Lekkage vuilwatertank of boiler

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Lekkage vuilwatertank of boiler



Bericht door jasperenpriscilla »

Hallo allemaal,

Even een nieuw topic. Ik ben benieuwd naar wat mogelijke oorzaken van een lek. en vooral tips en adviezen.

Wat is het geval, in ons bergluik achter onder druppelt sinds kort water. Het lijkt er alleen te zijn als we op pad zijn (ik dacht eerst dat het regenwater was, maar afgelopen weekend hebben we geen regen gezien, en wel veel water in het luik)

Mijn vermoeden is dat het de vuilwater tank is, die zit er recht boven. Bij ons zit er een 'platte schuif' onder de vuilwatertank om van binnen uit de tank te legen. Ergens daar zou het probleem kunnen zitten.

Gister het stapelbed afgebroken om overal bij te kunnen. Toen kwam ik ook de boiler tegen, die gebruiken we eigenlijk nooit. maar ik spoel bewust wel altijd de waterkraan op warm en koud stand door om de boel schoon te houden. (dus de boiler zal gevuld zijn) Volgens mij kunnen deze boilers nog wel eens gaan lekken, klopt dat? (exacte type weet ik nu even niet, maar het is een vrij standaard truma, 10liter van exact 30 jaar oud)

De waterleidingen zelf zouden het ook nog eens kunnen zijn, dat verwacht ik niet, ik heb alle aansluitingen bij de drukpomp afgevoeld, en die voelen allemaal kurkdroog.

Wat ik wil doen om het uit te gaan sluiten:
- bergruimte leegmaken.
- vuilwatertank legen
- kijken of het blijft druppen
- ondertussen houd ik de waterpomp aan zodat de druk goed op het systeem blijft. (ik verlies zowieso geen druk, de pomp slaat nooit of zelden aan met de kranen dicht)

Blijft het droog, dan moet het de vuilwatertank zijn. blijft het nat, dan is het iets in de waterleiding, grote kans de boiler.

Ik vrees alleen wel dat ik de vuilwatertank niet kan verwijderen zonder de boiler los te halen, het is ontzettend compact ingebouwd allemaal.

- Hoe tap ik het handigst het water uit de boiler? (voor het geval ik hem moet verwijderen om bij de tank te komen)
- Heeft iemand van jullie wel eens een vuilwatertank van een oude LMC verwijderd? onder in de tank zie ik de schuifklep zitten, en 4 ronde doppen er omheen, ik heb het vermoeden dat dit schroeven zijn. Maar ik weet het niet zeker. Aan de onderkant van de vloer in de bergruimte is er in ieder geval al flink aan geklust. boven de vloer lijkt het allemaal nog origineel te zijn. maar de afdichting tussen schuifklep en watertank zou best eens kunnen lekken natuurlijk. of de klep intern of of of

Ik ga er vanavond weer mee aan de slag en dan zal ik er wat foto's bijzetten. Maar ik dacht, ik open het topic vast voor tips en adviezen. die kan ik wel gebruiken. Ik wil vooral het sloopwerk zo minimaal mogelijk houden tijd is enigzins beperkt, over 2weken willen we op vakantie, dus dan moet het allemaal weer werken.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24440
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Lekkage vuilwatertank of boiler



Bericht door javanes »

Meestal zit er een aftapkraan vlak bij de boiler om die leeg te laten lopen.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31857
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Lekkage vuilwatertank of boiler



Bericht door Bob Diesel »

Als je de boiler toch al nooit gebruikt
En vermoed dat die ook de oorzaak kan zijn :roll:
Dan zou ik die als eerste verwijderen, of de leidingen er af en deze buiten de boiler om door verbinden
Zou dat de oorzaak zijn hoef je niet aan de lastigere klus van de vuilwater tank te beginnen

Je schrijft dat je dat zowiezo moet doen , om bij de tank te komen
Dus eerst dat doen
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Lekkage vuilwatertank of boiler



Bericht door macfocus »

Als eerste, is het lekwater schoon of grijs?
Dat geeft je al een goed indicatie waar je moet zoeken.

En geloof me een simpel net niet volledig aangedraaide slangklem geeft best al een hoop water in je garage.
Been there, done that.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Lekkage vuilwatertank of boiler



Bericht door jasperenpriscilla »

Ja het is helaas lastig te zeggen of het schoon of grijswater is, als het eenmaal door de vloer is gesijpeld is het een beetje bruinig geworden door de coating in de bergruimte. Kwa geur kan ik het er ook niet echt uithalen, de vuilwatertank is momenteel ook best schoon. mijn gevoel zegt vuilwatertank. maar dat is puur giswerk op dit moment.

