Aantrekkoppel wielnaven Fiat Ducato 230 2.8JTD

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
jopan53
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 17:21
Locatie: Oost-Vlaanderen - BE

Aantrekkoppel wielnaven Fiat Ducato 230 2.8JTD



Bericht door jopan53 »

Beste Camperaars,

Ben op zoek naar het juiste aantrekkoppel voor de voor & achter wielnaven voor:

Fiat Ducato 230 - 2.8 JTD
Bouwjaar: 2001
ALKO chassis: MTM 4000kg

Bij voorbaat dank, Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: aantrekkoppel wielnaven Fiat Ducato 230 - 2.8JTD



Bericht door javanes »

450Nm
De Maxi 495Nm
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
jopan53
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 17:21
Locatie: Oost-Vlaanderen - BE

Re: aantrekkoppel wielnaven Fiat Ducato 230 - 2.8JTD



Bericht door jopan53 »

Beste specislisten

Is dat voor de wielnaaf of de wielbouten?

Ik ben op zoek naar de waarden voor de wielnaven voor en achter.

Van camperaar Kroppie of forum de oplossing gezien voor achterwiel: spelingsvrij, stevig handvast aandraaien en dan 1 zeskant terug.

De voorwielen ben ik nog op zoek...

Groeten, Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: aantrekkoppel wielnaven Fiat Ducato 230 - 2.8JTD



Bericht door javanes »

Het aantrekkoppel staat in de afbeelding.49,5aNm is dus 495Nm.
Maar dat aantrekkoppel schreef ik hierboven al.

voorwiel.jpg
voorwiel.jpg (31.14 KiB) 417 keer bekeken
Wel eerst de boel monteren met afstandsringen en klok micrometer anders trek je de boel kapot.

Die procedure van Jos is volgens mij voor oudere types met trommelremmen, maar misschien reageert hij nog.
Jij hebt toch wel schijfremmen?
Laatst gewijzigd door javanes op do 22 jul 2021, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: aantrekkoppel wielnaven Fiat Ducato 230 - 2.8JTD



Bericht door Meine »

Voor de goede orde: Dit is dus niet voor de wielbouten, die knappen onmiddellijk af bij zo'n koppel.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: aantrekkoppel wielnaven Fiat Ducato 230 - 2.8JTD



Bericht door Kroppie »

javanes schreef:
do 22 jul 2021, 11:43
Het aantrekkoppel staat in de afbeelding.49,5aNm is dus 495Nm.
Maar dat aantrekkoppel schreef ik hierboven al.

voorwiel.jpg

Wel eerst de boel met monteren met afstandsringen en klok micrometer anders trek je de boel kapot.

Die procedure van Jos is volgens mij voor een ouder type met trommelremmen, maar misschien reageert hij nog.
Jij hebt toch wel schijfremmen?
mijn manier van afstellen lagers van de ACHTERnaven met trommelrmmen van de fiat, peugeot, citroen, type,s 280 en 290, komt uit het officiele werkplaatshand boek van peugeot,of dat zelfde ook voor de alko as geldt is mij niet bekend, als de alkoas ook conische lagers heeft waarbij de binnenringen niet met vulringen op een bepaalde speling afgesteld moeten worden, kan m.i. genoemde methode(hand vast, 30gr= half zeskant terug) gebruikt worden


jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op do 22 jul 2021, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: aantrekkoppel wielnaven Fiat Ducato 230 - 2.8JTD



Bericht door javanes »

Hier nog wat afbeeldingen over de afstelringen:

1.jpg
1.jpg (225.73 KiB) 386 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (240.29 KiB) 386 keer bekeken
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: aantrekkoppel wielnaven Fiat Ducato 230 - 2.8JTD



Bericht door Kroppie »

die zijn dus voor de voorwiellagers, die dus wel op bepaalde vooraf voorgeschreven lagerspeling met vulringen tussen de binnenringen van de lagers afgesteld moeten worden

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: aantrekkoppel wielnaven Fiat Ducato 230 - 2.8JTD



Bericht door javanes »

Klopt.
IK heb de afbeeldingen alleen even toegevoegd zodat de boel aan de voorkant niet met 495Nm wordt vastgedraaid zonder rekening te houden met de nodige instellingen die vooraf moeten gebeuren.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
jopan53
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 17:21
Locatie: Oost-Vlaanderen - BE

Re: aantrekkoppel wielnaven Fiat Ducato 230 - 2.8JTD



Bericht door jopan53 »

Beste lager en aantrekkoppel specialisten

Vooraan heb ik schijfremmen en achteraan trommelremmen op Alko-chassis (idem aan Fiat type 230 trommelremmen).

Ik was meer geïnteresseerd in de montagewijze van de moer op de achterwielnaaf. En hierbij een bijkomende vraag voor Kroppie. Ik steek een potsleutel (zonder hendel) op de 32mm wielnaaf moer en span die dan stevig met de hand aan. Dan draai ik, zoals voorgeschreven, de moer 30 graden (1/2 van 6-kant) terug.

Als ik dan aan de wielhouder draai zie ik dat de speciale sluitring achter de moer wat mee beweegt in de draaizin. Der is dus een kleine speling tussen de moer en de ring. Is dat normaal en nodig om de uitzetting bij opwarmen te compenseren?

Bij voorbaat dank, Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: aantrekkoppel wielnaven Fiat Ducato 230 - 2.8JTD



Bericht door Kroppie »

die speling is nodig omdat dat soort lagers zonder voorspanning gemonteerd moeten worden en een bepaalde speling nodig hebben, o.a ter compensatie van warmte e, om een ruimte voor vet ter smering, die lagers hebben een ook een veel grotere schuinte op de rolloopvlakken.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: aantrekkoppel wielnaven Fiat Ducato 230 - 2.8JTD



Bericht door rhomodel »

Als je per se een antwoord van kroppie wilt hebben, waarom stuur je hem dan geen persoonlijk bericht, in plaats van via het forum een post te doen specifiek voor hem? Het lijkt erop dat je niet erg waardeert wat anderen voor je proberen op te zoeken en posten, of heb ik nu een verkeerde indruk?
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: aantrekkoppel wielnaven Fiat Ducato 230 - 2.8JTD



Bericht door dieseltje+ »

Klik eens op zijn profiel, hoe stuur jij via camperforum een bericht naar Kroppie :wink: :-B Dan krijgt Kroppie het een beetje druk :P
Op deze manier hebben meerdere er wat aan. :thumbup:
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: aantrekkoppel wielnaven Fiat Ducato 230 - 2.8JTD



Bericht door javanes »

En als je wilt weten hoe het met het juiste gereedschap moet:
2daNm=20Nm

achterwiel.jpg
achterwiel.jpg (32.4 KiB) 218 keer bekeken
achterwiel1_Page701_Image1.jpg
achterwiel1_Page701_Image1.jpg (264 KiB) 218 keer bekeken
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Plaats reactie