Klapbanden & klapbanden... advies?
Re: Klapbanden & klapbanden... advies?
Dan vermoed ik dat de 121AT 5,75 bar zijn en de 116 AT 4,5 bar, maar kijk dat nog even na.
Waarschijnlijk vind je ook nog max inflation pressure ( ook koud) van 10 psi( 0,68bar hoger) , dat geeft ContinentL vaak die beide drukken.
Welke drukken voerde je tot nu toe?
En met deze camper dud ook al geklapte banden gehad?
Waarschijnlijk vind je ook nog max inflation pressure ( ook koud) van 10 psi( 0,68bar hoger) , dat geeft ContinentL vaak die beide drukken.
Welke drukken voerde je tot nu toe?
En met deze camper dud ook al geklapte banden gehad?
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Re: Klapbanden & klapbanden... advies?
He mis ik iets,wat heeft die inschrijving op C klasse er nu mee te maken,krijg je dan geen klap band meer of wat?
Hans
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Klapbanden & klapbanden... advies?
Hij is bijna 700kg overbeladen op een 3500kg kenteken.
Probeer dat maar eens af te slanken
Je bent een handige kerel maar dat lukt zelfs jou niet Hans
Probeer dat maar eens af te slanken
Je bent een handige kerel maar dat lukt zelfs jou niet Hans
Re: Klapbanden & klapbanden... advies?
..... maar Hans heeft wel gelijk. De administratieve handeling zal het risico op klapbanden niet verkleinen
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
-
- Berichten: 2591
- Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
- Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal
Re: Klapbanden & klapbanden... advies?
Inschrijven op C lost de klapband niet op daar heb je gelijk in, maar de overbelasting van het voertuig wel, een 700 kg uit je camper halen gaat toch een uitdaging worden.
Dan is een zwaardere klasse een uit komst volgens mij.
Maar dat is niet aan mij, het is onze camper niet.
Dan is een zwaardere klasse een uit komst volgens mij.
Maar dat is niet aan mij, het is onze camper niet.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Klapbanden & klapbanden... advies?
En banden met een juiste loadindex zitten al in de planning begrijp ik.
Dan alleen nog de juiste druk en de juiste inschrijving
Dan alleen nog de juiste druk en de juiste inschrijving
Re: Klapbanden & klapbanden... advies?
Heb de maat 215/75R16 opgezocht in oude papieren lijst van Michelin, en dan tot mijn verbazing loadindex 113 AT 4,75 bar is 69 psi.
Of je hebt je verschreven, of in die 10 jaar dat ik die lijst heb, is de loadindex aangepast naar boven.
Niet onmogelijk, kort geleden gelezen over HL is highload band van Continental, die 3 LI stappen hoger heeft bij zelfde 2,9 bar dan XL .
In die zelfde lijst 225/75 R 16 loadindex 118 AT 5,25 bar, en dat ligt meer in de lijn.
Die 113 loadindex met 1150kg maxload, zou net wettelijk voldoende zijn voor je 2300kg achteras.
Je zou kunnen overwegen om toch op 3500kg te laten staan, zodat die ander nog steeds de camper kan ophalen. Je weet dat je met een kleine afslanking technisch goed zit. Daarvoor 160kg afslanken om op 4000kg te komen, en dus niet de 4200kg die je eerst noemde.
Daarvoor mogelijk vuil en schoon watertank leger, en je ben er al technisch gezien.
Maar ik wil niet aanzetten tot buitenwettelijk gedrag.
Of je hebt je verschreven, of in die 10 jaar dat ik die lijst heb, is de loadindex aangepast naar boven.
Niet onmogelijk, kort geleden gelezen over HL is highload band van Continental, die 3 LI stappen hoger heeft bij zelfde 2,9 bar dan XL .
In die zelfde lijst 225/75 R 16 loadindex 118 AT 5,25 bar, en dat ligt meer in de lijn.
Die 113 loadindex met 1150kg maxload, zou net wettelijk voldoende zijn voor je 2300kg achteras.
Je zou kunnen overwegen om toch op 3500kg te laten staan, zodat die ander nog steeds de camper kan ophalen. Je weet dat je met een kleine afslanking technisch goed zit. Daarvoor 160kg afslanken om op 4000kg te komen, en dus niet de 4200kg die je eerst noemde.
Daarvoor mogelijk vuil en schoon watertank leger, en je ben er al technisch gezien.
Maar ik wil niet aanzetten tot buitenwettelijk gedrag.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Re: Klapbanden & klapbanden... advies?
Dat is nu juist de Cru,van het hele gebeuren,van opwaarderen,voor die eigenlijk te lichte Campers ,…want intussen blijft het nog steeds dezelfde Camper, …en die andere banden,met eventueel,andere veren,en velgen,kunnen ook aan een 3500 kg camper,en dan ineens,is dat niet voldoende,mss voor de wet,maar het blijft dezelfde Camper,maar die word dan, heel hypocriet,met een ander rijbewijs gereden,en dan schijnt ineens alles in orde te zijn,een vreemde gedachtenkronkel,in mijn ogen
Hans
Re: Klapbanden & klapbanden... advies?
