Fiat Ducato 2.8JTD (2001) start niet direct meer

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 823
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Fiat Ducato 2.8JTD (2001) start niet direct meer



Bericht door mMario »

De motor starte altijd direct ook na maanden stilstand, maar nu moet ik iedere keer een paar keer opnieuw starten.
De eerste keer dat dit zich voordeed was toen ik de camper van de blokken liet afrijden met ingetrapte koppeling zonder te starten en liet afremmen op de motor terwijl de 1 ste vooruitversnelling stond in geschakeld.
Ik merkte dat de motor wel even draaide (dus terug draaide) en toen ik startte sloeg de motor niet direct aan maar geef na enkele keren starten wel enkele keer de neiging te beginnen en na de vierde keer startte de motor en liep direct weer goed en verder geen problemen tijdens rijden. Als ik de motor stop zet en even later weer start loopt ie direct weer zoals ik gewend was. Maar na enkele dagen stilstand moet ik weer een aantal keer starten.
Zou de terugslag in het lage druk dieselolie toevoer dit probleem kunnen veroorzaken, daar is wel in dat lagedruk systeem een sensor die reageert bij tekort druk en de diesel niet zal starten als er geen druk of te laag is. De crash sensor knop heb ik al gechekt en is oké. Zit die terugslagklep in de brandstof toevoerpomp die in de tank zit? Of zijn er onder jullie die doorknocht zijn in de Fiat 2.8 JTD diesel techniek en andere oorzaken kunnen bedenken waar door dit opeens ontstaan kan?
Het lampje van voor gloeien gaat normaal zoals voorheen na enkele seconden uitbij contact aanzetten. Evenals het dieselinspuit symbool gaat ook uit na enkele seconden maar licht wel weer even op als motor begint te lopen maar daarna ook weer uit.
Ben benieuwd naar een goeie tip.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Fiat Ducato 2.8 JTD 2001 start niet direct meer.



Bericht door javanes »

Hang er een OBD scanner aan (als je die hebt) om te kijken of er een foutcode wordt gegeven. Of laat hem uitlezen bij een garage.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
umpie30
Berichten: 997
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel

Re: Fiat Ducato 2.8 JTD 2001 start niet direct meer.



Bericht door umpie30 »

Goeie tip …….. uit laten lezen.
Maar…….. niet alle garage s kunnen deze obd uitlezen dus wel eentje zoeken die dat wel kan
Diagnose stekker zit onder de motorkap bij t luchtfilter
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 823
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Re: Fiat Ducato 2.8JTD (2001) start niet direct meer



Bericht door mMario »

Inderdaad, heb de garage man ff geconsulteerd, hij raadde mij een immo off actie aan. Omdat dat bij oudere fiat ducato veel problemen geeft. Word vervolgt. Dus de startonderbreker uit programmeren in de ECU.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 823
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Re: Fiat Ducato 2.8JTD (2001) start niet direct meer



Bericht door mMario »

Vandaag de antenne ring die om start-contactslot zit gecheckt en stekkertje aan startblokkeringskastje zitten ingespoten met contact spray. Hielp allemaal niet maar na veel keer proberen startte de camper vanmorgen en ben gelijk naar de garage gereden om de ECU uit te lezen. Inderdaad geen “normale” OBD stekker maar 3-plg stekker die met verloop toch op uitlees apperaat contact kon maken.
Veel fout meldingen die mogelijk al heel oud waren, daarom alle fout meldingen gewist. Maar het is net als met kiespijn naar de tandarts gaan, geen kiespijn meer dus 20 x starten en 20 keer gewoon direct lopen. Dus nu weer rijden tot het probleem zeer weer voordoet en dan direct fout codes uitlezen. Wordt vervolgt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato 2.8JTD (2001) start niet direct meer



Bericht door Bas vd laar »

Je moet het eerder zoeken in valse lucht ergens in het brandstofsysteem denk ik.
Laat de motor eens lopen en spuit remmenreiniger her en der, als hij anders gaat lopen zit er ergens een lek.
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 823
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Re: Fiat Ducato 2.8JTD (2001) start niet direct meer



