Eerste versnelling

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Duudje
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 20:03

Eerste versnelling



Bericht door Duudje »

Laatst reden we vanaf de camperplaats in Valkenburg naar beneden, en omdat het redelijk steil is ging ik in zijn eerste versnelling naar beneden. Maar tot mijn verassing schoot hij er uit. Na nogmaals in z’n eerste versnelling gezet te hebben ging hij bij het afdalen er weer uit…
Dit is alleen in z’n eerste versnelling. In z’n tweede versnelling ging het wel goed. Omhoog geen probleem.
Motor en versnellingsbak waren wel koud. Of kan het er mee te maken hebben dat ik de voorzijde dmv zwaardere voorveren (bij Carsupport) heb laten verhogen?
Zal het slijtage zijn? De camper heeft nog geen 50000 km gelopen.
Het is een camper op Fiat Ducato basis uit 2012 met de 2.3L multijet motor met 150pk.
Iemand enig idee wat er aan de hand is?
Groetjes Michel.
Gebruikersavatar
peterkon
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 19:31
Locatie: oosterhout

Re: Eerste versnelling



Bericht door peterkon »

heb dit vroeger ook gehad met een auto, bak moest gerepareerd worden.
grt peter
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Eerste versnelling



Bericht door Kroppie »

kan, of de motor/baksteun laat teveel beweging toe, of bedieningshefboom behoeft wat bij/afstelling.
bij steile afdaling hangt alles naar voren, en bij afremmen op de motor komen de krachten andersom te lopen dan bij optrekken.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8493
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Eerste versnelling



Bericht door EasyBee »

Nou ben ik met onze oude vertrouwde Hymer ook zo'n 3 maanden geleden naar Carsupport geweest voor nieuwe veerpoten en toen is hij ook wat hoger op zijn voor/veerpootjes gezet, links +3 en rechts + 4 cm.
Als dat bij Duudje ook is gebeurd, zou dit in combinatie met wat Jos net schrijft over "bedieningshefboom behoeft wat bij/afstelling" best mogelijk kunnen zijn. Even (laten) controleren en je weet het.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Duudje
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 20:03

Re: Eerste versnelling



Bericht door Duudje »

Camper is gecontroleerd op afstellingen en motorrubbers. Alles oke.
Vervolgens versnellingsbakolie vervangen waarbij de oude olie gecontroleerd is op gruis. Er zat wel iets in maar niet veel. Olie was wel iets donker maar ook redelijk normaal.
Volgens garage is revisie nog niet aan de orde. Dus we gaan weer on the road en kijken hoe het verder gaat.
Groetjes Michel.
Plaats reactie