Oorzaak piepende V-riem/snaar?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Tienusman
Berichten: 7
Lid geworden op: di 26 jan 2021, 14:44

Oorzaak piepende V-riem/snaar?



Bericht door Tienusman »

Mijn oude Fiat Ducato Hymer 1993 1,9 diesel heeft een steeds terugkerend probleem nl een piepende V riem/snaar.
Een paar keer gespannen maar probleem blijft terugkeren.
Een nieuwe riem geplaatst echter met kortdurend sukses.
De dynamo en waterpomp gecontroleerd op weerstand/ lagerprobleem, dit lijkt echter niet het geval.
Heeft iemand een idee/ opties/ ervaring met dit probleem en natuurlijk graag een oplossing?
Alvast hartelijk dank!!
Groeten Tienusman.
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Oorzaak piepende v riem/snaar.



Bericht door leftlanebandit »

Het is goed mogelijk dat een van de poelie's waar de v snaar over loopt is ingesleten, de snaar loopt dan op de onderkant in de poelie waardoor het contact met de zijkant wordt vermindert en daardoor gaat de riem slippen. Dit kun je herkennen aan een poelie die onderin ook mooi blank is
Tienusman
Berichten: 7
Lid geworden op: di 26 jan 2021, 14:44

Re: Oorzaak piepende v riem/snaar.



Bericht door Tienusman »

Dank je voor je reactie. Ik ga vandaag of morgen even kijken.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Oorzaak piepende v riem/snaar.



Bericht door veetee »

Of de poelie of dynamo staat een beetje uit lijn, dan krijg je dat effect ook.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Oorzaak piepende v riem/snaar.



Bericht door seth_space »

Piept hij bij optrekken of toveren verhoging, tgv slip of piept hij voortdurend, beetje het geluid van een vogeltje?

Vogeltje.. Even kaars tegen zijkant van draaiende snaar houden (gevaarlijk!) of inspuiten met wd40.
Er zijn ook spuitbussen met hars te koop voor dat werk
Controleer ook eventuele geleiderollen.

Slippen : rubber van bijv Gates is daar gevoeliger voor dan conti. Ander merk riem plaatsen.
Roest op poelie kan dit ook veroorzaken (zeker na lang stilstaan)
Uitlijnen van poelies controleren,, staan ze in lijn?
Kleine lekkage van koelmiddel of olie die op riem terecht komt.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Tienusman
Berichten: 7
Lid geworden op: di 26 jan 2021, 14:44

Re: Oorzaak piepende V-riem/snaar?



Bericht door Tienusman »

De poelie van de dynamo is inderdaad ook onderin blank.
Ik ga kijken of de poelie los te vervangen is.
Allemaal alvast bedankt voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Oorzaak piepende V-riem/snaar?



Bericht door Peter LMC »

Vroeger had bv Volkswagen ook dit probleem bij een aantal type's.
Gates maakte destijds voor de vervangingsmarkt voor deze types een v riem die breder was als de standaard riem.
Er lag destijds een 9.5 mm riem op en Gates maakte er een 11 mm riem voor, dacht ik.
De riem komt dan hoger in de poelie te liggen en raakt de bodem niet meer.
Je kunt eens navragen bij een automaterialen grossier of dit voor jou model/type ook (nog) leverbaar is.
Meine
Berichten: 4746
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Oorzaak piepende V-riem/snaar?



Bericht door Meine »

Maak niet de fout die ik gemaakt heb: de riem flink strak zetten. Met als gevolg voortijdig versleten waterpomplagers.
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 948
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Oorzaak piepende V-riem/snaar?



Bericht door Duco »

Die van mij heeft een platte multi riem die tijdens de eerste km’s als er flink geladen wordt nog wel eens wil piepen. Er werd door garages wel eens een iets grotere poelie op de dynamo gezet wat ook scheen te helpen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Oorzaak piepende V-riem/snaar?



Bericht door Kroppie »

een platte multiriem is eigenlijk een aantal kleine v-snaartjes naast elkaar, en als de v-tjes ook in de bodem van de poelie gaan aanlopen dan gaat ook die slippen en piepen, door de veel kleinere hoeveelheid rubber welke tijdens het draaien vervormd, kunnen ze veel hogere toerentallen en vermogens aan.

door de buiging over depoelie word de v ter plekke a.h.w. iets breder en klemt zich daardoor vast in de poelie, loopt de punt van de V nu aan in de bodem dan is die punt het enige vlakje wat het vermogen over moet brengen d.m.v. wrijving en dat lukt niet met piep als gevolg

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
herbybg
Berichten: 1543
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 10:51
Locatie: Absurdistan: O-Vl

Re: Oorzaak piepende V-riem/snaar?



Bericht door herbybg »

Vroeger gebruikten we een stick die even tegen de draaiende riem gehouden werd...
Weg was de slip! Men noemde dit "riemvet" een plakkerig gedoe maar efficient.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Oorzaak piepende V-riem/snaar?



Bericht door Kroppie »

het slippen werd niet opgeheven met dat vet, maar het piepen hoorde je niet meer, slippen/probleem bleef, piepen was weg.

heel efficient :bang:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Oorzaak piepende V-riem/snaar?



Bericht door seth_space »

Ik denk niet dat het klopt kroppie.
De hars versies (of moderne spuitbussen)
Zorgen voor een meer weerstand biedende riem. Met name riemen die al vaker geslipt hebben ontwikkelen een harde gladde oppervlakte laag die slippen verder bevordert.
Soms helpt het die laag te breken met een spuitbus of te harsen waardoor de slip verdwijnt.
Als een riem lang geslipt heeft helpt soms strakker stellen ook niet meer. Vervang de riem dan eerst.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Oorzaak piepende V-riem/snaar?



Bericht door Kroppie »

oke, maar ik het ging over een versleten V-snaar op een goede poelie of een goede V-snaar op een versleten poelie, en dan maar 1 ding echt vervangen!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie