Dometic koelkast stopt er mee en start dan spontaan weer op

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
TripleC
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 02 jul 2021, 17:32

Dometic koelkast stopt er mee en start dan spontaan weer op



Bericht door TripleC »

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en stel me graag even voor. Sinds mijn pensionering hebben wij een camper gekocht. Het is een Hymer Tramp uit 2013 met een Fiat Ducato front.
In de camper staat een koelkast, een Dometic RDM 8505 AES. De laatste tijd ervaar ik een irritant fenomeen. Als we op reis gaan staat de koelkast gewoon aan en na een paar weken, zonder enige reden, stopt hij er mee. Zowel op 230V,12V als gas (met de hand veranderd van energiebron) terwijl de display wel gewoon brandt alsof er niets aan de hand is. Na verloop van tijd, dagen, is de display een kerstboom geworden en knippert alles wat maar brand. Na de koelkast uit en aan gezet te hebben gaat de lampjes weer 'normaal' branden maar koelen doet hij niet, op geen enkele energiebron. Na verloop van tijd gaat de display weer knipperen (kerstboom) en zet ik alles maar weer uit. Na enkele dagen hem weer aangezet te hebben, zo met het idee van 'je weet maar nooit', gaat hij gewoon weer z'n werk doen en blijft hij werken (weken lang).
Ik snap dit niet en van Dometic wordt ik ook niet wijzer. Heeft iemand dit ooit meegemaakt en opgelost of is er iemand die misschien zonder het zelf meegemaakt te hebben een oplossing weet. Ik hou me ten zeerste aanbevolen.
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Dometic koelkast stopt er spontaan mee en start ook weer spontaan



Bericht door Sandor Gora »

Klinkt als ergens een loszittende verbinding, die soms wel, soms geen contact maakt.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Dometic koelkast stopt er spontaan mee en start ook weer spontaan



Bericht door pwhooftman »

Bedoel je dat echt alles knippert, zowel lampje van gas, accu, 230v? En de lampjes van de temperatuur instelling?
Laatst gewijzigd door pwhooftman op za 03 jul 2021, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Dometic koelkast stopt er spontaan mee en start ook weer spontaan



Bericht door rijschoollucassen »

Volgens mij is dat de dubbeldeurs kast, toch? De printplaat waar de schakelaars op zitten, zit tussen het vries en koel gedeelte is, en schijnt gevoelig te zijn voor vocht. Zou de oorzaak kunnen zijn.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Dometic koelkast stopt er mee en start dan spontaan weer op



Bericht door pwhooftman »

Hier vind je een service manual van de RM8xxx serie, inclusief de status van de (knipperende) leds bij diverse fouten. http://bryantrv.com/docs2/docs/Service% ... RM8xxx.pdf
TripleC
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 02 jul 2021, 17:32

Re: Dometic koelkast stopt er spontaan mee en start ook weer spontaan



Bericht door TripleC »

pwhooftman schreef:
vr 02 jul 2021, 23:40
Bedoel je dat echt alles knippert, zowel lampje van gas, accu, 230v? En de lampjes van de temperatuur instelling?
Klopt, het is net een kerstboom. Alles knippert. Heel vaag, ik weet het.
TripleC
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 02 jul 2021, 17:32

Re: Dometic koelkast stopt er spontaan mee en start ook weer spontaan



Bericht door TripleC »

rijschoollucassen schreef:
za 03 jul 2021, 9:17
Volgens mij is dat de dubbeldeurs kast, toch? De printplaat waar de schakelaars op zitten, zit tussen het vries en koel gedeelte is, en schijnt gevoelig te zijn voor vocht. Zou de oorzaak kunnen zijn.

Jaap
Ja, is een dubbeldeurs. Ik zou eens door iemand naar de printplaat kunnen laten kijken. Als er vocht problemen zijn moet dit te zien zijn.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Dometic koelkast stopt er mee en start dan spontaan weer op



Bericht door rijschoollucassen »

Op die printplaat zit nauwelijks elektronica. De schakelaartjes zou je zelf ook kunnen doormeten.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
TripleC
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 02 jul 2021, 17:32

Re: Dometic koelkast stopt er mee en start dan spontaan weer op



Bericht door TripleC »

Dan moet je er wel verstand van hebben, doormeet apparatuur hebben en weten hoe de printplaat los te krijgen is.
Ik laat het graag aan iemand over die er verstand van heeft maar ga dit zeker na laten kijken.
Laatst gewijzigd door Aloys op zo 01 aug 2021, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Dometic koelkast stopt er mee en start dan spontaan weer op



Bericht door isoplus »

Op sommige koelkasten zit een verwarmingselement om het frame tussen de deuren te verwarmen en condens te voorkomen.
De schakelaar hiervoor zit op het paneel, kijk anders even in het instructieboekje,.
Dat verwarmen helpt echt om die vervelende storing op te lossen.
TripleC
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 02 jul 2021, 17:32

Re: Dometic koelkast stopt er mee en start dan spontaan weer op



Bericht door TripleC »

isoplus schreef:
za 03 jul 2021, 20:56
Op sommige koelkasten zit een verwarmingselement om het frame tussen de deuren te verwarmen en condens te voorkomen.
De schakelaar hiervoor zit op het paneel, kijk anders even in het instructieboekje,.
Dat verwarmen helpt echt om die vervelende storing op te lossen.
Dank voor je advies. Ik ga dat ook proberen. Alleen jammer dat ik het niet zal merken omdat hij het de laatste paar weken goed heeft gedaan. Het is een probleem dat weinig voorkomt maar misschien dat alleen het gebruiken van die schakelaar al iets kan/zal verhelpen.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Dometic koelkast stopt er mee en start dan spontaan weer op



Bericht door Dafluc »

Triple, welkom op het forum. Een vriendelijk verzoek. Als je rechtstreeks reageert op een bericht (zoals hierboven twee keer) wil je dan alsjeblieft niet quoten? Het bericht staat er dan onnodig dubbel. Bij rechtstreeks reageren graag de knop Plaats Reactie gebruiken links onder. Quoten doen we alleen als er al berichten tussen de reactie en het oorspronkelijke bericht staan. Onze dank is groot :wink:
Afbeelding
TripleC
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 02 jul 2021, 17:32

Re: Dometic koelkast stopt er mee en start dan spontaan weer op



Bericht door TripleC »

Ok, dank voor de tip. Zal ik zeker voortaan doen.
Gebruikersavatar
peterkon
Berichten: 68
Lid geworden op: vr 23 okt 2020, 19:31
Locatie: oosterhout

Re: Dometic koelkast stopt er mee en start dan spontaan weer op



Bericht door peterkon »

Hallo, in de koelkast zit een koelelement met een temperatuur gevoelig element. hier zit een stekker verbinding, maak deze eens los en schoon en terug aansluiten. denk dat het weg is. koelkast is vochtig en soms droog, hierdoor ontstaat oxidatie. en dat is wederom een stoorzender voor het goed werken van een koelkast.
grt peter
Plaats reactie