Max toerental Fiat Ducato bergje af?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door isoplus »

Dan wordt de olie (te) heet! Maar dan moet je echt je best doen.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door gjvonk »

Heb je alleen het rem probleem bergaf weer, of kun je met een automatische versnellingsbak met koppelomvormer tegenwoordig wel beter afremmen op de motor?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door Meine »

Jawel, veel koppelomvormers hebben tegenwoordig een lock-up.
AadenAnke
Berichten: 13174
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door AadenAnke »

Ach ach lastig hoor :lol: dat wegrijden helling op is met moderne motoren een stuk lastiger natuurlijk. Weet nog goed 5 jaar of is het al weer 6 jaar geleden met de oude Tok een MB307D van 85 origineel 70 pk maar daar was hij er vast wel een paar van verloren in de loop der jaren. De C1 van mijn zoon had een op papier 1 volle pk minder en onze Tok woog toch zeker 4 keer zoveel :lol: 2800kg zo als we op de weg stonden. Een hele lange rechte weg met een hellingspercentage van 25% oeeeei voor me een moderne Ducati en naar boven met een gangetje van tegen de 20 km en een daler die niet ff stopt bij het passeer stuk. Dat is stil staan dus passen en heel voorzichtig langs elkaar dat lukte. Nu stonden daar elke keer borden met een tekst van als je het niet haalt hou je rem vast en gebruik je claxon dat deed mijn voorganger dus na tig pogingen om weer op gang te komen. Scheef op de weg gaan staan veel gas en dan de koppeling op elke keer viel hij toch weer stil. De lokale boer trok hem voor 50 pond omhoog. Anke en ik keken elkaar bedenkelijk aan en vroegen Tok zijn best te doen in zijn 1 ook wel kruipversnelling genoemd een dot gas er bij en ff een beetje schudden en we gingen met een snelheid van een kilometer of 7 a 8 naar boven na ongeveer 1.5 km was er een mooi vlak stuk daar de Tok een paar minuten rustig draaiend laten afkoelen hij was toch iets warmer dan normaal. Niets geen turbo die 2000+ toeren nodig heeft. Ik vrees dat het met onze huidige Ducati 130 pk van 2018 niet zou lukken. Maar dat soort wegen zijn er niet zoveel van en dan is er altijd wel een alternatief hoor

Gr Aad
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door macfocus »

Met het 75 PK alkoofje van een ong. 3350 kg gewoon 25% recht naar boven.
In de eerste versnelling, net geen vol gas en geduld…

Niks aan het handje. De 33% helling af doodlopende weg, heb ik dan wel overgeslagen 8-)
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
AadenAnke
Berichten: 13174
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door AadenAnke »

Je vreesde dat doodlopend echt doodlopend zou worden :lol: je moet soms wel een keer achter je oren krabben en je afvragen ga ik dit wel doen? De grenzen van het kunnen van je wagen maar zeker ook jezelf een keer tegen het licht houden!

Gr Aad
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door macfocus »

Ik had op dat moment max een 21% gehad (2x), dat ging, maar vond ik al “spannend”.
De 25% was de uitweg van de 33% 8-)

Maar zonder gekheid, 33% met een camper is ook mij te gortig, wat voor camper het ook is.
Ik ben in een auto net snel bang, maar wel verstandig.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door gjvonk »

Hmmm, ik vind middel- en hooggebergte mooi en ook leuk om te rijden, maar dit bevestigd voor mij dat het gebruik van papieren kaarten af en toe broodnodig is: op de Michelin en General Karten wordt bij de wegen waar dit een issue kan zijn het hellingspercentage aangegeven. Dat doet bij mijn weten nog niet 1 navigatie systeem.

Hellingen boven >20% heb ik bij mijn weten nog nooit gereden, niet met de personenauto en ook niet met de camper. En zolang ik nergens de maximale hellingpercentages kan achterhalen die ik veilig kan rijden met onze camper, ga ik de uitersten ook niet opzoeken...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door macfocus »

In de Alpen en Pyreneeën is het eigenlijk nooit een probleem, want daar leggen ze de wegen relatief vlak met haarspeldbochten.
Het probleem zijn (as usual) de gekke Engelsen. Die leggen wegen recht en haaks over die lullige heuvels die ze daar hebben. En dan krijg je dus idd 25% of meer voor je kiezen.

Maar je hebt gelijk, er gaat niets boven een goede wegenkaart.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door gjvonk »

Terug on topic: ik ben nog nooit boven de 3.500 toeren gegaan; herrie zat ondanks alle isolatie.

Er staat me vaag iets bij dat 3.800 t/min voor de dieselmotoren die door Sevel (Ducato 2,0 l., 2,3 l. en 3,0 l., Boxer en Jumper 2,0 l. 2,2 l. en 3,0 l.) gemonteerd werden het maximum is, maar vraag me niet hoe ik aan die aanname kom, misschien uit een grafiekje uit de fabrieksfolder over vermogen en koppelkromme? Ik weet dus ook echt niet of het klopt en of een begrenzing ingrijpt!

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door Meine »

Helling af grijpt er geen enkele begrenzing in.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door gjvonk »

Dat is logisch, maar een begrenzer kan wel ingrijpen bij gasgeven en doet dat dan bij het toerental wat volgens de fabrikant als langdurig aan te houden maximum geldt, zonder gevaar voor blijvende motorschade.

Dan heb je dus een duidelijke indicatie van het maximale toerental en dat is waar de TS naar op zoek is.


Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Max toerental fiat Ducato bergje af



Bericht door Meine »

Meine schreef:
zo 04 jul 2021, 21:19
Motor mag tot 4000 RPM. En dat kan dus langdurig bergaf.
Antwoord was 2e posting in dit topic. Zo'n motor blijft tot zeker 6000 RPM heel.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door gjvonk »

Ik geloof je onmiddellijk en ik ga het niet proberen!

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie