koelkast circulatieventilatoren

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
jopan53
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 17:21
Locatie: Oost-Vlaanderen - BE

koelkast circulatieventilatoren



Bericht door jopan53 »

Beste Camperaars,

Binnen in mijn Electrolux koelkast heb ik circulatieventilatoren geïnstalleerd.

Om ze uit te schakelen bij het open van de deur zou ik een Omron G6B NO/NC-relais gebruiken die gestuurd wordt door de koelkast verlichtingsschakelaar.

Het Omron G6B type is zeer klein, gebruikt weinig stroom en heeft een 5A schakelstroom. Nadeel is dat de soldeerpinnen zeer zwak zijn en dus gemakkelijk afbreken. Kan ik na solderen deze pinnen ingieten met een soort (polyester) resin zodat ze vast komen te staan. Zo ja, wel type resin?

Bij voorbaat dank, Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
JanJD
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: koelkast circulatieventilatoren



Bericht door JanJD »

Dit relais (als ik via google de juiste gevonden heb) heeft soldeerpinnen bedoeld voor through-hole montage op een printplaat met de standaard 1/10 inch steekmaat. Je zou ervoor kunnen kiezen om het relais op een klein stukje Experimenteer/Prototyping Printplaat te plaatsen, dit printje kan je dan weer met schroeven of anders vastzetten.
Eventueel kan je in plaats van direct de kabels erop te solderen op de print ook bedrading bevestiging stekers (6,3 millimeter platte plug) of schroefverbindingen toevoegen.
Bijlagen
G6B2_PRINT.jpg
G6B2_PRINT.jpg (9.32 KiB) 1006 keer bekeken
G6B_01.jpg
G6B_01.jpg (17.03 KiB) 1006 keer bekeken
experimenteerprint.jpg
experimenteerprint.jpg (42.13 KiB) 1006 keer bekeken
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: koelkast circulatieventilatoren



Bericht door PaulBng »

Hoeveel verbruiken die ventilatoren?
Kan het niet gewoon met een reed relais?

Paul

Gebruikersavatar
r3mco
Berichten: 616
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 12:47
Locatie: Julianadorp

Re: koelkast circulatieventilatoren



Bericht door r3mco »

Dat zou mijn eerste gedachte ook zijn.
Wel zo makkelijk.
Groet,
Remco.
Gebruikersavatar
jopan53
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 17:21
Locatie: Oost-Vlaanderen - BE

Re: koelkast circulatieventilatoren



Bericht door jopan53 »

Beste PaulBng

Ze gebruiken 4 x 0.54W/12v - totaal 2.16A.

Door plaatsgebrek zou ik graag de relay verlijmen op de bevestigingsplaat van de ventilatoren. Het eenvoudigste zou, mijnsinziens zijn dat ik een verlenging soldeer op de relais pinnen en deze dan vastzet in een resin, als dat ook al kan.

Groeten, Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: koelkast circulatieventilatoren



Bericht door veetee »

2,16A ! Dat is 52 Ah in een etmaal... sta je continue aan de paal of heb je zo'n grote accubank?
Overigens, wat is nu werkelijk het nut om 4 van die dingen continu in de koelkast te laten draaien? :wtf:
Gebruikersavatar
jopan53
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 17:21
Locatie: Oost-Vlaanderen - BE

Re: koelkast circulatieventilatoren



Bericht door jopan53 »

Beste Veetee

Al een aantal jaren geleden dat ik alle batterijen vervangen heb en als ik mij goed herrinner:

Vooraan: 2x 110Ah = 220Ah
Acheraan: 220AH
Totaal: 440Ah...
Zonnepanelen: 2 x 150W

De RM 4505 koelkast (met afzonderlijk vriesvak) is vrij groot.

Begonnen met 3 ventilatoren (iest zoals op de foto). De lucht circuleert maar op de plaats tussen de ventilatoren vriezen delen van de koelvinnen aan bij normaal weer en temperatuur instellingen.

Nu met 4, wat grotere ventilatoren is dat fenomeen weg en is de koeling ook beter.

Groeten, Jozef
Bijlagen
20210705_RV_frige-fan.png
20210705_RV_frige-fan.png (488.36 KiB) 961 keer bekeken
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: koelkast circulatieventilatoren



Bericht door Peter LMC »

jopan53 schreef:
ma 05 jul 2021, 13:42

Ze gebruiken 4 x 0.54W/12v - totaal 2.16A.

Foutje :?: :?:

4x 0.54W = 2.16 Watt : 12 volt = 0.18 Amp
Gebruikersavatar
jopan53
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 17:21
Locatie: Oost-Vlaanderen - BE

Re: koelkast circulatieventilatoren



Bericht door jopan53 »

Beste Peter,

Iemand met een fijn oog die de boel in de gaten houdt... :cheers: als we malkaar ooit ontmoeten.

Bedankt, Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: koelkast circulatieventilatoren



Bericht door DJSmiley »

Moet het 'via het licht'?

Een los reedcontactje bij de deur zou ook kunnen.

Als je het via het licht wilt doen kun je dat ook zonder relais, een kleine optocoupler als je het geheel gescheiden wilt doen of rechtstreeks een fet die de fans schakelt ipv een relais. Is compacter en verbruikt nagenoeg niets.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: koelkast circulatieventilatoren



Bericht door PaulBng »

180mA?

Reed relais. Kan ook weinig kapot aan

Paul

JanJD
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: koelkast circulatieventilatoren



Bericht door JanJD »

jopan53 schreef:
ma 05 jul 2021, 13:42
Door plaatsgebrek zou ik graag de relay verlijmen op de bevestigingsplaat van de ventilatoren. Het eenvoudigste zou, mijnsinziens zijn dat ik een verlenging soldeer op de relais pinnen en deze dan vastzet in een resin, als dat ook al kan.
Het relais kan je inderdaad prima verlijmen op de bevestigingsplaat, dit kan bijvoorbeeld met hot-glue, 2 componenten of siliconen lijm. Als je een printje met dezelfde afmetingen als de relais voet eerst over de pinnen soldeert kan je hierop prima de draden vastzetten. De print functioneert prima als trekontlasting voor de relaispinnen. Geen geknoei met resin of andere lijmen, maar je moet wel een stukje printplaat hebben.
Indien je je echt zonder printplaat wilt doen kan je na het solderen de draden ook verlijmen/ingieten. Als je de contacten mee wilt ingieten zou je hiervoor isolerende hars kunnen gebruiken zoals https://www.hornbach.nl/shop/Universele ... tikel.html. Dit materiaal is zodanig vloeibaar dat er wel een bakje omheen moet, mogelijk is dat dan weer niet zo handig. Uit ervaring weet ik dat de gewone hot-glue, siliconen of 2 componenten lijm voor dit soort toepassingen ook voldoende isoleert en stevigheid bied. Helaas is de isolatie waarde van dit soort producten vaak niet gespecificeerd, je doet het dus op eigen (zeer klein) risico toepassen :-B .

Dit is een mogelijk geschikte siliconen lijm met gespecificeerde elektrische eigenschappen: https://www.ledprofiel.nl/90-ml-tube-do ... jm-vo.html Als je het product/contacten er volledig met bedekt creëer je ook een goede vochtbestendigheid.
Bijlagen
siliconen.jpg
siliconen.jpg (2.74 KiB) 881 keer bekeken
hotglue.jpg
hotglue.jpg (4.65 KiB) 881 keer bekeken
bison 2 componenten.jpg
bison 2 componenten.jpg (33.93 KiB) 881 keer bekeken
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Gebruikersavatar
jopan53
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 17:21
Locatie: Oost-Vlaanderen - BE

Re: koelkast circulatieventilatoren



Bericht door jopan53 »

Beste JanJD

We gaan voor jouw degelijk advies en ik plaats een foto na afwerking en montage in de koelkast.

Hartelijk dank aan iedereen en groeten, Jozef.
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Gebruikersavatar
jopan53
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 17:21
Locatie: Oost-Vlaanderen - BE

Re: koelkast circulatieventilatoren



Bericht door jopan53 »

Beste Camperaars,

De koelkast circulatieventilatoren zitten der in en ik zie een merkelijk verschil… tenzij ik droom.

Vroeger had ik ijsvorming op de koelvinnen bij stand 3 (van 5) van mijn RM4505 Electrolux. Dat is nu totaal weg. Het is nu natuurlijk rotweer maar op stand 3 nijgt de koelkast naar 2 a 3 graden. Nu afwachten wat dat geeft bij warmer weer.

20210730_RM4505_ventilatoren.jpg
20210730_RM4505_ventilatoren.jpg (113.64 KiB) 661 keer bekeken
Nogmaals dank voor de adviezen, Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Plaats reactie