Klapbanden & klapbanden... advies?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Klapbanden & klapbanden... advies?



Bericht door Kroppie »

pwhooftman

mooi duidelijk gemaakt met die tekening, bedoeling word zo veel duidelijker dan de woorden van mij :thumbup: .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Klapbanden & klapbanden... advies?



Bericht door Jadatis »

Ik denk dat van topicstarter de gegevens van vorige en huidige camper hier soms wat door elkaar lopen.

Denk de meeste klapbanden met de vorige, omdat daar wel de zware motor achterop stond.

Want huidige camper is technisch gezien niet erg overbeladen , 4160kg / 4000kg en alleen de achteras 60kg overbeladen . Dit is vrij eenvoudig te verminderen door minder water in de tanks, en wat gewicht naar voren plaatsen. Die 3500kg is een papieren zaak , alleen voor het rijbewijs.


Dan denk ik dat de gevoerde druk te laag was.
Dus daarom nogmaals, welke drukken voerde je bij oude en nieuwe camper, en had je bij deze nieuwe ook al klapband gehad, of was de bedoeling klapbanden bij de nieuwe te voorkomen.

Dan nog kun je denken de juiste druk te voeren, maar door onnouwkeurigheden , kan die zomaar een half bar lager zijn. En gewichtsverschil R/L, drukverlies in de tijd, etceterazovoort. Daarom geef ik advies tegen de bovengrens, zodat je zoveel mogelijk reserve hebt. Kan dan nog door de onnouwkeurigheden etc, dat je maar net genoeg hebt om oververhitting ooit te voorkomen.

Dus ik wacht nog even op die gegevens, en bevestiging van de maten( toch 225 ipv 215?), voordat ik mijn drukadvies geef.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
jopan53
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 17:21
Locatie: Oost-Vlaanderen - BE

Re: Klapbanden & klapbanden... advies?



Bericht door jopan53 »

Beste Jadatis

Sommige van onze collega’s camperaars hebben der mijn profiel foto bijgehaald met de BMW.

De Renault camper en dito BMW hebben niks te maken met de klapbanden. Met de Renault heb ik op 450.000km ooit 1 klapband gehad waarbij het ventiel volledig weg was.

Alle aangehaalde klapbanden en data gaan over een Hymer B654 BJ2001. Dus voor alle duidelijkheid, bye-bye Renault & BMW. :lol3:

De max. as lasten etc. heb ik al doorgegeven.
  • Huidige banden vooraan: Continental 215/75R 16C VancoCamper 116/114R
  • Huidige banden achteraan: Continental ContiVanContact 215/75R 16C 100TL 121/119R. De 225/75R 16C bandenmaat gaat achteraan niet in de wielkast, zou bij het veren mogelijks tegen de handrem en ABS-kabel slepen.
Op advies van de bandencentrale hield ik een 5.5bar druk aan op voor- en achterbanden. Voor de Continental ContiVanContact 215/75R 16C 100TL 121/119R adviseren ze nu 6.0bar.

Wat is jouw advies bij de max. 4000kg?

Groeten en dank, Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Klapbanden & klapbanden... advies?



Bericht door Jadatis »

Heb de referentiedrukken ingeschat op .
Voor LI116/1250KG AT 5,25 bar.
Achter LI 121/ 1450kg AT 6.00 bar.
om zeker niet te laag te zitten , waarsch 4,75/5,75 bar.
Dan VOOR 1800kg+10% / 4,1 bar
ACHTER 2360kg+10% / 5,4 bar .

Dus de drukken die je voerde waren niet te laag.
Maar je noemde geklapt ventiel , welliswaar bij de Renault, maar bracht mij op de vraag, wat voor ventielen. En nog eens je eerste post nagelezen.
Je vermoedt van het lange stilstaan.
Daar geloof ik niet zo in, maar als dat in een ruimte is met apperatuur die ozon produceert, zou snelle veroudering een oorzaak kunnen zijn.
Dan zie je het aan barstjes.
Ook UV in zonlicht kan doen verouderen.

Dus hoe zijn de omstandigheden bij opslag?
En uit de 6e in 15 jaar maak ik op dat je de huidige camper 15 jaar hebt en daarmee al 6 klapbanden gehad hebt.
Ook dus graag, wat voor ventielen, zal je foto's even terugkijken, die zijn toch allemaal van deze camper.
Ook een foto van 113 LI , maar laatate jaren 116 LI voor en achter gehad?.
En dus vanaf begin 5,5 bar rondom.

Edit: zie in je postbop pagina 2 Dunlop band LI 113 met metalen ventiel, dus ventielfalen kunnen we daar mee uitsluiten.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
jopan53
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 17:21
Locatie: Oost-Vlaanderen - BE

Re: Klapbanden & klapbanden... advies?



Bericht door jopan53 »

Beste Jadatis

Vooreerst hartelijk dank voor het uitmuntend advies.

Zeker bij de Renault en zover ik mij kan herrinneren ook bij de Hymer altijd stallen ventielen laten monteren.

Nu nog een kopie maken van uw tabel voor op reis. Mijn bandenspanningsmeter duid naast de 4 bandendrukken ook de temperatuur aan. Moet even de handleiding overlopen maar ik vermoed dat ik ook een een alarm kan instellen voor de temperatuur bovengrens. Zo ja, wat zou die dan moeten zijn rekening houdende met zomerse dagen.

Nogmaals dank, Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Klapbanden & klapbanden... advies?



Bericht door Jadatis »

Wat voor sensoren heb je, interne of externe?
Van de externe heeft de temperatuursaangave geen waarde, meet tot op de halve graad nauwkeurig de temperatuur aan het eind van het ventiel, en dus niet van het gasmengsel in de band.
Maar ik kan 2 lijstjes voor je maken , waarmee je de drukstijging in de band, kunt omrekenen naar de temperatuur, ook niet 100% nauwkeurig, maar beter dan wat externe sensoren aangeven.

Schrijf maar voor welke drukken, en of je externe hebt.
Bij 90kmpu constant, zonder externe factoren als veel remmen, hoge buitentemp, zonschijn wordt de temp in band bij 18 gr buitentemp zo'n 45 graden C.
Daardoor stijgt de druk met pakweg 10%.
Maarvik denk , zonder al die externe factoren , de bandinhoud 60 graden mag worden. Zet je dan allarm op 65 gr C,gaat ie nog piepen bij afdaling, terwijl je je dan moet concentreren op de weg.
Lastig dus, maar als je weet, dat het dan geen kwaad kan, dan dus allarm negeren.

Maar bij te veel remmen bij afdaling uit de bergen kan het gasmengsel in de band soms 100 grC worden. Mogelijk dat dan toch het rubber niet oververhit, omdat de band dan minder invering heeft door hogere druk, en de snelheid maar max 50 kmpu is , dus de helft aantal omwentelingen per seconde.


Maar dan hebben we nog steeds niet zeker de oorzaak van de 6 klapbanden in 15 jaar.

Kan natuurlijk ook door scherp voorwerp in de band, of beschadiging bij het monteren.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Klapbanden & klapbanden... advies?



Bericht door Camperic »

Jadatis schreef:
ma 05 jul 2021, 12:54
Wat voor sensoren heb je, interne of externe?
Van de externe heeft de temperatuursaangave geen waarde
Absoluut niet, relatief wel :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
jopan53
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 17:21
Locatie: Oost-Vlaanderen - BE

Re: Klapbanden & klapbanden... advies?



Bericht door jopan53 »

Beste Jatadis

Het zijn 4 interne sensoren. met bijbehorende TPMS display van TIRE INSIGHT. Der is een alarm voor de bandenspanning en temperatuur (en batterij). https://www.cubelec.com.tw/battery-en.php


Zoals je zelf opgemerkt heb zijn mijn voorgaande banden, uitgenomen mijn tweelaatste sets waarvoor je waarden hebt berekend, telkens van het as last type 113 geweest. Kan dat de oorzaak zijn van de veelvuldige klapbanden.

Heb ook 4 banden van een gekend Taiwanees (H) merk gehad die na verloop van tijd allemaal blazen verdoonden op de zijflank. Ze daardoor alle 4 vroegtijdig moeten vervangen.

Hartelijk dank voor de bijkomende info, Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Gebruikersavatar
leenjose
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 14:28
Locatie: Steenbergen (Nbr)

Re: Klapbanden & klapbanden... advies?



Bericht door leenjose »

Beste Jatadis,

Ik heb ook al je topics over de bandenspanning eens doorgenomen maar ik zie wel wat excel formulieren van jou alleen kun je die niet bewerken waardoor je je eigen gegevens niet kan bekijken.
Is er ergens een simpel dokument te vinden waarmee je kunt zien wat de beste druk voor je banden is?

bij voorbaat dank voor je reactie, groet Leen
Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 1745
Lid geworden op: vr 13 okt 2006, 22:50
Locatie: Haghorst
Contacteer:

Re: Klapbanden & klapbanden... advies?



Bericht door Jadatis »

Voor Load-index 113 AT 4,75 bar, kom ik op .
Voor 1800kg +10%/ 3,2 bar
Achter 2360kg+10%/5,41 bar
Heb je die ook altijd op 5,5 bar gehouden, of omdat het een D-load band is, op4,5 of 4,75 bar ( 4,8 bar)

Geeft mij steeds sterker het vermoeden dat 5 van de 6 x de achterbanden waren ( 1x de Taiwanese met die bubbels, moet ik misschien toch mijn stelling herzien, dat er tegenwoordig geen echt slechte banden meer zijn)

@ leenjose

Heb dat zelf ook wel eens, als ik een spreadsheet opennop mijn onedrive. Denk dat je dan een copie moet downloaden, en die in Excell of open office Calc openen.

Maar kan ook dat je het spreadsheet op mijn drive van members.home hebt gevonden.
Hier in Haghorst zit Ziggo niet, mijn mailadres werjt nog wel, maar kort geleden heeft Ziggo de menbers.home opgeheven.
Zelf benoemd bandendruk-specialist, Bandendruk story is begonnen hier op dit forum , zie viewtopic.php?f=14&t=8397755
Ben je nieuw hier, Kijk dan in De Blije doos voor beginners
Gebruikersavatar
leenjose
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 14:28
Locatie: Steenbergen (Nbr)

Re: Klapbanden & klapbanden... advies?



Bericht door leenjose »

Klopt ik krijg je one drive op members@home ik ga de andere eens zoeken en proberen.
Gebruikersavatar
jopan53
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 17:21
Locatie: Oost-Vlaanderen - BE

Re: Klapbanden & klapbanden... advies?



Bericht door jopan53 »

Beste camperaars

Even terugkomen op mijn klapbanden & klapbanden…

Na wat meten en weten en vooral door al de adviezen, hopelijk wat wijzer geworden. Hieronder mijn bedenkingen, waarbij ik hoop wat bij te dragen aan het veilig rijden zonder overgewicht.

1ste vaststelling: mijn Hymer B654 BJ2001 is, qua MTM, een camper die enkel op papier kan rijden.
  • Het Hymer certificaat geeft een rijklaar gewicht 3240 kg.
  • Maximaal 3 passagiers (75 x 3) + 225kg
  • Het scooterrek mag, volgens de scooterrek fabrikant, voor Hymer B categorie max. 150 kg dragen. Hymer heeft, begrijpelijks, het certificaat verminderd naar 100kg…
Totaal zonder scooter: 3240 + 225 = 3465kg
Totaal met scooter: 3240 + 225 + 100 = 3565kg

2ste vaststelling: die al even erg is…

Ik wou met de bandenspecialist nagaan of, in plaats van bandenmaat 215, der ook 225 op konden. Linker en rechter voorwielkast, geen probleem. Rechter achterwielkast, de band zou tegen de handremkabel slepen. Linker achterwielkast, de band zou tegen de wielkast slepen.
Ik vond het raar dat de ene achterwielkast links problemen gaf en de andere rechts. Beide achterwielen der af en meten is miscchien weten. En…
  • Het omhulsel van de handremkabel van het rechtse achterwiel, is beschadigd door tegen de band te slepen.
  • De binnenkant van de linkse wielkast, dichts tegen de buitenkant van de camper, is eveneens beschadigd. Het ziet eruit alsof de plastic verbrand/weggesleten is door de buitenkant van de band.
Beide wielen der terug op en de afstand van de banden gemeten t.o.v. de wielkasten. De linkse wielkast staat 2cm meer naar binnen dan de rechtse wielkast… raar. Dan maar de afstand van de chassisbalken meten t.o.v. de bodem van de camper, onmiddellijk achter de achteras… 2cm verschil. De bovenbouw staat dus 2cm uit het center op het chassis!

Proficiat Hymer, 2 maal prijs!

In normale omstandigheden kan de band de binnenkant van de wielkast niet raken. Zoals aangehaald heb ik van een bepaald bandenmerk een aantal banden gehad waarbij de buitenste laag van de flank loskwam. Die kon dan wel tegen de wielkast wrijven met vermoedelijk een klapband als gevolg. Vermoedelijk hetzelfde met de handremkabel die te dicht tegen de bandflank gemonteerd was.

Het enige positieve Hymer nieuws: we hebben bericht gekregen dat de MTM kan opgewaardeerd worden tot 4000kg, met het advies om AL-KO te contacteren voor 4250kg.

Groeten, Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Klapbanden & klapbanden... advies?



Bericht door isoplus »

Ik ben geen echte Hymerfan maar 2 cm verschil in het frame dat bovendien van Alko is? Ik geloof het direct als jij het zegt, maat niet dat dit zo af fabriek geleverd is.
Bij Alko worden de frames zeer nauwkeurig in mallen geassembleerd.
Heb je deze camper ooit nieuw gekocht? Indien niet weet je niet wat er al met het ding gebeurd is allemaal. Het is niet ingewikkeld om een camperframe scheef te rijden!
Toch maar even goed onder de camper kijken of er ergens schade te zien is.
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Klapbanden & klapbanden... advies?



Bericht door Zijspan »

Isoplus heeft wel een punt, aan een 20 jaar oude camper kan wel eens wat gebeurt zijn waardoor niet alles meer klopt volgens de aflevering.
Een carrosserie die scheef staat kan ik niet voorstellen bij een toen ooit nieuwe camper!
Inspectie van de onderkant zal het uitwijzen.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Plaats reactie