De boiler hoe dan ook afkoppelen is geen slecht plan. We gebruiken hem alleen af en toe om de kinderen schoon te spuiten buiten de camper. Maar als we hem nodig hebben, dan is het water toch koud, want dat is altijd spontaan nodig en tijd om op te warmen hebben we dan niet 8-)

Aan de andere kant vind ik de optie om hem te houden wel fijn, gewoon omdat ie bij de camper hoort (kan hem ook gewoon afkoppelen, voor dit seizoen, hem in de winter eens goed nalopen en volgend voorjaar als hij weer fris is weer terug monteren)
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Lekkage vuilwatertank of boiler



Bericht door rijschoollucassen »

Zet de kraan van de vuilwatertank een paar dagen open met een emmertje eronder. Blijft het nog steeds lekken, is dat niet de vuilwatertank. Je schrijft dat je een drukpomp hebt. Bij lekkage van je leidingen of de boiler, zou die om de haverklap een paar slagen gaan draaien. Zo niet? Leidingen en boiler niet lek...

Groet,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
freddorr
Berichten: 1702
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 17:03
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: Lekkage vuilwatertank of boiler



Bericht door freddorr »

Uit het verhaal begrijp ik dat de camper uitgerust is met een drukpomp, klopt dat?
Als dat zo is moet bij lekkage aan de schoonwaterkant (boiler, kranen en leidingen) de pomp regelmatig aanslaan om het verlies in druk te compenseren.
Doet hij dat niet dan is het zeer aannemelijk dat: Er lekkage kan zijn vóór de pomp of dat het de grijswatertank is die lekt.
Groeten
Fred

http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Lekkage vuilwatertank of boiler



Bericht door travelscout »

Zelf zou ik eerst eens wat kleurstof in een tank doen:
https://www.lekkagekleurstof.nl/product ... renpoeders

Zie je vanzelf welke er lek is.

Voor het zoeken naar een lekkage in kleine/krappe ruimtes, is een snakecam of endoscope op je telefoon erg handig, zotiets:
https://www.aliexpress.com/item/32851383532.html

Waarom zou je niet met warm water in je boiler willen rijden?
Paul.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Lekkage vuilwatertank of boiler



Bericht door jasperenpriscilla »

Zo inmiddels een klein beetje beter onderzoek gedaan. Onder in het bagageluik ruik ik toch wel degelijk dezelfde muffe lucht als in de vuilwatertank. Dus mijn vermoeden wordt steeds verder bevestigd.

Tank even helemaal goed leeg laten lopen, en het bagageluik leeg geruimt. Met als idee om te kijken of het natter wordt of verder droogt. (dat kan ik vanmiddag controleren) De tank was al zo goed als leeg, en het was al droger als in het weekend toen deze vol stond. Drukpomp stond gewoon aan, dus weer een bevestiging van mijn vermoeden dat het de vuilwatertank is. Maargoed, vanavond weet ik het zeker.

Nog eens goed gekeken, de boiler hoeft er denk ik niet uit om de watertank te verwijderen, maar het is een 'snug fit'
Bertuslek 2.JPG
Bertuslek 2.JPG (38.63 KiB) 403 keer bekeken
In het bagageluik heb ik gewoon PVC rioolbuis, ik was bang dat alles was verlijmd, maar ik voelde beweging, gelukkig zit het met rubber moffen in elkaar
deze even losgehaald:
Bertuslek 3.JPG
Bertuslek 3.JPG (45.65 KiB) 403 keer bekeken
Mijn idee om dit los te halen was simpel, als het los kan, dan moet alles boven de vloer gewoon naar boven toe eraf kunnen. dus dit was een geruststelling (ik was echt bang dat dit op de 'beun de haas' methode was aangesloten.

de aansluiting van onder zie je hier op de foto, je ziet hier de dichte platte schuif,er hangt iets van een rubber seal los:
Bertuslek 1.JPG
Bertuslek 1.JPG (88.69 KiB) 403 keer bekeken
Hier zie je ook omcirkeld een plek waar geen vocht zou mogen zitten. Dus dit is in ieder geval de plek waar het water zijn weg door de vloer vind. (Dan kan het alsnog overal vandaan komen).

Dan nog even een foto van de binnenkant van de tank, gericht op de aansluiting met de platte schuif. Als ik een beetje in de tank kijk is dit de enige plaats waar het mogelijke lek kan zitten, verder is de tank vrij van beschadigingen, en er zitten ook geen verdere aansluitingen onderin (voor zover ik kan zien)
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Lekkage vuilwatertank of boiler



Bericht door jasperenpriscilla »

Bertuslek 4.JPG
Bertuslek 4.JPG (37.03 KiB) 403 keer bekeken
Ik dacht eerst dat die 4 ronde dingen boutkoppen waren op de een of andere manier. Maar dit lijkt me lektechnisch niet handig. Na wat beter kijken zijn het volgens mij gewoon uitstulpingen in de tank, waarbij hopelijk aan de onderzijde een stuk schroefdraad ofzo erin zit, zodat de schuif hiermee stevig tegen de tank gemonteerd zit.

