Lekkage vuilwatertank of boiler

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Lekkage vuilwatertank of boiler



Bericht door DJSmiley »

Ik zie ook regelmatig dat zo'n seal van dat 'schuimachtige' spul is.

Je kan kijken om die te vervangen door een rubberen ring. Zo op de foto lijkt het aardig op de maat die bv ook bij een gootsteensifon zit. Dan kun je een rubberen ring bij de bouwmarkt/sanitairhandel halen. In principe is zo'n klemverbinding al goed dicht.

En met kit kun je dat nog wat extra dicht maken, maar zoals gezegd is het wel van belang om de juiste kit te gebruiken voor de betreffende plasticsoort.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Lekkage vuilwatertank of boiler



Bericht door jasperenpriscilla »

Inmiddels wat internet research gedaan. het is een schuifklep van het merk valterra.
Helaas is alles wat ik daarvan momenteel te koop kan vinden net anders kwa maten. En ik zit vast aan steekmaat van de bouten, en de buisdiameter en de dikte van de afsluiter is ook belangrijk. Kortom een nieuwe is niet gegarandeerd meteen een pasklare oplossing...

Ik heb 3 plannen:
plan a: De klep goed schoonmaken en daarna met een zachte rubber mat die ik zojuist heb gevonden een nieuwe seal knippen. en met goede kit lekker op elkaar klemmen (de kit hoeft dan niet persee goed te hechten, als hij maar mooi strak aansluit als seal) zo even langs mijn camper zaak voor advies.

Plan b: morgen alsnog op jacht naar een nieuwe klep

Plan c: een al dan niet tijdelijke fix verzinnen. Een kunststof blindplaat met kit om het gat in de tank te dichten, hier gewoon met regulier PVC spul van een kleinere diameter op interfacen met een afsluitertje (kogelkraan) onder de camper. Zo zit het bij alle moderne campers ook en ik houd dan nog meer ruimte in het bergvak over ook.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Lekkage vuilwatertank of boiler



Bericht door jasperenpriscilla »

Plan A: Klep 'helemaal' uit elkaar gehaald. Overal zat kit die niet goed zat. iemand heeft ooit al dezelfde actie uitgevoerd.
Bertuslek 11.JPG
Bertuslek 11.JPG (98.97 KiB) 274 keer bekeken
Bertuslek 12.JPG
Bertuslek 12.JPG (78.39 KiB) 274 keer bekeken
Bertuslek 14.JPG
Bertuslek 14.JPG (101.5 KiB) 274 keer bekeken
De interface platen van zo'n klep zitten er los op, deze drukken een rubber ring op de schuif zelf waardoor de afdichting in de doorstroom richting wordt gerealiseerd. Met de 4 bouten trek je uiteindelijk alles op elkaar tegen de tank aan, en dan komen de rubber seals op voorspanning te zitten waardoor alles netjes zou moeten afdichten. De afdichting naar 'de buitenwereld' wordt verzorgd door een dikke rubberen ring die vergaan was.

In mijn klep hadden ze alles al met kit 'vast geplekt' dit heeft waarschijnlijk jaren goed gewerkt. Doet mij denken dat het allemaal niet zo slecht is en wellicht na deze goede poetsbeurt redelijk zou moeten werken.

Ik had een schuimrubber achtige mat daar heb ik even snel een seal van geknipt. alles onder de tank geschroeft. tank gevuld en afwachten maar. en zowaar de seal naar de tank werkte gewoon goed (het eerste uur, maar dat komt door het schuimrubber denk ik, dat is poreus dus laat na een tijdje water door).

Helaas lekt de schuif zelf nu wel. De rubber ringen die op de schuif af moeten dichten zijn duidelijk niet meer zo soepel als 30jaar geleden. Hij drupt dus best behoorlijk (frequentie van 2druppels per seconde) uit de uitlaat van de tank. Dit vind ik iets minder belangrijk dat is immers geen verkeerde weg, maar nog steeds niet fijn om overal een drupspoor achter te laten.

Ik rijd straks toch even naar schijndel om te kijken of ik met de kennis van nu wellicht iets kan maken met zo'n klep van 'fawo'

Dan nog even over kitten, ik heb bij de camperzaak gister een tube dekaseal ms2 mee gekregen. Volgens de monteur de perfecte tube voor deze klus, mits ik het nooit meer los wil halen. ik twijfel heel erg of ik zo ver wil gaan. ik heb ook nog de afdichtende (niet lijmende) dekaseal liggen, dat zou volgens hem ook wel werken. twijfels twijfels twijfels.

alhoewel, als ik een passende klep kan vinden heb ik geen kit nodig, dan zit er gewoon een goede seal tussen.
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Lekkage vuilwatertank of boiler



Bericht door isoplus »

Ik zou voor plan C gaan, afsluiter onder je camper op een plek waar je er makkelijk bij kunt. Neem een kunststofkogelkraan van b.v. Wildkamp, geen gedoe meer binnen in je camper.
Wil je toch de schuif houden kijk dan even of de seal van een toiletschuif past als je toch naar Schijndel gaat.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Lekkage vuilwatertank of boiler



Bericht door jasperenpriscilla »

De schuiven die ze in schijndel verkopen zijn kwa inbouwmaat exact hetzelfde als degene die ik had. Ik heb deze net dus gehaald.

