Max toerental Fiat Ducato bergje af?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door dieseltje+ »

Ik geef gelijk toe dat uitleggen niet mij sterkste punt is. :-?
Rode draad van bericht....luister naar en voel het voertuig, dat bepaalt de versnelling. Dus idd, waar is het gevoel voor techniek gebleven. :cheers:
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door gjvonk »

De oorspronkelijke handleiding nog eens geraadpleegd: ik kom voor onze Jumper Heavy (3.500 kg tmm) 2,2 Hdi 150 pk uit 2012 op de volgende opgaven:

Max koppel 320 Nm bij 2.000 t/m
Max vermogen 150 pk bij 3.600 t/m
Max aanhangergewicht 2.500 kg bij 12% hellingspercentage.

Als ik daar op door redeneer, kom ik op een theoretische maximale hellingshoek van ongeveer 20,5% (6.000/3.500×12%), zonder aanhanger. Met aanhanger van 2.500 kg is zoals de handleiding aangeeft: 12%.

@Jadatis, klopt mijn redenering een beetje?

Het maximale verantwoorde toerental zou ik dus echt niet boven de 3.500 t/m laten komen. De elektronische brandstofinspuiting wordt n.l. afgesloten bij gas los. Dan mis je m.i. in enkele motordelen ook een deel van de smerende en koelende werking van de diesel die opgevoerd en weer retour gepompt wordt tenzij de brandstof opvoerpomp wel door blijft draaien, maar dat weet ik dus niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door Meine »

De laatste vier regel zijn in ieder geval nergens onderbouwd, en kloppen dus ook niet.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door annoh »

Wanneer ik met 2000 EPM de berg optokkel zonder dat het gaspedaal diep ingetrapt hoeft te zijn en zonder dat er een rookpluim ontstaat zegt mijn gevoel dat het prima gaat.

Stel dat gebeurt in de 7, dan merk ik dat het niet handig is diezelfde weg terug te nemen in dezelfde versnelling. Bij de VW niet zelden is de 5 en bij de huidige camper zelfs 4 de betere versnelling om geen aanslag ta gaan doen op de remmen.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door macfocus »

gjvonk schreef:
do 29 jul 2021, 21:13
De oorspronkelijke handleiding nog eens geraadpleegd: ik kom voor onze Jumper Heavy (3.500 kg tmm) 2,2 Hdi 150 pk uit 2012 op de volgende opgaven:

Max koppel 320 Nm bij 2.000 t/m
Max vermogen 150 pk bij 3.600 t/m
Max aanhangergewicht 2.500 kg bij 12% hellingspercentage.

Als ik daar op door redeneer, kom ik op een theoretische maximale hellingshoek van ongeveer 20,5% (6.000/3.500×12%), zonder aanhanger. Met aanhanger van 2.500 kg is zoals de handleiding aangeeft: 12%.

@Jadatis, klopt mijn redenering een beetje?

Het maximale verantwoorde toerental zou ik dus echt niet boven de 3.500 t/m laten komen. De elektronische brandstofinspuiting wordt n.l. afgesloten bij gas los. Dan mis je m.i. in enkele motordelen ook een deel van de smerende en koelende werking van de diesel die opgevoerd en weer retour gepompt wordt tenzij de brandstof opvoerpomp wel door blijft draaien, maar dat weet ik dus niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Als ik met 75 pk en 3400kg 25% op kom, kan jij met je 150pk meer als makkelijk naar boven.
Je maximale koppel is er bij 2000 toeren, maar als je de koppelkromme zou bekijken dan zie je over welk toerengebied je wat voor koppel hebt, en dat is wat je wilt weten.

Met die buscamper van jou, zou ik me helemaal nergens druk over maken.
En die laatste 4 regels zijn voor die paar km berg al helemaal niet spannend lijkt me.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door PaulBng »

Ik begrijp iets niet. Dat mag vast wel

Max koppel bij 2000tpm
Max vermogen bij 3600tpm

Wat heb je dan aan meer vermogen als het koppel bij lager tpm hoger is?

Kan iemand mij dat uitleggen? BVD


Paul
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door Marco Polo »

Dan kom je ook nog een beetje vooruit in plaats van alleen kruipsnelheid ;-)
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door annoh »

Koppel is kracht maal arm. Bij toerental met hoogste koppel is het specifiek brandstof verbruik het laagst.

Vermogen is koppel maal toerental.

Is het koppel tussen bijvoorbeeld 1700 RPM en 3400 RPM (nagenoeg) gelijk dan heb je dus bij 3400 RPM 2 x zoveel vermogen als bij 1700 RPM.

Een eenheid van vermogen is paardenkracht. In die definitie zit de factor tijd. In de eenheid van koppel zit niet de eenheid van tijd. Aan de hand van het vermogen van de motor in een auto kan je berekenen hoe snel die auto een bepaalde helling, gegeven de massa, op kan rijden.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door PaulBng »

Dus met 1700rpm kom je de berg op, met 3400rpm ook, maar je kunt dat dan op een hogere snelheid doen?

Edit: ik heb daar de afgelopen weken een beetje mee geëxperimenteerd.
Na een haarspeldbocht in z'n drie opgang proberen te komen.
De snelheid loopt heel langzaam op, tot tpm in de buurt van de 2000 komt, en dan gaat ie ineens als een speer....


Paul
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door macfocus »

N als je nou het koppelkromme grafiekje er bij pakt, zal je zien waarom.
(Er zijn meer faktoren, maar dit is een belangrijk deel)

Maar schakel in een haarspeldbocht vooral wel terug, vindt je auto veel fijner.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Trebor953
Berichten: 2703
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 9:32
Locatie: Nunspeet

Re: Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door Trebor953 »

PaulBng schreef:
do 29 jul 2021, 23:44
De snelheid loopt heel langzaam op, tot tpm in de buurt van de 2000 komt, en dan gaat ie ineens als een speer....
Vanaf 2000rpm gaat de turbo pas echt wat doen en dat merk je
Groetjes,
Rob

Dethleffs Trend T 6617
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door PaulBng »

macfocus schreef: Maar schakel in een haarspeldbocht vooral wel terug, vindt je auto veel fijner.
Beter nog: voor de bocht. Dan kun je, zodra je ziet dat er niets om de hoek komt, direct je bocht verruimen en gas geven, en dus weer eerder terugschakelen. Mits de helling dat toelaat natuurlijk.


Paul
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door gjvonk »

macfocus schreef:
Als ik met 75 pk en 3400kg 25% op kom, kan jij met je 150pk meer als makkelijk naar boven.
Je maximale koppel is er bij 2000 toeren, maar als je de koppelkromme zou bekijken dan zie je over welk toerengebied je wat voor koppel hebt, en dat is wat je wilt weten.

Met die buscamper van jou, zou ik me helemaal nergens druk over maken.
En die laatste 4 regels zijn voor die paar km berg al helemaal niet spannend lijkt me.
Dat zou best kunnen, ik ga er echter van uit dat de fabrikant tot zijn oordeel komt op basis van 'kunnen stoppen en weer weg kunnen rijden', redt je dat ook nog met 75 pk op een helling van 25%?

@Meine: ik heb ooit eens iets gelezen over een smerende functie van dieselbrandstof, maar ik schreef ook al dat ik het niet zeker weet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk



Buscamper fan
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Max toerental Fiat Ducato bergje af?



Bericht door Meine »

De hogedrukomp van de common rail inspuiting loopt altijd in de dieselolie ook als er geen inspuiting is.
Plaats reactie