Iemand ervaring met dit systeem?

Mij lijkt het beste plan:
- 100% zeker stellen dat het werkelijk de tank is die ergens lekt
- tank loshalen en naar boven toe verwijderen, ik verwacht dat de schuifklep aan de tank zit.
- Boel demonteren schoonmaken, nieuwe seals regelen (kit of gewoon fatsoenlijk rubber)
- boel weer monteren, en ervan uit gaan dat het lek weg is
- volzetten met water
- kijken of het droog blijft.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Lekkage vuilwatertank of boiler



Bericht door jasperenpriscilla »

Inmiddels heb ik het lek gevonden. Het is inderdaad de schuifklep.

Bergruimte was droog, dus dat sluit iets van het hogedruk systeem uit.

Dan de tank uitbouwen, dat ging verassend veel makkelijker als verwacht (binnen een halfuur lag hij ernaast)
bertuslek 5.JPG
bertuslek 5.JPG (41.7 KiB) 325 keer bekeken
Ik had alleen een heeeeeeele lange schroevendraaier nodig, gelukkig een kruiskopbitje in een dop op een verlengstuk, op een verlengstuk met nog een kruiskoppeling ertussen op een rateltje was precies lang genoeg :clap:
bertuslek 7.JPG
bertuslek 7.JPG (73.6 KiB) 325 keer bekeken
wat een vieze bende daaronder, de hoeken van een camper worden vaak als eerste door rot aangetast, even rondgeklopt, het voelt allemaal nog solide. Dus dat is fijn om te weten, alleen er heeft ooit een lekkage bij het achterlicht gezeten (getuige een hele dikke klodder kit in de doorvoer) daaronder klinkt het wat hol (dus rot) maar dat is een plek van maar 10x10cm en is nu gewoon goed droog voor zover ik kan beoordelen. Dus dat vind ik fijn om te merken. Zegt niets over de rest van de camper, maar toch fijn :D
bertuslek 6.JPG
bertuslek 6.JPG (56 KiB) 325 keer bekeken
Tankje op de werkbank. Later heb ik hem op de workmate gebonden met een spanbandje. Zodat ik hem met water kon vullen.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Lekkage vuilwatertank of boiler



Bericht door jasperenpriscilla »

Tank een paar liter water in gedaan, en hij begon meteen te druppen. Dus 100% zeker het lek te pakken.
bertuslek 10.JPG
bertuslek 10.JPG (43.45 KiB) 322 keer bekeken
Nu de klep gedemonteerd, je lijkt tussen de kit en de vergane seal ook een lekpad te zien.
bertuslek 9.JPG
bertuslek 9.JPG (56.88 KiB) 322 keer bekeken
Ik weet alleen niet zeker of ik de klep nog kan vertrouwen, het liefst haal ik hem een eind uit elkaar om alles na te lopen en te vervangen waar nodig.

Vooral het 'gesandwichte' deel van de klep. het kan ook zijn dat ie daar lekt (ik kan het niet 100% zeker uitsluien of hij tussen tank en klap, of inwendig klep lekt).

Een nieuwe klep die er op de plaatjes erg op lijkt kost maar 25 euro in schijndel, dus ik ga daar zsm heen om te kijken of dat wat is.

Wat voor soort kit zouden jullie gebruiken om de boel weer te monteren? ik heb nog 'dakramen' kit (afdichtend, niet lijmend van dekaseal) liggen. zou die ook voor watertanken goed genoeg zijn?
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Lekkage vuilwatertank of boiler



Bericht door Peter LMC »

Kijk even in de herstelwijzer van Dekaseal .
http://www.4vrijetijd.nl/Download_Manua ... mperNL.pdf
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Lekkage vuilwatertank of boiler



Bericht door macfocus »

Die tanknis waarschijnlijk van PP of PE (Polypropyleen/PolyEthyleen.)

Kijk even op je tank of je zo’n PP module of PE icoontje ziet. Dat weet je wat voor materiaal je hebt.

Ik heb het laatst uitgezocht en dat is alleen echt goed te lijmen met professionele kitten en bijbehorende spuiten.
Kost je een ruime 100,- meen ik.

Wat ik heb gedaan is een kunststof hechtprimer gekocht van ong 22,-.
En dat vervolgens gekit.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Plaats reactie