De klapband van de foto had een loadindex van 113 en dat is 2300kg voor de as.
Dat komt nipt overeen met het technische maximum van de achteras.
Natuurlijk is het veel beter van, zeker in dit geval want je hebt een probleem, een hogere loadindex te nemen.
Met gewogen 2360kg zit je trouwens boven het technische maximum dat de as aankan.
Volgens mij bestaat het in deze bandenmaat tot 121 wat overeen komt met 2900kg.
Ook op de velgen moet wat reserve zitten.
Het rijden zal wat stuiteriger aanvoelen.
Dat komt nipt overeen met het technische maximum van de achteras.
Natuurlijk is het veel beter van, zeker in dit geval want je hebt een probleem, een hogere loadindex te nemen.
Met gewogen 2360kg zit je trouwens boven het technische maximum dat de as aankan.
Volgens mij bestaat het in deze bandenmaat tot 121 wat overeen komt met 2900kg.
Ook op de velgen moet wat reserve zitten.
Het rijden zal wat stuiteriger aanvoelen.
Groeten Kampo
-
- Berichten: 2591
- Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
- Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal
Re: Klapbanden & klapbanden... advies?
In Nederland gaat je een camper niet zomaar op een zwaarder gewicht!hathi schreef: ↑vr 02 jul 2021, 0:07Dat is nu juist de Cru,van het hele gebeuren,van opwaarderen,voor die eigenlijk te lichte Campers ,…want intussen blijft het nog steeds dezelfde Camper, …en die andere banden,met eventueel,andere veren,en velgen,kunnen ook aan een 3500 kg camper,en dan ineens,is dat niet voldoende,mss voor de wet,maar het blijft dezelfde Camper,maar die word dan, heel hypocriet,met een ander rijbewijs gereden,en dan schijnt ineens alles in orde te zijn,een vreemde gedachtenkronkel,in mijn ogen
De eerste Hymer die wij hadden daar kon het niet bij, en de rdw deed het gewoon niet, ik kon wel langs wdt die met kunstgrepen het wel omhoog kon krijgen in totaal gewicht en een behoorlijke prijs hing daar aan.
De Hymer die we nu hebben kon dit wel, die staat nu op 3850 en kan tot 4200 kg, voor Nederland ( nieuw afgeleverd) is die ooit op 3500 gezet en een laadvermogen van 350 kg.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Re: Klapbanden & klapbanden... advies?
En het blijft nog steeds dezelfdeCamper,als van voor de opwaardering,daar gaat het om,de cru…een papieren oplossing
Hans
Re: Klapbanden & klapbanden... advies?
Dat hadden we de eerste keer al begrepen Hans. Het opwaarderen heeft ook niets met de klapband te maken. Het blijkt noodzakelijk om wat dit betreft binnen de afgesproken regeltjes te blijven. Daarnaast blijft er het daarmee niet opgeloste probleem van de klapband. Daar zal dus ook naar gekeken moeten worden. Is ts ook mee bezig.
-
- Berichten: 1823
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Klapbanden & klapbanden... advies?
Het is nog gekker Jos. Als het extra gewicht recht boven de achteras toegevoegd wordt, zal de achteras (en dus de banden) die kracht moeten compenseren, dus 500 kilo recht boven de achteras is 500 kilo extra aslast.Kroppie schreef: ↑wo 30 jun 2021, 19:52en bij een gewicht ACHTER de achteras, word het gewicht van de drager + gewicht van de motor MAAL de afstand in meters van het gewicht tot de achteras wat de druk op de achteras is, dus bij een afstand van 1,5meter word de druk op de as 1,5 maal hoger dan het extra gewicht.!!
(kracht maal afstand)
jos
Als het gewicht één meter achter de achteras toegevoegd wordt, en de rest van de camper steekt 4 meter voor de achteras uit, dan bedraagt de extra last op de achteras reeds 125% van het toegevoegde gewicht (de last op de vooras neemt immers met 25% af doordat die 'opgetild' wordt door het gewicht achterop, en de som van de aslasten moet gelijk zijn aan het gewicht van de camper).
Dus elke kilo achter de achteras is altijd méér dan een kilo extra last op de achteras. Zie hieronder een voorbeeld van een camper van 5 meter van 3000 kilo, voor het voorbeeld zodanig verdeeld dat de achteras 2000 kilo draagt en de vooras 1000 kilo, waar 500 kilo extra aan gehangen wordt op één meter van de achteras.
Of nog simpeler: een plaatje van een wip om te illustreren dat je bij een wip eigenlijk op de vooras 125 kilo moet toevoegen om hem in balans te houden. Dat doe je echter niet, dus de aslast vóór neemt met 125 kg af):
Laatst gewijzigd door pwhooftman op vr 02 jul 2021, 15:38, 3 keer totaal gewijzigd.
- the kapitein
- Berichten: 331
- Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00
Re: Klapbanden & klapbanden... advies?
Wel een hele goede tip. Ik denk dat veel mensen er niet bij stil staan als ze hun (elektrische) fietsen op een speciale fietsdrager achterop hun camper hangen.
Marco.
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Marco.
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk