Groot gewichtsverschil tandemassen
- rijschoollucassen
- Berichten: 3065
- Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
- Locatie: Mook
- Contacteer:
Re: Groot gewichtsverschil tandemassen
Zolang de camper goed horizontaal staat, heeft de oversteek nauwelijks invloed. Wat wel belangrijk is, is de methode van wegen. Met mobiele weegplaten klopt de meting sowieso niet. De te wegen as staat dan een aantal centimeters hoger, en krijgt dus een deel van de tweede as mee. Ga je vervolgens de andere as meten krijg je als het goed is dezelfde afwijking. Ga je dan de assen bij elkaar optellen, neem je dat verschil twee keer mee. Zou in geval van dit topic de methode van wegen nog eens goed onder de loep leggen. Misschien er wel helemaal niets aan de hand...
Jaap
Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Re: Groot gewichtsverschil tandemassen
De as die op verhoogd weegtoestel staat, zal altijd meer gewicht aangeven ( en ook hebben op dat moment), dus de 1200kg bij topicstarter is dan op vlakke ondergrond ook minder. Dus gewichtsverschil blijft.
En ja, bij weging door politie bijvoorbeeld, worden as 2 en 3 denk ik , tegelijk gewogen en dus 1860+1200= 3060kg , en dan mogelijk nog geen boete ( 2% overschrijding). Maar zoals al beschreven, de krachten op de as 2 zijn aanzienlijk groter dan waar die op gemaakt is, dus voor de wetten van de natuur moet dit opgelost worden.
En natuurlijk mijn stokpaardje, de bandendruk moet ook op 1860kg bepaald worden, zolang de gewichtsverschillen niet opgelost zijn.
Dat er maar 1600kg op vooras zit, is jammer, maar is 34,3% van totaal. Heb ooit advies gelezen, minimaal 30% op vooras te houden.
En ja, bij weging door politie bijvoorbeeld, worden as 2 en 3 denk ik , tegelijk gewogen en dus 1860+1200= 3060kg , en dan mogelijk nog geen boete ( 2% overschrijding). Maar zoals al beschreven, de krachten op de as 2 zijn aanzienlijk groter dan waar die op gemaakt is, dus voor de wetten van de natuur moet dit opgelost worden.
En natuurlijk mijn stokpaardje, de bandendruk moet ook op 1860kg bepaald worden, zolang de gewichtsverschillen niet opgelost zijn.
Dat er maar 1600kg op vooras zit, is jammer, maar is 34,3% van totaal. Heb ooit advies gelezen, minimaal 30% op vooras te houden.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Re: Groot gewichtsverschil tandemassen
En op een weegbrug kun je de Assen niet apart wegen of de vooras erop en het tandemstel en naast of het tandemstel erop en de vooras ernaast. De middelste as kun je op een normale brug niet apart wegen. Op de weegplaten zal de middelste as altijd te veel aangeven.
Re: Groot gewichtsverschil tandemassen
En ook al eerder op dit forum geconstateerd dat de knappe koppen die zich camperbouwer noemen, zich eigenlijk voornamelijk bezig houden met het cosmetische aspect en zich soms wat minder aan lijken te trekken van duurzaam en technisch volledig verantwoord...
Zie ook de discussie over de Hobby met de slippende voorwielen...
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Zie ook de discussie over de Hobby met de slippende voorwielen...
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Groot gewichtsverschil tandemassen
Tenzij je 6 weegplaten tegelijk gebruikt of de exacte hoogte van de weegplaten imiteert met houten plankjes. Net als bij een elektronische keukenweegschaal wordt er van een druksensor gebruik gemaakt.Huub56 schreef:En op een weegbrug kun je de Assen niet apart wegen of de vooras erop en het tandemstel en naast of het tandemstel erop en de vooras ernaast. De middelste as kun je op een normale brug niet apart wegen. Op de weegplaten zal de middelste as altijd te veel aangeven.
Ik ben bijna geneigd om TS naar Carsupport te verwijzen voor advies: zij hebben veel meer kennis dan alleen maar veren maken en monteren en schokbrekers vervangen...
En nee, ik heb geen aandelen, maar wel vertrouwen in de know-how van dat bedrijf.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Groot gewichtsverschil tandemassen
En zo word er een probleem gecreëerd,wat er eigenlijk niet is,…..zou TS al die opsommingen,hebben laten controleren,zou hij nu al enkele honderden euro’s onnodig verspild hebben, aan kijken en controleren,niks is gratis tegenwoordig :Jasp ,een goede reis ,je hebt een kwalitatief mooie en goede Camper gekocht :
Hans
Re: Groot gewichtsverschil tandemassen
wauw, wat een hoop nieuwe suggesties! Ik was even 2 dagen druk met dakkapellen op het huis plaatsen nu die er op zitten kunnen we ons weer focussen op de mobiele woning.
Ik zag een vaag over de banden; deze zijn er alle 6 nieuw opgelegd vorig jaar. Uiteraard zelfde type/maat etc.
Daarnaast enkele terechte opmerkingen over mogelijke afwijkingen door de wijze van meten. Ik heb hem laten wegen bij een weegplaat in het wegdek (https://weegbrug.business.site in Benthuizen).
We hebben eerst de totale camper gewogen; 4660kg. Toen alleen de vooras op de plaat; 1600kg. Tot slot as 1+2 op de plaat; 3460kg. Op basis daarvan hebben we geconcludeerd dat as 2 3460-1600=1860kg weegt en as 3 4660-3460=1200kg. Deze manier van wegen lijkt mij betrouwbaar, al staat dan natuurlijk as 2 wel erg op het uiteinde van de weegplaat. Om een meetfout uit te sluiten zal ik kijken of ik binnenkort nog langs een andere weegbrug kom (iemand tips in de buurt van Den Haag?)
Ik zal morgen nog eens onder de camper kruipen om de hulpveren te bekijken en te checken of er ergens iets van een niveauregeling zit.
Bij ALKO zijn de technische experts momenteel niet aanwezig, dus ik denk dat we dit weekend gewoon lekker op pad gaan met de aangepaste bandenspanning (dank Jadatis!). Ik ben benieuwd naar het effect daarvan, want ik vermoed dat de fiat professional dealer waar hij voor beurt+onderhoud was hem rondom op max druk heeft gezet
Camper is overigens uit 2008, heeft zo'n 65dkm gereden en bevalt super.
Ik zag een vaag over de banden; deze zijn er alle 6 nieuw opgelegd vorig jaar. Uiteraard zelfde type/maat etc.
Daarnaast enkele terechte opmerkingen over mogelijke afwijkingen door de wijze van meten. Ik heb hem laten wegen bij een weegplaat in het wegdek (https://weegbrug.business.site in Benthuizen).
We hebben eerst de totale camper gewogen; 4660kg. Toen alleen de vooras op de plaat; 1600kg. Tot slot as 1+2 op de plaat; 3460kg. Op basis daarvan hebben we geconcludeerd dat as 2 3460-1600=1860kg weegt en as 3 4660-3460=1200kg. Deze manier van wegen lijkt mij betrouwbaar, al staat dan natuurlijk as 2 wel erg op het uiteinde van de weegplaat. Om een meetfout uit te sluiten zal ik kijken of ik binnenkort nog langs een andere weegbrug kom (iemand tips in de buurt van Den Haag?)
Ik zal morgen nog eens onder de camper kruipen om de hulpveren te bekijken en te checken of er ergens iets van een niveauregeling zit.
Bij ALKO zijn de technische experts momenteel niet aanwezig, dus ik denk dat we dit weekend gewoon lekker op pad gaan met de aangepaste bandenspanning (dank Jadatis!). Ik ben benieuwd naar het effect daarvan, want ik vermoed dat de fiat professional dealer waar hij voor beurt+onderhoud was hem rondom op max druk heeft gezet
Camper is overigens uit 2008, heeft zo'n 65dkm gereden en bevalt super.
Dethleffs Globetrotter Alkoof op een Iveco Daily
- Bob Diesel
- Berichten: 31964
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Groot gewichtsverschil tandemassen
Feit blijft om aandacht te geven ah doorsmeren vd assen
Aangezien zelfs de meeste garage,s dit niet weten of doen
Ik had voor mijn frankia zelf een smeerspuit
Aangezien zelfs de meeste garage,s dit niet weten of doen
Ik had voor mijn frankia zelf een smeerspuit
Re: Groot gewichtsverschil tandemassen
Inderdaad zette de Fiatdealer mijn camper altijd op 5.5 bar voor en achter omdat dat vlgs voorschrift zou zijn, maar zij smeerden de Alko-as niet omdat er geen nippels op zouden zitten.
Dit moest ik dus telkens met nadruk vragen en controleren, net als BOB deed ik dat dus thuis nog maar eens over. Dat kan gewoon met een goede handvetpomp.
Omdat je camper van 2008 is zou ik als eerste nu eens controleren of beide Alko-assen wel ooit wat vet gekregen hebben.
Overigens is er in Scotland een bedrijf dat je Alko-assen beter als nieuw kan repareren dus die prachtige camper kan nog lang mee mits je er goed voor zorgt
Dit moest ik dus telkens met nadruk vragen en controleren, net als BOB deed ik dat dus thuis nog maar eens over. Dat kan gewoon met een goede handvetpomp.
Omdat je camper van 2008 is zou ik als eerste nu eens controleren of beide Alko-assen wel ooit wat vet gekregen hebben.
Overigens is er in Scotland een bedrijf dat je Alko-assen beter als nieuw kan repareren dus die prachtige camper kan nog lang mee mits je er goed voor zorgt
Re: Groot gewichtsverschil tandemassen
Je kan altijd het totaal, de vooras apart, en de achterste as apart wegen.Huub56 schreef: ↑do 29 jul 2021, 17:10En op een weegbrug kun je de Assen niet apart wegen of de vooras erop en het tandemstel en naast of het tandemstel erop en de vooras ernaast. De middelste as kun je op een normale brug niet apart wegen. Op de weegplaten zal de middelste as altijd te veel aangeven.
Dan weet je bij een drieasser alles wat er te weten valt.
Mits er geen hoogteverschillen zijn vóór of ná de brug…
Re: Groot gewichtsverschil tandemassen
Bij het monteren van het level systeem van E & P (tegenwoordig ook AL-KO) werd aangeraden om de voorveren te vervangen voor zwaardere typen.
Hierdoor kwam de voorzijde ongeveer 9 cm hoger te staan en staat de camper mooi recht.
Tijdens windvlagen bij inhalen vrachtwagens stuurt de camper veel strakker.
Integraal campers op Ducato hebben gewoon te slappe voorveren waardoor deze voorover staat en vaak tegen de eindbuffers slaan bij doorveren.
Wij hebben ook een Frankia i740BD met lengte van 7,6m.
We zijn zeer blij met het level systeem en een camper die mooi recht staat.
Hierdoor kwam de voorzijde ongeveer 9 cm hoger te staan en staat de camper mooi recht.
Tijdens windvlagen bij inhalen vrachtwagens stuurt de camper veel strakker.
Integraal campers op Ducato hebben gewoon te slappe voorveren waardoor deze voorover staat en vaak tegen de eindbuffers slaan bij doorveren.
Wij hebben ook een Frankia i740BD met lengte van 7,6m.
We zijn zeer blij met het level systeem en een camper die mooi recht staat.
Re: Groot gewichtsverschil tandemassen
Hallo,
Volgens mij kun je deze berekening alleen maar maken als de weegplaat en de weg er omheen op precies dezelfde hoogte zijn en de weegplaat niet inzakt tijdens het wegen. Daarnaast moeten de bandendruk en de veerkracht van de vering exact hetzelfde zijn. Elke afwijking op deze 4 variabelen zal een gewichtverschil opleveren.
Op basis van de gebruikte meet wijze kun je volgens mij dus niets concluderen.
Grt,
Erich
Volgens mij kun je deze berekening alleen maar maken als de weegplaat en de weg er omheen op precies dezelfde hoogte zijn en de weegplaat niet inzakt tijdens het wegen. Daarnaast moeten de bandendruk en de veerkracht van de vering exact hetzelfde zijn. Elke afwijking op deze 4 variabelen zal een gewichtverschil opleveren.
Op basis van de gebruikte meet wijze kun je volgens mij dus niets concluderen.
Grt,
Erich
Re: Groot gewichtsverschil tandemassen
Bij controle onderweg moet je over de platen rijden dus zullen de waardes hoger liggen, volgens mij houdt de politie hier rekening mee bij het berekenen van het gewicht.
Re: Groot gewichtsverschil tandemassen
Om het nauwkeuriger te maken met zo'n "weegschaal" is het een kwestie van de andere wielen op dezelfde hoogte zetten. Dus onder de andere wielen een plankje van een dezelfde hoogte plaatsen.