Ik ga hem met de niet lijmende kit plakken na overleg daar. Met als voornaamste reden dat die tank lekker moet kunnen bewegen (ofwel hij beweegt vanzelf, en de afdichting moet maar volgen)

Ik kan de boel redelijk strak op elkaar flenzen, dus ik heb goede hoop! Straks (als de kids lief blijven spelen) ga ik eens kijken of ik het lekker kan monteren. en anders vanavond.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Lekkage vuilwatertank of boiler



Bericht door jasperenpriscilla »

Uiteindelijk vrijdagavond weer aan de gang gegaan. De nieuwe schuif lijkt er best wel op kwa interfaces. maar er zitten toch net wat dingen niet goed.
Bertuslek 15.JPG
Bertuslek 15.JPG (55.33 KiB) 179 keer bekeken
Ten eerste het gatenpatroon wijkt een paar mm af. dus de gaten een tikke groter geboord. Deze nieuwe klep (fawo/FAP) dien je met een grote 3"schroefdraad in een flens te monteren onder een tank. dat heb ik niet, dus die draad moest ervanaf.
bertuslek 16.JPG
bertuslek 16.JPG (36.87 KiB) 179 keer bekeken
bertuslek 17.JPG
bertuslek 17.JPG (80.69 KiB) 179 keer bekeken
Laatst gewijzigd door jasperenpriscilla op ma 02 aug 2021, 9:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Lekkage vuilwatertank of boiler



Bericht door jasperenpriscilla »

bertuslek 18.JPG
bertuslek 18.JPG (43.33 KiB) 179 keer bekeken
Ook de bajonet koppeling aan de onderkant is anders. De 'pieletjes' van de bajonet zitten net op een andere plaats op de cilinder waardoor mijn stukje bajonet buis niet pastte (en een passende bajonet verkopen ze niet recht, enkel met een 45graden bocht) Dus besloten hier een modificatie uit te voeren zodat een 75mm PVC pijp zo erin verlijmd kon worden. De inwendige diameter van de bajonet was 73mm, dus deze met de powervijl een beetje groter gemaakt, de PVC pijp een beetje een zoekrand gegeven
bertuslek 19.JPG
bertuslek 19.JPG (37.42 KiB) 179 keer bekeken
bertuslek 20.JPG
bertuslek 20.JPG (39.16 KiB) 179 keer bekeken
Laatst gewijzigd door jasperenpriscilla op ma 02 aug 2021, 9:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Lekkage vuilwatertank of boiler



Bericht door jasperenpriscilla »

Daarna moest de hele klep nog fatsoenlijk aan de tank. Ik heb besloten dit gewoon te kitten, misschien een beetje op een rare manier, maar ik vond het logisch.

Ik heb blijvend flexibele kit aan de binnenzijde als seal gedaan, en daaromheen een krans van de lijmende kit (waarvan niet zeker is of deze goed hecht aan de tank)

De gedachte gang is als volgt:
de blijvend flexibele kit is heerlijk kauwgom, dit betekend een lekkere flexibele seal die goed kleeft. maar kan weinig drukverschil aan (klotsende tank kan best wat druk pulsen op de seal geven)
De lijmende kit is ook blijvend flexibel, maar stukken harder waardoor deze (ook al hecht ie niet) een stevige seal veroorzaakt tussen de 2 onderdelen
Bertuslek 21.JPG
Bertuslek 21.JPG (35.67 KiB) 175 keer bekeken
bertuslek 22.JPG
bertuslek 22.JPG (33.98 KiB) 175 keer bekeken
En de test met een tank vol water
bertuslek 23.JPG
bertuslek 23.JPG (84.84 KiB) 175 keer bekeken
Hij lekt geen druppel

Inmiddels ook weer ingebouwd, en hij is na 2 nachten nogsteeds lekvrij, dus volgens mij is deze klus geslaagd!!! :-B
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Lekkage vuilwatertank of boiler



Bericht door rhomodel »

Dank voor je goed verslag met heldere foto's. Ben blij dat het nu lekvrij is en je op tijd bij het lek was, voor de rot toesloeg..
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Lekkage vuilwatertank of boiler



Bericht door PaulBng »

Strak opgelost!


Paul
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Lekkage vuilwatertank of boiler



Bericht door jasperenpriscilla »

En nog ruim optijd klaar voordat we zaterdag op vakantie gaan.

Merk dat ik er vorige week toch aardig mee in mijn rats zat. Ik ben hardstikke handig, maar waterlekkages ben ik duidelijk geen fan van :lol3:
Plaats reactie