Klapbanden & klapbanden... advies?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Klapbanden & klapbanden... advies?



Bericht door Marco Polo »

De drukken zeggen weinig.
Hoe hoger de loadindex hoe lager de druk kan zijn bij gelijkblijvende massa.
Als ik met onze 4250kg wagen die drukken hanteer dan stuiter ik van de weg af met het gewicht wat onze wagen daadwerkelijk is.

Wegen is de basis.

Of luchtvering ;-)
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10104
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Klapbanden & klapbanden... advies?



Bericht door Peter LMC »

Lees ik dat goed :?:
Een scooterrek van 150 kg.
Met een BMW er op van 260 kg.
Is dat dan 410 kg aan de achterbumper er bij. :?:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Klapbanden & klapbanden... advies?



Bericht door Kroppie »

en bij een gewicht ACHTER de achteras, word het gewicht van de drager + gewicht van de motor MAAL de afstand in meters van het gewicht tot de achteras wat de druk op de achteras is, dus bij een afstand van 1,5meter word de druk op de as 1,5 maal hoger dan het extra gewicht.!!
(kracht maal afstand)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10104
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Klapbanden & klapbanden... advies?



Bericht door Peter LMC »

:crazy:
tonic
Berichten: 2445
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Klapbanden & klapbanden... advies?



Bericht door tonic »

Ik snap werkelijk niet waarom er hier mensen zijn die de TS gewoon het advies geven om de load index van de banden te verhogen! En daarmee zou het klaar zijn!? Misschien is het dan klaar met de klapbanden.
Maarrrr.....De fabrikant bouwt de camper en geeft voor zijn product de maximale belastingen. Daar zijn alle zaken op berekend bijv wegligging, vering, remvertraging. Jij als gebruiker mag helemaal niet over die maximale belastingen heen! Dus wegen met dat ding compleet beladen vakantieklaar. Gegevens vergelijken met de RDW gegevens en/of constructieplaatje. Zit je er ruim boven? Dan is er maar 1 oplossing afvallen. Met alleen een hogere loadindex ben je er niet. De zwakste schakel (banden) ga je alleen maar verplaatsen naar?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Klapbanden & klapbanden... advies?



Bericht door Kroppie »

Peter LMC schreef:
wo 30 jun 2021, 20:04
:crazy:
zit een moer erg vast?,dan neem je ook een sleutel met een langere hefboom of je zet er meer kracht [kg]op

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Klapbanden & klapbanden... advies?



Bericht door Zijspan »

Tonic heeft daar wel een punt mee, maar de starter hier vraagt om advies voor zijn banden.
Dat je zelf verantwoordelijk bent voor overbelading weet iedereen wel toch!
Het advies met zijn complete camper vakantie klaar te gaan wegen had ik geschreven hier.
Wat de starter hier met ons advies doet is geheel aan hemzelf.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
tonic
Berichten: 2445
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Klapbanden & klapbanden... advies?



Bericht door tonic »

Laten we de vragensteller dus goed op weg helpen!
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Klapbanden & klapbanden... advies?



Bericht door isoplus »

Het ging kennelijk over een oudere camper dus het is helemaal niet bekend of deze nog aan de originele fabrieksuitrusting voldoet.
Bovendien is het ding teruggekeurd uit fiscale overwegingen?
Hoewel Tonic in principe gelijk heeft gaat de vraag in eerste instantie over de klapbanden en hoe dit te voorkomen. In dat opzicht zijn de meeste gegeven antwoorden functioneel.
Er is niets gevaarlijks aan de adviezen, klapbanden zijn gevaarlijker als een doorgezakt verenpakket, dat laatste is te zien, in tegenstelling tot een klapband die je overvalt :D
Ducato2000
Berichten: 105
Lid geworden op: vr 24 aug 2018, 20:09

Re: Klapbanden & klapbanden... advies?



Bericht door Ducato2000 »

Was er al gemeten wat de wieldruk is? Misschien dat je dan ook een oorzaak hebt.
tonic
Berichten: 2445
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Klapbanden & klapbanden... advies?



