Aantrekkoppel wielnaven Fiat Ducato 230 2.8JTD
Aantrekkoppel wielnaven Fiat Ducato 230 2.8JTD
Beste Camperaars,
Ben op zoek naar het juiste aantrekkoppel voor de voor & achter wielnaven voor:
Fiat Ducato 230 - 2.8 JTD
Bouwjaar: 2001
ALKO chassis: MTM 4000kg
Bij voorbaat dank, Jozef
Ben op zoek naar het juiste aantrekkoppel voor de voor & achter wielnaven voor:
Fiat Ducato 230 - 2.8 JTD
Bouwjaar: 2001
ALKO chassis: MTM 4000kg
Bij voorbaat dank, Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Re: aantrekkoppel wielnaven Fiat Ducato 230 - 2.8JTD
Beste specislisten
Is dat voor de wielnaaf of de wielbouten?
Ik ben op zoek naar de waarden voor de wielnaven voor en achter.
Van camperaar Kroppie of forum de oplossing gezien voor achterwiel: spelingsvrij, stevig handvast aandraaien en dan 1 zeskant terug.
De voorwielen ben ik nog op zoek...
Groeten, Jozef
Is dat voor de wielnaaf of de wielbouten?
Ik ben op zoek naar de waarden voor de wielnaven voor en achter.
Van camperaar Kroppie of forum de oplossing gezien voor achterwiel: spelingsvrij, stevig handvast aandraaien en dan 1 zeskant terug.
De voorwielen ben ik nog op zoek...
Groeten, Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Re: aantrekkoppel wielnaven Fiat Ducato 230 - 2.8JTD
Het aantrekkoppel staat in de afbeelding.49,5aNm is dus 495Nm.
Maar dat aantrekkoppel schreef ik hierboven al.
Wel eerst de boel monteren met afstandsringen en klok micrometer anders trek je de boel kapot.
Die procedure van Jos is volgens mij voor oudere types met trommelremmen, maar misschien reageert hij nog.
Jij hebt toch wel schijfremmen?
Maar dat aantrekkoppel schreef ik hierboven al.
Wel eerst de boel monteren met afstandsringen en klok micrometer anders trek je de boel kapot.
Die procedure van Jos is volgens mij voor oudere types met trommelremmen, maar misschien reageert hij nog.
Jij hebt toch wel schijfremmen?
Laatst gewijzigd door javanes op do 22 jul 2021, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: aantrekkoppel wielnaven Fiat Ducato 230 - 2.8JTD
Voor de goede orde: Dit is dus niet voor de wielbouten, die knappen onmiddellijk af bij zo'n koppel.
Re: aantrekkoppel wielnaven Fiat Ducato 230 - 2.8JTD
mijn manier van afstellen lagers van de ACHTERnaven met trommelrmmen van de fiat, peugeot, citroen, type,s 280 en 290, komt uit het officiele werkplaatshand boek van peugeot,of dat zelfde ook voor de alko as geldt is mij niet bekend, als de alkoas ook conische lagers heeft waarbij de binnenringen niet met vulringen op een bepaalde speling afgesteld moeten worden, kan m.i. genoemde methode(hand vast, 30gr= half zeskant terug) gebruikt wordenjavanes schreef: ↑do 22 jul 2021, 11:43Het aantrekkoppel staat in de afbeelding.49,5aNm is dus 495Nm.
Maar dat aantrekkoppel schreef ik hierboven al.
voorwiel.jpg
Wel eerst de boel met monteren met afstandsringen en klok micrometer anders trek je de boel kapot.
Die procedure van Jos is volgens mij voor een ouder type met trommelremmen, maar misschien reageert hij nog.
