Standbyverbruik Thetford T2000 serie compressorkoelkast

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Standbyverbruik Thetford T2000 serie compressorkoelkast



Bericht door jheeck »

Ik ben nog zoekende naar sluipverbruikers, sinds ik op het BMS van mijn huishoudaccu heb gezien hoeveel capaciteit er was 'verdampt' na een kleine drie weken stalling. Voorlopig zijn de pauzes tussen gebruik van de camper wel kort genoeg om me geen zorgen te hoeven maken maar dat kan in januari en februari zomaar anders zijn.
Als de compressorkoelkast uit staat brandt er nog steeds een klein symbooltje op het touchscreen, het ding heeft geen 'echte' aan/uitschakelaar. Weet iemand hoeveel stroom dat systeempje verbruikt in 'standby' stand?

De reden dat ik dit vraag is de volgende: Om het gebruik zo ver mogelijk terug te dringen kan ik de 'Battery cut out switch' op het electroblock uitzetten, dat scheelt in ieder geval sluipverbruik van de Truma verwarming, maar dan blijft de koelkast spanning houden.
Schaudt-EBL-211.png
Schaudt-EBL-211.png (389.06 KiB) 428 keer bekeken
Volgens de gebruiksaanwijzing van Schaudt moet ik dan ook dat blauwe kapje loshalen en de AES zekering er uit trekken. Ik ken mezelf, die zekering ga ik ergens in de spelonken van het chassis kwijtmaken en de pootjes van dat kapje leven ook niet zo lang. Ik zit me nu af te vragen of het zin heeft een aan/uitschakelaar voor de koelkast te monteren maar daar heb ik geen trek in als dat ding er toch minstens een half jaar over doet om mijn accu leeg te trekken.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Standbyverbruik Thetford T2000 serie compressorkoelkast



Bericht door Kroppie »

dat blauwe kapje 1x demonteren en daarna weggooien, en zekeringen zijn ten 1e overal t koop, net als plakband daarmee de losgenomen zekering ergens in de buurt van zijn plek vast plakken, raakt ie niet weg.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Standbyverbruik Thetford T2000 serie compressorkoelkast



Bericht door jheeck »

Ik zoek ook een beetje gebruik(-er)sgemak ;-)
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Standbyverbruik Thetford T2000 serie compressorkoelkast



Bericht door Kroppie »

als een zekering verwijderen te weinig gebruiker gemak is, dan is een schakelaar monteren idd de andere mogelijkheid, net wat u verkiest.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Standbyverbruik Thetford T2000 serie compressorkoelkast



Bericht door veetee »

Ik zou inderdaad ook op een makkelijk bereikbare plaats, bv vlakbij de koelkast, in een frontje, een nette schakelaar monteren. Die EBL zit meetal onder de stoelen of een andere lastige plek, je moet kapjes e.d. weghalen, dat gebeurd na de 1ste keer niet meer. Schakelaar in het zicht vlakbij de koelkast, makkelijk en vergeet je zo niet.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Standbyverbruik Thetford T2000 serie compressorkoelkast



Bericht door myway »

Ik zal proberen om dit van de week eens op te meten.
Om welke koelkast gaat het precies.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Standbyverbruik Thetford T2000 serie compressorkoelkast



Bericht door jheeck »

Deze:
T2000.png
T2000.png (85.57 KiB) 369 keer bekeken
In de handleiding wordt 'ie "Model 2B" genoemd, ik denk dat het de T2138 is.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Standbyverbruik Thetford T2000 serie compressorkoelkast



Bericht door jheeck »

Update: Het heeft niet echt zin deze zekering te gaan schakelen, volgens het recent aangeschafte metertje loopt daar maar 0,02 A overheen als de koelkast standby staat.

De batterijschakelaar op het EBL uitzetten snijdt wel hout, dat nekt wat andere sluipverbruikers zoals de Truma. De rest zal o.a. het eigen verbruik van de zonneregelaar zijn maar dat gaat best langzaam en ik verwacht pas in actie te hoeven komen als de camper langer dan twee maanden stilstaat. Komt tijd, komt raad.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
rhomodel
Berichten: 587
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Standbyverbruik Thetford T2000 serie compressorkoelkast



Bericht door rhomodel »

0,02 A is toch wel wat hoor, niet onderschatten. Dit is nl wel continue, niet even 5 seconden van het meten.
Reken maar uit 24 uur @ 0,02A = 0,48
3 weken stalling = 21 dagen = 21x 0,48 = 10,08 Ah.
Een winter stallen, zeg maar 4 maanden is dan 120x 0,48= 57,6.
Is accu bijna leeg als je HH 100Ah is.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
rvpost
Berichten: 155
Lid geworden op: za 05 nov 2011, 12:08
Locatie: Ronse / België

Re: Standbyverbruik Thetford T2000 serie compressorkoelkast



Bericht door rvpost »

Via de bms de load uit schakelen kan toch ook.?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Standbyverbruik Thetford T2000 serie compressorkoelkast



Bericht door Kroppie »

zit er een lithium accu in dan ?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4380
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Standbyverbruik Thetford T2000 serie compressorkoelkast



Bericht door jheeck »

Ik heb een LiFePO4 accu, ja, van 90Ah.
Vier maanden stallen gaat hier voorlopig niet gebeuren, het nieuwe is er nog lang niet af :-B
Verder kan ik ook altijd die zekering nog trekken, zie de originele vraag. Een schakelaar inbouwen is niet de moeite, zo is mijn conclusie.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Plaats reactie