Bericht door mMario »

Vandaag naar jaarlijkse APK, start probleem weer aanwezig maar startte toch na 6-7 keer. Bij APK alles goed gegaan, daarna weer te uitlezen en komt P1320 fout in beeld. Timing krukas/nokkenas.
Dus mogelijk toch bij terugdraaien van motor distributie over tand gesprongen. Maar motor loopt prima en wel meer dan 500km met dit probleem zo gereden. Volgende week DB timing checken. Wordt vervolgt.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Zijspan
Berichten: 2574
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Fiat Ducato 2.8JTD (2001) start niet direct meer



Bericht door Zijspan »

Het zou zomaar kunnen dat je distributie riem stuk is? Ooit eens in garage gewerkt en toe ook eens gezien dat een riem gescheurd was maar gewoon zijn werk nog deed, die mens was net op tijd toen anders meer schade gehad aan de motor.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 823
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Re: Fiat Ducato 2.8JTD (2001) start niet direct meer



Bericht door mMario »

Update:
Distributie gecheckt,stond op tijd pfff. Had tevens zeer lichte lekkage bij waterpomp dus gelijk maar nieuwe pomp er op en ook DB riem gelijk maar vervangen, lag er nog maar 40 k 3 jr omheen.
Wat is er veranderd alleen de nokkenas sensor iets verder van de
nokkenaspoelie gezet. Moet 0,8-1,5 mm zijn nu 2 mm.
Start tot nog toe steeds in een keer. Wordt vervolgt.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
cdr
Berichten: 302
Lid geworden op: za 24 jul 2010, 8:22

Re: Fiat Ducato 2.8JTD (2001) start niet direct meer



Bericht door cdr »

Nou zeg….. altijd 2 a 3 x moeten starten. In spanje bij de bazar 40 cent pak ringetjes gehaald. 2 ringetjes onder de sensorhouder gezet. En jawel. Voor het eerst in 1 x lopen! Volgens een garage een terugroepactie geweest van Fiat.

Anyway. Wellicht heeft iemand hier in de toekomst wat aan
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 823
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Fiat Ducato 2.8JTD (2001) start niet direct meer



Bericht door mMario »

Vandaag scoop meting op nokkenas sensor uitgevoerd. Blokspanning zakte op het scope beeld niet van 5 V naar 0 V maar bleef op 1,3 V staan. Er was ook een licht oplopende lijn in de onderste 1,3 V te zien, wat normaal horizontaal moet zijn. Daarom nieuwe sensor er op en weer meten en nu wel van 5V naar 0 V en lijn blijft vlak. We gaan het zien of het start probleem zich niet meer voor doet.
Wordt vervolgt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
erichendri
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 13 feb 2013, 19:36

Re: Fiat Ducato 2.8JTD (2001) start niet direct meer



Bericht door erichendri »

Gloeibougies nagekeken en temperatuur sensor?

Eric
Met je rubber door de blubber.
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 823
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Re: Fiat Ducato 2.8JTD (2001) start niet direct meer



Bericht door mMario »

Hoezo? Er zit thermostart op 2.8 JTD, geen gloeibougies. Ecu geeft steeds P1320 timing probleem tussen nokkenas/krukas sensor.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Burnerchief
Berichten: 398
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
Locatie: Waar mijn camper staat

Re: Fiat Ducato 2.8JTD (2001) start niet direct meer



Bericht door Burnerchief »

Meeste van dit soort klachten zoals slecht aanslaan zowel warm en/of koud /afslaan kunnen worden opgelost door nokkenas/krukassensor te vervangen mercedes/fiat etc… en soms geeft uitlezen geen resultaat maar na vervanging is de klacht meestal wel opgelost.
(In de loop der jaren heel wat in de werkplaats gehad)
Ik repareer alles met en zonder stekker

Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991

Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021

Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)

Genietend van het Pensioen!
Plaats reactie