... de Alko torsieassen zijn op zich prima mits op de juiste wijze onderhouden.
Uit eigen ervaring weet ik dat het daar vaak aan schort, soms wordt er zelfs totaal niet naar gekeken omdat veel camperdealers niet eens weten hoe zulke assen onderhouden moeten worden.
Voor de Fiat bedrijfsauto dealers is het een onbekend iets, dus moet je bij een servicebeurt echt om doorsmeren van die as(sen) vragen.
Het lijkt lachwekkend om te beweren dat slechte lagers van deze assen de as-lasten beïnvloedt, niets is minder waar!
Er zijn hier al diverse draadjes geweest over totaal verwoeste assen, gebroken torsiestaven enzovoorts.
Dus actie nummero uno: lagers nakijken van de ashalzen en vaststellen of de torsievering werkt zoals het hoort.
Zoek de smeernippels eens op en kijk of de ashalzen gesmeerd zijn, kleine moeite
Neem een vetspuit en kijk hoeveel slagen je nodig hebt voordat het vet uit de ashalzen komt, als je vaak moet pompen is er dus nooit iets aan gedaan.
En Hans, dat is niet iemand bang maken maar wijzen op wat mogelijk mis kan zijn, daarom is dit forum (hoop ik).
Uit eigen ervaring weet ik dat het daar vaak aan schort, soms wordt er zelfs totaal niet naar gekeken omdat veel camperdealers niet eens weten hoe zulke assen onderhouden moeten worden.
Voor de Fiat bedrijfsauto dealers is het een onbekend iets, dus moet je bij een servicebeurt echt om doorsmeren van die as(sen) vragen.
Het lijkt lachwekkend om te beweren dat slechte lagers van deze assen de as-lasten beïnvloedt, niets is minder waar!
Er zijn hier al diverse draadjes geweest over totaal verwoeste assen, gebroken torsiestaven enzovoorts.
Dus actie nummero uno: lagers nakijken van de ashalzen en vaststellen of de torsievering werkt zoals het hoort.
Zoek de smeernippels eens op en kijk of de ashalzen gesmeerd zijn, kleine moeite
Neem een vetspuit en kijk hoeveel slagen je nodig hebt voordat het vet uit de ashalzen komt, als je vaak moet pompen is er dus nooit iets aan gedaan.
En Hans, dat is niet iemand bang maken maar wijzen op wat mogelijk mis kan zijn, daarom is dit forum (hoop ik).
Re: Groot gewichtsverschil tandemassen
Even nieuwe berekening gedaan
Als as3 + 300kg, dan as1 + 68kg en As2 - 368 kg.
Je gewichten en lengtes in spreadsheet gegooid.
Totaalzwaartepunt 353 cm achter voorkant is 46,46% van totaallengte.
De andere 2 tandemassers die er al in stonden , 43,9% en 41,1% .
Bij spreadsheet voor 2 assen met aluminium opbouw ( dus geen buscamper) zo tussen 41 en 44%.
Stel, j kunt de schoonwatertank ergens voorin nog kwijt( wel weer een verbouwing), en het fietsenrek boven elkaar, waardoor maar 50 cm achter de auto, dan schuift het TZwp wat naar voren .
Stel 100kg totaal dat rek, ga ik vanavond eens mee rekenen , pauze is om.
Als as3 + 300kg, dan as1 + 68kg en As2 - 368 kg.
Je gewichten en lengtes in spreadsheet gegooid.
Totaalzwaartepunt 353 cm achter voorkant is 46,46% van totaallengte.
De andere 2 tandemassers die er al in stonden , 43,9% en 41,1% .
Bij spreadsheet voor 2 assen met aluminium opbouw ( dus geen buscamper) zo tussen 41 en 44%.
Stel, j kunt de schoonwatertank ergens voorin nog kwijt( wel weer een verbouwing), en het fietsenrek boven elkaar, waardoor maar 50 cm achter de auto, dan schuift het TZwp wat naar voren .
Stel 100kg totaal dat rek, ga ik vanavond eens mee rekenen , pauze is om.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Re: Groot gewichtsverschil tandemassen
En Hans, dat is niet iemand bang maken maar wijzen op wat mogelijk mis kan zijn, daarom is dit forum (hoop ik). Isoplus,sorry ik waardeer uw bijdrage altijd,maar dit staat dus nergens?
Hans
Re: Groot gewichtsverschil tandemassen
Daar ben ik het mee eens.rijschoollucassen schreef: ↑wo 28 jul 2021, 13:56Wat de oorzaak van die verschillen kan zijn blijft gissen. Er kan één as vervangen zijn, hulpluchtvering verkeerd ingesteld of wat je ook maar bedenken kan. Belading lijkt mij de minst waarschijnlijke oorzaak .
Jaap
Zoals al geschreven is het duidelijk dat iets niet in orde is.
Het verschil is te groot.
Weegfout of afstelling ?
Met de aangebrachte ideen kan het verder onderzoek beginnen.
@Hathi
Je zal toch moeten aanvaarden dat het goed is om dit te schrijven. Leuk of niet leuk volgens jou maakt daarbij weinig verschil.
Groeten Kampo
- Peter LMC
- Berichten: 10104
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Groot gewichtsverschil tandemassen
IK wil nog even terug naar het AMC chassis.
Er schiet mij iets te binnen wat er bij mijn kennissen, ook met een AMC chassis, onder zit.
Ik kan het helemaal fout hebben hoor.
Maar heeft deze camper misschien een niveau regeling onder de achteras zitten
Die zien er uit als een schokdemper.
Bijvoorbeeld deze;
https://www.easonderdelen.nl/default/ca ... oller.html
En dat deze niet goed werkt of afgesteld staat.
Er schiet mij iets te binnen wat er bij mijn kennissen, ook met een AMC chassis, onder zit.
Ik kan het helemaal fout hebben hoor.
Maar heeft deze camper misschien een niveau regeling onder de achteras zitten
Die zien er uit als een schokdemper.
Bijvoorbeeld deze;
https://www.easonderdelen.nl/default/ca ... oller.html
En dat deze niet goed werkt of afgesteld staat.
Re: Groot gewichtsverschil tandemassen
Zoals beloofd een beetje doorgerekend.
Stel rek met fietsen 100kg met zwaartepunt 50 cm achter de achterkant.
Laat je dit weg, dan schuift het totaalzwaartepunt 10 cm naar voren en dus 45,22% van totaallengte achter de voorkant camper, was 46,46%
Met 3 assen kan ik het niet uitrekenen, wat dat met de asgewichten doet, heeft te maken met dynamisch evenwicht, 2 assen is statisch evenwicht, en dan is het met hefboomwerking goed uit te rekenen.
Maar als de 3e as dus een mankement heeft, zoals al geopperd, dan zou oplossen daarvan zelfde effect hebben als verhogen. Overdreven voorbeeld, als je 2 balpenveertjes er op zou zetten , doet de 3e as helaal niet mee. Dus die schokbrekers door LMC genoemd, als die er op zitten en niet werken, geven dan minder veerkracht ( kg of N/mm) en daardoor dan meer op as2.
Lijkt me dat die schokbrekers alleen stugger werken als ze meer ingeveerd staan( door meer gewicht) maak kan het mis hebben, en dat ze ook stugger veren geven ( meer kg per mm).
Vroeger had je ook schokbrekers, die op hogere druk gezet konden worden met slangetje met autoventiel. Die gaven dan ook echt hulpvering.
Stel rek met fietsen 100kg met zwaartepunt 50 cm achter de achterkant.
Laat je dit weg, dan schuift het totaalzwaartepunt 10 cm naar voren en dus 45,22% van totaallengte achter de voorkant camper, was 46,46%
Met 3 assen kan ik het niet uitrekenen, wat dat met de asgewichten doet, heeft te maken met dynamisch evenwicht, 2 assen is statisch evenwicht, en dan is het met hefboomwerking goed uit te rekenen.
Maar als de 3e as dus een mankement heeft, zoals al geopperd, dan zou oplossen daarvan zelfde effect hebben als verhogen. Overdreven voorbeeld, als je 2 balpenveertjes er op zou zetten , doet de 3e as helaal niet mee. Dus die schokbrekers door LMC genoemd, als die er op zitten en niet werken, geven dan minder veerkracht ( kg of N/mm) en daardoor dan meer op as2.
Lijkt me dat die schokbrekers alleen stugger werken als ze meer ingeveerd staan( door meer gewicht) maak kan het mis hebben, en dat ze ook stugger veren geven ( meer kg per mm).
Vroeger had je ook schokbrekers, die op hogere druk gezet konden worden met slangetje met autoventiel. Die gaven dan ook echt hulpvering.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Re: Groot gewichtsverschil tandemassen
Tijd voor een bezoek aan een Alko specialist? Die moeten er toch genoeg te vinden zijn, is het niet in de camper dealer wereld, dan toch vast wel in de wereld van de autombulance- en marktwagen bouwers...
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
- seth_space
- Berichten: 8598
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Groot gewichtsverschil tandemassen
Nog een detail vraag. Liggen op alle assen dezelfde merk banden?
Omtrek/diameter verschil per merk kan invloed hebben.
Omtrek/diameter verschil per merk kan invloed hebben.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Groot gewichtsverschil tandemassen
Is gewoon niks aan de hand denk ik de camper staat iets voorover dus de middelste as wordt het zwaarst belast. Voor hoger veren monteren zodat hij recht staat en alles is opgelost. Tandem stel wordt samen gewogen dus niet per as.
Re: Groot gewichtsverschil tandemassen
Het gaat er niet om of er een wet overtreden wordt, maar om een statische overschrijding met ruim 20% van het opgegeven maximale draagvermogen van 1 as van een tandemstel. Dat betekent een reëel risico op breuk (de as zelf, een veer, een wiellager, een naaf, een velg) van die ene overbelaste as. Als zo'n breuk optreedt, krijgt as nr.2 direct het volle gewicht te verwerken en zal dat ook niet kunnen dragen.
Ik schrijf bewust 'statische overschrijding': rijdend komen er in bochten, bij optrekken en remmen, inveren, nog andere krachtenverdelingen bij...De dynamische overschrijding zou de veiligheidsmarge die een constructeur aanhoudt wel eens ruim kunnen overtreffen in deze situatie.
Een tandemasstel heeft n.l. ook nog te maken met 'wringen' in bochten: de tandemassen van een Alko chassis zijn niet meesturend zoals je bij een vrachtwagen met een voor- of naloopas wel ziet.
Kijk maar eens goed naar de stand van de wielen van een tandemasstel bij een krappe bocht: het loopvlak van het voorste wiel wordt wat naar binnen gedrukt en van het achterste wiel naar buiten. Dit wordt deels opgevangen door de wangen van de banden, maar ook de wiellagers krijgen met meer zijdelingse krachten te maken dan op een enkele achteras.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Ik schrijf bewust 'statische overschrijding': rijdend komen er in bochten, bij optrekken en remmen, inveren, nog andere krachtenverdelingen bij...De dynamische overschrijding zou de veiligheidsmarge die een constructeur aanhoudt wel eens ruim kunnen overtreffen in deze situatie.
Een tandemasstel heeft n.l. ook nog te maken met 'wringen' in bochten: de tandemassen van een Alko chassis zijn niet meesturend zoals je bij een vrachtwagen met een voor- of naloopas wel ziet.
Kijk maar eens goed naar de stand van de wielen van een tandemasstel bij een krappe bocht: het loopvlak van het voorste wiel wordt wat naar binnen gedrukt en van het achterste wiel naar buiten. Dit wordt deels opgevangen door de wangen van de banden, maar ook de wiellagers krijgen met meer zijdelingse krachten te maken dan op een enkele achteras.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Groot gewichtsverschil tandemassen
En denk je dat daar geen rekening mee gehouden is bij de constructie van het tandemstel, dit bestaat al decennia,s lang dus de knappe koppen zullen er wel rekening mee gehouden hebben.
Re: Groot gewichtsverschil tandemassen
Dat hebben de knappe koppen ook gedaan en daarom hebben die knappe koppen een maximaal gewicht van 1500kg per as gegeven.
Re: Groot gewichtsverschil tandemassen
en toen hebben de wat minder knappe koppen van camperbouwers iets anders fout gedaan , ,t komt toch ergens door die overbelasting
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Groot gewichtsverschil tandemassen
Tja als die minder knappe koppen een iets knappere kop hadden gehad werden er niet van die campers gebouwd met zulke grote achteroverbouw.
En zat de garage tussen de wielen of achter de achteras maar dan met een klein deurtje. En als dan de gemiddelde camper koper zijn kop niet knap diep in het zand zou steken dan ,ja dan komt het ooit goed
En zat de garage tussen de wielen of achter de achteras maar dan met een klein deurtje. En als dan de gemiddelde camper koper zijn kop niet knap diep in het zand zou steken dan ,ja dan komt het ooit goed