Carterpakking Peugeot J5 blijft lekken

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
FrankieSchoen
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 22 apr 2020, 10:51

Carterpakking Peugeot J5 blijft lekken



Bericht door FrankieSchoen »

Beste forumgenoten. Ik ben al een tijd in het bezit van een j5 benzine 2.0 uit 1993.
Hij lekt altijd een klein beetje olie na het rijden. Heb al wat onderzoek gedaan en het lijkt geen krukaskeering maar puur de carterpakking. Deze heb ik vervangen door een mooie pakking van kurk zoals het origineel volgens mij hoort. Alleen blijft het lek. Hebben hier mensen nog tips, bijvoorbeeld wel of niet vloeibare kit erbij o.i.d...

groeten
frank
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: carterpakking j5 blijft lekken



Bericht door Bas vd laar »

Heb je hem wel gelijkmatig en kruislings aangedraaid?
Je weet dat je niet boutje na boutje achter elkaar mag vastdraaien?
Ronstagrammer
Berichten: 317
Lid geworden op: za 30 mei 2020, 10:49
Locatie: Rotterdam e/o

Re: carterpakking j5 blijft lekken



Bericht door Ronstagrammer »

Hoi Frank. Ik had hetzelfde en met de nieuwe pakking een hitte bestendig vloeibare pakking van innotec gebruikt. Heel lichtjes insmeren hoor! Geen volle laag erop.volgens volgorde/kruislings aandraaien.
FrankieSchoen
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 22 apr 2020, 10:51

Re: carterpakking j5 blijft lekken



Bericht door FrankieSchoen »

Bedankt voor de reacties. Wel kruislings aangedraaid, zal die hittebestendige vloeibare pakking eens proberen, na de vakantie! Nu eerst nog wat stoeien met de waterpomp die af en toe dienst weigert..
Eric van den Heuvel
Berichten: 636
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: carterpakking j5 blijft lekken



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo, heel vaak is het pasvlak van de pan niet vlak. Bij de boutgaatjes zie je dan een kleine bolling. Wanneer die te groot wordt kun je aandraaien wat je wilt maar blijft ie lekken. Simpele remedie: de carterpan met de gaatjes op de bankschroef en met een klein hamertje de deukjes eruit tikken. Groet Eric
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: carterpakking j5 blijft lekken



Bericht door seth_space »

Carter pan van geperst metaal neem ik aan (en niet gegoten aluminium oid)
Als bovenstaande opmerking niet helpt.
Demonteer de carterpan en leg deze omgekeerd op een erg vlak oppervlak. Bijv een glasplaat. Je kunt dan goed zien of alles goed aanligt.
Zo niet dan richten op met hamer aan de slag.
Uiteraard de blokzijde ook goed vlak en geen restant pakking oid.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Ronstagrammer
Berichten: 317
Lid geworden op: za 30 mei 2020, 10:49
Locatie: Rotterdam e/o

Re: carterpakking j5 blijft lekken



Bericht door Ronstagrammer »

Het kan zijn dat er vulplaatjes in het onderblok zitten...die vallen eruit bij demontage van de carterpan. Het schijnt bij een aantal bouwjaren dit geval te zijn bij fiat en peugeot . Bij mijn 85'r was dat wel het geval maar bij een fiat uit 89 ,waar ik eens aan gesleuteld heb ,weer niet. Navraag bij Fiat gaf geen afdoend antwoord. Deze vulplaatjes heb ik er niet meer ingedaan...zou het door hitte verschuiven/krom trekken.?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: carterpakking j5 blijft lekken



Bericht door Kroppie »

en boutjes niet te vast!, volgens peugeot handboek, :1mdan

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Carterpakking Peugeot J5 blijft lekken



Bericht door frank_h »

Ik heb de kurken pakking gebruikt maar die wel ingekit op adviesvanmijngarage! Lekt niet.

Ik weet niet meer welke kit ik gebruikt heb, is alweer even geleden, maar was speciale pakkingkit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G780F met Tapatalk

Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Carterpakking Peugeot J5 blijft lekken



Bericht door Meine »

Vaak is het pasvlak van de carterpan niet vlak meer. Vanuit onkunde heeft men gemeend de boutjes erg vast te moeten draaien, waardoor rondom het boutgat het blik naar binnen gebogen is.

Oplossing is een nieuwe carterpan, of bij overheersende gierigheid het met de hamer vlak tikken van het pasvlak, uiteraard met gebruikmaking van een passende taats. Ook kunnen rechthoekige stalen onderleg plaatjes gebruikt worden om vervorming van het pasvlak te voorkomen bij het aandraaien van de bouten.

Als onderkant blok en pasvlak van de carterpan goed vlak zijn hoeft (bijna) geen vloeibare pakking gebruikt te worden. Overmaat vloeibare silicone pakking, dat naar binnen in de carterpan geperst wordt, kan de inleiding van een volgend ernstig motorprobleem worden.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Carterpakking Peugeot J5 blijft lekken



Bericht door Kroppie »

op de oude fiat 600, fiat 850 zaten die vulplaatjes ook, hadden ook van die blikken carterpannen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Carterpakking Peugeot J5 blijft lekken



Bericht door seth_space »

Een carterpan kost over het algemeen geen vermogen. Maar de wegwerpmentaliteit om alles maar nieuw te kopen terwijl het prima te repareren is, verwerp ik.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Carterpakking Peugeot J5 blijft lekken



Bericht door Kroppie »

moet ie voor een 30 jaar oud ding wel te koop zijn, en een paar klapjes met een hamertje is meer dan goed genoeg.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Carterpakking Peugeot J5 blijft lekken



Bericht door seth_space »

:thumbup:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie