Gasdrukregelaar LPG?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 940
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Gasdrukregelaar LPG?



Bericht door djurre1980 »

Ik wil graag een nieuwe gasdrukregelaar op mijn LPG tank laten plaatsen.
Als ik het goed zie is degene die erop zit uit 1998 :wtf: mag dus wel een keer zeg maar... :mrgreen:
Ik heb ook het idee dat hij iets lekt.
Als ik de gaspit aandoe, of andere verbruiker, hoor ik de eerste 2 seconden dat de druk hoger is dan 50mbar, daarna zakt het terug naar de juiste druk.

Ik voeg een foto bij van de gasdrukregelaar die er nu onder zit en het is een liggende onderbouw LPG tank.
Heb ik een normale LPG tank of een dampgastank?
Zit gewoon LPG in waar auto's ook op rijden.

Hartelijk dank.

Groet,

Djurre.

https://www.flickr.com/gp/66258888@N05/4121m3

https://www.flickr.com/gp/66258888@N05/4dQ8HD
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Gasdrukregelaar LPG?



Bericht door dedruivenplukker »

Regelmatig even na soppen of gaslekzoeker gebruiken en je weet of het gasdicht is.
gaslekzoeker.png
gaslekzoeker.png (127.78 KiB) 520 keer bekeken
Je hebt altijd een dampgastank in een camper, zo niet dan heb je het risico op vloeibare LPG uit je gastoestellen bij een defect.
De gasafname zit boven in de tank, bij een gewone LPG tank zit die onder in. Ook heb je 80% vulbeveiliging.

Gebruik een 50 millibar regelaar met afblaas.
Let ook op de max. doorstroom.

Bijv.:
dws-damptank-gasdrukregelaar_1.jpg
dws-damptank-gasdrukregelaar_1.jpg (13.19 KiB) 520 keer bekeken
https://www.dewitschijndel.nl/dws-dampt ... r-50-mbar/

Ze kunnen overigens lang meegaan, die van mij 30 jaar zonder problemen. Vorig jaar wel alles vervangen omdat er roest op de LPG tank kwam.
Dit is niet het officiële advies, dat zegt regelmatiger vervangen. :thumbup:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Gasdrukregelaar LPG?



Bericht door travelscout »

Gasdamplpgonderbouwtanks zijn rood (of ooit rood geweest :-) )

Belangrijk is de positie van de afnameschacht op het punt in de tank waar de damp zich bevind.
Bij;
- zwarte tanks (lpg om op te rijden)-> onder in het vloeibare lpg.
- rode tanks (lpg om op te koken) -> boven in de tank.
Mede om een tanks veilig leeg te krijgen en de maximale vulling ook maximaal te kunnen gebruiken is, derhalve is ook de positie van de tank van belang. Bij nieuwe rode tanks vaak een zwartkruis op een witte achtergrond.

Op de foto's van TS is dat allemaal zo niet te beoordelen.
Daarnaast zou ik persoonlijk ook de reduceers door bovenstaande tweetraps vervangen (50mBar???) én
een 12VDC magneetkraan monteren ter vervanging van een handbediende kraan of de oude magneetkraan.
Is echter ook al niet te beoordelen omdat op de foto's de beschermkap aanwezig is.

Hogedruk vulslangen? Vervangen gelijk met die reduceers!
Veel kosten doet voorgaande allemaal niet.....

Verder lijkt me de ophanging van de tank wel heel erg degelijk, in vergelijking tot de huidige standaardmontagesets.
Paul.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7143
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Gasdrukregelaar LPG?



Bericht door dedruivenplukker »

Ja, je kan nog zien dat de tank ooit rood is geweest.
Overigens was die van mij wit, een soort coating die het lang gehouden heeft maar die toen slecht zichtbaar onder de coating ging roesten.
Die rode tanks trekken ook aardig roest aan dus mijn nieuwe heb ik net als djurre een nieuwe dikke beschermlaag gegeven.

Waarom kies je voor een magneetkraan?
Is dat het gebruiksgemak?
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Gasdrukregelaar LPG?



Bericht door Peter LMC »

Als het reduceerventiel van 1998 is dan kan het maar zo zijn
dat alles van 1998 is.
Dus ook de tank met appendages, en zelfs nog wel ouder. :?:
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Gasdrukregelaar LPG?



Bericht door isoplus »

Van beide staan de gegevens en fabrikant er op, dus gewoon dezelfde opnieuw kopen dat geeft het minste gedoe!
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 940
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Gasdrukregelaar LPG?



Bericht door djurre1980 »

Oke top, dank voor jullie hulp :bow: :hug:
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 940
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Gasdrukregelaar LPG?



Bericht door djurre1980 »

Ik heb voor deze vakantie weer even een gewone gasfles terug geplaatst en de LPG installatie dicht gezet.
Na de vakantie laat ik het LPG systeem helemaal nalopen en alle oude meuk vervangen.
Gasslang en gasregelaar van de gasfles ook meteen vervangen.
Bleek een gasregelaar voor een bbq zonder afblaasbeveiliging op te zitten :silent: .
Plaats reactie