Klapbanden & klapbanden... advies?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jopan53
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 17:21
Locatie: Oost-Vlaanderen - BE

Re: Klapbanden & klapbanden... advies?



Bericht door jopan53 »

Beste Camperaars,

Heb de camper 2de hands aangekocht toen ie +4 jaar was. Heb hem toen (niet) grondig (genoeg) geïnspecteerd, met de kennis die ik doen had, op schade: binnen, buiten en onder de wagen. Toen niks speciaals opgemerkt.

Het deel Fiat en AL-KO-chassis gemeten en beiden lopen parallel naar achter toe. Ook nergens beschadiging te zien, noch aan de balken, noch aan de bodemplaat. Mocht het chassis echt 2cm krom zijn dan zou dat vermoedelijk ook moeten resulteren in abnormale banden slijtage of niet?

Bij de Hymer B654 is de bodemplaat op verschillende plaatsen verankerd op het AL-KO-chassis door middel van speciale bouten met een zeer grote ronde kop. Die bouten gaan door de 22mm dikke vloerplaat en door het bovenste deel van de U-balk van het chassis.

Het is dus onmogelijk om de vloerplaat zo maar 2cm te verschuiven zonder ernstige beschadiging aan de buitenkant van de camper, de vloerplaat zelf en het chassis. De aanrijding zou bijna een “pertotal” moeten zijn en economisch niet meer rendabel om te herstellen.

Door de kabelklem aan te passen heb ik de handremkabels verder van de banden kunnen monteren. Verder heb ik nu banden met een hogere laadindex en hopelijk sterkere flanken. Samen met het professioneel advies i.v.m. de bandenspanning hoop ik dat de klapbanden wegblijven.

“It is what it is” een Hymer, 2cm uit het center…

Hopelijk geen klapbanden meer en dan is dit onderwerp voor mij afgesloten.

Nogmaals dank aan alle camperaars, Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8374
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Klapbanden & klapbanden... advies?



Bericht door EasyBee »

jopan53 schreef:
do 29 jul 2021, 23:26
1ste vaststelling: mijn Hymer B654 BJ2001 is, qua MTM, een camper die enkel op papier kan rijden.
  • Het Hymer certificaat geeft een rijklaar gewicht 3240 kg.
  • Maximaal 3 passagiers (75 x 3) + 225kg
  • Het scooterrek mag, volgens de scooterrek fabrikant, voor Hymer B categorie max. 150 kg dragen. Hymer heeft, begrijpelijks, het certificaat verminderd naar 100kg…
Totaal zonder scooter: 3240 + 225 = 3465kg
Totaal met scooter: 3240 + 225 + 100 = 3565kg
Beste Jozef,
gaan jullie in Adams kostuum en hebben verder ook niets meer nodig?
Volgens mij mis ik nog alle bagage (van kleding en beddengoed t/m tafels en stoelen,etc) en de proviand (koelkastvulling en zo).
Groet,
EasyBee
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
jopan53
Berichten: 241
Lid geworden op: vr 17 apr 2009, 17:21
Locatie: Oost-Vlaanderen - BE

Re: Klapbanden & klapbanden... advies?



Bericht door jopan53 »

Beste EasyBee

Deze camper had nooit mogen verkocht worden in de 3.5T uitvoering.

De MTM kan volgens Hymer van 3500kg geupgrade worden naar 4000kg en hopelijk 4250kg in overleg met AL-KO.

Dus Adam en Eva kunnen terug in de kleren en uit homgerstaking :-B

Groeten, Jozef
Hymer B654
Het leven gaat over de reis, niet de bestemming. En die reis veranderd je als mens.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Klapbanden & klapbanden... advies?



Bericht door Kroppie »

maar zo te lezen heeft u hem wel gekocht, dus wie heeft er iets niet goed gedaan.?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8374
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Klapbanden & klapbanden... advies?



Bericht door EasyBee »

Nu de kilo's hier toch door de lucht vliegen.
In een ander topic las ik van TS : Vooraan: 2x 110Ah = 220Ah Acheraan: 220AH Totaal: 440Ah...
Zijn dat al LiFePO4 accu's? Anders kun je nog een hoop geld uitgaven en veel gewicht besparen.
Laatst gewijzigd door EasyBee op za 31 jul 2021, 0:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Klapbanden & klapbanden... advies?



Bericht door Zijspan »

Nu je banden op orde zijn , het gewicht uitgezocht en alles weer op de plaats ligt.
Goede reis.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Plaats reactie