Max toerental Fiat Ducato bergje af?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door Marco Polo »

Anders hadden ze die 6000 rpm ook niet op de teller hoeven zetten :-)
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 864
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door zwerf-busje »

macfocus schreef:
do 08 jul 2021, 8:19
...
Het probleem zijn (as usual) de gekke Engelsen. Die leggen wegen recht en haaks over die lullige heuvels die ze daar hebben. En dan krijg je dus idd 25% of meer voor je kiezen.
Gelukkig zijn de hellingen daar nooit heel erg lang, dat is dan weer een voordeel.
Groet Ruud
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door macfocus »

Klopt, max een km of zo.
De alpen is meestal wat langer, km of 14
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door Marco Polo »

Begin vorige maand een paar colletjes in de Alpen gedaan en me verbaasd over de fietsers die, al dan niet elektrisch ondersteund, naar boven kwamen.
Bleken zelfs de ‘zwaarste’ cols gemiddeld gezien niet echt boven de 6 a 8% te komen.
Alleen een paar korte stukken waren dan nog wel eens boven de 10%.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door gjvonk »

Marco Polo schreef:Anders hadden ze die 6000 rpm ook niet op de teller hoeven zetten :-)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingals kind stonden mijn vriendjes en ik verlekkerd te kijken naar de snelheidsmeters in geparkeerde auto's: zelfs een gewone Austin had al 220 km/u op de teller staan. (Niet die op de foto: die zal wel een vergelijkbare teller hebben gehad tot 150 miles/hr)

Moraal: wat er op een teller staat, hoeft niet altijd de werkelijkheid te benaderen...Afbeelding

@Marco: de zwaarste helling die nu op mijn netvlies komt is een kort stukje van 13% op de Franse D940 ergens tussen Calais en Boulogne sur Mer, ik dacht in de buurt van Wissant (net aan de noordkant van dat dorpje) maar ik kan het mis hebben.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door Marco Polo »

Dat dan weer wel.
Maar 6000 rpm op een toerenteller van een diesel lijkt me toch meer ingegeven door noodzaak dan om stoer te doen ;-)

Net in Toscane een paar korte 12% hellingen gehad.
In de Franse Alpen de meeste 8 a 10% op de doorgaande wegen over de col.

Dit is de laatste die we daar gereden hebben dacht ik

https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/col-d-izoard

En een lijstje met de zwaarste cols.
Voor fietsers dan ;-)

https://climbfinder.com/nl/regios/franse-alpen

Zwaarste col zitten 17% stukken in.
Totale lengte van de beklimming nog geen anderhalve km.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door de Jonckheer »

Langzaam naar beneden, dat is het beste. De afdaling op de foto was in de Pyreneeën waar schijnbaar geen einde aan kwam en gemiddeld 10%. Gedaan in 3e versnelling met 30 km/pu gemiddeld. Fors afremmen wanneer het toerental te hoog kwam naar mijn zin en dan duurde het weer een poos voordat dat opnieuw moest. En dat met mijn bus met 12,5 ton gewicht plus aanhanger 1,6 ton, zonder retarder of motorrem. Als je maar langzaam gaat, dat is het belangrijkste. Dan sloop je niks en blijven je remmen het gewoon doen.

pyreneen.jpg
pyreneen.jpg (55.69 KiB) 369 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

gjvonk schreef:
di 06 jul 2021, 14:24
Wat Meine stelt klopt. Veilig is natuurlijk welk hellingspercentage je nog vanuit stilstand kunt bedwingen. Ik heb een vraag gepost op natuurkunde.nl.

Weet iemand of we wel ergens de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak en het differentieel van de gangbare bestelbussen kunnen vinden?

Maar ik ga niet een helling op als ik niet zou weten of ik wel boven kan komen...zeker niet met onze 3,5 ton zware buscamper...
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Die van m'n LT staan allemaal in het instructieboekje, gegroepeerd per motortype en type bus+laadvermogen. Bij de LT2 zijn, afgezien van de benzine en SDI (een mooie afkorting voor Saugdiesel...) de versnellingsbakken allemaal gelijk.
Dat technische boekwerkje is een flink deel van het hele mapje "instructieboek" :)

Ik kan van mijn oude Hanomag-Henschel ook herinneren dat stijg- en aanrijhelling% erin stonden, denk dat dat nu wat minder relevant is doordat busjes en vrachtwagens steeds meer vermogen krijgen en de meeste hellingen wel op en af komen. 158pk bij 3500kg met dubbelzuiger remklauwen rondom (LT46) is net wat anders als 65pk bij 3800kg met onbekrachtigde trommelremmen rondom (Hanomag-Henschel F45)... Met die Hanomag heb ik het nooit opgezocht in de alpen, Zuid Duitsland was al heuvelig genoeg. ;)

Wat in mijn LT boekje wel staat is dat met aanhangwagen (treingewicht 6600kg) de max helling 12% mag zijn. Onze LT heeft een, voor ons landje, vrij korte overbrenging (~2500 toeren bij 90km/u) maar voor op de Hahntennjoch prima -helling op kon ik soms makkelijk nog van 2 naar 3 opschakelen. :mrgreen:
1 van de redenen waarom ik geen "alpenbus" gekocht heb, ondanks dat daar mooie te vinden waren. Daar hebben veel bussen een nog kortere overbrenging, zeker als er ook nog een trekhaak aan zit. VW/Mercdes hadden daar veel keuze in overigens, weet niet of dat bij Fiat-achtigen ook zo is? Als ik in Nederland rij heb ik voor ik 40 rij al 3x geschakeld... en op de glooiende Autobahnen in Zuid-Duitsland kan ik op de meeste stijgende stukken nog gas bij geven om vrachtwagens en caravans in te halen :mrgreen: :mrgreen:

Ik rij in de bergen ook zoals Aad en Meine aangeven, onze motor mag tot 4500t/min maar bij 3500 rem ik al bij en schakel terug als het te snel weer oploopt. Zelfs met 19% naar beneden geen stinkende remmen.

Groeten Jeroen
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door gjvonk »

Dat had ik ook van Fiat, Peugeot en Citroën verwacht voor de Sevel telgen Ducato, Boxer en Jumper. Zou het eerlijk gezegd ook logisch vinden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door Marco Polo »

Van een Italiaan ?
:P :D
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door annoh »

Vuistregel: in dezelfde versnelling dalen als je zou klimmen, inclusief de daarbij horende snelheid. Voorbeeld: de lange afdaling op de Franse A75 na Milau voor Lodeve doen we dus in de 4e en de 3e versnelling, met een maximum snelheid van 70 km/U. Rijden we weer even sneller? Remmen.
In een aantal gevallen heb je niets aan die vuistregel. Mijn vorige camper was een VW T5 L2H1. Niet zelden ging ik de berg af met 2 versnellingen hoger dan de berg op.

Bij mijn huidige camper maak ik het wel eens mee dat het verschil tussen afdalen en stijgen soms wel 3 versnellingen scheelt, dit om voldoende remvermogen op de motor te krijgen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door Kroppie »

waar oh waar is het gevoel voor techniek gebleven

jo
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door dieseltje+ »

Die "vuistregel" werkt bij dezelfde weg terug rijden. Ga je een berg over kan de hellings percentage aan de andere kant anders zijn. Miss kan je wel in de hoogste versnelling naar beneden en miss "moet" het in zijn 1. Zegt niks over in welke versnelling je naar boven bent gegaan.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door macfocus »

Klopt karel, ,maar het geeft een indicatie. En dat is voor een deel van ons vlakke landers pure noodzaak.
Zoals Jos zich al afvraagt, waarom hebben sommige mensen geen gevoel voor techniek?

En ik moer er eerlijkheidshalve bij zeggen. De elektronica van tegenwoordig verhult veel te veel.
Ik heb een robot bak met zo’n stomme elektronische pook zonder enig gevoel.
Het is dat ie erin zat, ander had ik hem niet besteld.
Nou luister ik naar mijn auto en kijk op de toerenteller, dus het komt helemaal goed.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Plaats reactie