Verklikkerlicht handrem Ford Transit

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Verklikkerlicht handrem Ford Transit



Bericht door Wim Corduwener »

Er zit op het dashboard van onze Ford Transit (2009) een verklikkerlicht dat zou moeten branden als de handrem is aangetrokken. Als het contact aan staat dan branden alle controle- en verklikkerlichtjes; inclusief het lampje van de handrem, maar als de handrem is aangetrokken brandt er geen lampje.

Afbeelding
Lamp remsysteem.

Afbeelding
De handrem zit links van de bestuurdersstoel en de camper-dealer kreeg als antwoord van Ford: omdat er een draaibare bestuurdersstoel in de camper zit gemonteerd, is de handrem aangepast en daarbij is de schakelaar van de handrem komen te vervallen.
Ik vraag me dan af wat er dan precies is aangepast. Op de foto is te zien dat de handrem omlaag moet om die stoel te kunnen draaien. Dat is natuurlijk niet echt handig. Om aan te passen zou de handrem een stuk lager gemonteerd moeten worden zodat de stoel vrij kan draaien zonder de handrem te lossen.
En dan die schakelaar: onder de mof van de handrem zit genoeg ruimte om een schakelaar te monteren.
Mijn vraag: zijn er Ford Transit-bezitters met eenzelfde probleem?
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Verklikkerlicht handrem Ford Transit



Bericht door appellover »

Afbeelding
Ford heeft nagedacht (!!) en probleem opgelost ,de handel valt nu naar beneden na aantrekken.
Bij mij ( Ford 2016) een waarschuwing op dashbord als handrem aangetrokken.
Gr.Ron.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Challenger Genesis 388 eb 2016
tdj
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 18:06
Locatie: Zuid-Beveland

Re: Verklikkerlicht handrem Ford Transit



Bericht door tdj »

Ik heb een transit uit 2008 en daarbij werkt het handremlampje gewoon als je de handrem aantrekt, wel moet je de handremhandel weer flink naar beneden doen om het lampje weer uit te krijgen. Stoel is ook draaibaar asl handrem is aangetrokken, ik heb dus het idee (maar nu even geen foto) dat de handrem bij mij wel lager zit.
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Verklikkerlicht handrem Ford Transit



Bericht door Wim Corduwener »

Mocht je in de gelegenheid zijn een foto te maken dan zou dat mooi zijn.
Dat het verklikkerlichtje het niet doet levert me geen slapeloze nachten op, maar nieuwsgierig ben ik wel. Een schakelaar monteren (trekschakelaar met veer of een microschakelaar) moet geen halsbrekende klus zijn. De handrem lager zetten zou wellicht betekenen dat ik de kabel zou moeten inkorten en dat is me teveel werk.
Sowieso is het natuurlijk een onhandige (lees domme) constructie dat de bestuurdersstoel alleen gedraaid kan worden als de handrem omlaag staat. Dat zou betekenen dat de auto in de versnelling moet staan als je niet wilt dat-ie van de oprijwiggen rolt.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
AadenAnke
Berichten: 13174
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Verklikkerlicht handrem Ford Transit



Bericht door AadenAnke »

Wel domme constructie? Ik denk het niet. De Transit is gemaakt als een bedrijfswagen voor het vervoeren van goederen in diverse uitvoeringen. Dat altijd zonder draaibare stoelen! Dan maakt men er een campervan iets waar Ford het niet voor gebouwd heeft en dan Ford beschuldigen van een domme constructie? Lijkt mij niet terecht. Wel kan en mag je vinden dat de camperbouwer het basisvoertuig niet voldoende heeft aangepast bij de ombouw naar camper. Ik denk dat Ford daar geen enkele handeling bij heeft uitgevoerd.

Gr Aad
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Verklikkerlicht handrem Ford Transit



Bericht door Wim Corduwener »

Misschien moet je mijn bericht nog een keer wat beter lezen:
Wim Corduwener schreef:
ma 26 jul 2021, 13:03
Sowieso is het natuurlijk een onhandige (lees domme) constructie dat de bestuurdersstoel alleen gedraaid kan worden als de handrem omlaag staat.
En volgens mij wordt Ford in mijn bericht niet genoemd… ook de fabrikant van de camper niet.
Bovendien mag ik te allen tijde constructies dom, ondoordacht en onhandig vinden. Dat ik dat vind, daar mag jij op jouw beurt ook weer van alles van vinden.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Nugget1
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 15:27

Re: Verklikkerlicht handrem Ford Transit



Bericht door Nugget1 »

Ford Transit verlengd uit 2009. Stoel passagier en stoel bestuurder op draaiplateau. Ook bestuurdersstoel kan gedraaid worden met handrem omhoog aangetrokken. Hoogstens leuning iets rechter en stoel iets naar voren vanwege de deurstijl.
tdj
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 24 jan 2021, 18:06
Locatie: Zuid-Beveland

Re: Verklikkerlicht handrem Ford Transit



Bericht door tdj »

Ik kan bestuurdersstoel gewoon draaien, ongeacht stand van de handrem, hooguit rugleuning wat rechter zetten als deze in de "niet rijden stand" heeft gestaan. (Hymer HV562 uit 2008)
HV562-Handrem01.jpeg
HV562-Handrem01.jpeg (341.68 KiB) 263 keer bekeken
AadenAnke
Berichten: 13174
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Verklikkerlicht handrem Ford Transit



Bericht door AadenAnke »

Wim Corduwener schreef:
ma 26 jul 2021, 14:55
Misschien moet je mijn bericht nog een keer wat beter lezen:
Wim Corduwener schreef:
ma 26 jul 2021, 13:03
Sowieso is het natuurlijk een onhandige (lees domme) constructie dat de bestuurdersstoel alleen gedraaid kan worden als de handrem omlaag staat.
En volgens mij wordt Ford in mijn bericht niet genoemd… ook de fabrikant van de camper niet.
Bovendien mag ik te allen tijde constructies dom, ondoordacht en onhandig vinden. Dat ik dat vind, daar mag jij op jouw beurt ook weer van alles van vinden.
Nog een keer gelezen en in de titel staat toch echt Ford! de constructie van Ford i.c.m. de originele stoel is niets verkeerds mee door de verandering (het draai gedeelte) komt de volgens mij een wel doordachte en handige constructie niet meer tot zijn recht. Maar dat is nog steeds Ford niet aan te rekenen. Dat verwijt kan en mag volgens mij alleen gemaakt worden aan diegene die de stoel draaibaar gemaakt heeft en verzuimt de constructie aan te passen.

Gr Aad
Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 373
Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
Locatie: Enschede

Re: Verklikkerlicht handrem Ford Transit



Bericht door Wim Corduwener »

Allemaal bedankt voor jullie tips en bruikbare feedback. 👍🏻
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
Plaats reactie