Jij hebt toch wel schijfremmen?
jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op do 22 jul 2021, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: aantrekkoppel wielnaven Fiat Ducato 230 - 2.8JTD
Hier nog wat afbeeldingen over de afstelringen:
Re: aantrekkoppel wielnaven Fiat Ducato 230 - 2.8JTD
die zijn dus voor de voorwiellagers, die dus wel op bepaalde vooraf voorgeschreven lagerspeling met vulringen tussen de binnenringen van de lagers afgesteld moeten worden
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: aantrekkoppel wielnaven Fiat Ducato 230 - 2.8JTD
Klopt.
IK heb de afbeeldingen alleen even toegevoegd zodat de boel aan de voorkant niet met 495Nm wordt vastgedraaid zonder rekening te houden met de nodige instellingen die vooraf moeten gebeuren.
IK heb de afbeeldingen alleen even toegevoegd zodat de boel aan de voorkant niet met 495Nm wordt vastgedraaid zonder rekening te houden met de nodige instellingen die vooraf moeten gebeuren.
Re: aantrekkoppel wielnaven Fiat Ducato 230 - 2.8JTD
Beste lager en aantrekkoppel specialisten
Vooraan heb ik schijfremmen en achteraan trommelremmen op Alko-chassis (idem aan Fiat type 230 trommelremmen).
Ik was meer geïnteresseerd in de montagewijze van de moer op de achterwielnaaf. En hierbij een bijkomende vraag voor Kroppie. Ik steek een potsleutel (zonder hendel) op de 32mm wielnaaf moer en span die dan stevig met de hand aan. Dan draai ik, zoals voorgeschreven, de moer 30 graden (1/2 van 6-kant) terug.
Als ik dan aan de wielhouder draai zie ik dat de speciale sluitring achter de moer wat mee beweegt in de draaizin. Der is dus een kleine speling tussen de moer en de ring. Is dat normaal en nodig om de uitzetting bij opwarmen te compenseren?
Bij voorbaat dank, Jozef
Vooraan heb ik schijfremmen en achteraan trommelremmen op Alko-chassis (idem aan Fiat type 230 trommelremmen).
Ik was meer geïnteresseerd in de montagewijze van de moer op de achterwielnaaf. En hierbij een bijkomende vraag voor Kroppie. Ik steek een potsleutel (zonder hendel) op de 32mm wielnaaf moer en span die dan stevig met de hand aan. Dan draai ik, zoals voorgeschreven, de moer 30 graden (1/2 van 6-kant) terug.
Als ik dan aan de wielhouder draai zie ik dat de speciale sluitring achter de moer wat mee beweegt in de draaizin. Der is dus een kleine speling tussen de moer en de ring. Is dat normaal en nodig om de uitzetting bij opwarmen te compenseren?
Bij voorbaat dank, Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Re: aantrekkoppel wielnaven Fiat Ducato 230 - 2.8JTD
die speling is nodig omdat dat soort lagers zonder voorspanning gemonteerd moeten worden en een bepaalde speling nodig hebben, o.a ter compensatie van warmte e, om een ruimte voor vet ter smering, die lagers hebben een ook een veel grotere schuinte op de rolloopvlakken.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: aantrekkoppel wielnaven Fiat Ducato 230 - 2.8JTD
Als je per se een antwoord van kroppie wilt hebben, waarom stuur je hem dan geen persoonlijk bericht, in plaats van via het forum een post te doen specifiek voor hem? Het lijkt erop dat je niet erg waardeert wat anderen voor je proberen op te zoeken en posten, of heb ik nu een verkeerde indruk?
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Ergens in Friesland aan het water
- dieseltje+
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
- Locatie: Noordoostpolder
Re: aantrekkoppel wielnaven Fiat Ducato 230 - 2.8JTD
Klik eens op zijn profiel, hoe stuur jij via camperforum een bericht naar Kroppie Dan krijgt Kroppie het een beetje druk
Op deze manier hebben meerdere er wat aan.
Op deze manier hebben meerdere er wat aan.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Re: aantrekkoppel wielnaven Fiat Ducato 230 - 2.8JTD
En als je wilt weten hoe het met het juiste gereedschap moet:
2daNm=20Nm
2daNm=20Nm