Adblue kopen in Zweden?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
PeterC1972
Berichten: 18
Lid geworden op: za 16 jan 2021, 10:18
Locatie: Sneek

Adblue kopen in Zweden?



Bericht door PeterC1972 »

Hallo allemaal,

Wij gaan binnenkort naar Zweden, en omdat onze camper voorzien is van Adblue vragen wij ons af of je dat makkelijk in Zweden kunt krijgen ?
Nemen jullie reserve Adblue mee op reis ?

Gr. Peter
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Adbue Zweden



Bericht door leftlanebandit »

Zweden is geen derde wereld land, adblue kun je overal verkrijgen aan de pomp en in jerrycans
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Adblue Zweden



Bericht door Charm »

Is gewoon in Zweden verkrijgbaar.. Ik neem altijd minimaal 5 liter mee en koop het spul bij de Action.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Marianjacques
    Berichten: 666
    Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
    Locatie: Gouda

    Re: Adblue Zweden



    Bericht door Marianjacques »

    Nog beter is, om je tank aan de pomp te vullen en gelijk even 1 of 2, 5 liter kannetjes te vullen aan de pomp.
    Gebruikersavatar
    Marcel1962
    Berichten: 1069
    Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
    Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
    Contacteer:

    Re: Adblue Zweden



    Bericht door Marcel1962 »

    Marianjacques schreef:
    zo 27 jun 2021, 17:44
    Nog beter is, om je tank aan de pomp te vullen en gelijk even 1 of 2, 5 liter kannetjes te vullen aan de pomp.
    Dat heb ik eens geprobeerd een aantal jaren geleden.
    Dit was bij de BP pomp op de A2 tussen Den Bosch en Utrecht
    Ik had een lege jerrycan van 10l waarin Adblue had gezeten en nadat ik het tankje van de auto had gevuld geprobeerd ik die jerrycan af te vullen.
    Iedere keer als ik het vulpistool in kneep sloeg het meteen af, hetzelfde dat een vulpistool doet als je brandstoftank vol is.
    Op een of andere manier werkt dat dus niet.

    Dit was in de begindagen van Adblue en wij reden voor ons werk ook vaker naar Zweden en was toen zeker niet overal verkrijgbaar.
    Ik heb er ooit gewoon water ingegooid en zeker 100.000 km op water gereden, de VW Caddy deed het hier prima op!
    Later hetzelfde gedaan bij een Peugeot Partner, deze protesteerde ook niet.
    Groet Marcel, DK1NL.
    Gebruikersavatar
    GeMa
    Berichten: 504
    Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

    Re: Adblue Zweden



    Bericht door GeMa »

    Werkt met een magneetklep. Plastic jerrycan werkt dus niet.
    Laatst gewijzigd door Dafluc op di 29 jun 2021, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
    Reden: Onnodige quote verwijderd.
    Gebruikersavatar
    GeMa
    Berichten: 504
    Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

    Re: Adblue Zweden



    Bericht door GeMa »

    Charm schreef:
    zo 27 jun 2021, 17:00
    Is gewoon in Zweden verkrijgbaar.. Ik neem altijd minimaal 5 liter mee en koop het spul bij de Action.
    Inderdaad, heb er ook 2 bij de Action gehaald, nog geen tientje voor 10 liter. Altijd één mee in de camper voor reserve.
    Marianjacques
    Berichten: 666
    Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
    Locatie: Gouda

    Re: Adblue kopen in Zweden?



    Bericht door Marianjacques »

    GeMa,
    Dat van die magneet klep, zou je wel eens gelijk in kunnen hebben.
    De lieftallige dame van het tankstation, liet mij de prijzen zien van de adblue tanks in het schap van de winkel. Tegen de 15 Euro per tank van 5 liter.
    Derhalve gaf ze aan....je kunt beter hier een lege tank kopen en ook hier bij de pomp vullen.
    Ben je direct goedkoper uit.
    De dame...net als ik...had even niet in de gaten, dat er inderdaad iets met een magneetklep in de vulopening aan de orde is.
    Ik hoorde tijdens het inbrengen van het vulpistool van de Adblue inderdaad een klik/tik.
    Het zal wel een beveiliging zijn, dat je geen Adblue in de dieseltank kunt vullen.
    Mogelijk eens uitzoeken, of een metalen/magnetisch opzetstukje op de hals van de kunststof tank te schuiven valt.
    Een metalen tank icm Adblue lijkt mij vooralsnog niets.
    Meine
    Berichten: 4688
    Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
    Locatie: Vulkaaneifel

    Re: Adblue kopen in Zweden?



    Bericht door Meine »

    Waarom koop je niet een magneetadapter voor adblue. Probleem opgelost. Kost 2 tientjes
    Marianjacques
    Berichten: 666
    Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
    Locatie: Gouda

    Re: Adblue kopen in Zweden?



    Bericht door Marianjacques »

    Goed idee
    Gebruikersavatar
    Wim Corduwener
    Berichten: 373
    Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
    Locatie: Enschede

    Re: Adblue Zweden



    Bericht door Wim Corduwener »

    Marcel1962 schreef:
    di 29 jun 2021, 16:43
    Ik heb er ooit gewoon water ingegooid en zeker 100.000 km op water gereden, de VW Caddy deed het hier prima op!
    Later hetzelfde gedaan bij een Peugeot Partner, deze protesteerde ook niet.
    Het is natuurlijk een keuze, maar als je water bijvult in plaats van AdBlue dan kan de verstuiver verstopt raken en de katalysator worden beschadigd. Toenemende schade aan je SCR-systeem kan bovendien de motorprestaties verlagen en het brandstofverbruik per kilometer behoorlijk doen toenemen.

    En nu we het toch over AdBlue hebben: Ik heb eens een gevalletje meegemaakt dat een sukkel in plaats van koelvloeistof AdBlue in het koelsysteem van een touringcar had gegooid. Gevolg was dat het koelsysteem op verschillende plaatsen was gaan lekken, het koelsysteem doorgespoeld moest worden en veel onderdelen moesten worden vervangen.
    Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
    Gebruikersavatar
    Marcel1962
    Berichten: 1069
    Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
    Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
    Contacteer:

    Re: Adblue Zweden



    Bericht door Marcel1962 »

    Wim Corduwener schreef:
    wo 30 jun 2021, 9:51
    Marcel1962 schreef:
    di 29 jun 2021, 16:43
    Ik heb er ooit gewoon water ingegooid en zeker 100.000 km op water gereden, de VW Caddy deed het hier prima op!
    Later hetzelfde gedaan bij een Peugeot Partner, deze protesteerde ook niet.
    Het is natuurlijk een keuze, maar als je water bijvult in plaats van AdBlue dan kan de verstuiver verstopt raken en de katalysator worden beschadigd. Toenemende schade aan je SCR-systeem kan bovendien de motorprestaties verlagen en het brandstofverbruik per kilometer behoorlijk doen toenemen.

    En nu we het toch over AdBlue hebben: Ik heb eens een gevalletje meegemaakt dat een sukkel in plaats van koelvloeistof AdBlue in het koelsysteem van een touringcar had gegooid. Gevolg was dat het koelsysteem op verschillende plaatsen was gaan lekken, het koelsysteem doorgespoeld moest worden en veel onderdelen moesten worden vervangen.
    Wim AdBlue komt niet in de verbrandingsruimte maar in de uitlaat, een verstuiver kan dus nooit verstopt raken!
    Groet Marcel, DK1NL.
    Gebruikersavatar
    309T16
    Berichten: 3161
    Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
    Locatie: Grootegast

    Re: Adblue kopen in Zweden?



    Bericht door 309T16 »

    Is wel injectie, maar wel uitlaatgasinjectie :D

    Wordt inderdaad moeilijk om de verstuivers te bereiken!
    Gebruikersavatar
    Wim Corduwener
    Berichten: 373
    Lid geworden op: ma 15 aug 2016, 17:06
    Locatie: Enschede

    Re: Adblue kopen in Zweden?



    Bericht door Wim Corduwener »

    En wordt AdBlue dan niet ingespoten met een verstuiver vlak voor de SCR- katalysator?
    Volgens heb ik niet geschreven dat AdBlue in de verbrandingsruimte komt. :crazy:
    Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk, dubbellucht, achterwielaandrijving en luchtvering achter.
    Plaats reactie