Bericht door tonic »

isoplus schreef:
wo 30 jun 2021, 20:26
Bovendien is het ding teruggekeurd uit fiscale overwegingen?

Er is niets gevaarlijks aan de adviezen, klapbanden zijn gevaarlijker als een doorgezakt verenpakket, dat laatste is te zien, in tegenstelling tot een klapband die je overvalt :D
Als ik het terug lees kan ik nergens teruglezen dat zijn huidige Hymer is terug gekeurd. De TS spreekt over zijn vorige Renault volgens mij.
Ik durf daarbij niet te garanderen dat de volgende zwakke schakel een doorgezakt verenpakketje zou zijn. Mijn glazen bol geeft daar geen antwoord op.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Klapbanden & klapbanden... advies?



Bericht door kampo »

3 pagina's verder en nog steeds geen foto's ...
Als mede ervaringsdeskundige :-B zal ik eens wat opzoeken.
4 keer op de autobaan aan hoge snelheid, met verschillende voertuigen.
Ook over de jaren een 10 tal keren gewoon lek gereden.

Tot nu toe heb ik ze iedere keer zelf kunnen vervangen na de knal.
Het vraagt wat organisatie met materiaal, wat oefening vooraf en een beetje lef.
Bovendien merkte ik vorige week aardig wat stress bij mezelf.
Je bent toch in een soort van shock en zweten ...
Laatst gewijzigd door kampo op wo 30 jun 2021, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
jopan53
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 17:21
Locatie: Oost-Vlaanderen - BE

Re: Klapbanden & klapbanden... advies?



Bericht door jopan53 »

Beste Camperaars

Terug hartelijk dank voor al het advies...

Laten we het "klapbanden" onderwerp even rusten want der duiken nogal wat misverstanden op...

1. De foto met de BMW is niet van mijn huidige Hymer camper wat duidelijk zichtbaar is, maar van een zelfbouw op een 6T Renault vrachtwagen chassis. Dus wordt er geen BMW (+290kg) en scooter (+150kg) meegesleurd. Super Hymers die achteraan 450kg kunnen dargen bestaan naar mijn weten niet. Alhoewel ik ooit, met de Renault, van een Hymer rijder de vraag kreeg waarom de BMW bij hem niet kon. Efkes de chassisbalken vergeleken en :crazy:
2. Onze B654 Hymer heeft een (origineel) standaard uitschuifbaar scooter rek met 150kg laadvermogen. Tenzij Hymer niet weet wat ze doen zou die 150kg en bijbehorende aslast moeten ingebrepen in het proces verbaal van goedkeuring, juist?
3. Een scooter heeft er nog niet opgestaan en heeft dus geen verband met de klapbanden. Maar ik plan het wel als de oorzaak van de klapbanden gekend/verholpen is. Na het wegen kan ik dan de extra asbelasting berekenen en nagaan welke banden ik daarvoor nodig heb.
3. De B654 was oorspronkelijk een 4.2T versie. Alhowel ik een C rijbewijs heb, heb ik hem laten downgraden tot 3.5T omdat ie op en van stalling gehaald wordt door een B-rijder. Dat neemt niet weg dat alles fabriekswege - chasis, banden, remmen - afgestemd is op de oorspronkelijke 4200kg.

Als je aan 90km/u met een klapband op de snelweg dwars over 2 rijvakken gaat, dan neem je dit zeer ernstig.

Dus na het wegen weten we meer en kom ik terug voor verder advies.

Groeten, Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Klapbanden & klapbanden... advies?



Bericht door dieseltje+ »

Op de 1ste foto in het bericht van 18.31 is de velgrand ook niet zuiver rond. Die is wat tegen gekomen en de band dan dus ook. Aannemelijk dat de band toen ook beschadigd is.
Tevens even een stoeprandje raken/meepakken, bocht net iets te krap nemen, naast verharde in een gat komen, scherpe zijkant asfalt scheiding weg berm, kampeer terrein boomstronk... zijn allemaal dingen die een band flink kunnen beschadigen met klapband als gevolg.
Laatst gewijzigd door dieseltje+ op wo 30 jun 2021, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Plaats reactie